Pagini

duminică, 15 noiembrie 2015

Doctrina ortodoxa despre minuni, Scutul Misionarului Ortodox ( 3 )

Doctrina ortodoxa despre minuni, Scutul Misionarului Ortodox ( 3 )

-continuare : ultima parte.

Pentru polemica misionarului cu sectantii despre minuni

I.
Obiectiile sectantilor impotriva minunilor
Obiectia 1. Faima minunilor lui Iisus Hristos se intemeiaza pe niste marturii dubioase ale ucenicilor Lui, care-i sunt devotati : pentru ei era convenabil sa raspandeasca vestea despre minunile Invatatorului lor, deoarece din acestea isi asteptau ei si slava lor in popor.              
                         
Dezmintirea obiectiilor sectantilor
Marturisirea ucenicilor lui Iisus este adevarata si e straina nascocirilor.
Aceasta o confirmã numerosi martor, care au vazut minunile lui Hristos : Matei 9,7-8.25.
Adevarul istoric despre minunile lui Iisus Hristos era neindoielnic si pentru dusmanii Lui, atat cei contemporani cu El, precum erau fariseii, carturarii si arhiereii : Matei 21,15, cat si cei care au trait mai tarziu cum era, de exemplu, Celsiu in secolul II dupa Nasterea lui Hristos.
El, desi explica gresit minunile lui Hristos, nu se indoia insa ca ele au existat intr-adevar.
Marturii despre aceasta gasim la Origene, care scria dezmintiri impotriva falsificarilor lui Celsiu ( Origene Contr. Celsiu, v. X, 1. 1,28-38. 2,49 ).

Textele Sfintei Scripturi prin care se dezmint obiectiile sectantilor
Matei 9,7. Si sculandu-se, s-a dus la casa sa.
8. Iar multimile, vazand acestea, s-au inspaimantat si au slavit pe Dumnezeu, Cel Care dã oamenilor asemenea putere.
25. Iar dupa ce multimea a fost scoasa afara, intrand, a luat-o de mana si copila s-a sculat.
26. Si a iesit vestea aceasta in tot tinutul acela.
Matei 21,15. Si vazand arhiereii si carturarii minunile pe care le-a facut si pe copiii care strigau in templu si ziceau : Osana Fiului lui David, s-au maniat.

II.
Obiectiile sectantilor impotriva minunilor
Obiectia 2.  ( a ) Invatatura lui Iisus Hristos a acceptat-o numai poporul simplu, care credea cu placere in minuni si in povesti nascocite, nestiind sa incerce adevarul. ( b ) In acest sens, Evanghelia este asemanatoare cu alte carti istorice vechi, care sunt pline de povestiri neobisnuite.

Dezmintirea obiectiilor sectantilor
Nu este adevarat ca numai poporul simplu accepta invatatura lui Iisus Hristos si credea in El din naivitate : Iair, Nicodim, Lazar, Iosif Arimateianul, multe dintre capetenii si din tagma preotilor credeau in Iisus Hristos : Ioan 12,42, Fapte 6,7.
De asemenea, si dupa inaltarea Mantuitorului la cer, au crezut in Hristos Crispus, mai-marele sinagogii, Sostene, de asemenea mai-marele sinagogii, Apolo – un barbat iscusit la cuvant ( Fapte 18,8,17 ).
Apostolul Pavel, care era cetatean roman si invatase la Gamaliel – tot nu era din popor simplu.
Istoria evanghelica nu are nimic comun cu acele stravechi istorii pagane, care descriu evenimente petrecute demult, pe cand apostolii Matei si Ioan au fost martori oculari ai faptelor lui Iisus ; Marcu si Luca au comunicat indeaproape si timp indelungat cu martorii oculari.

Textele Sfintei Scripturi prin care se dezmint obiectiile sectantilor
Ioan 12,42. Totusi si din capetenii multi au crezut in El, dar nu marturiseau din pricina fariseilor, ca sa nu fie izgoniti din sinagoga.
Fapte 6,7. Si cuvantul lui Dumnezeu crestea, si se inmultea foarte numarul ucenicilor in Ierusalim si multime multa de preoti se supuneau credintei.
Fapte 18,8. Dar Crispus, mai marele sinagogii, a crezut in Domnul, impreuna cu toata casa sa; si multi dintre Corinteni, auzind, credeau si se botezau.
17. Si punand mana toti Elinii pe Sostene, mai-marele sinagogii, il bateau inaintea tribunalului. Dar Galion nu lua in seama nimic din acestea ;

III.
Obiectiile sectantilor impotriva minunilor
Obiectia 3. De ce totusi, cel putin, cea mai mare parte a Iudeilor invatati si nobili nu au primit invatatura evanghelica, iar invatatii pagani chiar o negau ?

Dezmintirea obiectiilor sectantilor
Cauza este foarte simpla si obisnuita.
Iudeii invatati si nobili aveau mai multe superstitii si rataciri in minte, si mai multe patimi si vicii in inima.
Acelasi lucru se poate spune si despre invatatii pagani.
De altfel, multi dintre paganii invatati si nobili acceptau propovaduirea evanghelica, ca de exemplu Sergiu Paulus Proconsulul : Fapte 13,12 ( Fapte 17, 12 ), Dionisie Areopagitul : Fapte 17,34, Clement Romanul, Erma, sfantul Ignatie si multi altii.

Textele Sfintei Scripturi prin care se dezmint obiectiile sectantilor
Atunci proconsulul, vazand ce s-a facut, a crezut, mirandu-se foarte de invatatura Domnului.
Fapte 17, 34. Iar unii barbati, alipindu-se de ei, au crezut, intre care si Dionisie Areopagitul si o femeie cu numele Damaris, si altii impreuna cu ei.

IV.
Obiectiile sectantilor impotriva minunilor
Obiectia 4. Iisus Hristos prin minunile Sale, probabil, nu vroia sa trezeasca credinta in El : ( a ) fiindca deseori, savarsind o minune, El interzicea sa se vorbeasca despre ea ; ( b ) uneori le refuza celor care-L rugau sa faca o minune.

Dezmintirea obiectiilor sectantilor
Minunile, Iisus Hristos le savarsea pentru trezirea credintei : Matei 11,3-6, si de aceea multe minuni facute de Hristos in fata poporului, cu atat mai mult nu pot fi trecute sub tacere.
Prin interzicerea de a destainui minunile, Domnul le aratã exemplu urmasilor Sãi cum trebuie sa-si ascunda binefacerile, facute altora, ca sa [ nu ] se faleasca cu ele si sa umileasca virtutile prin trufie.
Nicaieri la Evanghelisti, nu este scris ca Iisus nu acorda ajutor, cand il rugau cei nenorociti sau loviti de vreo boala ; dar le refuza minunile Iisus, celor(a) care cu intentii rele ii cereau semne sau minuni : Marcu 8,11-12.
Din cuvintele Mântuitorului este clar ca, precum fariseilor care se indoiau in minuni si-I cereau un semn, Domnul le-a refuzat rugamintea, din cauza credintei lor fatarnice, - la fel si sectantii, in pofida faptelor evidente, nu pot crede in semnele si minunile harului lui Hristos.

Textele Sfintei Scripturi prin care se dezmint obiectiile sectantilor
Matei 11,3. Tu esti Cel Care vine, sau sa asteptam pe altul ?
4. Si Iisus, raspunzand, le-a zis : Mergeti si spuneti lui Ioan cele ce auziti si vedeti :
5. Orbii isi capata vederea si schiopii umblã, leprosii se curatesc si surzii aud, mortii inviaza si saracilor li se binevesteste ;
6. Si fericit este acela care nu se va sminti intru Mine.
Marcu 8,11. Si au iesit fariseii si au inceput sa discute cu El, cerand de la El semn din cer, ispitindu-l.
12. Si Iisus, suspinand cu duhul Sãu, a zis : Pentru ce neamul acesta cere semn ? Adevarat graiesc voua ca nu se va da semn acestui neam.

Extras din cartea Scutul Misionarului Ortodox In Apararea Credintei De Doctrinele False ale Sectantilor, paginile 212, 213, 214, 215, alcatuit de Diaconul Ioan Smolin, Sanct-Petersburg, 1913, traducere din limba rusã si adaptare de prot.mitr.Zosima Toia, cu binecuvantarea Inaltpreasfintitului Vladimir, Mitropolitul Chisinaului si a toata Moldova, prin staruinta prot.mitr.Zosima Toia, Chisinau, 1995.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu