Pagini

marți, 11 februarie 2014

Despre casatorie ieri si azi. Temeiul casatoriei. Marea rupturã

Despre casatorie ieri si azi. Temeiul casatoriei. Marea rupturã


Ieri seara am vazut un mic film francez cu titlul “Mariage Civil : Quel fondement ?”, adica “Casatoria civila : Care este temeiul acesteia ?” pe pagina Televiziunii catolice KTOTV.com, care in 6 minute doar ne prezintã casatoria, istoricul casatoriei, pana la momentul la care in Franta a fost elaborat un proiect de lege ce deschidea casatoria – posibilitatea acesteia - persoanelor de acelasi sex.
Astazi, Codul Civil francez in vigoare, in Titlul V, Capitolul I, articolul 143 ne spune cã : “Le mariage est contracté par deux personnes de sexe différent ou de même sexe », adica « Casatoria este contractatã de douã persoane de sex diferit sau de acelasi sex ».
Cu toate acestea, atunci cand Televiziunea catolica a realizat filmuletul de mai sus, casatoria intre 2 persoane de acelasi sex era numai un proiect de lege.
Aflandu-se in faza de proiect, casatoria intre 2 persoane de acelasi sex a dat loc la dezbateri, la reamintirea, evocarea institutiei casatoriei, si chiar mai sus, mergand pe firul istoriei umanitatii, la viata oamenilor atunci cand casatoria nu era inca legiferata.

Ce este casatoria, sau mai exact ce a fost ea, cum o putem denumi, numi, de-a lungul timpului, cum o putem defini ?

Filmuletul incepe cu sediul unei Primarii din Franta in care se celebreaza o casatorie intre un barbat si o femeie, in prezenta familiilor, martorilor, prietenilor, de catre ofiterul starii civile.
Dupa aceea, filmul incepe sa ne arate ce inseamna casatoria :
Astfel, si tinand cont de etapele pe care omenirea le-a parcurs, casatoria este (considerata) una din cutumele cele mai vechi ale umanitatii, in care un barbat si o femeie se unesc pentru viata, pentru a face copii.
Astazi, continuã sa ne explice filmul, casatoria este angajamentul unui barbat si al unei femei sub legea civila a Republicii franceze, conform Codului Civil francez din anul 1804.
Casatoria este una dintre cele mai vechi aspiratii a oamenilor.
Casatoria este o institutie veche care asociaza : doua familii, doua patrimonii, doua persoane.
Casatoria este pentru reproducere, pentru procreare.
La inceput, ea se realiza in mod spontan.

Istoricul Agnès Walch este o tanara femeie care ne face putin istoric al casatoriei :
Odata cu cetatile grecesti, cu Statul roman, cu Imperiul Roman, Statul legifereaza casatoria.
Statul este acela care a dat un cadru institutional ideii de a se casatori.
Casatoria este o practicã, care dateaza din negura vremurilor, din noaptea timpului.

Atunci cand Occidentul se crestineazã, Statele sunt inca ezitante, ele tatoneaza, sunt la inceput.
Si atunci, Biserica este aceea care organizeaza uniunile, extragandu-si radacinile din invatatura biblica, din Biblie.
Biserica este aceea care fixeaza cadrul casatoriei, intemeindu-se pe Biblie.
Este un cadru destul de rigid.
Este un cadru monogam, bazat pe fidelitatea pe viata, pentru reproducere.
Ceea ce este important si conteaza pentru Biserica, este consimtamantul.
Consimtamantul tinerilor, acel “da” este important.
Consimtamantul este in centrul casatoriei crestine.
Consimtamantul trebuie sa fie liber.
Casatoria nu trebuie sa fie fortata.
Din dragoste, unii tineri au trecut peste constrangerile sociale si si-au cautat logodnici in alte medii sociale, decat acelea din care proveneau.
Astfel au aparut mezaliantele, sau casatoriile considerate nepotrivite, intrucat incalcau anumite interese patrimoniale, sociale, clasele sociale existau si erau puternice.
De aceea, pentru consideratii patrimoniale si sociale, la sfarsitul Evului Mediu, Statul francez rigidizeaza cadrul casatoriei, cerand acordul parintilor inaintea oricarei uniuni ( casatorii ).
Cu alte cuvinte, parintii celor care doreau sa se casatoreasca trebuiau sa isi dea acordul.
A aparut astfel o rivalitate intre Biserica si Stat.

In anul 1792, Revolutia franceza instaureaza casatoria civila la Primarie, casatoria este laicizata.
Cu toate acestea, sunt pastrate atributele casatoriei, pe care aceasta le avea sub Vechiul Regim.
Ceea ce este nou insa este divortul : casatoria poate fi rupta, “rompue”.
De la Revolutia franceza, perceptia casatoriei a evoluat putin, pana la sfarsitul secolului XX.

In secolul XX : odata cu exodul rural, are loc dezradacinarea oamenilor de familiile lor, de patrimoniile lor.
Apare casatoria “din pura dragoste”, sau numai din dragoste.

Din anul 1804, articolele lege din Codul Civil au fost foarte putin modificate.
Cu toate acestea, cuvantul “dragoste” continuã sa nu apara in Codul Civil.
Si aceasta, desi exista casatorie intemeiata pe afectiunea dintre soti.
Codul Civil fixeaza un cadru pentru viata de cuplu si educatia copilului.
Casatoria este pentru procreare, pentru reproducere.
Casatoria este o institutie umanã variabila, este umanã, deci se miscã, se transformã, totusi ea are o constantã, si anume, casatoria este pentru procreare,
Erasmus spunea despre casatorie ca este celula de baza a societatii, prima institutie a familiei : daca nu existã casatoria, nu existã Statul.
Sau, fara casatorie nu avem Stat, nu putem vorbi de Stat.
Casatoria este o institutie a familiei.

De la Revolutia franceza incoace, casatoria a evoluat putin.
Articolele de lege din Codul Civil care sunt citite sotilor la Primarie, la Starea civila, sunt aceleasi.

Astazi a aparut insa Reforma :
Este vorba despre un proiect de lege de deschidere a casatoriei, cuplurilor de acelasi sex.
Intrebarea care se pune cu privire la aceasta reforma, este de a sti daca este o evolutie juridica sau o denaturare ?

Unul dintre membrii Institutului National al Frantei, jurist, profesor de Drept emerit, domnul Pierre Delvolvé este cel care raspunde la aceasta intrebare :

Aceasta reformã este ruptura cu institutia casatoriei, ne explicã profesorul de Drept.
Este o reformã antropologicã, care revine asupra conceptiei barbatului pe de o parte, a femeii pe de alta parte, a conceptiei relatiei intre unul si altul.
Civilizatiile noastre au conceput casatoria ca fiind uniunea intre barbat si femeie, si filiatia ca fiind relatia intre copil si acestia doi.

[ Reforma ] Este o ruptura antropologica care tinde sa nege diferenta sexuala.
[ Reforma ] Este schimbarea naturii casatoriei.
“Nu neg evolutia moravurilor, a societatii...”, ne spune profesorul de Drept emerit.
Statul a parcurs niste etape in cadrul unui sistem in care grade de reformã au fost atinse.
Aici, adica in cazul acestei Reforme, nu este vorba de un grad suplimentar de reformã, ci este vorba de schimbare.
Este vorba de o schimbare de naturã.
O schimbare a naturii casatoriei care se gaseste reamenajatã.
Insa legiuitorul trebuie sa modifice Constitutia, norma juridica suprema a Republicii franceze, in acest caz.
Trebuie reamenajat.”

Gasiti acest film difuzat la 9/01/2013, de 6 minute pe site-ul www.ktotv.com, cautand in partea stanga a paginii, sus, la rubrica “Vidéos”, Rechercher une vidéo, Formation : Vies de famille, les Vidéos de l’émission : MARIAGE CIVIL : QUEL FONDEMENT ?
Iata link-ul spre acest film :
http://www.ktotv.com/videos-chretiennes/emissions/vies-de-famille/vies-de-famille-mariage-civil-quel-fondement-/00071923

Si link-ul spre Codul civil francez in vigoare :
http://www.legifrance.gouv.fr/affichCode.do;jsessionid=3EE62DB133D3BC00F0B4575001C3A3CC.tpdjo08v_1?idSectionTA=LEGISCTA000006136117&cidTexte=LEGITEXT000006070721&dateTexte=20140211




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu