Fereastra ( A Window ) (
Povestire din cartea “Elefantul a disparut”, “The Elephant Vanishes”, de
Haruki Murakami )
you can read the story "A Window" from the book "The Elephant Vanishes" by Haruki Murakami, in English, here : http://ptchanculto.binhoster.com/books/-Lit-%20Recommended%20Reading/Japanese%20Literature/Murakami,%20Haruki/Murakami,%20Haruki%20-%20The%20Elephant%20Vanishes.pdf
you can read the story "A Window" from the book "The Elephant Vanishes" by Haruki Murakami, in English, here : http://ptchanculto.binhoster.com/books/-Lit-%20Recommended%20Reading/Japanese%20Literature/Murakami,%20Haruki/Murakami,%20Haruki%20-%20The%20Elephant%20Vanishes.pdf
“Buna ziua !
Ce mai faceti
? Frigul se înmoaie pe zi ce trece si am inceput sa simt in razele soarelui
mireasmã de primavarã.
Am citit cu
mare plãcere scrisoarea dumneavoastra de zilele trecute.
Pasajele despre
legatura dintre burgeri si scortisoarã au fost foarte bune, pline de viatã.
Am simtit cu
intensitate mirosul cald din bucatarie si am auzit cutitul tocând ceapa.
E suficient si
un singur pasaj de acest fel, pentru ca scrisoarea sa prindã viatã.
Citind aceste
rânduri, mi s-a facut o poftã nebunã sa mananc un burger si am mers chiar in
acea searã la un restaurant din apropiere.
Aveau nici mai
mult, nici mai putin, opt feluri de burger, in stil texan, californian,
hawaiian, japonez si tot asa.
Burgerul in
stil texan e urias. Si-atat. Cred ca texanii ar fi foarte mirati.
Cel in stil
hawaiian e garnisit cu ananas, iar cel californian...am uitat.
Burgerul
japonez e acoperit cu ridiche albã rasã.
Restaurantul e
sic, iar chelneritele sunt dragute si imbracate in fustã foarte scurtã.
Dar eu nu m-am
dus acolo ca sa studiez decoraul sau picioarele chelneritelor.
Eu eram acolo ca
sa mananc un burger extrem de simplu, in nici un stil anume.
Asta i-am spus
si chelneritei, cã vreau sa mananc un burger extrem de simplu.
-
Ne cerem scuze, dar restaurantul
nostru serveste doar burgeri intr-un anumit stil, mi-a raspuns ea.
Sigur, nu o
puteam invinovati pe ea.
Nu ea
hotaraste Meniul, si nici nu poarta de placere o uniformã care-i scoate
coapsele la ivealã de fiecare data cand debaraseaza o masã.
Prin urmare am
zâmbit, si am comandat un burger in stil hawaiian.
M-a sfatuit sa
dau la o parte ananasul cand il mananc.
Lumea e un loc
bizar.
Eu vreau doar
un burger banal, pe cat se poate de simplu, dar uneori nu-l primesc decat sub
forma unui burger in stil hawaiian, fara ananas.
Dumneavoastra ati
gatit un burger foarte simplu, nu ?
Cand v-am
citit scrisoarea, mi-am spus cã trebuie neaparat sa incerc acest burger extrem
de simplu pregatit de dumneavoastra.
In comparatie
cu asta, pasajul despre automatul de bilete al Cailor Ferate mi-a parut, poate,
un pic superficial.
Perspectiva
este interesanta, dar nu reusiti sa-i transmiteti cititorului imaginea.
Nu va propuneti
sa fiti patrunzatoare.
La urma urmei,
scrisul e improvizatie.
As acorda
acestei scrisori un scor total de saptezeci de puncte.
Va descurcati
din ce in ce mai bine.
Tineti-o tot
asa, incet si cu calm.
Astept cu
nerabdare urmatoarea scrisoare.
De-ar veni
primavara mai repede !
12 Martie
P.S. Va
multumesc pentru cutia de bomboane asortate.
Sunt delicioase.
Regulamentul
firmei noastre interzice insa orice schimb personal, in afara scrisorilor si,
prin urmare, va rog ca pe viitor sa nu va mai deranjati.
Va multumesc
totusi foarte mult.
*
Am avut
aceastã slujbã cu jumatate de normã un an intreg.
Pe atunci
aveam douazeci si doi de ani.
Incheiasem un contract cu aceasta firma mica, numitã
“Prietenii Condeiului”, care se afla in Iidabashi.
Eram platit cu doua mii de yeni se scrisoare, iar lunar
încropeam peste treizeci de astfel de scrisori.
“Si tu poti scrie scrisori care sa faca inima sa
vibreze”, acesta era sloganul firmei.
Membrii plãteau o taxã de înscriere, apoi o suma lunara,
si scriau patru scrisori pe lunã adresate firmei “Prietenii Condeiului”.
Noi, “maestrii de condei”, le raspundeam cu corecturi,
impresii si indrumari.
Eu am vazut anuntul de angajari la avizierul catedrei de
Litere, si am fost la un interviu.
Tocmai mã hotarasem, din diverse motive, sa-mi amân un an
de facultate.
Pãrintii m-au înstiintat cã, daca fac asta, o sa-mi dea
mai putini bani.
Asta însemna cã eram nevoit, la modul cel mai serios, sa
castig bani pentru a-mi asigura traiul.
La interviu am dat un test, am scris cateva eseuri, iar o
saptamana mai tarziu eram angajat.
In primele zile, un instructor specializat m-a invatat
secretele corecturii, know how-ul meseriei si tot felul de alte lucruri
folositoare.
Nu era foarte dificil.
Fiecarei membre i se repartiza un “maestru de condei”, iar
membrilor, o “maestrã”.
Eu aveam in grijã douazeci si patru de femei, cu vârste
cuprinse intre paisprezece si cincizeci si trei de ani, dintre care majoritatea
aveau intre douazeci si cinci si treizeci si cinci de ani.
Asta inseamna cã aproape toate erau mai in varsta decat
mine.
In prima lunã am fost extrem de confuz, pentru ca multe
dintre ele scriau mult mai bine decat mine.
Ele erau deja obisnuite de ceva timp cu scrisorile.
Eu nu compusesem pana atunci, nici macar o scrisoare
adevarata.
Am trecut de prima lunã scãldat in permanentã in sudoare
rece.
Eram ferm convins cã multe dintre ele – si aveau acest
drept, stipulat in regulamentul firmei – vor cere sa le fie schimbat “maestrul
de condei”.
Si totusi, dupa o lunã nu apãruse nimeni cu vreo
nemultumire legatã de capacitatile mele scriitoricesti.
Ba chiar cei de la firmã mi-au spus cã reputatia mea era
in crestere.
Dupã trei luni de “indrumari” din partea mea, membrele
respective chiar dadeau semne cã avansaserã.
Era foarte straniu.
Pãreau sa aiba incredere totalã in mine ca profesor.
Asa am ajuns si eu sa-mi compun scrisorile de criticã, cu
tot mai multa usurinta.
Acum imi dau seama cã, de fapt, se simteau foarte
singure.
Tot ce voiau ele ( sau ei ) era sa scrie cuiva si – lucru
pe care atunci nici nu-l puteam concepe – nu reuseau sa gaseasca nici macar un
destinatar pentru scrisorile lor.
Nu erau genul care sa scrie DJ-ilor.
Cãutau ceva mult mai personal, chiar daca asta insemna
“corecturã” sau “criticã”.
Asa mi-am petrecut eu un an din viata, ca o focã schioapa
in mijlocul unui harem de scrisori caldute.
Primeam tot felul de scrisori de la ele, scrisori
plicticoase, incantatoare sau triste.
Asta se intampla acum mult timp.
Din pacate, nu am pastrat nici una ( Regulamentul spunea
cã trebuie sa le predau pe toate la firma ) si nu mai stiu nimic concret, dar
tin minte cã acolo erau presãrate, intesate, azvârlite diverse intamplari – de
la foarte importante, pana la foarte mãrunte – din viata unor oameni.
Pentru mine, un student de douazei si unu, douazeci si doi de ani, mesajele
pe care le transmiteau ele erau ciudat de nerealiste.
Mi se pare cã, in majoritatea cazurilor, le lipsea
realismului, alteori cã erau, per total, fara sens.
Motivul nu era doar lipsa mea de experienta de viata.
Acum realizez cã, de cele mai multe ori, realismul
lucrurilor nu e ceva care trebuie transmis, ci care trebuie creat.
De aici se naste si sensul.
Dar desigur, pe atunci nu stiam asta, si nici ele n-o
stiau.
Este totusi unul din motivele pentru care tot ce scriau ele mi se parea
atat de lipsit de profunzime.
Cand a venit vremea sa renunt la aceasta slujba, toate
membrele aflate sub indrumarea mea si-au exprimat parerea de rau.
Intr-un fel – sincer sa fiu, mã cam sãturasem sa tot
compun scrisori din astea asa, la nesfarsit – imi parea si mie rãu.
Aveam senzatia ca n-o sa mai am niciodata ocazia ca
atatia oameni sa fie atat de sinceri fata de mine.
*
Cât despre burgeri, chiar am avut ocazia sa gust unul
facut de ea ( adica de femeia din scrisoarea de la inceput ).
Avea treizeci si doi de ani, nu avea copii, iar sotul ei
lucra la o companie care se situa pe pozitia cinci in topul celor mai cunoscute
companii.
Cand i-am scris in ultima scrisoare cã, din pacate, din
acea lunã încetam sa mai lucrez, ea m-a invitat la pranz.
Mi-a scris cã va pregati un burger extrem de simplu.
Era o incalcare a Regulamentului firmei, dar m-am hotarat
imediat sa ma duc.
Nimic nu poate infrange curiozitatea unui tanar de
douazeci si doi de ani.
Locuia intr-un bloc de pe linia Odakyu.
Era un apartament simplu si de bun-gust, potrivit unui
cuplu fara copii.
Mobila, lustrele, puloverul ei nu erau scumpe, dar erau
foarte placute.
Eu m-am mirat de cat de tanara arãta ea, ea s-a mirat de
cat de tanar eram eu.
Crezuse cã sunt mai in varsta decat ea.
Cei de la “Prietenii Condeiului” nu dezvaluiau varsta
“maestrilor”.
Dupa ce am terminat cu uluitul reciproc, s-a risipit
incordarea specificã primei intalniri.
Am mancat burgerii, ca doi calatori care au pierdut
amandoi acelasi tren, apoi am baut cafea.
De la fereastra ei de la etajul doi, chiar se vedeau
liniile de tren.
Era o zi foarte frumoasa, iar balcoanele dimprejur erau
pline de asternuturi.
Din cand in cand se mai auzea cate cineva batand un futon* [ *asternut japonez ].
Imi amintesc si acum acel sunet.
Ii lipsea, in mod ciudat, senzatia de distanta.
Burgerul a fost delicios.
Era numai bine condimentat, rumenit la exterior si
suculent inauntru.
Sosul era si el ideal.
Sincer sa fiu, poate cã nu a fost chiar cel mai bun
burger pe care l-am mancat vreodata, dar sigur nu mai mancasem de multa vreme
asa ceva.
S-a bucurat
cand a auzit asta.
Cand ne-am
terminat cafelele, ne-am depãnat povestea vietii, ascultand un disc cu Burt
Bacharach.
Bine, eu inca
nu aveam o poveste a vietii si a vorbit mai mult ea.
In facultate visa sa ajunga scriitoare.
Ii placea Françoise Sagan si mi-a vorbit despre ea.
Preferata ei era “Va place Brahms ?”
Mie nu-mi displace Sagan.
Cel putin nu mi se pare de duzinã, asa cum zic toti
ceilalti.
Nu existã o regulã care sa spuna cã toata lumea trebuie
sa scrie ca Henry Miller sau Jean Genet.
-
Dar eu nu pot sa scriu
nimic, a zis ea.
-
Inca nu e prea tarziu, i-am
spus eu.
-
Mi-e foarte clar. Tu mi-ai
demonstrat cã nu sunt in stare sa scriu, a zis ea si a zambit.
Am realizat asta in timp ce-ti scriam. Pur si simplu nu am acest talent.
M-am inrosit tot.
Acum nu mai patesc asta, dar la douazeci si doi de ani ma
inroseam cumplit.
-
Dar aveati ceva foarte
sincer in felul de a scrie, i-am zis eu.
A schitat un zâmbet, fara sa spuna nimic.
A fost un
zambet foarte mic.
-
Cel putin, cand v-am citit scrisoarea, mi s-a facut poftã de
burger.
-
Sigur ti-era foame atunci, a
zis ea cu blandete.
Hm, probabil.
Trenurile treceau pe sub fereastrã cu un tacanit sec.
*
Cand s-a facut cinci, m-am pregatit de plecare.
-
Imi imaginez ca trebuie sa
va ocupati de pregatirile pentru cinã pana se intoarce sotul dumneavoastra, nu
?
-
Sotul meu intarzie foarte
mult, a zis ea, cu bãrbia in palmã. Nu ajunge
acasa inainte de miezul noptii.
-
Inseamna ca e extrem de
ocupat.
-
Da, a zis ea, apoi a facut o
pauza. Eu nu prea reusesc sa vorbesc cu sotul meu despre multe lucruri, cred ca
ti-am si spus despre asta intr-o scrisoare. Nu intelege ce simt. Cand vorbesc
cu el, de multe ori am senzatia ca vorbim limbi diferite.
N-am stiut ce sa-i raspund.
Nu intelegeam de ce cineva ar sta impreuna cu un om care nu intelege ce
simte.
-
Dar e in regula, a zis ea
incet si chiar a sunat de parca era in regula. Iti multumesc ca mi-ai scris in
tot acest timp. Mi-a facut mare placere. Scriindu-ti tie, m-am simtit salvata.
-
Si mie mi-a facut placere,
i-am spus eu, dar sincer sa fiu, nu-mi mai aminteam cum scria ea.
A privit ceasul din perete fara sa mai spuna nimic, de
parca studia trecerea timpului.
-
Ce-ai de gand sa faci dupa
ce termini facultatea ? m-a intrebat ea.
I-am spus ca inca nu m-am hotarat, ca nu stiam ce as
putea sa fac.
Cand a auzit asta, a zambit.
-
Parerea mea e ca ar trebui
sa ai o munca legata de scris. Partea critica din scrisorile tale era minunata.
O asteptam mereu cu mare nerabdare. Serios. N-o spun ca sa te flatez. Probabil
ca tu doar iti faceai Norma, dar eu am simtit ca puneai suflet in ce scriai. Am
pastrat toate scrisorile si uneori le mai scot si le recitesc.
-
Multumesc, am zis eu. Si
sarut mana pentru burger.
*
Chiar si acum, dupa zece ani, de fiecare data cand trec
pe linia Odakyu, prin apropierea casei ei, imi amintesc de ea si de burgerul
rumen.
Ma uit la blocurile insirate de-a lungul liniei si ma
intreb care era fereastra aceea.
Imi amintesc peisajul de la geamul ei si incerc sa-mi dau
seama care era zona.
Insa nu pot sa-mi aduc deloc aminte.
Poate ca nici nu mai locuieste acolo.
Dar daca mai locuieste inca acolo, imi imaginez ca si
acum stã dincolo de fereastra, singurã si ascultã mai departe acelasi disc cu
Burt Bacharach.
Ar fi trebuit sa ma culc atunci cu ea ?
Acesta este, de fapt, subiectul aici.
Nu stiu care e raspunsul.
Nici acum nu-l stiu.
Oricat as inainta in varsta, oricata experienta as
acumula, sunt o multime de lucruri pe care nu le stiu.
Eu doar caut din tren cu privirea acea fereastra, care ar
putea fi de la casa ei.
Uneori toate imi par a fi ale ei, alteori nici una.
Sunt pur si simplu prea multe ferestre.”
Extras din cartea “Elefantul a
disparut”, Povestiri, de Haruki Murakami, cu titlul
original “Zo no shometsu”, ( cu titlul in limba engleza “The Elephant Vanishes” ), Editura Polirom, 2005,
Iasi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu