Religia in Statele Unite ale Americii
Intre descoperirea Americii de catre Columb si inceputul Reformei, au fost numai douazeci si cinci de ani. Aproape fiecare dintre bisericile protestante ale Reformei, si mai tarziu Biserica Romano-Catolica, sau fost si sunt reprezentate in America.
Departarea de Europa, aparitia timpurie a voluntarismului si, ca urmare, a controlului laic asupra Bisericii, treziri spirituale frecvente, influenta spiritului de pionierat in Vestul salbatic, si radicalismul religios relativ al sectelor ce au venit in America, au facut crestinismul american foarte creativ in activitatile lui.
Adunarile in aer liber in tabere de vara, evanghelizarea in masa, miscarea antialcoolica, Biserica institutionala ce se ingrijea atat de nevoile religioase, cat si de cele sociale si culturale, educatia tinerilor, misiunile in orase si miscarea ecumenica – toate ilustreaza creativitatea crestinismului american.
Plantarea crestinismului american
Diverse motive au stimulat colonizarea anglo-saxona de-a lungul Coastei atlantice a Americii de Nord. Multi dintre colonisti sperau sa gaseasca o cale vestica pe mare, spre bogatiile Asiei, spre materii prime valoroase si spre piete pentru comert profitabil. Altii au fost trimisi, deoarece se credea ca aceste colonii puteau absorbi surplusul de populatie al tarii.
Plantarea de colonii a ajutat de asemenea sa se tina piept amenintarilor militare din partea Spaniei in Lumea Noua.
Dar, extrem de importanta a fost motivatia religioasa pentru fondarea acestor colonii. Majoritatea documentelor mentioneaza dorinta actionarilor de a-i converti pe bastinasi, si de a extinde granitele Imparatiei lui Cristos.
In alte cazuri, cum a fost cel al puritanilor din Plymouth si din Salem, colonistii vroiau sa practice propriul lor mod de inchinare.
Astfel, transplantarea englezilor, francezilor, spaniolior, suedezilor si a olandezilor in America de Nord, nu poate fi disociata de transplantarea religiei lor in aceasta tara.
Cei mai muilti dintre acestia au fost orientati spre calvinism.
Instrumentul folosit in aceasta transplantare de oameni, a fost societatea pe actiuni, predecesoarrea societatii moderne pe actiuni, care a facut posibila strangerea unor mari sume de bani, necesare pentru a finanta asemenea intreprinderi.
Metodismul in colonii
Metodismul a fost introdus in cele treisprezece colonii dupa anul 1760, de catre Rober Strawbridge in Maryland, si Philip Embury si Captain Webb, in New York.
In anul 1768, John Wesley ( i ) i-a trimis pe Richard Boardmann si pe Joseph Pilmoor, ca misionari oficiali.
Marele predicator itinerant Francis Asbury ( 1745 – 1816 ) a sosit in anul 1771, iar in anul 1784, cand metodismul a fost organizat oficial in colonii, el a devenit primul episcop.
In felul acesta, in primii 150 de ani ai istoriei coloniilor, diferitele biserici create de Reforma, au fost transplantate din Europa in America, Anglia fiind puntea.
In Maryland si in coloniile de centru, a existat o biserica bine stabilita care, cu exceptia unei scurte perioade, a avut rol conducator pana la Revolutia Americana.
Dupa Revolutie, separarea Bisericii de Stat, a facut ca bisericile din America sa fie dependente de donatiile banesti voluntare, pentru a le finanta, si dependente de evanghelizare pentru a-i castiga pe necredinciosi si pe copiii membrilor bisericii.
Educatia in colonii
Dupa ce au fost construite case, ridicate biserici, infiintate Guverne civile, si asgurate mijloacele de trai, educatia a fost una din primele preocupari ale colonistilor, cum reiese din brosura Primele roade din Noua Anglie.
Acest interes fata de educatie era in traditia Reformei, deoarece Calvin si Luther accentuasera nevoia de educatie, asa incat individul sa fie capabil sa isi citeasca Biblia, si sa poata fi educati conducatori pentru biserica si pentru Stat.
Biblia detinea primul loc in programul lor, si in programa analitica a institutiilor educationale de la inceputurile Americii, iar educatia clasica avea un loc secund, ca un ajutor pentru cunoasterea deplina a Bibliei.
Educatia profesionala in colonii era asigurata de continuarea sistemului de ucenicie din Anglia.
In acest sistem, un tanar era dat ca ucenic unui mestesugar intr-o anumita meserie, pana cand el invata acea meserie.
Prin lege, in coloniile de Nord educatia elementara cadea in grija Guvernului, in timp ce, in coloniile din Sud, acelasi scop, educatia elementara, era atins in familiile bogate prin angajarea unui profesor particular.
Scolile gimnaziale au fost infiintate pentru a pregati elevul pentru universitate, dandu-i o baza in limbile clasice.
Colegiile urmau sa asigure lideri civili si religiosi.
Universitatea Harvard a fost infiintata in anul 1636, pentru a “ promova invatatura “, si a asigura un cler cult, capabil sa transmita traditia culturala si religioasa generatiei prezente, si generatiei care o urma.
Principalul scop al vietii si al studiului era de a-L cunoaste pe Dumnezeu si pe Fiul Sau Isus Cristos, asa incat El sa devina “ singura baza “ a invataturii.
John Harvard, al carui nume a fost dat colegiului, a lasat mostenire noului colegiu opt sute de lire, si Biblioteca sa cu aproximativ patru sute de carti.
Colegiul William si Mary, din Williamsburg a fost fondat in anul 1693, in ideea ca una din principalele sale functii sa fie “ educarea de buni pastori “.
La scurt timp dupa aceea, puritanii din Connecticut au deschis Colegiul Yale in anul 1701, pentru a le da tinerilor o “ educatie umanista si religioasa “, asa incat liderilor bisericilor sa nu le lipseasca nimic din educatie.
In anul 1726, William Tennet ( 1673 – 1764 ), un pastor irlandez, a infiintat un colegiu langa Philadelphia, pentru a-i educa pe baietii lui si pe altii pentru pastorat.
Jonathan Dickinson a obtinut in anul 1764 o autorizatie pentru o scoala care sa continue aceasta lucrare.
Aceasta scoala, cunoscuta sub numele de Colegiul din New Jersey, s-a mutat la Princeton, fiind apoi cunoscuta sub denumirea de Universitatea Princeton.
Colegiul King’s ( Columbia ) a fost infiintat printr-o carta regala in anul 1754.
Baptistii au fondat Colegiul Rhode Island, in anul 1764, ca o institutie care sa predea religie si stiinte, fara a tine cont de diferentele dintre religii.
Ulterior, el a devenit Universitatea Brown.
Dortmouth a fost fondata in anul 1770.
Rutgers de astazi a luat fiinta in anul 1825, iar Scoala quakerilor din Haverford a fost fondata in anul 1833.
Fiecare grup a cautat sa fondeze o institutie de invatamant superior pentru a asigura lideri credinciosi in Biserica si in Stat.
( extras curs Teoria Generala a Dreptului, prof.univ.dr.Costica VOICU, Ed.Lumina lex, Bucuresti, 2002 )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu