Doctrina
Ortodoxã despre Cinstirea Sfintilor Ingeri si despre Invocarea lor in rugaciuni
( Scutul Misionarului Ortodox ) ( 1 )
Sfanta
Biserica Ortodoxa a lui Hristos, in toate timpurile existentei sale ii
recunostea pe sfintii Ingeri drept rugatorii si mijlocitorii sai in fata Lui
Dumnezeu, de aceea intotdeauna ii cinstea si ii implora, ca si pe sfintii
Domnului, sa mijloceasca pentru noi in fata lui Dumnezeu.
Temei pentru
aceasta cinstire a sfintilor Ingeri si oameni, ne este dat in revelatia Divina.
Sfintii Ingeri
in Sfanta Scriptura sunt prezentati ca niste mijlocitori permanenti intre
Dumnezeu si oameni, ei ii ajutã pe oameni nu numai in fapta mantuirii
sufletesti, dar si in viata de toate zilele a omului, ei sunt savarsitorii
maretelor fapte ale Domnului, de aceea oamenii drepti se si adresau lor in
rugaciuni.
Ingerii l-au
salvat pe Lot si pe oamenii lui de la arderea care a mistuit orasul nelegiuit
Sodoma ( Facerea 19 ).
Patriarhul
Iacov, binecuvantandu-i pe copiii lui Iosif, spune : “Ingerul ce m-a izbavit pe
mine de tot rãul sa binecuvânteze pruncii acestia” ( Facerea 48, 16 ).
Ingerii l-au
chemat pe Ghedeon pentru izbavirea evreilor de robia madianitilor ( Judecatori
6 ).
Ingerul l-a
intarit cu paine si apa pe proorocul Ilie in timpul fugii lui de pacatoasa
reginã Izabela ( 3 Regi 19, 1-8 ).
Ingerul a
eliberat Ierusalimul de asirieni, intr-o singurã noapte bãtând pe o sutã
optzeci si cinci de mii de asirieni ( 4 Regi 19, 36 ).
Ingerul Rafat
[ Rafael ] l-a insotit pe Tobit [ Tobie ] in calatoria lui pentru casatorie si
l-a salvat de la moarte ( Tobit 5 si 6 ).
Ingerul i-a
spus lui Tobit : “Eu duceam pomenirea rugaciunii voastre inaintea Celui Sfant.
Eu sunt Rafael, unul din cei sapte sfinti ingeri, care ridicã rugaciunile
sfintilor si le inaltã inaintea slavei Celui Sfant” ( Tobit 12, 12, 15 ).
Ce inseamna
afirmatia ca Ingerul inaltã rugaciunile sfintilor catre Dumnezeu ?
Oare Dumnezeu
Atotvazatorul nu stie rugaciunile noastre ?
Cand ingerii
ridicã rugaciunile noastre in fata Tronului Lui Dumnezeu, asta inseamna ca ei
isi alatura si rugaciunile lor, la ale oamenilor, si le adreseaza Domnului (
Apocalipsa 8, 3-4 ).
Dreptul Iov
spune ca Ingerul il povatuieste pe om sa-L imbuneze pe Dumnezeu ( Iov 33, 23-24
).
Proorocul
David spune urmatoarele despre atitudinea ingerilor fata de oamenii cu frica
lui Dumnezeu : “Strãjui-va ingerul Domnului imprejurul celor ce se tem de El
si-i va izbãvi pe ei” ( Psalmul 33, 7 ).
In alt loc
zice : “Cã ingerilor Sãi va porunci pentru tine ca sa te pazeasca in toate
caile tale. Pe maini te vor inalta ca nu cumva sa impiedici de piatrã piciorul
tãu” ( Psalmul 90, 11-12 ).
Ingerul a
astupat gura leilor, impiedicandu-i sa-i faca vreun rau in groapa cu lei (
Daniel 6, 23 ).
Ingerul, prin
proorocul Avacum, i-a adus mancare proorocului Daniel in groapa cu lei ( Daniel
14, 34-39 ).
Ingerul i-a
pastrat nevatamati de foc in cuptorul din Babilon pe trei tineri : Anania,
Azaria si Misail ( Daniel 3 ).
Proorocul
Zaharia l-a vazut pe un Inger care se ruga lui Dumnezeu pentru iertarea
poporului iudeu si a Ierusalimului, care saptezeci de ani a fost in robia
babilonienilor, si Dumnezeu i-a spus lui “cu cuvinte de mangaiere” ( Zaharia 1,
12-13 ).
Arhanghelul
Gavriil a binevestit-o pe Preasfânta Fecioarã Maria despre zamislirea lui
Hristos si despre inceputul mantuirii noastre ( Luca 1, 26-35 ).
Ingerii I-au
dus in sanul lui Avraam, sufletul cersetorului Lazar ( Luca 16, 22 ).
Ingerul a
mangaiat langa mormantul Domnului pe femeile mironosite si le-a poruncit sa
vesteasca ucenicilor lui Iisus despre Invierea Lui ( Matei 28, 1-8 ).
Dupa marturia
mucenicului Stefan si a apostolului Pavel, prin ingeri, evreilor li s-a dat
legea pe muntele Sinai ( Fapte 7, 53 ; Galateni 3, 19; Evrei 2,2 ).
Ingerul l-a
adus pe diaconul Filip, la famenul reginei Candachia, pentru a-l invata
credinta in Hristos ( Fapte 8, 26-40 ).
Ingerul l-a
indrumat pe sutasul Corneliu, aratandu-i ce trebuie sa faca intru mantuirea sa
( fapte 10, 1-6 ).
Ingerul l-a
scos din inchisoare pe apostolul Petru ( Fapte 12, 1-6 ).
Ingerul l-a
linistit pe apostolul Pavel in timpul calatoriei pe mare in timp de furtunã, ca
aceasta furtuna nu este primejdioasa pentru cei care plutesc impreuna cu el (
Fapte 27, 23 ).
Apostolul
Pavel spune ca toti Ingerii sunt inlesnitorii mantuirii oamenilor, ca ei sunt
toti duhuri slujitoare, trimisi ca sa slujeasca, pentru cei ce vor fi
mostenitorii mantuirii” ( Evrei 1, 14 ).
In Sfanta
Scriptura gasim nu putine exemple de cinstire a sfintilor Ingeri si de adresare
in rugaciuni catre ei.
Odata
patriarhul Avraam, stand la intrarea in cortul sãu, i-a vazut pe Ingeri in
chipul unor barbati si, mergand spre ei, li s-a inchinat pana la pamant (
Facerea 18, 2 ).
De la Avraam,
acesti doi Ingeri au mers in orasul Sodoma, iar in fata portilor lui stãtea
dreptul Lot, si Lot I-a vazut si s-a ridicat sa-I intampine, si Li s-a inchinat pana la pamant ( Facerea 19,
1 ).
Proorocul
Valaam, in drum spre regele Valac, a fost oprit de un Inger : “a deschis Domnul
ochii lui Valaam si acesta a vazut pe ingerul Domnului, care statea in mijlocul
drumului cu sabia ridicatã in mana, si s-a inchinat si a cazut cu fata la
pamant. ( Numeri 22, 31 ).
Conducatorul
poporului evreu, Iosua Navi, observand langa zidurile Ierihonului pe un
necunoscut, l-a intrebat : “De-ai nostri esti sau esti dintre dusmanii nostri
?”
Iar
necunoscutul i-a raspuns : “Eu sunt capetenia ostirilor Domnului si am venit
acum !”.
Atunci Iosua a
cazut cu fata la pamant, s-a inchinat si a zis catre acela : “Stapane, ce
poruncesti slugii tale ?”
Zis-a catre
Iosua, capetenia ostirii Domnului : “Scoate-ti incaltamintea din picioare, ca
locul pe care stai tu acum este sfant”.
Si a facut
Iosua asa ( Iosua 5, 13-15 ).
Ingerul nu
numai ca a acceptat inchinarea lui Iosua, dar i-a cerut sa cinsteasca si locul
unde Iosua a avut fericirea sa vorbeasca cu solul ceresc.
Despre
nasterea judecatorului poporului evreu, Samson, se povestesc urmatoarele : cand
evreii, pentru nelegiuirile lor, au fost cuceriti de filistimleni [ Filisteni
], Ingerul i s-a aratat mai intai sotiei evalviosului Manoe, iar apoi si lui
Manoe, si i-a fagaduit ca sotia stearpa a lui Manoe va naste un fiu care-i va
apãra pe israeliti de filistimleni [ Filisteni ].
Dupã aceasta
Manoe a adus jertfã lui Dumnezeu.
Iar cand
flacãra de la focul jertfirii se ridicã spre cer, Ingerul Domnului s-a ridicat
in flacari.
“Vazand
acestea, Manoe si femeia lui au cazut cu fata la pamant” ( Judecatori 13, 20 ).
Tobit si Tobie
i s-au inchinat Ingerului Rafael ( Tobit 12, 16 ).
Proorocul
Daniel i s-a inchinat Ingerului ( Daniel 10, 9, 15 ).
Note : ( 1 )
Sectantii pseudo-spirituali, referitor la marturiile lui Tobit si la altele din
cartile necanonice, declarã ca aceste marturii nu au insemnatate. Dar aceasta
afirmatie nu este intemeiata, intrucat aceasta marturie din cartea lui Tobit nu
este singura dovada despre adevarul pe care il constatam aici despre cinstirea
ingerilor ; ea poate fi gasita si in cartile canonice ; in afara de aceasta,
chiar daca cartea lui Tobit nu este canonica, totusi marturiile ei au o deplina
veridicitate istorica, demonstrand existenta la evrei ( care aveau o lege din
revelatia divina ) a cinstirii Ingerilor si a inchinarii lor.
( 2 ) Mai
departe sectantii afirma ca dreptii ( amintiti mai sus ) se inchinau ingerilor,
doar atunci cand se invredniceau sa-i vada pe acesti ingeri, iar Biserica
Ortodoxa invatã sa ne rugam ingerilor in orice timp.
La acestea
putem remarca urmatoarele : Daca dreptii, datorita vietii lor sfinte, s-au
invrednicit a-i vedea pe sfintii Ingeri ( ceea ce era un semn de o deosebita
bunavointa a lui Dumnezeu fata de acesti drepti ) si se simteau datori sa se
inchine Ingerilor, atunci cu atat mai mult noi, oamenii multpacatosi, trebuie
sa ne inchinam sfintilor Ingeri si sa implorãm mijlocirea lor prin rugaciuni in
fata lui Dumnezeu.
Foarte putini
dintre cei drepti s-au invrednicit a-L vedea pe Dumnezeu ( Facerea 3,8; 28,
12-13 ); Isaia 6; Iezechiel 1 si 2; Daniel 7,9-13; 3 Regi 22,19 ); si oare din
toate acestea se poate face concluzia, ca trebuie sa ne inchinam lui Dumnezeu
doar atunci cand cineva s-a invrednicit de o revelatie cereasca ?
Argumente din Cuvantul Domnului pentru Doctrina Ortodoxa despre cinstirea
Sfintilor Ingeri
Tronul
Domnului este inconjurat de o multime de ingeri :
Evrei 12,22. Ci
v-ati apropiat de muntele Sionului si de cetatea Dumnezeului Celui Viu, de
Ierusalimul cel ceresc si de zeci de mii de ingeri.
Sfintii Ingeri
sunt duhuri fara trup, fiinte iubitoare si fara de pacat, cei mai apropiati
slujitori ai vointei Domnului :
Evrei 1,14.
Ingerii oare nu sunt toti duhuri slujitoare, trimisi ca sa slujeasca, pentru
cei care vor fi mostenitorii mantuirii ?
Printre ei
sunt si cei pe care Domnul i-a pus special sa indrumeze sufletele unor oameni
aparte.
Ei se numesc
ingeri pazitori :
Matei 18,10.
Vedeti sa nu dispretuiti pe vreunul din acestia mici, caci zic voua ca ingerii
lor, in ceruri, pururea vad Fata Tatalui Meu, Care este in ceruri.
Fapte 12,15. Iar
ei au zis catre ea : Ai înnebunit. Dar ea stãruia cã
este asa. Iar ei ziceau : Este îngerul lui.
Sfintii Ingeri
se impart dupa grad in nouã ranguri :
- Treapta superioarã :
(a)
serafimii cu sase aripi (
Isaia 6, 2 ) ;
(b)
heruvimii ( Facerea 3, 24 )
;
(c)
tronurile ( Coloseni 1, 16 )
;
- Treapta medie :
(a)
domniile ( Coloseni 1,16 ) ;
(b)
puterile ( 1 Petru 3, 22 ) ;
(c)
stapaniile.
- Treapta inferioara :
(a)
incepãtoriile ( Coloseni
1,16 ) ;
(b)
arhanghelii ( 1 Solun. 4, 16
) ! ;
(c)
ingerii ( 1 Petru 3, 22 ).
Ingerii
slujesc mântuirii oamenilor :
Evrei 1,14.
Ingerii oare nu sunt toti duhuri slujitoare, trimisi, ca sa slujeasca, pentru
cei ce vor fi mostenitorii mântuirii ?
Luca 15,10. Zic vouã,
asa se face bucurie ingerilor lui Dumnezeu pentru un pacatos care se pocaieste.
Ei înaltã
rugaciunile noastre cãtre tronul lui Dumnezeu :
Apocalipsa 8,3. Si
a venit alt inger si a stat la altar, avand cadelnitã de aur, si s-a dat lui
tamaie multã, ca s-o aduca impreuna cu rugaciunile tuturor sfintilor, pe
jertfelnicul de aur dinaintea tronului.
4. Si fumul
tamaiei s-a suit, din mana ingerului, inaintea lui Dumnezeu, impreuna cu
rugaciunile sfintilor.
Ingerii conduc
diferite tari, din vointa lui Dumnezeu :
Apocalipsa 7,1. Dupã aceasta,
vãzut-am patru îngeri, stând la cele patru unghiuri ale pamantului si tinand
cele patru vanturi ale lui, ca sa nu sufle vant pe pamant, nici peste mare,
nici peste vreun copac.
Insusi
Cuvantul Domnului ne-a arãtat exemple de cinstire a sfintilor Ingeri :
Iosua 5,14. Iar
acela ( ingerul ) a raspuns : “Eu sunt capetenia ostirii Domnului si am venit
acum !”. Atunci Iosua a cazut cu fata la pamant, s-a inchinat si a zis acela :
“Stapane, ce poruncesti slugii tale ?”.
Judecatori 13,20.
Cand a inceput a se înãlta flacãra de la jertfelnic spre cer, îngerul Domnului
s-a ridicat cu flacara de pe jertfelnic. Vazand aceasta, Manoe si femeia lui au
cazut cu fata la pamant.
Facerea 19,1. Cei
doi ingeri au ajuns la Sodoma seara, iar Lot sedea la poarta Sodomei. Si
vazandu-I, Lot s-a sculat inaintea lor si s-a plecat cu fata pana la pamant.
1 Paralipomena
21,16. Atunci ridicandu-si David ochii sãi, a vãzut pe ingerul Domnului sfant [
stând ] intre pamant si cer cu sabia goala in mana sa, intinsa asupra
Ierusalimului ; si a cazut David si batranii cu fetele la pamant, imbracati in
sac.
Acelasi Cuvant
al Domnului vorbeste si despre mijlocirea sfintilor Ingeri :
Tobit 12,12. Cand
te rugai tu si nora ta Sara, eu duceam pomenirea rugaciunii voastre inaintea
Celui Sfant...
Celor care
sustin ca acum noi niciodata nu-i vedem pe ingeri, trebuie sa le raspundem asa
cum spunea Apostolul :
2 Corinteni 5,7.
Caci umblãm prin credintã, nu prin vedere.
Extras din cartea Scutul
Misionarului Ortodox In Apararea Credintei De Doctrinele False ale Sectantilor, paginile 73-76, alcatuit de Diaconul Ioan Smolin, Sanct-Petersburg, 1913, traducere din limba rusã
si adaptare de prot.mitr.Zosima Toia, cu binecuvantarea Inaltpreasfintitului Vladimir, Mitropolitul Chisinaului si a toata Moldova, prin staruinta prot.mitr.Zosima Toia, Chisinau, 1995.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu