Doctrina Ortodoxã
despre Cinstirea Sfintilor Ingeri si despre Invocarea lor in rugaciuni ( Scutul
Misionarului Ortodox ) ( 2 )
-
ultima parte :
Pentru polemica misionarului cu sectantii despre cinstirea sfintilor ingeri
I.
Textele Sfintei Scripturi, prin care sectantii isi
argumenteaza sofisticariile
Fapte 7,42. Si S-a
întors Dumnezeu si i-a dat pe ei sa slujeasca ostirii cerului, precum este
scris in cartea proorocilor.
Deuteronom 4,19.
Sau, privind la cer si vazand soarele, luna, stelele si toatã ostirea cerului,
sa nu te lasi amagit ca sa te inchini lor, nici sa le slujesti, pentru ca
Domnul Dumnezeul tãu le-a lasat pentru toate popoarele de sub cer.
Ieremia 19,13. Si
casele Ierusalimului si casele regilor lui Iuda vor fi necurate, ca Tofetul,
pentru ca pe acoperisul tuturor caselor s-aduce tamaie intregii ostiri
ceresti si se savarsesc turnari in
cinstea dumnezeilor straini.
Comp. 4 Regi 23,
5.
Notã : In
toate fragmentele citate, cuvintele “ostirile ceresti”, adica astrii ceresti,
sectantii le confundã cu Sfintii Ingeri, care sunt “ostirile Domnului”.
Adevãratul sens al acestor texte
Aceste
fragmente vãdesc cu claritate cã prin « ostirile cerului » se
subînteleg astrii ceresti si se condamnã închinarea astrilor ( sabeismul ) :
Fapte 7, 43.
Sfintii Ingeri
nu sunt numiti “ostire cereasca”, ci “ostire a Domnului” : Iosua 5,14, si de
aceea aceste citate nu au nimic cu cinstirea sfintilor Ingeri ; dimpotriva,
pentru cinstirea sfintilor Ingeri, oamenii evlaviosi obtineau binecuvantarea
Domnului : Iosua 6,20 ; Judecatori 13, 20 ( Comp. Versetele 23, 24 din Iosua 5,
15 ).
Lot, iesind în
intampinarea celor doi Ingeri ce veniserã in orasul Sodoma in ajunul
distrugerii lui, “s-a inchinat cu fata pana la pamant” : Facerea 19,1.
Valaam, cand
“a vazut pe ingerul Domnului, care statea in mijlocul drumului cu sabia
ridicata in mana, s-a inchinat si a cazut cu fata la pamant” ( Numeri 22,31 ).
Exista si alte
multe locuri in Sfanta Scriptura care marturisesc in folosul cinstirii si
invocarii ingerilor in rugaciuni.
Ratacirile
sectantilor vin de la confundarea ostirilor ceresti, cu ostirile Domnului (
ingerii ).
Textele Sfintei Scripturi, prin care se combat
sofisticariile sectantilor
Fapte 7,43. Si ati
purtat cortul lui Moloh si steaua dumnezeului vostru Remfan, chipurile pe care
le-ati facut, ca sa va inchinati la ele ! De aceea va voi stramuta dincolo de
Babilon ( Amos 5,25-27 ).
Iosua 5,14. Iar
acela ( ingerul ) a raspuns : “Eu sunt capetenia ostirii Domnului...”
Iosua 6,20... si a
intrat tot poporul in cetate, fiecare din partea unde era, si au luat cetatea.
Judecatori 13,20.
Cand a inceput a se înãlta flacãra de la jertfelnic, spre cer, ingerul Domnului
s-a ridicat cu flacara de pe jertfelnic. Vazand
aceasta, Manoe si femeia lui au cazut cu fata la pamant.
Facerea 19,1. Cei
doi ingeri au ajuns la Sodoma seara, iar Lot sedea la poarta Sodomei. Si
vazandu-i Lot s-a sculat inaintea lor si s-a plecat cu fata pana la pamant.
II.
Textele Sfintei Scripturi, prin care sectantii isi
argumenteaza sofisticariile
Coloseni 2,18. Nimeni
sa nu va smulga biruinta, prin fãtarnicã smerenie sau prin slujirea ingerilor,
intrand in lucruri pe care nu le-a vazut si semetindu-se in desert cu mintea sa
cea trupeasca.
Notã.
Bazandu-se pe aceste cuvinte, stundistii [ shtundishtii ] acuza Biserica
Ortodoxa ca ea aduce rugaciuni Ingerilor, ca unor fiinte nevazute.
Adevãratul sens al acestor texte
Aici apostolul
demascã pseudoinvatatura gnosticã despre ingeri ca eoni.
Cinstirea
ingerilor, gnosticii o legau de necredinta in Fiul lui Dumnezeu, Care a rascumparat
omenirea pacatoasa si a reunit-o cu Dumnezeu.
Iata de ce
acesti eretici, in imitarea unei smerenii prefacute, inlaturand speranta in
pace si reunire cu Dumnezeu prin Hristos ( precum ne invata apostolul, in
aceeasi epistola 1, 20-22; 2, 13-14 ), se considerau demni de a se inchina doar
ingerilor. – Dar asa e oare cinstirea de catre noi a Ingerilor ?
Noi ii cinstim
ca pe niste duhuri trimise de Dumnezeu intru mantuirea noastra : Facerea
19,15,16; Fapte 5,19; Evrei 1,14.
Textele Sfintei Scripturi, prin care se combat
sofisticariile sectantilor
Facerea 19,15. Iar in revãrsatul zorilor grãbeau
ingerii pe Lot ...
16. Dar fiindca el
zãbovea, ingerii, din mila Domnului catre el, l-au apucat de mana pe el si pe
femeia lui si pe cele doua fete ale lui... si i-au scos afara din oras.
Fapte 5,19. Iar un
inger al Domnului, in timpul noptii, a deschis usile temnitei si scotandu-i,
le-a zis :
Evrei 1,14.
Ingerii oare nu sunt toti duhuri slujitoare, trimisi ca sa slujeasca, pentru
cei ce vor fi mostenitorii mantuirii ?
III.
Textele Sfintei Scripturi, prin care sectantii isi
argumenteaza sofisticariile
Evrei 1,14.
Ingerii oare nu sunt toti duhuri slujitoare, trimisi ca sa slujeasca, pentru
cei ce vor fi mostenitorii mantuirii ?
Notã. Aceste
cuvinte, dupã parerea sectantilor, sunt impotriva venerãrii ingerilor.
Adevãratul sens al acestor texte
Aceste cuvinte
nu neagã cinstirea care se ofera ingerilor de catre Biserica Ortodoxa, pentru
ca ei slujesc nu numai oamenilor, dar si lui Dumnezeu, si lui Hristos, iar cine
slujeste pe Hristos acela, dupa cuvintele apostolului, este demn de cinstirea
oamenilor : Romani 14,18 ; Matei 18,10.
Textele Sfintei Scripturi, prin care se combat
sofisticariile sectantilor
Romani 14,18. Iar
cel care slujeste lui Hristos, in aceasta este plãcut lui Dumnezeu si cinstit
de oameni.
Matei 18,10.
Vedeti sa nu dispretuiti pe vreunul din acestia mici, caci zic voua ca ingerii
lor, in ceruri, pururea vad fata Tatalui Meu, Care este in ceruri.
Extras din cartea Scutul
Misionarului Ortodox In Apararea Credintei De Doctrinele False ale Sectantilor, paginile 76-77, alcatuit de Diaconul Ioan Smolin, Sanct-Petersburg, 1913, traducere din limba rusã
si adaptare de prot.mitr.Zosima Toia, cu binecuvantarea Inaltpreasfintitului Vladimir, Mitropolitul Chisinaului si a toata Moldova, prin staruinta prot.mitr.Zosima Toia, Chisinau, 1995.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu