"Această pagină vă oferă
informații privind sistemul juridic din
Finlanda.
Izvoare de drept
Termenul „izvoare de drept” se referă la sursele unde pot fi găsite normele
legislative. În Finlanda, anumite izvoare de drept sunt naționale iar altele sunt internaționale. Anumite surse sunt scrise iar altele sunt nescrise. Un rezumat privind toate
sursele de drept este prezentat mai jos.
Tipuri de instrumente legale – descriere
Izvoare de
drept naționale
Cele mai importante surse naționale de drept sunt legile scrise. Termenul „legi”, în
acest context, ar trebui să fie interpretat în sens larg, însemnând Constituția, legile ordinare (cunoscute și ca legi ale Parlamentului), decrete, fie că sunt emise de către Președintele Republicii, de către
Consiliul de Miniștri sau
ministere, și norme legislative emise de autoritățile de rang
inferior. Normele legislative emise de autoritățile de rang inferior și decretele pot fi emise numai cu respectarea Constituției sau a unei legi ordinare, care
în mod normal specifică organismul sau autoritatea de stat autorizată să emită
o astfel de normă.
În situația în care
nu există nicio lege scrisă, capitolul 1
articolul 11 din Codul de procedură prevede ca sursa de drept să fie cutuma.
Pentru a fi obligatorie, cutuma trebuie să fie echitabilă. Normele cutumiare
datează din cele mai vechi timpuri, iar semnificația curentă a acesteia nu este foarte
exactă. În prezent, „cutuma” se referă în principal la anumite practici
stabilite care sunt aplicate, de exemplu, în cadrul activităților comerciale. Deoarece
reglementările stipulate în legislația scrisă sunt, la ora actuală, destul de cuprinzătoare,
astăzi cutuma este rar relevantă ca sursă de drept. Cu toate acestea, în
anumite domenii precum dreptul
contractual, dreptul cutumiar ocupă o poziție destul de importantă chiar și în prezent.
Lucrările legislative pregătitoare și hotărârile judecătorești reprezintă, de asemenea, surse de drept. Lucrările legislative pregătitoare oferă informații despre intenția legiuitorului și, din acest motiv, astfel de
documente sunt folosite pentru interpretarea legislației. Dintre diferitele hotărâri
judecătorești, cele
mai importante, ca surse de drept, sunt cele ale instanțelor superioare, și anume Curtea Supremă și Curtea Supremă Administrativă. Hotărârile acestor două curți se numesc
precedente. Cu toate că precedentele nu sunt obligatorii din punct
de vedere legal, acestea au o importanță deosebită în practică. Hotărârile altor instanțe pot fi surse de drept la fel de
importante. Într-adevăr, în cazul în care hotărârea emisă de o instanță inferioară este definitivă,
practica instanței
inferioare poate avea o importanță deosebită din punct de vedere practic.
Jurisprudența, principiile legale generale și argumentele de fapt sunt considerate, de asemenea, surse de drept
naționale. Responsabilitatea specifică a jurisprudenței este de a
cerceta conținutul
sistemului juridic – interpretarea și clasificarea normelor juridice – motiv pentru care
aceasta este considerată, de asemenea, sursă
de drept. Mai mult, principiile juridice generale și argumentele practice, pot fi
considerate surse de drept. Așa cum se va arăta mai jos, poziția acestor surse în ierarhia
surselor de drept este inferioară poziției celorlalte surse menționate anterior.
Izvoare de
drept internaționale și legislația Uniunii Europene
Acordurile internaționale și alte
obligații internaționale la care s-a angajat Finlanda
reprezintă surse de drept obligatorii
în Finlanda. Practica organismelor
internaționale care pun în aplicare astfel de acorduri, reprezintă, de
asemenea, o importantă sursă de drept. Un exemplu de sursă de drept din această
categorie este Convenția Consiliului Europei privind Drepturile Omului; practica Curții Europene a Drepturilor Omului
este astfel relevantă în ceea ce privește interpretarea Convenției.
Ca membru al Uniunii Europene, Finlanda se supune actelor cu putere de lege, regulamentelor
și directivelor acesteia. Acestea se
numără printre cele mai importante tipuri de acte legislative ale Uniunii
Europene. Regulamentele sunt direct aplicabile tuturor statelor membre iar
acestea trebuie să pună în aplicare directivele Uniunii. Prin urmare, lucrările preliminare în cadrul adoptării
legislației pot avea o oarecare relevanță în ceea ce privește modul în care dreptul UE este
interpretat, chiar dacă respectiva relevanță este în mod evident mult mai
redusă decât cea a lucrărilor pregătitoare pentru legislația națională.
Alte instrumente UE de reglementare sunt obligatorii pentru Finlanda în
aceeași măsură în
care acestea sunt obligatorii și pentru alte state membre. Hotărârile Curții de Justiție a Comunităților Europene sunt de asemenea importante ca sursă de drept, întrucât acestea fac
parte din corpul legislației UE.
Ierarhia normelor
În mod obișnuit,
sursele de drept din Finlanda sunt împărțite în surse
superioare cu forță juridică obligatorie, surse
inferioare cu forță juridică obligatorie și surse admisibile.
Legile și cutuma
sunt surse superioare cu forță juridică obligatorie. Prin
urmare, acestea ocupă cea mai înaltă poziție în ierarhie. Este datoria oficială a autorităților de aplicare a legislației de a le respecta; ignorarea
acestora este considerată conduită necorespunzătoare în exercitarea funcției.
Ierarhia legislației naționale este
următoarea:
1.
Constituția
2.
legile
ordinare (legile Paramentului)
3.
decrete
emise de Președintele Republicii, Consiliul de Miniștrii și miniștrii
4.
norme legislative emise de autoritățile de rang inferior.
Sursele de drept inferioare cu forță juridică
obligatorie, și anume cele care ocupă un loc inferior în ierarhie,
cuprind lucrările legislative
pregătitoare și hotărârile judecătorești.
Nerespectarea acestor surse nu are drept rezultat sancționarea autorității responsabile de punerea în
aplicare pentru comportament necorespunzător în exercitarea funcției, dar crește probabilitatea de contestare a
unei hotărâri în fața unei instanțe
superioare. Sursele admisibile ale categoriilor de legislație includ jurisprudența, principiile legale generale și argumentele de fapt. Sursele de drept admisibile nu sunt obligatorii,
dar pot fi folosite în vederea susținerii unui
argument și, în consecință, în vederea consolidării motivelor ce stau la baza unei hotărâri.
Acordurile internaționale ocupă aceeași poziție
ierarhică ca a instrumentului folosit pentru transpunerea respectivelor
acorduri în Finlanda. Astfel, dacă un acord internațional este transpus prin intermediul
unei legi, prevederile acordului ocupă poziția ierarhică a prevederilor
respectivei legi. Cu toate acestea, în cazul în care o obligație internațională este transpusă în temeiul
unui decret, prevederile sale au rangul ierarhic al prevederilor decretului. Normele de transpunere sunt, prin
urmare, similare prevederilor naționale având același rang ierarhic.
Cadrul instituțional
Instituțiile responsabile cu adoptarea
normelor legale
Conform Constituției finlandeze, puterea legislativă
din Finlanda îi revine Parlamentului.
Parlamentul adoptă toate legile ordinare și stabilește, de
asemenea, amendamentele la Constituție. Legile sau
normele de bază adoptate de Parlament pot învesti cu autoritate anumite alte
organisme în vederea emiterii de norme legislative cu privire la anumite
chestiuni. Pe baza unei astfel de autorizări,
Președintele Republicii, guvernul și un
ministru pot emite decrete. Dacă nu
există prevederi care să specifice persoana care trebuie să emită un decret,
acesta este emis de guvern. În anumite împrejurări, o autoritate de rang
inferior poate fi de asemenea autorizată, prin intermediul unei legi, să emită
norme legislative cu privire la anumite chestiuni. Această procedură se aplică
atunci când există motive specifice legate de obiectul respectivelor norme și atunci
când relevanța materială a normelor respective nu
necesită ca acestea să fie stabilite printr-o lege sau un decret. De asemenea,
domeniul de aplicare a unei astfel de autorizări trebuie să fie clar definit.
Niciun alt organism în afară de cele menționate mai sus nu
este autorizat să emită norme legislative obligatorii.
Procesul de luare a deciziilor
Adoptarea și intrarea
în vigoare a normelor legislative
Pentru ca legislația să fie adoptată, aceasta trebuie
să fie prezentată Parlamentului pentru dezbatere, ca propunere de guvern sau ca
inițiativă a unui membru al Parlamentului. Propunerile de
guvern sunt elaborate în cadrul ministerelor, fiind discutate ulterior în
sesiunea plenară a guvernului. Ulterior, hotărârea de a prezenta propunerea de
guvern în fața Parlamentului este luată în
sesiunea prezidențială.
În Parlament, o propunere de guvern este, mai întâi, supusă dezbaterilor
preliminare, după care este atribuită unei comisii parlamentare în vederea
evaluării. Comisia audiază experți și întocmește un
raport cu privire la propunerea guvernului. Chestiunea este apoi transmisă
sesiunii plenare a Parlamentului, în cadrul căreia raportul comisiei
parlamentare reprezintă baza discuțiilor. Hotărârea de
a adopta o lege este exprimată în sesiunea plenară a Parlamentului după două
lecturi ale acesteia. Parlamentul poate adopta o lege fără modificări, cu
modificări sau o poate respinge. În consecință,
hotărârea finală privind soarta unei legi revine Parlamentului. Legile ordinare
sunt adoptate în Parlament pe baza
unei majorități simple, în timp ce un amendament
al Constituției necesită majoritatea stipulată.
După aprobarea propunerii legislative de către Parlament, aceasta este
transmisă Președintelui Republicii în vederea
aprobării. Legea intră în vigoare la data prevăzută în proiectul de lege, dar
nu înainte de a fi publicată în Monitorul Oficial, „Statutes of Finland”.
Decretele emise de către Președintele
Republicii, de către guvern sau de către un ministru sunt pregătite în cadrul
ministerului care se ocupă de respectiva chestiune. În cazul decretelor
prezidențiale, Președintele
Republicii ia decizia de a emite un decret pe baza unei propuneri prezentate de
guvern. Emiterea decretelor guvernamentale este stabilită în cadrul sesiunilor
plenare ale guvernului, iar emiterea decretelor ministeriale este stabilită de
ministerele implicate. Toate decretele sunt publicate în Monitorul Oficial al
Finlandei. Un decret intră în vigoare în la data menționată în
același decret, dar în niciun caz nu intră
în vigoare înainte de publicarea acestuia în Monitorul Oficial al Finlandei.
Normele legislative emise de autoritățile de rang
inferior – care, în practică, sunt de obicei denumite hotărâri sau reglementări
– sunt elaborate de autoritatea implicată, care hotărăște și în ceea
ce privește adoptarea acestora. Regulamentele adoptate de
autoritățile de rang inferior intră în
vigoare la data stipulată și sunt publicate în compendiul de
reglementări al autorității implicate.
Baze de date juridice
Finlex
Finlex reprezintă o bancă de date juridică cu
peste treizeci de baze de date. Informațiile
referitoare la legislație din Finlex sunt organizate în șase baze de
date. Acestea includ,
printre altele:
·
o bază de date a traducerilor legilor și
decretelor din Finlanda, inclusiv traducerile legilor Parlamentului din
Finlanda (în principal în limba engleză)
·
textele consolidate ale legilor și
decretelor (în limbile finlandeză și suedeză)
·
o bază de date cu referințe care include o listă a modificărilor
aduse oricărei legi sau decret
·
legi
și decrete în limba sami.
Traducerile legilor și decretelor din Finlanda (în principal
în limba engleză) se află într-o singură bază de date. Textele originale
ale legilor și decretelor se află în baze de date
separate. Cele mai recente legi se găsesc în forma electronică a Monitorului
Oficial al Finlandei.
În Finlex, jurisprudența este alcătuită din zece baze de date.
Acestea includ precedentele
stabilite de Curtea Supremă și cazurile Curții Supreme Administrative, ale curților de apel, ale instanțelor administrative și ale instanțelor speciale.
Alte baze de date din Finlex includ tratate internaționale,
legislația secundară și
proiectele de legi din partea guvernului.
Accesul la baza de date este gratuit.
Alte baze de date
În plus față de Finlex, în Finlanda sunt, de
asemenea, disponibile baze de date cu legislație,
jurisprudență, proiecte de legi din partea
guvernului și literatură juridică. Edilex și Suomen laki oferă servicii complete online de
informații juridice. Atât Edilex și Suomen laki conțin baze de date cu legislația națională, jurisprudență și alte
tipuri de materiale. Este necesară abonarea pentru a beneficia de majoritatea
serviciilor. WSOYPro este cel de al treilea serviciu comercial de informații juridice
din Finlanda. Majoritatea
materialelor sunt disponibile numai abonaților.
Versiunea în limba naţională a acestei pagini este
gestionată de statul membru respectiv. Traducerile au fost efectuate de
serviciile Comisiei Europene. Este posibil ca eventualele modificări aduse
originalului de către autoritatea naţională competentă să nu se regăsească încă
în traduceri. Comisia Europeană declină orice responsabilitate privind informațiile sau
datele conținute sau la care
face trimitere acest document. Pentru a afla care sunt regulile privind protecția
drepturilor de autor aplicabile de statul membru responsabil pentru această
pagină, vă invităm să consultați avizul
juridic.
Având în vedere retragerea Regatului Unit din Uniunea Europeană, statele membre responsabile cu gestionarea paginilor cu informații naționale actualizează în prezent conținutul de pe acest site. Eventualele fragmente care nu reflectă încă retragerea Regatului Unit nu apar intenționat pe site și vor fi modificate în curând.
Având în vedere retragerea Regatului Unit din Uniunea Europeană, statele membre responsabile cu gestionarea paginilor cu informații naționale actualizează în prezent conținutul de pe acest site. Eventualele fragmente care nu reflectă încă retragerea Regatului Unit nu apar intenționat pe site și vor fi modificate în curând.
Ultima actualizare: 30/06/2019
Sursa:
https://e-justice.europa.eu/content_member_state_law-6-fi-ro.do?member=1
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu