Acatistul Intampinarii
Domnului
Condacul 1:
Astazi aleasa
Maica merge acum de la Betleem la Ierusalim, iar Dumnezeiescul Prunc Iisus in
bratele Ei ca pe un nor usor este purtat. Iar noi nevrednicii, intampinand pe
Imparatul Slavei si pe Maica Fecioara Preasfanta, impreuna cu batranul Simeon
cantam Celei Binecuvantate: Vino, Preacurata, Domnul este cu
Tine si prin Tine impreuna cu noi.
Icoana Maicii Domnului cu Sapte Sageti, Agiografia, Iconography, Iconografia ( "Iconografia"cu litere chirilice, pagina Facebook) |
Icosul 1:
Cetele
ceresti, plecate spre pamant, vad pe cel Unul Nascut, pe Facatorul lor si
Stapanul a toata faptura in bratele Fecioresti ale Maicii celei neispitite de
barbat, mergand la Ierusalim, purtat ca un Prunc si bucurandu-se, canta Lui si
imparatesei Fecioare lauda de sarbatoare:
Vino,
Imparatul cerului si al pamantului, in cetatea Marelui imparat, Sionul cel
sfant.
Vino,
Dumnezeule Preainalt, din inaltimile ceresti in biserica pamanteas-ca si facuta
de maini.
Vino, Fiule,
Unule Nascut si Te salasluieste cu oamenii pe pamant.
Vino, Mielul
Cel nevinovat si Dumnezeiesc, sa Te aduci Domnului, Cel ce in ceruri.
Vino, Preacurata
Porumbita, Mireasa fara de barbat, a Sfantului Duh.
Vino, Mielusea
neintinata, Maica neprihanita a Mielului Hristos.
Vino, Prunca
de Dumnezeu aleasa, Fiica cea preadorita a lui Dumnezeu Tatal.
Vino,
Imparateasa Cerului, Stapana cea buna a intregii lumi.
Vino, Preacurata,
Domnul este cu Tine si prin Tine impreuna cu noi.
Condacul 2:
Preasfanta
Fecioara pe Sine s-a vazut fiind curata dupa Nasterea lui Iisus si nu i-a
trebuit curatire, pentru ca Hristos a trecut, precum o raza de soare printr-un
diamant, nestricand curatia fecioreasca a Preacuratei Maicii Sale. Totusi,
fiind smerita si nemandrindu-se de neprihanirea curatiei Sale, atunci cand s-au
implinit zilele legiuite de curatire, a plecat de la Betleem, impreuna cu
Sfantul Iosif, logodnicul, si au adus pe DumnezeiescuI Prunc, la Ierusalim,
inaintea Domnului si impreuna I-au cantat cu bucurie: Aliluia.
Icosul 2:
Vazandu-te pe
tine, printre veacuri, Fecioara, ca porti in mainile tale pe Dumnezeu intrupat,
Isaia proorocul a glasuit: “Domnul va sedea pe nor usor”. Iar tu, o, Maica a lui Dumnezeu, mergand la Ierusalim
si purtand Dumnezeiescul Prunc in bratele tale, cugetai: “Cum, fiind Mama, am ramas Fecioara?” Totusi, vazand ca aceasta nastere a
fost mai presus de fire, cu cutremur ai grait intru sine: “Cum sa Te numesc pe
Tine, Fiul Meu? Daca Te numesc om, vad ca esti mai presus decat omul, fecioria
Mea pastrand-o nestricata, pentru ca zamislirea Ta a fost Dumnezeiasca. Daca Te
numesc Dumnezeu, vad ca intru toate esti asemenea omului, afara de pacat. Pentru
aceasta Te propovaduiesc pe Tine Dumnezeu adevarat si om adevarat”. Noi insa intampinand venirea Ta, Hristoase, pe cea
Curata o cinstim cantand asa:
Vino, Curata
Fecioara, ca ai nascut curat pe curatul Dumnezeu.
Vino, Maica
fara barbat a lui Emanuel, care nu a cunoscut nunta.
Vino, Ceea ce
esti mai cinstita decat Heruvimii, ca de a ta curatie s-a minunat Gavriil.
Vino, Ceea ce
esti mai marita fara de asemanare decat Serafimii, ca tie ti s-a inchinat firea
ingerilor.
Vino, Tarina
nesemanata, ca ne-ai rasarit noua Spicul Vietii.
Vino, Rug
nears, ca intru Nastere nu te-a ars focul Dumnezeirii.
Vino, Incapere
neincaputa la care nu pot sa priveasca cei cu cate sase aripi si cei cu ochi
multi.
Vino, Masa cu
chip de foc, pe care pamantenii nu se pricep sa te laude dupa cuviinta.
Vino Preacurata,
Domnul este cu tine si prin tine impreuna cu noi.
Condacul 3:
Fiind purtata
de putere Dumnezeiasca ai venit la Sfanta cetate, Ierusalim, Preasfanta
Fecioara ca o zi luminoasa, aratandu-L intregii lumi pe Hristos, Soarele
Dreptatii. Pentru aceasta in chip vadit Te-ai aratat Prestol de Heruvimi,
inaltat prin slava fecioreasca caci in mana ta porti pe Imparatul Slavei, in
fata caruia stau in chip nevazut Serafimii cei cu cate sase aripi, impreuna cu
toate puterile ceresti cantand: Aliluia.
Icosul 3:
Avand Fecioara
pantece primitor de Dumnezeu, a venit la biserica, tinand in mana sa pe
Dumnezeiescul Prunc Hristos, si, plecand genunchii inaintea Domnului, cu
bucurie si cu bunacuviinta a grait: "O, Parinte
Preavesnic, acesta este Fiul Tau, pe care L-ai trimis sa se intrupeze dintru
Mine pentru mantuirea oamenilor. Acesta este Rodul pantecelui meu, zamislit
intru mine prin Duhul Tau cel Sfant. Acesta este intaiul meu Nascut. Primeste
Cuvantul Tau Cel Intrupat dintru mine, primeste de la mine pe Fiul Tau, pe care
Ti-L aduc, ca prin Trupul si Sangele Lui, primit de la Mine, sa rascumpere
neamul omenesc”. Iar noi pricepand aceasta tainica
rugaciune, Preacurata, cantam Fiului Tau si Dumnezeului nostru asa:
Vino,
Preadulce Iisuse, pogorand pe pamant bland si smerit precum ploaia pe pamant
curat.
Vino, Viata
PreaduIce, precum picatura ce picura pe pamant, aratandu-Te nevazut in
intruparea Ta.
Vino,
Mantuitorule atotmilostiv, sa cauti si sa mantuiesti pe cei pierduti.
Vino,
Pastorule preabun, Cel ce ai voit sa porti pe umerii Tai oile ratacite.
Vino, Doctorul
celor fara de nadejde, Cel ce ai binevoit sa porti bolile si neputintele
noastre.
Vino, Mielul
lui Dumnezeu, cel ce ai voit sa iei asupra-Ti toate pacatele lumii.
Vino, Domnul
Slavei, purtat pe nor usor, ca ai gonit ademenirile intunericului.
Vino,
Imparatul pacii, Cel ce sezi pe tronul lui David, a carui imparatie nu este din
lumea aceasta.
Vino, Preacurata,
Domnul este cu tine si prin tine impreuna cu noi.
Condacul 4:
Avand intru
sine furtuna de ganduri indoite marele Arhiereu al lui Dumnezeu, Zaharia, s-a
tulburat vazand pe Sfanta Fecioara cu Pruncul la un loc cu femeile necurate,
inaintea usilor bisericii, cerand curatirea cea dupa lege; a dus-o in Sfanta
Sfintelor si a inteles cu duhul ca aceasta Maica si dupa nastere este Fecioara
Curata. Pentru aceasta a asezat-o in locul fecioarelor, unde femeilor avand
barbat nu li se cuvine sa stea, si, intampinand-o, cu frica si cu bucurie a
cantat lui Dumnezeu Cel ce s-a aratat: Aliluia.
Icosul 4:
Auzind Zaharia
minunatele Tale cuvinte in fata lui Dumnezeu, Preacurata, si vazand ca vrei sa
asezi copilul Tau preaiubit in bratele lui de Arhiereu al lui Dumnezeu, precum
in insesi mainile lui Dumnezeu, si, impreuna cu acesta ai adus jertfa, dupa cum
spune legea, doi pui de porumbel, s-a umilit cu inima si cu credinta si cu
frica a primit pe Dumnezeiescul Prunc zicand asa:
Vino, Cel
Vechi de zile, care de demult ai dat lui Moise legea in Sinai.
Vino, Prunc
Tanar, ca ai intrat acum in biserica, vrand sa implinesti legea.
Vino, ca
saIasluire avand Cerul ai vrut sa umpli biserica pamanteasca de slava cereasca.
Vino, ca
intrupandu-Te din Fecioara ai dorit sa indumnezeiesti firea omeneasca.
Vino, ca Te-ai
coborat pana la chipul de rob, ca pe noi, robii pacatului, sa ne faci robii
Adevarului Dumnezeiesc.
Vino, ca esti
Stralucirea Ipostasului Parintesc, ca pe noi sa ne arati fiii Tatalui Ceresc.
Vino,
Implinitorul legii, care ai adus lui Dumnezeu pui de porumbel ca noi sa zburam
la ceruri mai curati decat acestia.
Vino,
Datatorule de milostivire care mila voiesti, iar nu jertfa, ca si noi sa Te
ungem cu untdelemnul milei.
Vino, Preacurata,
Domnul este cu tine si prin tine impreuna cu noi.
Condacul 5:
Steaua cea de
Dumnezeu luminata a stralucit, cand a venit la biserica Simeon, purtat de Duhul Sfant. Acestuia, tanar cu Duhul, dar imbatranit cu trupul, fiind
drept si credincios traind in credinta si asteptand mangaierea lui Israel, i
s-a fagaduit prin Duhul Sfant sa nu vada moartea, pana cand nu va vedea pe
Hristos Domnul venind in trup. Acesta, privind pe
Preacurata Fecioara si pe Pruncul tinut de dansa in brate, a vazut harul lui
Dumnezeu si, cunoscand cu Duhul ca Acesta este Mesia Cel asteptat, in graba s-a
apropiat de Dansul si, dand multumire lui Dumnezeu, cu frica si cu bucurie I-a
cantat din inima: Aliluia.
Icosul 5:
Vazand
batranul Simeon in mainile Fecioarei pe Cel ce a zidit pe om, purtat in chip de
Prunc, s-a umplut de nespusa bucurie si, uitandu-se pe sine, a grait cu
bucurie: “Te doresc pe Tine, Dumnezeul parintilor
si Doamne al milei, la Tine privesc, Cel ce cuprinzi toate cu Cuvantul Tau, pe
Tine Te intampin, Cel ce stapanesti viata si moartea, pe Tine Te astept, Cel ce
unesti cerul si pamantul. Dupa Tine flamanzesc mortii ce asteapta invierea.
Dupa Tine inseteaza cei ce patimesc si asteapta mangaiere si Tie Iti canta asa:
Vino, Cel
asteptat de toti proorocii, sa ne cercetezi cu mantuirea Ta.
Vino, Cel
dorit de toate neamurile, sa ne luminezi cu invatatura Ta.
Vino,
Mantuitorul nostru, ca sa izbavesti pe Adam si pe Eva de pacat de vechiul
blestem.
Vino, Cel ce
Te-ai aratat pe pamant Mantuitorul nostru, ca sa vietuiesti cu oamenii si sa-i
scoti din intuneric si din umbra mortii.
Vino,
Luminatorul nostru ca sa binevestesti anul placut Domnului.
Vino,
Izbavitorul nostru, ca sa-i si slobozesti pe cei zdrobiti cu inima.
Vino,
Pastorule si Invatatorule ca sa propovaduiesti robilor dezrobirea si celor orbi
vederea.
Vino,
Ziditorule si Stapane, sa vestesti celor umiliti mantuire si tuturor oamenilor
iertare.
Vino, Preacurata,
Domnul este cu tine si prin tine impreuna cu noi.
Condacul 6:
Propovaduitor
minunat al venirii lui Hristos s-a aratat purtatorul de Dumnezeu Simeon, cand
mai ales umplandu-se de Duhul Sfant, primul dintre oameni L-a cunoscut pe Ziditorul
sau, venit cu trup, si primul a marturisit Dumnezeirea Lui, cantandu-I in
numele tuturor celor ce traim pe pamant: “Tie ne inchinam,
pentru ca Tu esti Dumnezeul nostru; Tie ne rugam pentru ca Tu esti biserica
noastra’, Tie iti slujim, ca
Tu esti Facatorul legii. Tu esti Unul Dumnezeu si nu este alt Dumnezeu afara de
Tine si alt Fiu deofiinta cu Tatal. Prin Tine noi traim si ne miscam si
fiintam, Tu esti mai frumos decat toti fiii oamenilor, pentru ca Tu esti
Dumnezeu si om. Pentru aceasta se bucura acum
cerul, pentru ca a miluit Domnul pe poporul sau si salta temeliile pamantului
si cei ce se afla in iad, ca s-a aratat celor morti invierea vazand acum pe
Mantuitorul lumii si cantandu-I: Aliluia.
Icosul 6:
Astazi a
stralucit la toata lumea lumina adevarului, ca Preasfanta Fecioara a dat cu
preacuratele sale maini, batranului Simeon, pe Dumnezeiescul Prunc, ca pe un
carbune facator de viata, de la jertfelnicul Domnului, zicand: “Primeste, cinstite batrane, pe Domnul tau, primeste vistieria nesecata si
puterea cea neajunsa. Spala necuratia si te innoieste si te lumineaza de la
Soarele Dreptatii, Sa nu arda deci focul harului pe domnul meu, ci mai mult,
sa-I lumineze, caci Acesta curata pacatele si toata fara-de-legea ta ca sa fii
inceput al curatirii intregii lumi si astfel te vei dezbraca de toate cele
vechi ca sa te imbraci in toate cele noi”. Iar noi,
pricepand aceasta vestire milostiva, sa-I cantam Preacuratei unele ca acestea:
Vino,
Fecioara, ca stralucind de curatie cereasca, ne-ai rasarit lumina, cea
neinserata.
Vino,
Imparateasa a preaminunatei lumi ceresti, care ne-ai ridicat pe noi in
locasurile cele de sus.
Vino, Tainic
Rug, prin care, din inaltimile ceresti, s-a aprins focul Dumnezeirii la toata
lumea.
Vino, Nor
purtator de lumina, prin care Dumnezeiescul Prunc Hristos s-a adus spre
mantuirea tuturor.
Vino, Masa de
Foc a Nevazutului Imparat.
Vino, Chivot
Ceresc, care ai incaput pe Hristos.
Vino, Palat al
Duhului Sfant.
Vino, Mireasa
Neprihanita a Imparatului Cel fara de moarte.
Vino, Preacurata, Domnul
este cu tine si prin tine impreuna cu noi.
Condacul 7:
Vrand Sfantul
batran Simeon sa primeasca o noua curatire, precum Isaia cel de demult, s-a
inchinat Preacuratei Maicii lui Dumnezeu si, atingandu-se de Dumnezeiestile ei
picioare, a zis: “Foc duci curata, ma tem sa iau
in brate Pruncul Cel ce stapaneste lumea. Tu insa, cu mainile Tale, precum cu
niste aripi ingeresti lumineaza-ma, dandu-mi pe Cel ce Heruvimii cei inaripati
se infricoseaza sa-L poarte”. Astfel Simeon,
intinzandu-si mana, L-a primit in cinstitele sale brate si cu bucurie a cantat:
Aliluia.
Icosul 7:
O noua si
preaslavita minune s-a savarsit astazi: batranuI Simeon primeste in maini
stricacioase pe Ziditorul omului, pentru ca Dumnezeu sa traiasca cu oamenii,
iar omul sa devina ceresc. Primind pe Cel dorit si vazand implinirea
fagaduintelor Simeon, precum graul cel copt, a cerut slobozirea de trup si la
apusul vietuirii sale a cantat cu bucurie: “Au vazut ochii mei mantuirea Ta, ca pe o taina ascunsa
din veac. Acum, insa, slobozeste, Stapane, pe robul Tau, dupa cuvantul Tau, in
pace, de aceasta legatura trupeasca catre viata cea neintinata si
neimbatranitoare, ca, plecand de aici, sa duc veste de bucurie despre venirea
Ta in lume”. Pentru aceasta Iti cantam:
Vino, Iisuse,
Datatorul vietii, ca ai daruit viata si inviere tuturor credinciosilor Tai.
Vino, Stapane,
Biruitorul mortii, ca ai slobozit din vesnica moarte pe poporul Tau.
Vino,
Imparatul cel fara de moarte ca din intunericul si din umbra mortii ai slobozit
pe cei legati din veac.
Vino,
Preadulce Viata, ca portile raiului iarasi le-ai deschis lui Adam, spre viata
vesnica.
Vino, Mire
Preadorit, ca sufletul meu tanjeste si doreste curtile Domnului.
Vino, Lumina
Sfanta, ca Te-a aflat sufletul meu plangandu-si pacatele.
Vino,
Dumnezeule preavesnic, ca aproape este mantuirea Ta pentru cei ce se tem de
Tine.
Vino,
Mantuitorule Preabun, ca cuvantul Tau ai adus pacea mult dorita.
Vino, Preacurata,
Domnul este cu si prin tine impreuna cu noi.
Condacul 8:
Straine
cuvinte auzind de la batranul minunat, Iosif si Preacurata Fecioara s-au mirat
de cele spuse, l-au vazut pe Simeon proorocind despre Prunc, dar nu ca despre
un Prunc, ci ca despre Cel Vechi de zile si, rugandu-se la Dumnezeu, ca la Cel
ce are putere asupra vietii si asupra mortii si Care poate sa-l sloboada la o
alta viata si, punand toate acestea in inima lor, au cantat cu multumire lui
Dumnezeu: Aliluia.
Icosul 8:
Cu totul fiind
intru Dumnezeu, Sfantul batran Simeon s-a umplut de duh proorocesc si a vorbit
despre Dumnezeiescul Prunc ca va ajunge chiar si la iad sa dea tuturor celor
legati iertare, orbilor vedere si nu va vorbi ca altii. Si, intorcandu-se la
Maria, Mama lui Iisus, a proorocit: “Iata, Acesta este pus spre caderea si spre ridicarea
multora din Israel si ca un semn care va ridica impotriviri. Si prin sufletul
Tau o Maica, fara de moarte, va trece sabie, cand vei vedea pe Fiul tau batut
in cuie pe cruce, ca sa se descopere gandurile din multe inimi, intru iertarea
pacatelor lor”, Iar noi, intelegand aceasta
proorocie, ii cantam Preacuratei:
Vino Maica si
Fecioara, care, intru nasterea ta fecioreasca, nu ai simtit durerile nasterii.
Vino, Maica
Mielului si a Pastorului, care vei suferi dureri infricosatoare langa Crucea
Fiului tau.
Vino, Bucuria
noastra, care impreuna cu Fiul tau patimind, cu toata lumea te vei bucura de
aratarea Slavei Sale.
Vino,
Mangaiere in necazuri, care fiind incercata precum aurul in foc esti grabnic
ajutatoare celor, ce sunt ispititi.
Vino, Cea
PreaveseIa, care ai vrut sa bucuri pe Eva, cea care a adus femeilor mahnire.
Vino,
Preaslavita, care ai dorit ca prin durerile tale sa eliberezi lumea de toate
durerile.
Vino,
Fecioara, mai Cinstita decat toata faptura, care prin nasterea ta ai innoit
toata zidirea cea vazuta.
Vino, Maica
mai Sfanta decat toti sfintii, care prin intampinarea ta ai unit pe ingeri cu
oamenii.
Vino, Preacurata,
Domnul este cu tine si prin tine impreuna cu noi.
Condacul 9:
Toata firea
ingerilor s-a minunat de marea coborare a lui Dumnezeu fata de om zicand:
minune preaslavita, neinteleasa si nespusa vedem astazi, ca Cel ce l-a facut pe
Adam incape in bratele batranului. Pline sunt marginile lumii de mila Lui,
plina este faptura de lauda Lui, plina este omenirea de ingaduinta Lui. Cele
ceresti, cele pamantesti si cele de dedesubt sunt pline de bunatatea Lui sunt
pline de darurile si binefacerile Lui. Plin este cerul si pamantul de slava
Lui! Pentru aceasta toate neamurile bateti din palme cantandu-I: Aliluia.
Icosul 9:
Graitorul si
vazatorul de Dummzeu Simeon, desi a spus multe si a laudat pe Preanevinovata
Maica a lui Dumnezeu, care a nascut lumii pe Dumnezeu omul, Mantuitorul
sufletelor noastre, totusi nu a putut sa o laude cu vrednicie pe cea, care
mintile cele mai presus de lume nu se pricep sa o cante. Totusi, cuprins de
iubire a slavit-o zicand: Preasfanta si minunata Camara a lui Dumnezeu, tu esti
inceputul si sfarsitul praznuirii noastre. Tu ne-ai rasarit Lumina Soarelui
ne-ai deschis izvorul iubirii de oameni a Fiului tau. Pomenirea ta este mai
presus de orice cuvant si marirea ta intrece neputinta noastra. Te rugam,
pomeneste-ne neincetat pe noi ce te laudam si iti cantam:
Vino, Bucuria
noastra nesfarsita, care ai aratat lumii intregi bucuria lui Hristos.
Vino, Dulceata
noastra cea pururea fericita, care tii in mainile tale focul Dumnezeirii.
Vino, Lumina
pururea stralucitoare, care ai luminat biserica lumii vechi cu lumina harului.
Vino, Faclie
nestinsa, care intru intampinarea ta ai luminat sufletele credinciosilor cu
lumina lui Hristos.
Vino, ca porti
cu mainile Focul Ceresc, ca prin tine sa se aprinda in locul cel sfant
frumusetea si sfintenia.
Vino, Lumina
Neinserata, ca ai nascut in chip nestricat, fiind Pururea Fecioara, ca prin
tine sa se vesteasca mantuirea pana la marginile pamantului.
Vino, Chivot
insufletit si Dumnezeiesc, ca prin tine se arata intregii lumi harul cel mare
si mantuitor.
Vino, Cortul
lui Dumnezeu si al oamenilor, ca prin tine Dumnezeul dumnezeilor imparateste in
Sion peste toti oamenii.
Vino, Preacurata,
Domnul este cu tine si prin tine impreuna cu noi.
Condacul 10:
Propovaduitoare
a mantuirii s-a aratat Ana, cea insuflata de Dumnezeu, ca nu se departa de
biserica Domnului, slujind ziua si noaptea in post si in rugaciuni. Aceasta
iesind cu dreptul Simeon, in intampinarea Pruncului Iisus, a marturisit ca
acesta este Ziditorul cerului si al pamantului. Si imbratisand pe Hristos, L-a
sarutat si Duhul s-a salasluit intru ea si a grait: “Tu esti Dumnezeu si Fiul
Omului, Fiul imparatiei si al umilintei. Tu auzi si taci, vezi si esti nevazut,
esti pretutinea si ascuns”. Si a grait si alte proorocii despre Pruncul adus,
pentru cei ce asteptau izbavirea in Ierusalim cantand lui Dumnezeu: Aliluia.
Icosul 10:
Imparate
Preavesnic si Cuvantul lui Dumnezeu, Tu acum in trup Te-ai aratat lumii
intregi, ca un Prunc in biserica, purtat in brate de Fecioara Maria, Maica Ta,
ca sa petreci cu oamenii si celor ce sunt din Adam sa le vestesti mantuirea.
Adevarul Tau s-a pogorat din cer, mila Ta ne-ai trimis-o noua si harul Tau
imparateste pe pamant pentru ca ai venit sa cauti si sa mantuiesti pe cei
pierduti. Pentru aceasta pe nimeni nu indepartezi, de la nimeni nu Te intorci,
precum s-a intamplat cu Uza, de demult, cand s-a atins de Chivotul Legamantului
Tau si a fost lovit de moarte. Acum insa desfranata Iti cade la picioare si
devine neprihanita, cea cu scurgerea de sange se atinge de Tine si se vindeca,
vamesii si pacatosii stau impreuna cu Tine si se fac prietenii Tai, caci ai
chemat la Tine pe toti cei truditi si impovarati. Pentru aceasta cu bucurie si
noi Te intampinam si Iti cantam asa:
Vino, o,
Hristoase, imparatul tuturor, si scoala-Te intru intampinarea, noastra.
Vino, Iisuse,
Doctorul inimilor noastre, si iesi intru ajutorul si mantuirea noastra.
Vino, Pastorul
nostru Cel bun, care Te-ai intrupat sa cauti oile pierdute si cauta-ne si pe
noi cei rataciti.
Vino,
Mangaietorule bun, Care ai cautat si ai gasit drahma cea pierduta si afla si
sufletele oamenilor pierduti.
Vino,
Atotbunule si Iubitorule de oameni, si ne primeste si pe noi in bratele Tale
parintesti.
Vino, Atotmilostive
si Indurate, si ne salasluieste si pe noi in camarile Tale ceresti.
Vino,
Mangaietorul celor intristati, ca sa ne aperi si sa ne carmuiesti pe noi, cei
ce plutim pe marea acestei vieti desarte.
Vino,
Mantuitorul celor rataciti, mantuieste-ne si ne scoate pe noi cei ce ne inecam
in viforul pacatului.
Vino, Preacurata,
Domnul este cu tine si prin tine impreuna cu noi.
Condacul 11:
Cantare de
umilinta au adus aratarii Tale, Hristoase, purtatorul de Dumnezeu Simeon si
dreapta Ana, arzand cu duhul si propovaduind cu buze de bucurie venirea Ta in
lume tuturor celor ce asteptau izbavirea. Iar carturarii si fariseii, auzind
astfel de marturisiri despre Prunc, s-au maniat si mai mult, l-au invinuit pe
Zaharia, ca pe un vadit calcator de lege, ca pe Maria a asezat-o in locul unde
sedeau fecioarele pentru care indata l-au si ucis cu pietre. Iar Pruncul Iisus
a fost dus in Egipt, din pricina lui Irod, ca si acolo, spre marturie vesnica,
Domnul sa fie cunoscut egiptenilor si sa I se aduca jertfa, cantandu-I: Aliluia.
Icosul 11:
Lumina spre
descoperirea neamurilor ai fost, Hristoase, Soarele dreptii, pe nor purtat,
precum Simeon astazi a proorocit ca vei fi incepatura de nou har, din Egipt si
pana la marginile lumii, ca Tu esti Izvorul Vietii si Lumina oamenilor, pentru
ca lumina lumineaza intru intuneric si intunericul nu o cuprinde. Cu aceasta
lumina a Dumnezeirii Tale lumineaza si intunericul sufletelor noastre, pentru
ca toti sa aprindem in inima lumina virtutilor impreuna cu Simeon si cu Ana
sa-Ti cantam Tie si Preasfintei Maicii Tale unele ca acestea:
Vino, Iisuse,
Lumina lumii, pentru ca in lumina Sfintilor Tai sa ne luminezi pe noi.
Vino,
Hristoase Mantuitorule, care locuiesti intru Lumina cea nepatrunsa pentru ca in
lumina Fetei Tale sa indumnezeim.
Vino, Soarele
Dreptatii, pentru ca in zilele Tale sa straluceasca adevarul si pacea pe
pamant.
Vino, Lumina
Sfanta, pentru ca sa ajunga in inimile noastre focul credintei si iubirii Tale.
Vino, Imparate
ceresc, pentru ca binecuvantata si prealuminata sa fie venirea Ta.
Vino,
Ziditorule si Stapane, pentru ca avand aprinsa faclia curatiei sa iesim intru
intampinarea Ta.
Vino, Lumina
lina si neinserata, pentru ca in liniste si in pace sa traim toate zilele
vietii noastre.
Vino, Fiule,
Unule Nascut al lui Dumnezeu si Cuvinte, pentru ca intru bucurie si frica sa
lucram a noastra mantuire.
Vino, Preacurata,
Domnul este cu tine si prin tine impreuna cu noi.
Condacul 12:
Vechea
biserica a legii cu nou har s-a umplut, cand ai intrat intr-insa Hristoase, ca
un Prunc purtat in brate, ca sa se plineasca proorocia lui Agheu care zice: “Va
veni Cel dorit de toate neamurile si voi umple de slava templul acesta si slava
acestui templu de pe urma va fi mai mare decat a celui dintai si in locul
acesta voi imparti pacea”. Pentru aceasta sa se infrumuseteze cu lumina Ta
Dumnezeiasca si Biserica noastra ce se gateste sa Te primeasca luminat ca pe un
Mire, iar pe noi ne invredniceste in curatie sa iesim intru intampinarea Ta si
cu veselie sa-Ti cantam: Aliluia.
Icosul 12:
Cantand, o,
Maica lui Dumnezeu, venirea intru intampinarea ta a intregii lumi in Biserica
Domnului, laudam nespusa ta curatie fecioreasca, ne inchinam Soarelui
dreptatii, Hristos, ce a rasarit dintru tine, il privim impreuna cu Simeon si
Il primim in bratele noastre. Impreuna cu Ana marturisim Dumnezeirea Lui, cu
Iosif ii aducem in dar doi pui de porumbel, adica sufletul si trupul nostru si,
precum fecioarele intelepte, luminat infrumusetam candelele sufletelor noastre
si faclii aprinse de fapte bune lui Hristos, Lumina Cea Adevarata, ce s-a
aratat lumii, ii daruim, iar astazi, impletind precum florile coroana de
cantari, iti aducem aceste laude:
Vino,
Nascatoare de Dumnezeu Fecioara, ca sub acoperamantul Fecioriei Tale sa ne
pazesti pe noi intru curatie si feciorie.
Vino, Palat
purtator de Lumina al Stapanului, ca prin darul tau sa ne faci pe noi locas al
Duhului Sfant.
Vino, Fecioara
mai luminoasa decat dimineata, ca sa fim si noi fii ai zilei pana la sfarsitul
vietii.
Vino, Soare
care porti pe Tatal Luminii, ca si pe noi sa ne luminezi cu darul tau.
Vino, Sfanta
Slujitoare a maretei taine, ca sa ne inveti a sluji cu sfintenie pe Fiul tau si
Dumnezeu.
Vino, Buna
Ajutatoare a toata lumea, ca sa ne pazesti nevatamati de lume, de trup si de
diavol.
Vino, o,
Fecioara Marie, ca sa luminezi sufletele noastre intunecate de patimi.
Vino, o,
Prunca Minunata, ca sa calauzesti spre mantuire aceasta lume orbita de pacate.
Vino, Preacurata,
Domnul este cu tine si prin tine impreuna cu noi.
Condacul 13:
O,
Intrutotcantata Maica si Fecioara, care ai adus in locul cel Sfant al Sfintilor
pe Cuvantul cel mai presus decat toti Sfintii, intru intampinarea noastra si
pentru mantuirea lumii; primeste aceasta rugaciune a noastra, acopere-ne si ne
pazeste pe noi de tot necazul si intristarea si ne izbaveste de toate cursele
vrajmasului, Tu, Cea fara de prihana, Ceea ce esti Usa Dumnezeiasca,
deschide-ne noua, celor ce dorim mantuirea, usile ceresti, ca, izbavindu-ne
prin Tine de vesnica munca, sa cantam intru Intampinarea Domnului in vazduh: Aliluia.
(de 3 ori)
Rugaciunea a-1-a catre
Domnul nostru Iisus Hristos
Doamne, Iisuse
Hristoase, Fiule, Unule Nascut Si Cuvantul lui Dumnezeu, care mai inainte ai
fost vazut de prooroci, ca prin oglinda, in ghicitura si mai pe urma, in aceste
zile, Te-ai nascut nestricat cu trupul din Preasfanta Fecioara Maria si in a
patruzecea zi, in Locul cel Sfant, intru intampinarea intregii lumi, Te-ai
aratat ca Prunc, purtat in bratele dreptului Simeon pentru mantuirea tuturor
celor din Adam! Cat de proslavita si de prealuminata este aducerea Ta in
bratele Nascatoarei de Dumnezeu in biserica Domnului si Intampinarea Ta de
catre batranul Simeon. Astazi cerurile se veselesc si pamantul se bucura de
venirea Ta, Dumnezeule, de venirea Dumnezeului si Imparatului nostru. De demult
Moise s-a urcat in munte ca sa vada slava Ta, dar nu a putut sa-Ti vada Fata
Ta, pentru ca i-ai aratat doar spatele. In aceasta zi prealuminoasa a
intampinarii Tale, Tu Te-ai aratat pe Tine Om, stralucind de nespusa Lumina
Dumnezeiasca, ca impreuna cu Simeon sa Te vedem Fata catre fata, sa Te pipaim
cu mainile si sa Te primim in bratele noastre ca sa Te cunoastem pe Tine ca
Dumnezeu venit in trup. Pentru aceasta proslavim nespusa coborarea Ta si marea
Ta iubire de oameni, ca prin venirea Ta ai daruit acum bucurie cereasca
neamului omenesc cazut de demult in pacat.
Ca Tu prin
dreapta Ta judecata ai izgonit pe stramosii nostri din raiul desfatarii in
lumea aceasta, iar acum ne-ai miluit si iarasi ne-ai deschis locasurile ceresti
si ai prefacut plansul nostru intru bucurie, iar Adam nu se mai rusineaza
pentru neascultare si nici nu se va mai ascunde de la Fata Ta, fiind chemat de
Tine, pentru ca Tu ai venit acum ca sa iei asupra-Ti pacatele lui, sa-l speli
cu sangele Tau si sa-l imbraci pe el, gol fiind, in haina mantuirii, in podoaba
veseliei si sa-l infrumusetezi pe el, ca pe un mire. Iar pe noi, pe toti, care
praznuim Dumnezeiasca Ta intampinare, invredniceste-ne, ca impreuna cu
fecioarele intelepte sa Te intampinam pe Tine, Mirele nostru Ceresc, cu
candelele credintei si curatiei aprinse sa privim cu ochii credintei
Dumnezeiasca Ta Fata, sa Te purtam in inimi, in toate zilele vietii noastre, ca
sa ne fii noua Dumnezeu si noi sa fim poporul Tau. Iar in slavita si
infricosata zi a venirii Tale, cand toti sfintii vor iesi in vazduh pentru
marea Ta intampinare, invredniceste-ne si pe noi sa Te vedem si astfel pururea
cu Domnul vom fi. Slava milosardiei Tale, slava imparatiei Tale, slava purtarii
Tale de grija, Unule iubitorule de oameni, ca a Ta este Imparatia si puterea si
slava impreuna cu Cel fara de Inceput al Tau Parinte si cu Preasfantul si Bunul
si de viata facatorul Tau Duh acum si pururea si in vecii, vecilor. Amin.
Rugaciunea
a-2-a a Preasfintei Stapanei noastre Nascatoarei de Dumnezeu
O, Preasfanta
Fecioara, care stralucesti prin curatie Cereasca, Porumbita Preablanda,
Mielusea Neprihanita, Ajutatoare buna a lumii, Maica lui Hristos Dumnezeul
nostru, Tu esti inceputul si mijlocul si sfarsitul bucuriei noastre de acum, ca
dintru Tine a stralucit Soarele Dreptatii, Hristos Dumnezeul nostru, pe Care
L-ai adus in sfintele Tale brate in a patruzecea zi, in locul cel sfant, intru
intampinarea noastra si spre bucuria si mantuirea intregii lumi. Pentru aceasta
Te fericim si Te proslavim, pentru ca Tu esti Cortul lui Dumnezeu si prin Tine
s-a saIasluit intre noi, pentru ca sa fim poporul Lui. Tu esti Usa Cereasca
vestita de Iezechiel, prin care iarasi ni s-a deschis intrarea in locasurile
raiului. Tu esti Scara cea inalta vazuta de Iacob, prin care Dumnezeu s-a
pogorat pe pamant. Tu esti Pod care duce de pe pamant la cer. Pentru aceasta Te
rugam sa privesti spre noi, ca Ceea ce ai intrat in Locul cel Sfant purtand pe
maini Focul Dumnezeiesc, Binecuvantata. Cu focul rugaciunii Tale sa arzi focul
patimilor noastre, ca sa ne izbavim de focul cel vesnic al gheenei. In Locul
cel Sfant ai venit pentru curatirea cea dupa lege, Tie netrebuindu-Ti curatire,
Fecioara Curata, si prin aceasta invata-ne cum se cuvine a ne pazi in
neprihanire si curatie si cum sa purtam nevointa fecioriei, ca Tu, fiind mai
presus decat Heruvimii, ai venit la biserica, laolalta cu femeile necurate.
Tu, o, Maica
Preasfanta, insati fiind biserica lui Dumnezeu care ai adus la biserica legii
pe Fiul Tau, Hristos Dumnezeul nostru, invredniceste-ne si pe noi sa iubim mai
mult in lumea aceasta bisericile Fiului Tau, sa le cercetam in toate zilele
vietii noastre, acolo sa vedem frumusetea Domnului, pentru ca mai bine este sa
petrecem o zi in curtile Domnului, decat sa locuim in locasurile pacatosilor.
Daruieste-ne si noua, Preacurata, precum lui Simeon, sa purtam neosanditi, in
bratele inimii noastre, pe Fiul Tau si Dumnezeul nostru, ca sa fim partasi
pururea Preacuratului Sau Trup si Sange si ajuta-ne sa ne pazim in frica lui
Dumnezeu si sa nu intinam biserica trupului nostru. Si asa intampinand
totdeauna, o, Maica lui Dumnezeu, pe Fiul Tau in inimile si in sufletele
noastre, sa ne invrednicim prin rugaciunile Tale sa dobandim si acea
intampinare in vazduh a Domnului si asa vom slavi si vom canta impreuna cu toti
sfintii pe Tatal si pe Fiul si pe Sfantul Duh acum si pururea si in vecii
vecilor. Amin.
http://www.crestinortodox.ro/acatiste/acatistul-intampinarii-domnului-124267.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu