Argumente
din Cuvantul lui Dumnezeu pentru Doctrina Ortodoxa despre Jertfirile
Noutestamentare ( Scutul Misionarului Ortodox )
Domnul Iisus
Hristos a binevoit sa primeasca darurile aduse de magi :
Matei. 2, 11.
Si intrand in casã, au vazut Pruncul impreuna cu Maria, mama Lui, si cazand la
pamant, s-au inchinat Lui ; si deschizand vistieriile lor, I-au adus Lui
daruri : aur, tãmâie si smirnã.
El Însusi plãtea un anumit prinos pentru templul din
Ierusalim, cand i-a poruncit apostolului Petru :
Matei. 17, 27. Mergand la mare, aruncã undita si pestele
care va iesi intai, ia-l, si, deschizandu-i gura, vei gasi un statir. Pe acela
luandu-l, da-l lor, pentru Mine si pentru tine.
Si a laudat straduinta vaduvei, care a adus ultimii doi
bani : Luca. 21, 2-4. Sãturând in mod miraculos mii de oameni, Domnul nu
respingea sârgul oamenilor devotati Lui :
Luca.8, 3. Si Ioana, femeia lui Huza, un ispravnic al lui
Irod, si Suzana si multe altele care-l slujeau din avutul lor.
Cu o deosebitã dragoste a primit Domnul darul de la
Maria, sora lui Lazar :
Ioan. 12, 3. Deci Maria,
luand o litrã cu mir de nard curat, de mult pret, a uns picioarele lui Iisus si
le-a sters cu parul capului ei, iar casa s-a umplut de mirosul mirului.
In acelasi timp, a mustrat regretul fãtarnic si lacom al
lui Iuda, cã aceasta ar fi o risipã fara folos : Matei. 26, 10-13.
Din aceste fragmente este clar cã jertfele materiale sunt
placute lui Dumnezeu si sunt necesare pentru noi, ca marturie a credintei
noastre si a iubirii fata de El.
Pentru polemica misionarului cu sectantii
despre jertfirile noutestamentare
( I ) Textele Sf. Scripturi prin care sectantii isi argumenteaza
sofisticariile :
Evr.9,11. Iar Hristos, venind Arhiereu al
bunatatilor celor viitoare, a trecut prin cortul cel mai
mare si mai desavarsit, nu facut de mânã, adicã nu din zidirea aceasta.
12. El a intrat o singura data, in Sfanta Sfintelor, nu cu sange de tapi si
de vitei, ci cu insusi sangele Sau si a dobandit o vesnica rascumparare.
25. Si nu ca
sã Se aducã pe Sine Însusi jertfã de mai multe ori – ca arhiereul care intrã in
Sfanta Sinftelor cu sange strain, in fiecare an.
26. Altfel ar
fi trebuit sa patimeasca de mai multe ori, de la intemeierea lumii ; ci acum,
la sfarsitul veacurilor, S-a aratat o datã, spre stergerea pãcatului, prin
jertfa Sa.
Notã : Aceste
cuvinte, sectantii le citeaza pentru a sustine ideea cã jertfa lui Iisus
Hristos a fost adusã o singurã datã si de aceea nu trebuie sa se mai repete si
alte jertfe.
Adevãratul sens al
acestor texte :
Aici se
vorbeste doar despre anularea jertfelor din Vechiul Testament, care au servit
ca prototip al jertfei de pe Golgota.
In Noul Testament,
Însusi Domnul Iisus Hristos S-a adus pe Sine in jertfã Lui Dumnezeu : Evr.
13, 10 ( 2 Cor. 5, 21 ).
De aceea acum si se aduce sub formã de pâine si vin, in
taina sfintei Impartasiri, mareata jertfã a Trupului si Sângelui lui Hristos :
1 Cor. 10, 16-18.
Sa aducem
aceasta jertfa ne-a poruncit Insusi Domnul : Luca. 22, 19, si ea trebuie adusa
pana la sfarsitul veacului : 1 Cor.11, 26 ; deoarece in ultimul fragment este
vorba de taina Sf. Euharistii, care aminteste de moartea Domnului “pana cand va veni”, adica pana la a doua Lui venire cu slavã ( Comp. Evr.
13, 10 ).
Aceasta jertfa, dupa cuvintele apostolului, va curãti
cugetul nostru de faptele cele de moarte ( Evr. 9, 14 ).
Precum in Vechiul
Testament fara varsare de sange nu era iertare ( Evr. 9, 22 ; Ies.29, 21 ;
Levit.16, 12-19 ; Numer. 19, 2-20 ), asa si in Noul Testament totul trebuie sa
se curete prin sangele celei mai bune jertfe, adica prin Euharistie ( Evr.9, 23
).
Si de aceea,
in zadar confundã sectantii jertfele din Vechiul Testament, cu jertfa
Noutestamentarã, fara care nimeni nu poate avea viatã vesnicã ( Ioan. 6, 53 ).
Textele Sf.
Scripturi prin care se combat sofisticariile sectantilor :
Evr.13, 10.
Avem altar, de la care nu au dreptul sa manance cei care slujesc cortului.
1 Cor.10, 16. Paharul binecuvantarii, pe care-l
binecuvantãm, nu este, oare, impartasirea cu sangele lui Hristos ?
Painea pe care o
frangem nu este, oare, impartasirea cu trupul lui Hristos ?
17. Ca o paine, un
trup suntem cei multi ; caci toti ne impartasim dintr-o paine.
18. Priviti pe
Israel dupa trup : Cei care mananca jertfele nu sunt ei, oare, pãrtasi
altarului ?
Luca. 22, 19. Si luand painea, multumind, a frant si le-a
dat, zicand : Acesta este Trupul Meu care se dã pentru voi : aceasta sa faceti
spre pomenirea Mea.
1 Cor. 11, 26 :
Caci de cate ori veti manca aceasta paine si veti bea acest pahar moartea
Domnului vestiti pana cand va veni.
( II ) Textele Sf. Scripturi prin care sectantii isi argumenteaza
sofisticariile :
Isaia. 1, 11. Ce-Mi foloseste multimea jertfelor voastre ? zise Domnul.
M-am saturat de arderile de tot cu berbeci si de grasimile viteilor grasi si nu
mai vreau sange de tauri, de miei si de tapi !
12. Cand
veneati sa le aduceti, cine vi le ceruse ? Nu mai calcati in curtea
templului Meu :
13. Nu mai
aduceti daruri zadarnice ! Tamaierile Imi sunt dezgustatoare : lunile noi,
zilele de odihna si adunarile de la sarbatori nu le mai pot suferi. Insasi
praznuirea voastra e nelegiuire !
Ierem.6, 20. La
ce Imi este bunã tãmâia care vine din Seba si scortisoara din tarã departata ? Arderile de tot ale voastre nu le voiesc si jertfele
voastre Imi sunt neplacute.
Nota. :Referindu-se
la aceste texte, sectantii resping jertfa Euharistiei si alte jertfe pasnice.
Adevãratul sens al
acestor texte :
Din versetul 3 al
aceluiasi capitol din Isaia si din Ierem.6, 16 este clar n-a dorit si niciodata
nu doreste sa primeasca jertfe de la nelegiuiti nepocaiti, cum erau pe atunci
iudeii, despre care spune « dar Israelul nu Ma cunoaste » si care au
refuzat sa mearga pe calea iubirii fata de Dumnezeu.
Iar din
Evanghelia dupa Luca. 1, 8-10 noi vedem cã inca pana la venirea Domnului pe
pamant, jertfirile erau facute de oameni cucernici, si chiar Insusi Domnul i-a
poruncit celui vindecat de lepra, sa aduca dar lui Dumnezeu : Matei.8, 4.
In alt fragment (
Matei. 5, 23 ) Domnul marturiseste deschis despre aducerea darului pe jertfelnic, ca despre un
lucru obisnuit in prezent si in viitor, cand a spus : “Daca iti vei aduce darul
tau la altar si acolo iti vei aduce aminte ca fratele tau are ceva impotriva
ta, lasa darul tau acolo, inaintea altarului, si mergi intai si impaca-te cu
fratele tau si apoi, venind, adu darul tau”.
Asadar,
locurile citate de sectanti nu tagaduiesc deloc jertfele pasnice, aduse de
oamenii care cred in Hristos si in Euharistia lui ispasitoare.
Textele Sf.
Scripturi prin care se combat sofisticariile sectantilor :
Isaia. 1, 3. Boul isi cunoaste stapanul si asinul ieslea
domnului sãu, dar Israel nu Ma cunoaste ; poporul Meu nu Ma pricepe.
Ierem.6, 16. Asa zice Domnul
: Opriti-va de la caile voastre ! Priviti si intrebati de caile celor de
demult, de calea cea buna si mergeti pe dansa si veti afla odihnã sufletelor
voastre.
Luca.1, 8. Si pe cand Zaharia slujea inaintea lui
Dumnezeu, in randul saptamanii sale.
9. Dupa obiceiul preotimii, a iesit la sorti sa tamaieze,
intrand in altarul Domnului,
10. Iar toata multimea poporului, in ceasul tamaierii,
era afara, rugandu-se.
Matei.8, 4. Si i-a zis Iisus : Vezi, sa nu spui nimanui,
ci mergi de te arata preotului si adu darul pe care l-a randuit Moise, spre
marturie lor.
Comp.Matei. 5, 23.
( III ) Textele Sf. Scripturi prin care sectantii isi argumenteaza
sofisticariile :
Fapt. 17, 25.
Nici nu este slujit de maini omenesti, ca si cum ar avea nevoie de ceva, de
vreme ce El dã tuturor viatã si suflare si toate.
Nota. :
Prin aceste cuvinte, sectantii se straduiesc sa dovedeasca inutilitatea jertfei
de binefacere.
Adevãratul sens al
acestor texte :
Dumnezeu nu
cere slujire, pentru ca ar avea nevoie de ea, ci ca un Parinte Binevoitor, Care
i-a creat pe oameni pentru fericire si viatã vesnica, pe care ei n-o pot capata
altfel decat prin slujirea lui Dumnezeu : Matei. 4, 10 ( Deuter. 6, 13 ).
Nu cere Dumnezeu
jertfã pentru binele Sãu, dar pentru binele nostru, si din cuvantul lui
Dumnezeu aflãm cã Domnul pune mai presus jertfa vaduvei sarace, care a adus in
dar lui Dumnezeu ultimii doi bani : Luca. 21, 2-3.
Din aceste
cuvinte ale Mantuitorului este clar ca nu numai vaduva a pus darul sau, dar ca
« toti din prisosul sau [ lor ] au aruncat la darurile lui Dumnezeu”, iar
sectantii se impotrivesc acestei invataturi a lui Iisus Hristos.
Textele Sf.
Scripturi prin care se combat sofisticariile sectantilor :
Matei. 4, 10. Atunci Iisus i-a zis : Mergi inapoia
Mea, satano, caci scris este : « Domnului Dumnezeului tau sa te
inchini si numai Lui sa-i slujesti » ( Deuter. 6, 13 ).
Luca. 21, 2.
Si a vazut si pe o vaduva saraca, aruncand acolo doi bani.
3. Si a zis :
Adevarat va spun ca aceasta vaduva saraca a aruncat mai mult decat toti.
4. Caci toti
acestia din prisosul lor au aruncat la darurile lui Dumnezeu : aceasta insa din
saracia ei a aruncat tot ce avea pentru trai.
Extras din cartea Scutul Misionarului Ortodox In Apararea Credintei De Doctrinele False ale
Sectantilor, paginile 212, 213, 214, 215, alcatuit
de Diaconul Ioan Smolin, Sanct-Petersburg, 1913, traducere din limba rusã si adaptare de
prot.mitr.Zosima Toia, cu binecuvantarea Inaltpreasfintitului
Vladimir, Mitropolitul Chisinaului si a toata Moldova, prin staruinta prot.mitr.Zosima Toia, Chisinau, 1995.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu