Denia
celor 12 evanghelii ; parohiaorbeni1.ro/denie.pdf Cele 12 Evanghelii
Denia celor 12 evanghelii
Îndelunga răbdare a Domnului
nostru Iisus Hristos este preamărită după fiecare dintre cele 12 Evanghelii
citite la Denia din Joia Mare (Utrenia zilei de vineri). Pericopele evanghelice
ale acestei slujbe alcătuiesc un tablou complet al suferinţelor Mântuitorului,
culminând cu răstignirea şi moartea Sa pe Cruce. El este Singurul Care Se
răstigneşte pe Sine, fără de păcat fiind, pentru ca noi să fim izbăviţi din
robia păcatului. Calendarul evreiesc sărbătorea Paştile iudaic în noaptea de 14
spre 15 a lunii nisan, echivalentul lunii aprilie a calendarului latin. Ne aflăm, aşadar, la începutul primăverii anului 30, conform documentelor
vremii. Dacă Paştile evreilor a fost sâmbătă, 15 nisan (8 aprilie), atunci
Săptămâna Pătimirilor Domnului nostru Iisus Hristos avea să înceapă duminică, 2
aprilie, anul 30. Prima
evanghelie rânduită de Biserică a se citi în Joia Mare ne aduce în faţa
Mântuitorului şi a apostolilor la Cina cea de Taină. Iuda Iscarioteanul tocmai
ieşise din foişorul Cinei, pentru a cere mai-marilor preoţilor un grup de
ostaşi, oferindu-le pe Mântuitorul chiar în acea seară. Cunoscând că momentul
prinderii Sale se apropie, Iisus a rostit celor unsprezece apostoli o minunată
cuvântare de învăţătură, de despărţire şi de îmbărbătare, un reazem pentru
încercările ce vor urma. Cu toţii primeau o poruncă nouă, porunca supremă a
iubirii: „Să vă iubiţi unul pe altul. Precum Eu v-am iubit pe voi, aşa şi voi
să vă iubiţi unul pe altul“. I-a anunţat că peste doar câteva ore Se va fi dat
în mâinile celor ce voiau să-L prindă. La auzul acestor vorbe, apostolii făgăduiau
că-L vor urma până la moarte, însă El ştia ce va urma: din doisprezece, unul
avea să-L vândă, unul se va lepăda de trei ori de El, nouă se vor ascunde de
teama mulţimilor şi doar unul Îi va fi alături, lângă Sfânta Cruce. Apostolilor
le-a făgăduit că le va trimite pe Mângâietorul, Duhul Adevărului, Care „de la
Tatăl purcede“ şi Care va mărturisi pentru El. Apoi Iisus S-a rugat lui
Dumnezeu-Tatăl: pentru Sine, ca Om, pentru apostoli şi pentru Biserică, adică
pentru toţi creştinii de totdeauna. Prin exemplul personal, Mântuitorul Hristos
arată că porunca nouă, a iubirii, biruieşte trădarea, lepădarea, părăsirea şi
singurătatea. Iubirea Sa îndelung răbdătoare creşte chiar în mijlocul
suferinţei, iar pe cei ce L-au părăsit în aceste grele încercări nu i-a abandonat,
ci „iubind pe ai Săi cei din lume, până la sfârşit i-a iubit“. Încheind cuvântarea, Iisus
a ieşit împreună cu apostolii în Grădina Ghetsimani, locul Său preferat pentru
rugăciune. Iuda Iscarioteanul cunoştea acel loc şi se apropia, cu oameni
înarmaţi, pentru a-L preda pe Mântuitorul. Iisus avea să accepte suferinţa,
până la capăt, oprind chiar pe Petru a se împotrivi. Pe Iuda, vânzătorul, îl
întâmpină cu aceeaşi dragoste, oferindu-i chiar şansa de a se pocăi în ultima
clipă. Deşi cunoştea că Îl trădează, Mântuitorul l-a întrebat pe Iuda:
„Prietene, pentru ce ai venit?“. Şi, dorind a-l îndrepta chiar în ceasul
vânzării, continuă: „Iuda, cu o sărutare vinzi pe Fiul Omului?“. Cu blândeţe în
glas, cu dragoste în privire, nici o urmă de ranchiună faţă de Iuda în momentul
trădării, aşa continua Iisus să-Şi iubească ucenicii. Când Malhus, unul dintre
slugile venite să-L prindă, la semnul lui Iuda, s-a apropiat, Petru a scos
sabia şi i-a tăiat urechea. Hristos n-a îngăduit, însă, vreo vătămare şi a
vindecat urechea slugii. Petru a scos sabia din dragoste pentru Hristos, dar
din supunere, la porunca Sa, a băgat-o la locul ei. Aceeaşi iubire în faţa
slăbiciunii omeneşti o va primi şi Petru, căruia Iisus îi spusese că nu va cânta
cocoşul până ce nu se va lepăda de El de trei ori. Învăţătorul era prins,
apostolii fugiseră, doar Ioan şi Petru urmau îndeaproape grupul ce-L purta spre
judecată. La curtea arhiereului Caiafa, unde Iisus era interogat, aveau acces
doar ostaşii şi membrii Sinedriului. Acolo avea Petru să se lepede de trei ori
de Mântuitorul şi îndată a cântat cocoşul. Cu numai câteva ceasuri în urmă, se
grăbise să facă făgăduieli de care nu ştia dacă se putea ţine: „Şi de-ar fi să
mor cu Tine, nu Te voi tăgădui“, după cum aminteşte Marcu, sau: „Doamne, cu
Tine sunt gata să merg şi în temniţă şi la moarte“, potrivit versiunii lui
Luca, sau, în sfârşit: „Dacă toţi se vor sminti întru Tine, eu niciodată nu mă
voi sminti“, conform mărturiei lui Matei. Sfântul Evanghelist Luca notează că,
după ce a cântat cocoşul, „întorcându-Se, Domnul a privit spre Petru“. O clipă
doar, o privire plină de mustrare, dar şi de duioşie, de tristeţe şi poate şi
de îmbărbătare. Tradiţia spune că Petru a plâns până în ziua Învierii Domnului.
După Înviere, Mântuitorul îl reaşază din nou păstor, printr-o întreită mărturie
a dragostei Sale. Urmează judecata Sinedriului, apoi judecata lui Pilat şi
pedeapsa definitivă pentru „regele iudeilor“: Răstignirea. Toate acestea sunt relatate
în primele cinci pericope evanghelice ale deniei din această seară. Acum are
loc cel mai important moment al slujbei: aducerea Sfintei Cruci din sfântul
altar şi aşezarea ei în mijlocul bisericii, spre închinare, în cuvintele
preotului: „Astăzi S-a spânzurat pe lemn Cel Ce a întins pământul pe ape“.
Scoaterea Sfintei Cruci din altar, care reprezintă cerul, şi aşezarea ei în
naosul bisericii, care simbolizează lumea, reprezintă ieşirea Fiului lui
Dumnezeu din slava dumnezeiască şi venirea Sa, în istorie, în lume.
Crucea Domnului şi mormântul Său s-au multiplicat, la nesfârşit, în
toate bisericile creştine, în chipul Sfintei Mese şi al Crucii aflate în
altarele bisericilor din toată lumea. Oamenii aflaţi în faţa altarului
bisericesc devin, astfel, pelerini la mormântul Domnului. Cântarea bisericească
din Joia Mare numeşte pe Hristos „Mirele Bisericii“, întrucât Biserica ia
naştere prin jertfa de pe Cruce a Mântuitorului şi devine vizibilă în ziua de
Rusalii, prin Pogorârea Duhului Sfânt, după făgăduinţa făcută apostolilor la
Cina cea de Taină. Între Sfânta Cruce şi sfântul altar există o strânsă
legătură: crucea este altarul jertfei dureroase a Mântuitorului, în timp ce
altarul este locul de jertfă nesângeroasă a Fiului lui Dumnezeu, prin Sfânta
Euharistie. Crucea este izvorul prin care a pornit harul mântuirii către noi,
în timp ce altarul împărtăşeşte acest har credincioşilor. Sfânta Cruce a vorbit
o singură dată, pentru totdeauna, atunci când a fost înfiptă pe Golgota,
predică pe care o vor auzi şi asculta toate popoarele, până la sfârşitul
lumii. Pe drumul
către locul Căpăţânii - Golgota - faţa Mântuitorului a fost ştearsă cu o
mahramă, de către o tânără al cărei nume a fost păstrat de tradiţie drept
Veronica. Mahrama Sfintei Veronica este prima icoană, „nefăcută de mână“ a
Mântuitorului, întrucât chipul Său a rămas imprimat pe pânză întinsă de tânără.
În continuare, Hristos a mângâiat-o pe Maica Sa, pe femeile mironosiţe şi pe
toate femeile credincioase care plângeau pentru El. Ajuns la locul Căpăţânii,
soldaţii L-au răstignit.
Lângă Cruce, la picioarele lui Iisus, stăteau Sfânta Fecioară Maria,
femeile mironosiţe şi Ioan, ucenicul cel iubit. Şapte cuvinte de iertare,
iubire şi rugăciune au rămas de la Mântuitorul către Maica Sa şi apostolul
Ioan: „Femeie, iată fiul tău!“ şi „Iată mama ta!“. Nu Şi-a dat sufletul până ce
nu Şi-a încredinţat Maica unui fiu adoptiv. Din nou, iubirea Sa îndelung
răbdătoare. Iar
înainte de a muri, a cerut iertare în faţa Tatălui Ceresc, pentru cei ce-L
osândeau: „Părinte, iartă-le lor, că nu ştiu ce fac.“ Era răstignit între doi
tâlhari, dintre care unul L-a hulit, iar celălalt s-a convertit. De altfel,
cuvintele tâlharului din dreapta Sa au fost ultimele cuvinte din lumea aceasta
auzite de Mântuitorul înainte de a-Şi da duhul! Şi nu a fost un simplu cuvânt,
ci primul „pomelnic“ al Bisericii: „Pomeneşte-mă, Doamne, când vei veni în
împărăţia Ta!“. Un cuvânt pentru o mântuire în ultima clipă, căci, făgăduieşte
Mântuitorul, în aceeaşi zi aveau să fie, împreună, în rai. Mergând la Denia celor douăsprezece Evanghelii, vom retrăi, în cântări
duioase, întregul episod al pătimirilor Domnului nostru Iisus Hristos şi ne vom
ruga către Cel Ce S-a dat morţii, pentru ca noi să fim înviaţi:
„Răscumpăratu-ne-ai pe noi din blestemul legii, cu scump sângele Tău. Pe Cruce
pironindu-Te şi cu suliţa împungându-Te, nemurire ai izvorât oamenilor,
Mântuitorul nostru, slavă Ţie.“ După cum explică
Preafericitul Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, în volumul „Foame
şi sete după Dumnezeu - înţelesul şi folosul postului“ (2008), evangheliile din
această seară ne arată că Mântuitorul Iisus Hristos nu a încetat să iubească pe
Dumnezeu şi pe semeni, pe oameni, chiar şi în mijlocul suferinţei. Iubirea Sa
este acum verificată prin durere, prin suferinţă. Iubirea Sa este îndelung
răbdătoare. Evanghelia după Ioan, în capitolul 13, ne spune că: „Mântuitorul Iisus
Hristos, iubind pe ai Săi cei din lume, i-a iubit până la sfârşit“. Iubirea Lui
faţă de Dumnezeu se vede în aceea că nimic nu-L poate îndepărta de la
împlinirea voii Tatălui ceresc. În faţa morţii, în rugăciunea din Ghetsimani,
Mântuitorul Se roagă şi spune: „Părinte, dacă se poate, să treacă paharul
acesta de la Mine“, adică paharul suferinţei şi al morţii. Ca orice om care se
teme de moarte şi de suferinţă, Mântuitorul săvârşeşte rugăciunea aceasta, dar
îndată adaugă: „dar nu după cum voiesc Eu, ci precum voieşti Tu“. Voinţa Lui
umană urmează voinţei divine, care este în acord cu Tatăl Cel veşnic. În momentul în care
Iuda Îl trădează, Iisus îi spune: „Prietene, ceea ce faci, fă mai curând“ sau
„De ce, prietene, vinzi tu pe Stăpânul Tău cu o sărutare?“ Dar nu se vede nici
o urmă de ură faţă de Iuda, nici un dram de răutate, ci în mijlocul acestui
eveniment al trădării, Mântuitorul continuă să iubească pe toţi ucenicii. Când Petru, cuprins
de prea multă frică, se leapădă în faţa slujnicii şi spune: „Nu-L cunosc pe El
(pe Iisus)“, Mântuitorul nu încetează a-l iubi pe Petru. De aceea, după
Înviere, îl cheamă, spunând femeilor mironosiţe: „Mergeţi şi spuneţi ucenicilor
şi lui Petru că voi merge în Galileea“. Iubirea îndelung
răbdătoare a Mântuitorului Hristos se vede faţă de Dumnezeu-Tatăl, în cuvintele
de pe Cruce, înaintea Morţii Sale, când a zis: „Părinte, în mâinile Tale
încredinţez duhul Meu“, iar pentru cei care L-au răstignit, Mântuitorul Se
roagă zicând: „Părinte, iartă-le lor, că nu ştiu ce fac“. Această taină a
iubirii până la capăt, a iubirii mai tare decât păcatul, a iubirii lui Hristos
mai tare decât trădarea, mai tare decât lepădarea, mai tare decât orice
părăsire şi orice singurătate impusă Lui, precizează Patriarhul Daniel, este
taina Crucii şi în ea se găseşte sămânţa Învierii. Pentru că la această iubire
îndelung răbdătoare a umanităţii lui Hristos răspunde iubirea lui Dumnezeu
care-L înviază din morţi, pentru că El a murit pe nedrept. El este Dreptul Ce
va fi înviat de puterea dumnezeiască, pentru că a iubit mai mult decât cineva
poate cuprinde taina aceasta. Iubirea lui Hristos, pentru
că este mai tare decât moartea, trece prin moarte şi biruieşte moartea.
Legătura aceasta dintre taina Crucii şi taina Învierii, prin iubirea mai tare
decât moartea, este meditată, este preamărită în aceste cântări ale Deniilor.
Iar slava acestei iubiri smerite şi îndelung răbdătoare se vede în taina
Învierii sau în taina Sfintelor Paşti.(Sursa:http://ziarullumina.ro)
*
Cele 12 Evanghelii ale sfintelor si mântuitoarelor Patimi
ale Domnului si Mântuitorului nostru Iisus Hristos
- care se citesc la Denia celor 12
(douasprezece) Evanghelii din seara de Joia Mare, cu care si începe Slujba
Sfintelor si Mântuitoarelor Patimi ale Domnului -
Troparul :
Când maritii ucenici la spalarea cinei s-au luminat,
atunci Iuda cel rau credincios, cu iubirea de argint bolnavindu-se, s-a
întunecat, si judecatorilor celor fara de lege, pe Tine, Judecatorul cel drept,
te-a dat. Vezi dar, iubitorule de avutii, pe cel ce pentru aceasta spânzurare
si-a agonisit. Fugi de sufletul nesatios, cel ce a îndraznit unele ca acestea
asupra Învatatorului. Cela ce esti spre toti bun, Doamne, slava Tie!
Prima Evanghelie a Patimilor Ioan XIII, 31-38; XIV; XV;
XVII; XVII; XVIII, 1.
13, 31. [Zis-a Domnul ucenicilor Sai:] Acum a fost
preaslăvit Fiul Omului şi Dumnezeu a fost preaslăvit întru El. 13, 32. Iar dacă Dumnezeu a fost preaslăvit
întru El, şi Dumnezeu Îl va preaslăvi întru El şi îndată Îl va preaslăvi. 13, 33. Fiilor, încă puţin timp sunt cu voi.
Voi Mă veţi căuta, dar, după cum am spus iudeilor - că unde Mă duc Eu, voi nu
puteţi veni - vă spun vouă acum. 13, 34.
Poruncă nouă dau vouă: Să vă iubiţi unul pe altul. Precum Eu v-am iubit pe voi,
aşa şi voi să vă iubiţi unul pe altul.
13, 35. Întru aceasta vor cunoaşte toţi că sunteţi ucenicii Mei, dacă
veţi avea dragoste unii faţă de alţii.
13, 36. Doamne, L-a întrebat Simon-Petru, unde Te duci? Răspuns-a Iisus:
Unde Mă duc Eu, tu nu poţi să urmezi Mie acum, dar mai târziu Îmi vei
urma. 13,
37. Zis-a Petru Lui: Doamne, de ce nu pot să urmez Ţie acum? Sufletul meu îl voi da pentru Tine.
13, 38. Iisus i-a răspuns: Vei pune sufletul tău pentru Mine? Adevărat,
adevărat zic ţie că nu va cânta cocoşul, până ce nu te vei lepăda de Mine de
trei ori! 14, 1. Să nu se tulbure inima voastră; credeţi în Dumnezeu, credeţi
şi în Mine. 14, 2. În casa Tatălui Meu
multe locaşuri sunt. Iar de nu, v-aş fi spus. Mă duc să vă gătesc loc. 14, 3. Şi dacă Mă voi duce şi vă voi găti
loc, iarăşi voi veni şi vă voi lua la Mine, ca să fiţi şi voi unde sunt
Eu. 14, 4. Şi unde Mă duc Eu, voi ştiţi
şi ştiţi şi calea. 14, 5. Toma i-a zis:
Doamne, nu ştim unde Te duci; şi cum putem şti calea? 14, 6. Iisus i-a zis: Eu sunt Calea, Adevărul
şi Viaţa. Nimeni nu vine la Tatăl Meu decât prin Mine. 14, 7. Dacă M-aţi fi cunoscut pe Mine, şi pe
Tatăl Meu L-aţi fi cunoscut; dar de acum Îl cunoaşteţi pe El şi L-aţi şi
văzut. 14, 8.
Filip I-a zis: Doamne, arată-ne nouă pe Tatăl şi ne este de ajuns. 14, 9. Iisus i-a zis: De atâta vreme sunt cu
voi şi nu M-ai cunoscut, Filipe? Cel ce M-a văzut pe Mine a văzut pe Tatăl. Cum
zici tu: Arată-ne pe Tatăl? 14, 10. Nu
crezi tu că Eu sunt întru Tatăl şi Tatăl este întru Mine? Cuvintele pe care vi
le spun nu le vorbesc de la Mine, ci Tatăl - Care rămâne întru Mine - face
lucrările Lui. 14, 11. Credeţi Mie că Eu
sunt întru Tatăl şi Tatăl întru Mine, iar de nu, credeţi-Mă pentru lucrările
acestea. 14, 12. Adevărat, adevărat zic
vouă: cel ce crede în Mine va face şi el lucrările pe care le fac Eu şi mai
mari decât acestea va face, pentru că Eu Mă duc la Tatăl. 14, 13. Şi orice veţi cere întru numele Meu,
aceea voi face, ca să fie slăvit Tatăl întru Fiul. 14, 14. Dacă veţi cere ceva în numele Meu, Eu
voi face. 14, 15. De Mă iubiţi, păziţi
poruncile Mele. 14, 16. Şi Eu voi ruga
pe Tatăl şi alt Mângâietor vă va da vouă ca să fie cu voi în veac, 14, 17. Duhul Adevărului, pe Care lumea nu
poate să-L primească, pentru că nu-L vede, nici nu-L cunoaşte; voi Îl
cunoaşteţi, că rămâne la voi şi în voi va fi!
14, 18. Nu vă voi lăsa orfani: voi veni la voi. 14, 19. Încă puţin timp şi lumea nu Mă va mai
vedea; voi însă Mă veţi vedea, pentru că Eu sunt viu şi voi veţi fi vii. 14, 20. În ziua aceea veţi cunoaşte că Eu
sunt întru Tatăl Meu şi voi în Mine şi Eu în voi. 14, 21. Cel ce are poruncile Mele şi le
păzeşte, acela este care Mă iubeşte; iar cel ce Mă iubeşte pe Mine va fi iubit
de Tatăl Meu şi-l voi iubi şi Eu şi Mă voi arăta lui. 14, 22. I-a zis Iuda, nu Iscarioteanul:
Doamne, ce este că ai să Te arăţi nouă, şi nu lumii? 14, 23. Iisus a răspuns şi i-a zis: Dacă Mă
iubeşte cineva, va păzi cuvântul Meu, şi Tatăl Meu îl va iubi, şi vom veni la
el şi vom face locaş la el. 14, 24. Cel
ce nu Mă iubeşte nu păzeşte cuvintele Mele. Dar cuvântul pe care îl auziţi nu
este al Meu, ci al Tatălui care M-a trimis.
14, 25. Acestea vi le-am spus, fiind cu voi; 14, 26. Dar Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe
Care-L va trimite Tatăl, în numele Meu, Acela vă va învăţa toate şi vă va aduce
aminte despre toate cele ce v-am spus Eu.
14, 27. Pace vă las vouă, pacea Mea o dau vouă, nu precum dă lumea vă
dau Eu. Să nu se tulbure inima voastră, nici să se înfricoşeze. 14, 28. Aţi auzit că v-am spus: Mă duc şi voi
veni la voi. De M-aţi iubi v-aţi bucura că Mă duc la Tatăl, pentru că Tatăl
este mai mare decât Mine.
14, 29. Şi acum v-am spus acestea înainte de a se
întâmpla, ca să credeţi când se vor întâmpla.
14, 30. Nu voi mai vorbi multe cu voi, căci vine stăpânitorul acestei
lumi şi el nu are nimic în Mine; 14, 31.
Dar ca să cunoască lumea că Eu iubesc pe Tatăl şi precum Tatăl Mi-a poruncit
aşa fac. Sculaţi-vă, să mergem de aici.
15, 1. Eu sunt viţa cea adevărată şi Tatăl Meu este lucrătorul. 15, 2. Orice mlădiţă care nu aduce roadă
întru Mine, El o taie; şi orice mlădiţă care aduce roadă, El o curăţeşte, ca
mai multă roadă să aducă. 15, 3. Acum
voi sunteţi curaţi, pentru cuvântul pe care vi l-am spus. 15, 4. Rămâneţi în Mine şi Eu în voi. Precum
mlădiţa nu poate să aducă roadă de la sine, dacă nu rămâne în viţă, tot aşa
nici voi, dacă nu rămâneţi în Mine. 15,
5. Eu sunt viţa, voi sunteţi mlădiţele. Cel ce rămâne întru Mine şi Eu în el,
acela aduce roadă multă, căci fără Mine nu puteţi face nimic. 15, 6. Dacă cineva nu rămâne în Mine se
aruncă afară ca mlădiţa şi se usucă; şi le adună şi le aruncă în foc şi
ard. 15, 7. Dacă rămâneţi întru Mine şi
cuvintele Mele rămân în voi, cereţi ceea ce voiţi şi se va da vouă. 15, 8. Întru aceasta a fost slăvit Tatăl Meu,
ca să aduceţi roadă multă şi să vă faceţi ucenici ai Mei. 15, 9. Precum M-a iubit pe Mine Tatăl, aşa
v-am iubit şi Eu pe voi; rămâneţi întru iubirea Mea. 15, 10. Dacă păziţi poruncile Mele, veţi
rămâne întru iubirea Mea după cum şi Eu am păzit poruncile Tatălui Meu şi rămân
întru iubirea Lui. 15, 11. Acestea vi
le-am spus, ca bucuria Mea să fie în voi şi ca bucuria voastră să fie
deplină. 15, 12. Aceasta este porunca
Mea: să vă iubiţi unul pe altul, precum v-am iubit Eu. 15, 13. Mai mare dragoste decât aceasta
nimeni nu are, ca sufletul lui să şi-l pună pentru prietenii săi. 15, 14. Voi sunteţi prietenii Mei, dacă
faceţi ceea ce vă poruncesc. 15, 15. De
acum nu vă mai zic slugi, că sluga nu ştie ce face stăpânul său, ci v-am numit
pe voi prieteni, pentru că toate câte am auzit de la Tatăl Meu vi le-am făcut
cunoscute. 15, 16. Nu voi M-aţi ales pe
Mine, ci Eu v-am ales pe voi şi v-am rânduit să mergeţi şi roadă să aduceţi, şi
roada voastră să rămână, ca Tatăl să vă dea orice-I veţi cere în numele
Meu. 15, 17. Aceasta vă poruncesc: să vă
iubiţi unul pe altul. 15, 18. Dacă vă
urăşte pe voi lumea, să ştiţi că pe Mine mai înainte decât pe voi M-a
urât. 15, 19. Dacă aţi fi din lume,
lumea ar iubi ce este al său; dar pentru că nu sunteţi din lume, ci Eu v-am
ales pe voi din lume, de aceea lumea vă urăşte.
15, 20. Aduceţi-vă aminte de cuvântul pe care vi l-am spus: Nu este sluga
mai mare decât stăpânul său. Dacă M-au prigonit pe Mine, şi pe voi vă vor
prigoni; dacă au păzit cuvântul Meu, şi pe al vostru îl vor păzi. 15, 21. Iar toate acestea le vor face vouă
din cauza numelui Meu, fiindcă ei nu cunosc pe Cel ce M-a trimis. 15, 22. De n-aş fi venit şi nu le-aş fi
vorbit, păcat nu ar avea; dar acum n-au cuvânt de dezvinovăţire pentru păcatul
lor. 15, 23. Cel ce Mă urăşte pe Mine,
urăşte şi pe Tatăl Meu. 15, 24. De nu aş
fi făcut între ei lucruri pe care nimeni altul nu le-a făcut păcat nu ar avea;
dar acum M-au şi văzut şi M-au urât şi pe Mine şi pe Tatăl Meu. 15, 25. Dar (aceasta), ca să se împlinească
cuvântul cel scris în Legea lor: "M-au urât pe nedrept". 15, 26. Iar când va veni Mângâietorul, pe
Care Eu Îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl
purcede, Acela va mărturisi despre Mine.
15, 27. Şi voi mărturisiţi, pentru că de la început sunteţi cu Mine. 16,
1. Acestea vi le-am spus, ca să nu vă smintiţi.
16, 2. Vă vor scoate pe voi din sinagogi; dar vine ceasul când tot cel
ce vă va ucide să creadă că aduce închinare lui Dumnezeu. 16, 3. Şi acestea le vor face, pentru că n-au
cunoscut nici pe Tatăl, nici pe Mine.
16, 4. Iar acestea vi le-am spus, ca să vă aduceţi aminte de ele, când
va veni ceasul lor, că Eu vi le-am spus. Şi acestea nu vi le-am spus de la
început, fiindcă eram cu voi. 16, 5. Dar
acum Mă duc la Cel ce M-a trimis şi nimeni dintre voi nu întreabă: Unde Te
duci? 16, 6. Ci, fiindcă v-am spus
acestea, întristarea a umplut inima voastră.
16, 7. Dar Eu vă spun adevărul: Vă este de folos ca să mă
duc Eu. Căci dacă nu Mă voi duce, Mângâietorul nu va veni la voi, iar dacă Mă
voi duce, Îl voi trimite la voi. 16, 8.
Şi El, venind, va vădi lumea de păcat şi de dreptate şi de judecată. 16, 9. De păcat, pentru că ei nu cred în
Mine; 16, 10. De dreptate, pentru că Mă
duc la Tatăl Meu şi nu Mă veţi mai vedea;
16, 11. Şi de judecată, pentru că stăpânitorul acestei lumi a fost
judecat.
16, 12. Încă multe am a vă spune, dar acum nu puteţi să
le purtaţi. 16,
13. Iar când va veni Acela, Duhul Adevărului, vă va călăuzi la tot adevărul;
căci nu va vorbi de la Sine, ci toate câte va auzi va vorbi şi cele viitoare vă
va vesti. 16, 14. Acela Mă va slăvi,
pentru că din al Meu va lua şi vă va vesti.
16, 15. Toate câte are Tatăl ale Mele sunt; de aceea am zis că din al
Meu ia şi vă vesteşte vouă. 16, 16.
Puţin şi nu Mă veţi mai vedea, şi iarăşi puţin şi Mă veţi vedea, pentru că Eu
Mă duc la Tatăl. 16, 17. Deci unii
dintre ucenicii Lui ziceau între ei: Ce este aceasta ce ne spune: Puţin şi nu
Mă veţi mai vedea, şi iarăşi puţin şi Mă veţi vedea, şi că Mă duc la
Tatăl? 16,
18. Deci ziceau: Ce este aceasta ce zice: Puţin? Nu ştim ce zice. 16, 19. Şi a cunoscut Iisus că voiau să-L
întrebe şi le-a zis: Despre aceasta vă întrebaţi între voi, că am zis: Puţin şi
nu Mă veţi mai vedea şi iarăşi puţin şi Mă veţi vedea? 16, 20. Adevărat, adevărat zic vouă că voi
veţi plânge şi vă veţi tângui, iar lumea se va bucura. Voi vă
veţi întrista, dar întristarea voastră se va preface în bucurie. 16, 21. Femeia, când e să nască, se
întristează, fiindcă a sosit ceasul ei; dar după ce a născut copilul, nu-şi mai
aduce aminte de durere, pentru bucuria că s-a născut om în lume. 16, 22. Deci şi voi acum sunteţi trişti, dar
iarăşi vă voi vedea şi se va bucura inima voastră şi bucuria voastră nimeni nu
o va lua de la voi. 16, 23. Şi în ziua
aceea nu Mă veţi întreba nimic. Adevărat, adevărat zic vouă: Orice veţi cere de
la Tatăl în numele Meu El vă va da. 16,
24. Până acum n-aţi cerut nimic în numele Meu; cereţi şi veţi primi, ca bucuria
voastră să fie deplină. 16, 25. Acestea
vi le-am spus în pilde, dar vine ceasul când nu vă voi mai vorbi în pilde, ci
pe faţă vă voi vesti despre Tatăl. 16,
26. În ziua aceea veţi cere în numele Meu; şi nu vă zic că voi ruga pe Tatăl
pentru voi, 16, 27. Căci Însuşi Tatăl vă
iubeşte pe voi, fiindcă voi M-aţi iubit pe Mine şi aţi crezut că de la Dumnezeu
am ieşit. 16,
28. Ieşit-am de la Tatăl şi am venit în lume; iarăşi las lumea şi Mă duc la
Tatăl. 16, 29. Au zis ucenicii Săi: Iată
acum vorbeşti pe faţă şi nu spui nici o pildă.
16, 30. Acum ştim că Tu ştii toate şi nu ai nevoie ca să Te întrebe
cineva. De aceea credem că ai ieşit de la Dumnezeu. 16, 31. Iisus le-a răspuns: Acum credeţi? 16, 32. Iată vine ceasul, şi a şi venit, ca să
vă risipiţi fiecare la ale sale şi pe Mine să Mă lăsaţi singur. Dar nu sunt
singur, pentru că Tatăl este cu Mine.
16, 33. Acestea vi le-am grăit, ca întru Mine pace să aveţi. În lume
necazuri veţi avea; dar îndrăzniţi. Eu am biruit lumea. 17, 1. Acestea a vorbit
Iisus şi, ridicând ochii Săi la cer, a zis: Părinte, a venit ceasul!
Preaslăveşte pe Fiul Tău, ca şi Fiul să Te preaslăvească. 17, 2. Precum I-ai dat stăpânire peste tot
trupul, ca să dea viaţă veşnică tuturor acelora pe care Tu i-ai dat Lui. 17, 3. Şi aceasta este viaţa veşnică: Să Te
cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, şi pe Iisus Hristos pe Care L-ai
trimis. 17, 4. Eu Te-am preaslăvit pe
Tine pe pământ; lucrul pe care Mi l-ai dat să-l fac, l-am săvârşit. 17, 5. Şi acum, preaslăveşte-Mă Tu, Părinte,
la Tine Însuţi, cu slava pe care am avut-o la Tine, mai înainte de a fi
lumea. 17, 6. Arătat-am numele Tău oamenilor
pe care Mi i-ai dat Mie din lume. Ai Tăi erau şi Mie Mi i-ai dat şi cuvântul
Tău l-au păzit. 17, 7. Acum au cunoscut
că toate câte Mi-ai dat sunt de la Tine;
17, 8. Pentru că cuvintele pe care Mi le-ai dat le-am dat lor, iar ei
le-au primit şi au cunoscut cu adevărat că de la Tine am ieşit, şi au crezut că
Tu M-ai trimis. 17, 9. Eu pentru aceştia
Mă rog; nu pentru lume Mă rog, ci pentru cei pe care Mi i-ai dat, că ai Tăi
sunt. 17, 10. Şi toate ale Mele sunt ale
Tale, şi ale Tale sunt ale Mele şi M-am preaslăvit întru ei. 17, 11. Şi Eu nu mai sunt în lume, iar ei în
lume sunt şi Eu vin la Tine. Părinte Sfinte, păzeşte-i în numele Tău, în care
Mi i-ai dat, ca să fie una precum suntem şi Noi. 17, 12. Când eram cu ei în lume, Eu îi păzeam
în numele Tău, pe cei ce Mi i-ai dat; şi i-am păzit şi n-a pierit nici unul
dintre ei, decât fiul pierzării, ca să se împlinească Scriptura. 17, 13. Iar acum, vin la Tine şi acestea le
grăiesc în lume, ca să fie deplină bucuria Mea în ei. 17, 14. Eu le-am dat cuvântul Tău, şi lumea
i-a urât, pentru că nu sunt din lume, precum Eu nu sunt din lume. 17, 15. Nu mă rog ca să-i iei din lume, ci
ca să-i păzeşti pe ei de cel viclean.
17, 16. Ei nu sunt din lume, precum nici Eu nu sunt din lume. 17, 17. Sfinţeşte-i pe ei întru adevărul Tău;
cuvântul Tău este adevărul.
17, 18. Precum M-ai trimis pe Mine în lume, şi Eu i-am
trimis pe ei în lume. 17, 19. Pentru ei
Eu Mă sfinţesc pe Mine Însumi, ca şi ei să fie sfinţiţi întru adevăr. 17, 20. Dar nu numai pentru aceştia Mă rog,
ci şi pentru cei ce vor crede în Mine, prin cuvântul lor, 17, 21. Ca toţi să fie una, după cum Tu,
Părinte, întru Mine şi Eu întru Tine, aşa şi aceştia în Noi să fie una, ca
lumea să creadă că Tu M-ai trimis. 17,
22. Şi slava pe care Tu Mi-ai dat-o, le-am dat-o lor, ca să fie una, precum Noi
una suntem: 17, 23. Eu întru ei şi Tu
întru Mine, ca ei să fie desăvârşiţi întru unime, şi să cunoască lumea că Tu
M-ai trimis şi că i-ai iubit pe ei, precum M-ai iubit pe Mine. 17, 24. Părinte, voiesc ca, unde sunt Eu, să
fie împreună cu Mine şi aceia pr care Mi i-ai dat, ca să vadă slava mea pe care
Mi-ai dat-o, pentru că Tu M-ai iubit pe Mine mai înainte de întemeierea
lumii. 17, 25. Părinte drepte, lumea pe
Tine nu te-a cunoscut, dar Eu Te-am cunoscut, şi aceştia au cunoscut că Tu M-ai
trimis. 17, 26. Şi le-am făcut cunoscut
numele Tău şi-l voi face cunoscut, ca iubirea cu care M-ai iubit Tu să fie în
ei şi Eu în ei. 18, 1. Zicând acestea, Iisus a ieşit cu ucenicii Lui dincolo de
pârâul Cedrilor, unde era o grădină, în care a intrat El şi ucenicii Săi.
Și sfârsindu-se Evanghelia se zice:
Slavă îndelung-răbdării Tale, Doamne, slavă Ție, Doamne, slavă Ție!
Urmeaza Antifoanele 1-3, apoi Sedealna
(glas 7):
Ospatând la cina pe ucenici, si cunoscând viclesugul
vânzarii, ai vadit la cina aceea pe Iuda, stiindu-l pe el ca nu se va îndrepta,
si vrând sa arati tuturor ca Te-ai dat de bunavoie, ca sa rapesti lumea de la
cel strain: îndelung-Rabdatorule, slavă Ție!
A 2-a Evanghelie a Patimilor Ioan XVIII, 1-28
18, 1. [În vremea aceea,] Iisus a ieşit cu ucenicii Lui
dincolo de pârâul Cedrilor, unde era o grădină, în care a intrat El şi ucenicii
Săi. 18, 2. Iar Iuda vânzătorul cunoştea
acest loc, pentru că adesea Iisus şi ucenicii Săi se adunau acolo. 18, 3. Deci Iuda, luând oaste şi slujitori,
de la arhierei şi farisei, a venit acolo cu felinare şi cu făclii şi cu
arme. 18, 4. Iar Iisus, ştiind toate
cele ce erau să vină asupra Lui, a ieşit şi le-a zis: Pe cine căutaţi? 18, 5. Răspuns-au Lui: Pe Iisus
Nazarineanul. El le-a zis: Eu sunt. Iar Iuda vânzătorul era şi el cu ei. 18, 6. Atunci când le-a spus: Eu sunt, ei
s-au dat înapoi şi au căzut la pământ.
18, 7. Şi iarăşi i-a întrebat: Pe cine căutaţi? Iar ei au zis: Pe Iisus
Nazarineanul. 18, 8. Răspuns-a Iisus: V-am
spus că Eu sunt. Deci, dacă Mă căutaţi pe Mine, lăsaţi pe aceştia să se ducă; 18, 9. Ca să se împlinească
cuvântul pe care l-a spus: Dintre cei pe care Mi i-ai dat, n-am pierdut pe nici
unul. 18, 10. Dar Simon-Petru, având
sabie, a scos-o şi a lovit pe sluga arhiereului şi i-a tăiat urechea dreaptă;
iar numele slugii era Malhus. 18, 11.
Deci a zis Iisus lui Petru: Pune sabia în teacă. Nu voi bea, oare, paharul pe
care Mi l-a dat Tatăl? 18, 12. Deci
ostaşii şi comandantul şi slujitorii iudeilor au prins pe Iisus şi L-au
legat. 18, 13. Şi L-au dus întâi la
Anna, căci era socrul lui Caiafa, care era arhiereu al anului aceluia. 18, 14. Şi Caiafa era cel ce sfătuise pe
iudei că este de folos să moară un om pentru popor. 18, 15. Şi Simon-Petru şi un alt ucenic
mergeau după Iisus. Iar ucenicul acela era cunoscut arhiereului şi a intrat
împreună cu Iisus în curtea arhiereului;
18, 16. Iar Petru a stat la poartă, afară. Deci a ieşit celălalt ucenic,
care era cunoscut arhiereului, şi a vorbit cu portăreasa şi a băgat pe Petru
înăuntru. 18, 17. Deci slujnica
portăreasă i-a zis lui Petru: Nu cumva eşti şi tu dintre ucenicii Omului
acestuia? Acela a zis: Nu sunt. 18, 18.
Iar slugile şi slujitorii făcuseră foc, şi stăteau şi se încălzeau, că era
frig, şi era cu ei şi Petru, stând şi încălzindu-se. 18, 19. Deci arhiereul L-a întrebat pe Iisus
despre ucenicii Lui şi despre învăţătura Lui.
18, 20. Iisus i-a răspuns: Eu am vorbit pe faţă lumii; Eu
am învăţat întotdeauna în sinagogă şi în templu, unde se adună toţi iudeii şi
nimic nu am vorbit în ascuns. 18, 21. De ce Mă întrebi pe Mine? Întreabă pe cei ce au auzit ce le-am
vorbit. Iată aceştia ştiu ce am spus Eu.
18, 22. Şi zicând El acestea, unul din slujitorii, care era de faţă, I-a
dat lui Iisus o palmă, zicând: Aşa răspunzi Tu arhiereului? 18, 23. Iisus i-a răspuns: Dacă am vorbit rău,
dovedeşte ce este rău, iar dacă am vorbit bine, de ce Mă baţi? 18, 24. Deci Anna L-a trimis legat la
Caiafa arhiereul. 18, 25. Iar
Simon-Petru stătea şi se încălzea. Deci i-au zis: Nu cumva eşti şi tu dintre
ucenicii Lui? El s-a lepădat şi a zis: Nu sunt.
18, 26. Una din slugile arhiereului, care era rudă cu cel căruia Petru
îi tăiase urechea, a zis: Nu te-am văzut eu pe tine, în grădină, cu El? 18, 27. Şi iarăşi s-a lepădat Petru şi îndată
a cântat cocoşul. 18, 28. Deci L-au adus
pe Iisus de la Caiafa la pretoriu; şi era dimineaţă. Şi ei n-au intrat în
pretoriu, ca să nu se spurce, ci să mănânce Paştile.
Si sfârsindu-se Evanghelia se zice:
Slava îndelung-rabdarii Tale, Doamne, slava Tie, Doamne,
slava Tie!
Urmeaza Antifoanele 4-6, apoi Sedealna (glas
7):
Ce pricina te-a facut, Iuda, vânzator al Mântuitorului? Au doara te-a despartit din ceata Apostolilor? Au doara te-a lipsit de
harul tamaduirilor? Au doara cinând împreuna cu ceilalti pe tine te-a gonit de
la masa? Au doara picioarele celorlalti le-a spalat, iar ale tale nu le-a bagat
în seama? O, cât bine te-ai facut uitator! Iata, gândul tau cel
nemultumitor se vadeste, iar îndelunga-rabdarea cea neasemanata si mare mila
Mântuitorului se propovaduieste.
A 3-a Evanghelie a Patimilor Matei XXVI, 57-75
26, 57. [În vremea aceea,] cei care au prins pe Iisus
L-au dus la Caiafa arhiereul, unde erau adunaţi cărturarii şi bătrânii. 26, 58. Iar Petru Îl urma de departe până a
ajuns la curtea arhiereului şi, intrând înăuntru, şedea cu slugile, ca să vadă
sfârşitul. 26, 59. Iar arhiereii,
bătrânii şi tot sinedriul căutau mărturie mincinoasă împotriva lui Iisus, ca
să-L omoare. 26, 60. Şi n-au găsit, deşi
veniseră mulţi martori mincinoşi. Mai pe urmă însă au venit doi şi au
spus: 26, 61. Acesta a zis: Pot să dărâm
templul lui Dumnezeu şi în trei zile să-l clădesc. 26, 62. Şi, sculându-se, arhiereul I-a zis:
Nu răspunzi nimic la ceea ce mărturisesc aceştia împotriva Ta? 26, 63. Dar Iisus tăcea. Şi arhiereul I-a
zis: Te jur pe Dumnezeul cel viu, să ne spui nouă de eşti Tu Hristosul, Fiul
lui Dumnezeu. 26, 64. Iisus i-a răspuns:
Tu ai zis. Şi vă spun încă: De acum veţi vedea pe Fiul Omului şezând de-a
dreapta puterii şi venind pe norii cerului.
26, 65. Atunci arhiereul şi-a sfâşiat hainele, zicând: A hulit! Ce ne
mai trebuie martori? Iată acum aţi auzit hula Lui. 26, 66. Ce vi se pare? Iar ei, răspunzând,
au zis: Este vinovat de moarte. 26, 67.
Şi au scuipat în obrazul Lui, bătându-L cu pumnii, iar unii Îi dădeau
palme, 26, 68. Zicând: Prooroceşte-ne, Hristoase,
cine este cel ce Te-a lovit. 26, 69. Iar
Petru şedea afară, în curte. Şi o slujnică s-a apropiat de el, zicând: Şi tu
erai cu Iisus Galileianul. 26, 70. Dar
el s-a lepădat înaintea tuturor, zicând: Nu ştiu ce zici. 26, 71. Şi ieşind el la poartă, l-a văzut
alta şi a zis celor de acolo: Şi acesta era cu Iisus Nazarineanul. 26, 72. Şi iarăşi s-a lepădat cu jurământ: Nu
cunosc pe omul acesta. 26, 73. Iar după
puţin, apropiindu-se cei ce stăteau acolo au zis lui Petru: Cu adevărat şi tu
eşti dintre ei, căci şi graiul te vădeşte.
26, 74. Atunci el a început a se blestema şi a se jura:
Nu cunosc pe omul acesta. Şi îndată a cântat cocoşul. 26, 75. Şi Petru şi-a adus aminte de cuvântul
lui Iisus, care zisese: Mai înainte de a cânta cocoşul, de trei ori te vei
lepăda de Mine. Şi ieşind afară, a plâns cu amar.
Si sfârsindu-se Evanghelia se zice:
Slava îndelung-rabdarii Tale, Doamne, slava Tie, Doamne,
slava Tie!
Urmeaza Antifoanele 7-9, apoi Sedealna
(glasul 8):
O, cum Iuda, cel ce era oarecând ucenic, a gândit vânzare
asupra Ta! A cinat împreuna cu viclesug, vicleanul si nedreptul, si mergând a
zis preotilor: Ce-mi veti da mie, si eu voi da voua pe Acela, Care a stricat
legea si a spurcat Sâmbata. Îndelung-rabdatorule Doamne, slava Tie!
A 4-a Evanghelie a Patimilor Ioan XVIII, 28-40; XIX,
1-16.
18, 28. [În vremea aceea,] L-au adus pe Iisus de la
Caiafa la pretoriu; şi era dimineaţă. Şi ei n-au intrat în pretoriu, ca să nu
se spurce, ci să mănânce Paştile. 18,
29. Deci Pilat a ieşit la ei, afară, şi le-a zis: Ce învinuire aduceţi Omului
Acestuia? 18, 30. Ei au răspuns şi i-au
zis: Dacă Acesta n-ar fi răufăcător, nu ţi L-am fi dat ţie. 18, 31. Deci le-a zis Pilat: Luaţi-L voi şi
judecaţi-L după legea voastră. Iudeii însă i-au răspuns: Nouă nu ne este
îngăduit să omorâm pe nimeni; 18, 32. Ca
să se împlinească cuvântul lui Iisus, pe care îl spusese, însemnând cu ce
moarte avea să moară. 18, 33. Deci Pilat
a intrat iarăşi în pretoriu şi a chemat pe Iisus şi I-a zis: Tu eşti regele
iudeilor? 18, 34. Răspuns-a Iisus: De la
tine însuţi zici aceasta, sau alţii ţi-au spus-o despre Mine? 18, 35. Pilat a răspuns: Nu cumva sunt iudeu
eu? Poporul Tău şi arhiereii Te-au predat mie. Ce ai
făcut? 18, 36. Iisus a răspuns:
Împărăţia Mea nu este din lumea aceasta. Dacă împărăţia Mea ar fi din lumea
aceasta, slujitorii Mei s-ar fi luptat ca să nu fiu predat iudeilor. Dar acum împărăţia Mea nu este de aici.
18, 37. Deci i-a zis Pilat: Aşadar eşti Tu împărat? Răspuns-a Iisus: Tu
zici că Eu sunt împărat. Eu spre aceasta M-am născut şi pentru aceasta am venit
în lume, ca să dau mărturie pentru adevăr; oricine este din adevăr ascultă
glasul Meu. 18, 38. Pilat I-a zis: Ce
este adevărul? Şi zicând aceasta, a ieşit iarăşi la iudei şi le-a zis: Eu nu
găsesc în El nici o vină; 18, 39. Dar
este la voi obiceiul ca la Paşti să vă eliberez pe unul. Voiţi deci să vă
eliberez pe regele iudeilor? 18, 40.
Deci au strigat iarăşi, zicând: Nu pe Acesta, ci pe Baraba. Iar Baraba era
tâlhar. 19, 1. Deci atunci Pilat a luat pe Iisus şi L-a biciuit. 19, 2. Şi ostaşii, împletind cunună din
spini, I-au pus-o pe cap şi L-au îmbrăcat cu o mantie purpurie. 19, 3. Şi veneau către El şi ziceau:
Bucură-te, regele iudeilor! Şi-I dădeau palme.
19, 4. Şi Pilat a ieşit iarăşi afară şi le-a zis: Iată vi-L aduc pe El
afară, ca să ştiţi că nu găsesc în El nici o vină. 19, 5. Deci a ieşit Iisus afară, purtând
cununa de spini şi mantia purpurie. Şi le-a zis Pilat: Iată Omul! 19, 6. Când L-au văzut deci arhiereii şi
slujitorii au strigat, zicând: Răstigneşte-L! Răstigneşte-L! Zis-a lor Pilat:
Luaţi-L voi şi răstigniţi-L, căci eu nu-I găsesc nici o vină. 19, 7. Iudeii i-au răspuns: Noi avem lege şi
după legea noastră El trebuie să moară, că S-a făcut pe Sine Fiu al lui
Dumnezeu. 19, 8. Deci, când a auzit
Pilat acest cuvânt, mai mult s-a temut.
19, 9. Şi a intrat iarăşi în pretoriu şi I-a zis lui Iisus: De unde eşti
Tu? Iar Iisus nu i-a dat nici un răspuns.
19, 10. Deci Pilat i-a zis: Mie nu-mi vorbeşti? Nu
ştii că am putere să Te eliberez şi putere am să Te răstignesc? 19, 11. Iisus a răspuns: N-ai avea nici o
putere asupra Mea, dacă nu ţi-ar fi fost dat ţie de sus. De aceea cel ce M-a
predat ţie mai mare păcat are. 19, 12.
Pentru aceasta, Pilat căuta să-L elibereze; iar iudeii strigau zicând: Dacă Îl
eliberezi pe Acesta, nu eşti prieten al Cezarului. Oricine se face pe sine
împărat este împotriva Cezarului. 19,
13. Deci Pilat, auzind cuvintele acestea, L-a dus afară pe Iisus şi a şezut pe
scaunul de judecată, în locul numit pardosit cu pietre, iar evreieşte
Gabbata. 19, 14. Şi era Vinerea
Paştilor, cam la al şaselea ceas, şi a zis Pilat iudeilor: Iată Împăratul
vostru. 19, 15. Deci au strigat aceia:
Ia-L! Ia-L! Răstigneşte-L! Pilat le-a zis: Să răstignesc pe Împăratul vostru?
Arhiereii au răspuns: Nu avem împărat decât pe Cezarul. 19, 16. Atunci L-a predat lor ca să fie
răstignit. Şi ei au luat pe Iisus şi L-au dus ca să
fie răstignit.
Si sfârsindu-se Evanghelia se zice:
Slava îndelung-rabdarii Tale, Doamne, slava Tie, Doamne,
slava Tie!
Urmeaza Antifoanele 10-12, apoi Sedealna
(glasul al 8-lea):
Când ai stat înaintea Caiafei, Dumnezeule, si ai fost dat
lui Pilat, Tu, Judecatorul, puterile ceresti s-au clatinat de frica; si când
Te-ai înaltat pe lemn în mijlocul a doi tâlhari, ai fost socotit cu cei
fara-de-lege, Cel ce esti fara de pacate, ca sa mântuiesti pe om.
Îndelung-Rabdatorule, Doamne, slava Tie !
A 5-a Evanghelie a Patimilor Matei XXVII, 3-32
27, 3. Atunci Iuda, cel ce L-a vândut, văzând că a fost
osândit, s-a căit şi a adus înapoi arhiereilor şi bătrânilor cei treizeci de
arginţi, 27, 4. Zicând: Am greşit
vânzând sânge nevinovat. Ei i-au zis: Ce ne priveşte pe noi? Tu vei vedea. 27, 5. Şi el, aruncând arginţii în templu, a
plecat şi, ducându-se, s-a spânzurat.
27, 6. Iar arhiereii, luând banii, au zis: Nu se cuvine să-i punem în
vistieria templului, deoarece sunt preţ de sânge. 27, 7. Şi ţinând ei sfat, au cumpărat cu ei
Ţarina Olarului, pentru îngroparea străinilor.
27, 8. Pentru aceea s-a numit ţarina aceea Ţarina Sângelui, până în ziua
de astăzi. 27, 9. Atunci s-a împlinit
cuvântul spus de Ieremia proorocul, care zice: "Şi au luat cei treizeci de
arginţi, preţul celui preţuit, pe care l-au preţuit fiii lui Israel, 27, 10. Şi i-au dat pe Ţarina Olarului după
cum mi-a spus mie Domnul". 27, 11.
Iar Iisus stătea înaintea dregătorului. Şi L-a întrebat dregătorul, zicând: Tu
eşti regele iudeilor? Iar Iisus i-a răspuns: Tu zici. 27, 12. Şi la învinuirile aduse Lui de către
arhierei şi bătrâni, nu răspundea nimic.
27, 13. Atunci I-a zis Pilat: Nu auzi câte mărturisesc ei împotriva
Ta? 27, 14. Şi nu i-a răspuns lui nici
un cuvânt, încât dregătorul se mira foarte.
27, 15. La sărbătoarea Paştilor, dregătorul avea obiceiul să elibereze
mulţimii un întemniţat pe care-l voiau. 27, 16. Şi aveau atunci un vinovat vestit,
care se numea Baraba. 27, 17. Deci
adunaţi fiind ei, Pilat le-a zis: Pe cine voiţi să vi-l eliberez, pe Baraba sau
pe Iisus, care se zice Hristos? 27, 18. Că ştia că din invidie L-au dat în mâna lui. 27, 19. Şi pe când stătea Pilat în scaunul de
judecată, femeia lui i-a trimis acest cuvânt: Nimic să nu-I faci Dreptului
acestuia, că mult am suferit azi, în vis, pentru El. 27, 20. Însă arhiereii şi bătrânii au aţâţat
mulţimile ca să ceară pe Baraba, iar pe Iisus să-L piardă. 27, 21. Iar dregătorul, răspunzând, le-a zis:
Pe cine din cei doi voiţi să vă eliberez? Iar ei au răspuns: Pe Baraba. 27, 22. Şi Pilat le-a zis: Dar ce voi face cu
Iisus, ce se cheamă Hristos? Toţi au răspuns: Să fie răstignit! 27, 23. A zis iarăşi Pilat: Dar ce rău a
făcut? Ei însă mai tare strigau şi ziceau: Să fie răstignit! 27, 24. Şi văzând Pilat că nimic nu
foloseşte, ci mai mare tulburare se face, luând apă şi-a spălat mâinile
înaintea mulţimii, zicând: Nevinovat sunt de sângele Dreptului acestuia. Voi
veţi vedea. 27, 25. Iar tot poporul a
răspuns şi a zis: Sângele Lui asupra noastră şi asupra copiilor noştri! 27, 26. Atunci le-a eliberat pe Baraba, iar
pe Iisus L-a biciuit şi L-a dat să fie răstignit. 27, 27. Atunci ostaşii dregătorului, ducând
ei pe Iisus în pretoriu, au adunat în jurul Lui toată cohorta, 27, 28. Şi
dezbrăcându-L de toate hainele Lui, I-au pus o hlamidă roşie. 27, 29. Şi împletind o cunună de spini, I-au
pus-o pe cap şi în mâna Lui cea dreaptă trestie; şi, îngenunchind înaintea lui
îşi băteau joc de El, zicând: Bucură-Te, regele iudeilor! 27, 30. Şi scuipând asupra Lui, au luat
trestia şi-L băteau peste cap. 27, 31.
Iar după ce L-au batjocorit, L-au dezbrăcat de hlamidă, L-au îmbrăcat cu
hainele Lui şi L-au dus să-L răstignească.
27, 32. Şi ieşind, au găsit pe un om din Cirene, cu numele Simon; pe
acesta l-au silit să ducă crucea Lui.
Si sfârsindu-se Evanghelia se zice:
Slava îndelung-rabdarii Tale, Doamne, slava Tie, Doamne,
slava Tie!
Urmeaza Antifoanele 13-15; iar la troparul
care urmeaza (glasul al 6-lea) din Antifonul al 15-lea, preotul scoate crucea
din Sfântul Altar si o pune în milocul bisericii spre închinare:
Astazi a fost spânzurat pe lemn Cel ce a spânzurat pe
ape. (de trei ori) Cu cununa de spini a fost încununat Împaratul îngerilor. Cu
porfira mincinoasa a fost îmbracat Cel ce îmbraca cerul cu nori. Lovire peste
obraz a luat Cel ce a slobozit în Iordan pe Adam. Cu piroane a fost pironit
Mirele Bisericii. Cu sulita a fost împuns Fiul Fecioarei. Închinamu-ne
patimilor Tale, Hristoase. Arata-ne noua si slavita învierea Ta! (de trei ori)
Sedealna (glasul al 4-lea):
Rascumparatu-ne-ai pe noi din blestemul legii cu scump
sângele Tau; pe cruce fiind rastignit si cu sulita împuns, nemurire ai invorât oamenilor,
Mântuitorul nostru, slava Tie!
A 6-a Evanghelie a Patimilor Marcu XV, 16-32
15, 16. Iar [În vremea aceea] ostaşii L-au dus înăuntrul
curţii, adică în pretoriu, şi au adunat toată cohorta. 15, 17. Şi L-au îmbrăcat în purpură şi,
împletindu-I o cunună de spini, I-au pus-o pe cap. 15, 18. Şi au început să se
plece în faţa Lui, zicând: Bucură-Te regele iudeilor! 15, 19. Şi-L băteau peste cap cu o trestie
şi-L scuipau şi, căzând în genunchi, I se închinau. 15, 20. Şi după ce L-au batjocorit, L-au
dezbrăcat de purpură şi L-au îmbrăcat cu hainele Lui. Şi L-au dus afară ca să-L
răstignească. 15, 21. Şi au silit pe un
trecător, care venea din ţarină, pe Simon Cirineul, tatăl lui Alexandru şi al
lui Ruf, ca să ducă crucea Lui. 15, 22.
Şi L-au dus la locul zis Golgota, care se tălmăceşte "locul
Căpăţânii". 15, 23. Şi I-au dat să
bea vin amestecat cu smirnă, dar El n-a luat.
15, 24. Şi L-au răstignit şi au împărţit între ei hainele Lui, aruncând
sorţi pentru ele, care ce să ia. 15, 25. Iar când L-au răstignit, era ceasul al treilea. 15, 26. Şi vina Lui era scrisă deasupra:
Regele iudeilor. 15,
27. Şi împreună cu El au răstignit doi tâlhari: unul de-a dreapta şi altul de-a
stânga Lui. 15, 28. Şi s-a împlinit
Scriptura care zice: Cu cei fără de lege a fost socotit. 15, 29. Iar cei ce treceau pe acolo Îl
huleau, clătinându-şi capetele şi zicând: Huu! Cel care dărâmi templul şi în
trei zile îl zideşti. 15, 30.
Mântuieşte-Te pe Tine Însuţi, coborându-Te de pe cruce! 15, 31. De asemenea şi arhiereii, batjocorindu-L
între ei, împreună cu cărturarii, ziceau: Pe alţii a mântuit, dar pe Sine nu
poate să Se mântuiască! 15, 32. Hristos, regele lui Israel, să Se coboare de pe cruce, ca să vedem
şi să credem. Şi cei împreună răstigniţi cu El Îl ocărau.
Si sfârsindu-se Evanghelia se zice:
Slava îndelung-rabdarii Tale, Doamne, slava Tie, Doamne,
slava Tie!
Urmeaza Fericirile. Se pun nou stihiri,
glasul al 4-lea.
A 7-a Evanghelie a Patimilor Matei XXVII, 33-54
27, 33. Şi [În vremea aceea] venind la locul numit
Golgota, care înseamnă: Locul Căpăţânii,
27, 34. I-au dat să bea vin amestecat cu fiere; şi,
gustând, nu a voit să bea. 27, 35. Iar
după ce L-au răstignit, au împărţit hainele Lui, aruncând sorţi, ca să se
împlinească ceea ce s-a zis de
proorocul: "Împărţit-au hainele Mele între ei, iar
pentru cămaşa Mea au aruncat sorţi".
27, 36. Şi ostaşii, şezând, Îl păzeau acolo. 27, 37. Şi deasupra capului au pus vina Lui
scrisă: Acesta este Iisus, regele iudeilor.
27, 38. Atunci au fost răstigniţi împreună cu El doi tâlhari, unul de-a
dreapta şi altul de-a stânga. 27, 39.
Iar trecătorii Îl huleau, clătinându-şi capetele, 27, 40. Şi zicând: Tu, Cel ce dărâmi templul
şi în trei zile îl zideşti, mântuieşte-Te pe Tine Însuţi! Dacă eşti Fiul lui
Dumnezeu, coboară-Te de pe cruce! 27,
41. Asemenea şi arhiereii, bătându-şi joc de El, cu cărturarii şi cu bătrânii,
ziceau: 27, 42. Pe
alţii i-a mântuit, iar pe Sine nu poate să Se mântuiască! Dacă este regele lui
Israel, să Se coboare acum de pe cruce, şi vom crede în El. 27, 43. S-a încrezut în Dumnezeu: Să-L scape
acum, dacă-L vrea pe El! Căci a zis: Sunt Fiul lui Dumnezeu. 27, 44. În acelaşi chip Îl ocărau şi tâlharii
cei împreună-răstigniţi cu El. 27, 45.
Iar de la ceasul al şaselea, s-a făcut întuneric peste tot pământul, până la
ceasul al nouălea. 27, 46. Iar în ceasul
al nouălea a strigat Iisus cu glas mare, zicând: Eli, Eli, lama sabahtani?
adică: Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai părăsit? 27, 47. Iar unii dintre cei ce stăteau acolo,
auzind ziceau: Pe Ilie îl strigă Acesta.
27, 48. Şi unul dintre ei, alergând îndată şi luând un burete, şi
umplându-l de oţet şi punându-l într-o trestie, Îi da să bea. 27, 49. Iar ceilalţi ziceau: Lasă, să vedem
dacă vine Ilie să-L mântuiască. 27, 50.
Iar Iisus, strigând iarăşi cu glas mare, Şi-a dat duhul. 27, 51. Şi iată, catapeteasma templului s-a
sfâşiat în două de sus până jos, şi pământul s-a cutremurat şi pietrele s-au
despicat; 27, 52. Mormintele s-au
deschis şi multe trupuri ale sfinţilor adormiţi s-au sculat. 27, 53. Şi ieşind din morminte, după învierea
Lui, au intrat în cetatea sfântă şi s-au arătat multora. 27, 54. Iar sutaşul şi cei ce împreună cu el
păzeau pe Iisus, văzând cutremurul şi cele întâmplate, s-au înfricoşat foarte,
zicând: Cu adevărat, Fiul lui Dumnezeu era Acesta!
Si sfârsindu-se Evanghelia se zice:
Slava îndelung-rabdarii Tale, Doamne, slava Tie, Doamne,
slava Tie!
Si se face citire. Apoi Psalmul 50 si, dupa
acesta, Evanghelia a opta:
A 8-a Evanghelie a Patimilor Matei XXIII, 32-49
23, 32. Şi erau duşi şi alţii, doi făcători de rele, ca
să-i omoare împreună cu El. 23, 33. Şi
când au ajuns la locul ce se cheamă al Căpăţânii, L-au răstignit acolo pe El şi
pe făcătorii de rele, unul de-a dreapta şi unul de-a stânga. 23, 34. Iar Iisus zicea: Părinte, iartă-le
lor, că nu ştiu ce fac. Şi împărţind hainele Lui, au aruncat sorţi. 23, 35. Şi sta poporul privind, iar
căpeteniile îşi băteau joc de El, zicând: Pe alţii i-a mântuit; să Se mântuiască
şi pe Sine Însuşi, dacă El este Hristosul, alesul lui Dumnezeu. 23, 36. Şi Îl luau în râs şi ostaşii care se
apropiau, aducându-I oţet. 23, 37. Şi
zicând: Dacă Tu eşti regele iudeilor, mântuieşte-Te pe Tine Însuţi! 23, 38. Şi deasupra Lui era scris cu litere
greceşti, latineşti şi evreieşti: Acesta este regele iudeilor. 23, 39. Iar unul dintre făcătorii de rele
răstigniţi, Îl hulea zicând: Nu eşti Tu Hristosul? Mântuieşte-Te pe Tine Însuţi
şi pe noi. 23, 40. Şi celălalt,
răspunzând, îl certa, zicând: Nu te temi tu de Dumnezeu, că eşti în aceeaşi
osândă? 23, 41. Şi noi pe drept, căci
noi primim cele cuvenite după faptele noastre; Acesta însă n-a făcut nici un
rău. 23, 42. Şi zicea lui Iisus:
Pomeneşte-mă, Doamne, când vei veni în împărăţia Ta. 23, 43. Şi Iisus i-a zis: Adevărat grăiesc
ţie, astăzi vei fi cu Mine în rai. 23,
44. Şi era acum ca la ceasul al şaselea şi întuneric s-a făcut peste tot
pământul până la ceasul al nouălea. 23,
45. Când soarele s-a întunecat; iar catapeteasma templului s-a sfâşiat pe la
mijloc.
23, 46. Şi Iisus, strigând cu glas tare, a zis: Părinte,
în mâinile Tale încredinţez duhul Meu. Şi acestea zicând, Şi-a dat duhul. 23, 47. Iar sutaşul, văzând cele ce s-au
făcut, a slăvit pe Dumnezeu, zicând: Cu adevărat, Omul Acesta drept a
fost. 23, 48. Şi toate mulţimile care
veniseră la această privelişte, văzând cele întâmplate, se întorceau bătându-şi
pieptul. 23, 49. Şi toţi cunoscuţii Lui,
şi femeile care Îl însoţiseră din Galileea, stăteau departe, privind
acestea.
Si sfârsindu-se Evanghelia se zice:
Slava îndelung-rabdarii Tale, Doamne, slava Tie, Doamne,
slava Tie!
Urmeaza Tricântarea. Cântarea a 5-a, apoi
Condac, glasul al 8-lea:
Pe Cel ce s-a rastignit pentru noi, veniti toti sa-L
laudam, ca pe Acela L-a vazut Maria pe lemn si a zis: Desi rabzi rastignire, Tu
esti Fiul si Dumnezeul meu.
Icos:
Vazând mieluseau, Maria, pe Mieluselul sau tras spre
junghiere, mergea dupa El zdrobita, împreuna cu alte femei, strigând asa: Unde
mergi, Fiule? Pentru ce faci aceasta calatorie grabnica? Au doara este iarasi
alta nunta în Cana, si acolo Te grabesti acum, ca sa le mai faci lor vin din
apa? Oare, merge-voi cu Tine, Fiule, sau voi astepta mai bine? Da-mi cuvânt,
Cuvinte; nu ma trece tacând, Cel ce m-ai pazit curata; ca Tu esti Fiul si
Dumnezeul meu.
Urmeaza Sinaxarul pentru Sfânta si Marea
Vineri, apoi Cântarile a 8-a si a 9-a ale Tricântarii. Apoi Luminânda
(exapostilaria), de trei ori:
Întru o zi ai învrednici, Doamne, pe tâlharul în rai; si
pe mine lumineaza-ma cu lemnul Crucii, si ma mântuieste.
Apoi Evanghelia a noua, de la Ioan :
A 9-a Evanghelie a Patimilor Ioan XIX, 25-37
19, 25. [În vremea aceea] stăteau, lângă crucea lui
Iisus, mama Lui şi sora mamei Lui, Maria lui Cleopa, şi Maria Magdalena. 19, 26. Deci Iisus, văzând pe mama Sa şi pe
ucenicul pe care Îl iubea stând alături, a zis mamei Sale: Femeie, iată fiul
tău! 19, 27. Apoi a zis ucenicului: Iată
mama ta! Şi din ceasul acela ucenicul a luat-o la sine. 19, 28. După aceea, ştiind Iisus că toate
s-au săvârşit acum, ca să se împlinească Scriptura, a zis: Mi-e sete. 19, 29. Şi era acolo un vas plin cu oţet; iar
cei care Îl loviseră, punând în vârful unei trestii de isop un burete înmuiat
în oţet, l-au dus la gura Lui. 19, 30.
Deci după ce a luat oţetul, Iisus a zis: Săvârşitu-s-a. Şi plecându-Şi capul,
Şi-a dat duhul. 19, 31. Deci iudeii,
fiindcă era vineri, ca să nu rămână trupurile sâmbăta pe cruce, căci era mare
ziua sâmbetei aceleia, au rugat pe Pilat să le zdrobească fluierele picioarelor
şi să-i ridice. 19, 32. Deci au venit
ostaşii şi au zdrobit fluierele celui dintâi şi ale celuilalt, care era
răstignit împreună cu el. 19, 33. Dar
venind la Iisus, dacă au văzut că deja murise, nu I-au zdrobit fluierele. 19, 34. Ci unul din ostaşi cu suliţa a împuns
coasta Lui şi îndată a ieşit sânge şi apă.
19, 35. Şi cel ce a văzut a mărturisit şi mărturia lui e adevărată; şi
acela ştie că spune adevărul, ca şi voi să credeţi. 19, 36. Căci s-au făcut acestea, ca să se împlinească
Scriptura: "Nu I se va zdrobi nici un os". 19, 37. Şi iarăşi altă Scriptură zice:
"Vor privi la Acela pe care L-au împuns".
Si sfârsindu-se Evanghelia se zice:
Slava îndelung-rabdarii Tale, Doamne, slava Tie, Doamne,
slava Tie!
Si îndata Laudele :
Toata suflarea sa laude pe Domnul! Laudati pe Domnul din
ceruri, laudati pe El intru cele inalte; Tie se cuvine cantare, Dumnezeule.
Laudati-L pe El toti ingerii Lui, laudati-L pe El toate
puterile Lui; Tie se cuvine cantare, Dumnezeule.
Se pun stihirile, apoi Evanghelia a zecea,
de la Marcu :
A 10-a Evanghelie a Patimilor Marcu XV, 43-47
15, 43. [În vremea aceea] venind Iosif cel din Arimateea,
sfetnic ales, care aştepta şi el împărăţia lui Dumnezeu, şi, îndrăznind, a
intrat la Pilat şi a cerut trupul lui Iisus.
15, 44. Iar Pilat s-a mirat că a şi murit şi, chemând pe
sutaş, l-a întrebat dacă a murit de mult.
15, 45. Şi aflând de la sutaş, a dăruit lui Iosif trupul. 15, 46. Şi Iosif, cumpărând giulgiu şi
coborându-L de pe cruce, L-a înfăşurat în giulgiu şi L-a pus într-un mormânt
care era săpat în stâncă, şi a prăvălit o piatră la uşa mormântului. 15, 47. Iar Maria Magdalena şi Maria, mama
lui Iosi, priveau unde L-au pus.
Si sfârsindu-se Evanghelia se zice:
Slava îndelung-rabdarii Tale, Doamne, slava Tie, Doamne,
slava Tie!
Apoi Doxologia :
Slava intru cei de sus lui Dumnezeu si pe pamant pace,
intre oameni bunavoire.
Laudamu-Te, bine Te cuvantam, inchinamu-ne Tie,
slavimu-Te, multumim Tie pentru slava Ta cea mare.
Doamne, Imparate ceresc, Dumnezeule, Parinte
atottiitorule, Doamne, Fiule, Unule-Nascut, Iisuse Hristoase si Duhule Sfinte.
Doamne Dumnezeule, Mieluselul lui Dumnezeu, Fiul Tatalui,
Cel ce ridici pacatul lumii, miluieste ne pe noi, Cel ce ridici pacatele lumii.
Primeste rugaciunea noastra, Cel ce sezi de-a dreapta
Tatalui, si ne miluieste pe noi.
Ca Tu esti Unul Sfant, Tu esti Unul Domn Iisus Hristos,
intru marirea lui Dumnezeu Tatal. Amin.
In toate zilele bine Te voi cuvanta si voi lauda numele
Tau in veac si in veacul veacului.
Invredniceste-ne, Doamne, in ziua aceasta fara de pacat
sa ne pazim noi.
Bine esti cuvantat, Doamne, Dumnezeul parintilor nostri,
si laudat si preaslavit este numele Tau in veci. Amin.
Fie, Doamne, mila Ta spre noi, precum am nadajduit intru
Tine.
Bine esti cuvantat, Doamne, invata-ma indreptarile Tale
(de 3 ori).
Doamne, scapare Te-ai facut noua in neam si in neam. Eu
am zis: Doamne, miluieste-ma, vindeca sufletul meu, ca am gresit Tie.
Doamne, la Tine am scapat, invata-ma sa fac voia Ta, ca
Tu esti Dumnezeul meu.
Ca la Tine este izvorul vietii, intru lumina Ta vom vedea
lumina.
Tinde mila Ta celor ce te cunosc pe Tine.
Sfinte Dumnezeule, Sfinte Tare, Sfinte fara de moarte,
miluieste-ne pe noi (de trei ori).
Slava... Si acum... Sfinte fara de moarte, miluieste-ne
pe noi.
Apoi mai pe larg:
Sfinte Dumnezeule, Sfinte Tare, Sfinte fara de moarte,
miluieste-ne pe noi.
Si îndata, ectenia: Sa
plinim rugaciunile noastre de dimineata Domnului...
Si Ecfonisul: Ca
Dumnezeul milelor...
Si îndata, Evanghelia a unsprezecea, de la
Ioan :
A 11-a Evanghelie a Patimilor Ioan XIX, 38-42
19, 38. După acestea Iosif din Arimateea, fiind ucenic al
lui Iisus, dar într-ascuns, de frica iudeilor, a rugat pe Pilat ca să ridice
trupul lui Iisus. Şi Pilat i-a dat voie. Deci a venit şi a ridicat trupul
Lui. 19, 39. Şi a venit şi Nicodim, cel
care venise la El mai înainte noaptea, aducând ca la o sută de litre de amestec
de smirnă şi aloe. 19, 40. Au luat deci
trupul lui Iisus şi l-au înfăşurat în giulgiu cu miresme, precum este obiceiul
de înmormântare la iudei. 19, 41. Iar în
locul unde a fost răstignit era o grădină, şi în grădină un mormânt nou, în
care nu mai fusese nimeni îngropat. 19,
42. Deci, din pricina vinerii iudeilor, acolo L-au pus pe Iisus, pentru că
mormântul era aproape.
Si sfârsindu-se Evanghelia se zice:
Slavă îndelung-rabdarii Tale, Doamne, slava Tie, Doamne,
slava Tie!
Urmeaza Stihoavna, si apoi Evanghelia a
douasprezecea, de la Matei:
A 12-a Evanghelie a Patimilor Matei XXVII, 62-66
27, 62. Iar a doua zi, care este după vineri, s-au adunat
arhiereii şi fariseii la Pilat, 27, 63.
Zicând: Doamne, ne-am adus aminte că amăgitorul Acela a spus, fiind încă în
viaţă: După trei zile Mă voi scula. 27,
64. Deci, porunceşte ca mormântul să fie păzit până a treia zi, ca nu cumva
ucenicii Lui să vină şi să-L fure şi să spună poporului: S-a sculat din morţi.
Şi va fi rătăcirea de pe urmă mai rea decât cea dintâi. 27, 65. Pilat le-a zis: Aveţi strajă; mergeţi
şi întăriţi cum ştiţi. 27, 66. Iar ei,
ducându-se, au întărit mormântul cu strajă, pecetluind piatra.
Si sfârsindu-se Evanghelia se zice:
Slava îndelung-rabdarii Tale, Doamne, slava Tie, Doamne,
slava Tie!
Troparul, glasul al 4-lea :
Rascumparatu-ne-ai pe noi din blestemul legii, cu scump
sângele Tau. Pe Cruce pironindu-Te si cu sulita împungându-Te, nemurire ai
izvorât oamenilor, Mântuitorul nostru, slava Tie.
Apoi ectenia obisnuita si apolisul. * * *
Sursa:
parohiaorbeni1.ro/denie.pdf Cele 12 Evanghelii
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu