Stela Moraru-Pavel, Mihaela-Victoria Munteanu, Olivia-Maria Marcov iunie 2009, USH, Drept

Stela Moraru-Pavel, Mihaela-Victoria Munteanu, Olivia-Maria Marcov iunie 2009, USH, Drept

Petrutu Crãciunas anii 1976 la Marea Mediterana Algeria

Petrutu Crãciunas anii 1976 la Marea Mediterana Algeria

Clasa 9-12 V 1982-1986 in 7 iulie 2006 liceul N Balcescu Bucuresti, Romania

Clasa 9-12 V 1982-1986 in 7 iulie 2006 liceul N Balcescu Bucuresti, Romania

Clasa 12 V Colegiul National Sf Sava promotia 1986

Clasa 12 V Colegiul National Sf Sava promotia 1986

Jésus-Christ, Jezu Ufam Tobie, Isuse mã încred in tine

Jésus-Christ, Jezu Ufam Tobie, Isuse mã încred in tine

Iulia Motoc Bucharest Romania CEDO

Iulia Motoc Bucharest Romania CEDO

Iulia Motoc Patriarhie, Turnul Clopotnita din 1698, 8 septembrie 2013

Iulia Motoc Patriarhie, Turnul Clopotnita din 1698, 8 septembrie 2013

Petrutu, prietenul meu din copilaria, Aurora si Tutzu (Petru) Craciunas parintii lui (Algeria)

Petrutu, prietenul meu din copilaria, Aurora si Tutzu (Petru) Craciunas parintii lui (Algeria)

Sr Dominique, Renée, Olivia, Corina R., Anca, Victoria si Iudit (Ungaria), Ruxandra, Monica ...

Sr Dominique, Renée, Olivia, Corina R., Anca, Victoria si Iudit (Ungaria), Ruxandra, Monica ...

Petrutu Crãciunas si Stephanie White Mountain

Petrutu Crãciunas si Stephanie White Mountain

Sr. Georges, Renée, Marie-Lucie, Suzanne, Octavie, Dominique, RDC Constantine

Sr. Georges, Renée, Marie-Lucie, Suzanne, Octavie, Dominique, RDC Constantine

Olivia Maria Marcov si Corina Resl Scoala Catolica Doctrina Crestina Constantine

Olivia Maria Marcov si Corina Resl Scoala Catolica Doctrina Crestina Constantine

Scoala Catolica Doctrina Crestina Constantine Algeria 1972 1976

Scoala Catolica Doctrina Crestina Constantine Algeria 1972 1976

Mihai Miriunis, Laura Simion, Mihai-Ionut Taciu colegii mei de facultate

Mihai Miriunis, Laura Simion, Mihai-Ionut Taciu colegii mei de facultate

Peter-Jacob Hehn Petrutu's friend Canada

Peter-Jacob Hehn Petrutu's friend Canada

Prof.dr.Dorel Zugravescu, ing.J.-B.Deloly, Olivia Maria Marcov, prof.dr.Ieronim Mihaila

Prof.dr.Dorel Zugravescu, ing.J.-B.Deloly, Olivia Maria Marcov, prof.dr.Ieronim Mihaila

Iulia Motoc 15 august 2013

Iulia Motoc 15 august 2013

Laura Simion, colega mea de la Drept, USH, Bucharest

Laura Simion, colega mea de la Drept, USH, Bucharest

Prof.dr.NIcolae Marcov ( father ) si prof.Udriste

Prof.dr.NIcolae Marcov ( father ) si prof.Udriste

Prof.dr.Florin Munteanu si Leon Zagrean

Prof.dr.Florin Munteanu si Leon Zagrean

Prof.dr.Ieronim Mihaila, ing.J.-B.Deloly AIRAMA, Olivia Marcov

Prof.dr.Ieronim Mihaila, ing.J.-B.Deloly AIRAMA, Olivia Marcov

Jesus-Christ

Jesus-Christ

Tatal meu Nicolae Marcov, Revedere colegi liceu Gh.Sincai, promotia 1959, in 31/oct./2013

Tatal meu Nicolae Marcov, Revedere colegi liceu Gh.Sincai, promotia 1959, in 31/oct./2013

Olivia Maria N. Marcov, august 2006, Bucuresti

Olivia Maria N. Marcov, august 2006, Bucuresti

Sorin Tilie, Silviu Marcov, Olivia Maria Marcov, septembrie 2003 Bucuresti

Sorin Tilie, Silviu Marcov, Olivia Maria Marcov, septembrie 2003 Bucuresti

Olivia Maria Marcov, Alexandra Georgescu, Adrian Pafa, Bianca Eftimie, aug.2009, Bucharest

Olivia Maria Marcov, Alexandra Georgescu, Adrian Pafa, Bianca Eftimie, aug.2009, Bucharest

Stéphanie Crãciunas Peter Hehn and Stéphanie's cousin, Canada

Stéphanie Crãciunas Peter Hehn and Stéphanie's cousin, Canada

Maica Domnului cu pruncul, Rugaciune la aprinderea candelei

Maica Domnului cu pruncul, Rugaciune la aprinderea candelei

Mission to Magadan Sister Miriam praying the rosary June 24 2014

Mission to Magadan Sister Miriam praying the rosary June 24 2014

The Catholic Parish of the Sacred Heart of Jesus, Constantine Algeria 1972 1976

The Catholic Parish of the Sacred Heart of Jesus, Constantine Algeria 1972 1976

Laura Adriana Bucharest Romania July 2009

Laura Adriana Bucharest Romania July  2009

Olivia Maria Marcov December 2007 Bucharest Romania Cristi s Birthday

Olivia Maria Marcov December 2007 Bucharest Romania Cristi s Birthday

Olivia Maria Marcov si Laura Gabriela Cristea in Aparatorii Patriei anul IV 2008 2009

Olivia Maria Marcov si Laura Gabriela Cristea in Aparatorii Patriei anul IV 2008 2009

Fr Michael Shields Bronislava s gulag number Anchorage USA 2014

Fr Michael Shields Bronislava s gulag number Anchorage USA 2014

Liliana Iacob Barna 8 martie 2014 Bucuresti Romania

Liliana Iacob Barna 8 martie 2014 Bucuresti Romania

Olivia Marcov Liliana Iacob Gratiela Andreescu 20 August 1979 Bucharest Romania

Olivia Marcov Liliana Iacob Gratiela Andreescu 20 August 1979 Bucharest Romania

Liliana Iacob and Gratiela Andreescu Italy Bucharest Romania

Liliana Iacob and Gratiela Andreescu Italy Bucharest Romania

Peter Jacob Hehn Petrutu's friend CANADA

Peter Jacob Hehn Petrutu's friend CANADA

Mission to Magadan Fr Michael Shields Children Saturday Club April 29 2014

Mission to Magadan Fr Michael Shields Children Saturday Club April 29 2014

Professor Nicolae Marcov at the Faculty of Matehmatics str Academiei 14 Bucharest Spiru Haret amph

Professor Nicolae Marcov at the Faculty of Matehmatics str Academiei 14 Bucharest Spiru Haret amph

Professor Nicolae Marcov Faculty of Mathematics 14 str Academiei sector 3 Bucharest

Professor Nicolae Marcov Faculty of Mathematics 14 str Academiei sector 3 Bucharest

Iulia Motoc ORTA ITALY September October 5 2014 Romania

Iulia Motoc ORTA ITALY September October 5 2014 Romania

Iulia Motoc Clasa I 1973 Romania

Iulia Motoc Clasa I 1973 Romania

Professor Ieronim Mihaila Faculty of Mathematics Str Academiei 14 3rd floor Bucharest 2007

Professor Ieronim Mihaila Faculty of Mathematics Str Academiei 14 3rd floor Bucharest 2007

Olivia Maria Marcov Andrei Dobrescu 12 V 30 Martie 2007 Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov Andrei Dobrescu 12 V 30 Martie 2007 Bucharest Romania

Iulia Motoc Isla Bella September October 5 2014 Romania

Iulia Motoc Isla Bella September October 5 2014 Romania

Olivia Maria Marcov 1968 1969 in Str Sebastian Bucharest Romania la bunica mea Jeana Mardale

Olivia Maria Marcov 1968 1969 in Str Sebastian Bucharest Romania la bunica mea Jeana Mardale

Olivia Maria Marcov JB Deloly AIRAMA July 20 2012 Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov JB Deloly AIRAMA July 20 2012 Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov December 1970 School Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov December 1970 School Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov December 1970 Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov December 1970 Bucharest Romania

Olivia Maria, Nicolae, Magdalena, Silviu Marcov, Maria, Irina Craciunas in 1980 Bucharest sector 6

Olivia Maria, Nicolae, Magdalena, Silviu Marcov, Maria, Irina Craciunas in 1980 Bucharest sector 6

Magdalena Marcov my mother and aunt Stefania Sestocenco Bucharest '60

Magdalena Marcov my mother and aunt Stefania Sestocenco Bucharest '60

Olivia Maria, Silviu Marcov, Irina Craciunas' Birthday May 17 1982 Bucharest Romania

Olivia Maria, Silviu Marcov, Irina Craciunas' Birthday May 17 1982 Bucharest Romania

Olivia Maria, Silviu Marcov, Irina Craciuns'Birthday May 17, 1982, 2 years old, Bucharest

Olivia Maria, Silviu Marcov, Irina Craciuns'Birthday May 17, 1982, 2 years old, Bucharest

Olivia Maria Marcov Irina Craciunas Silviu Marcov January 1, 1983 Bucharest

Olivia Maria Marcov Irina Craciunas Silviu Marcov January 1, 1983 Bucharest

Olivia Maria, Silviu Marcov, Silviu Jr.Craciunas, Irina's Birthday, May 17, 1985 Bucharest

Olivia Maria, Silviu Marcov, Silviu Jr.Craciunas, Irina's Birthday, May 17, 1985 Bucharest

Olivia Maria, Silviu Marcov, Silviu Jr., Irina Craciunas' Birthday, May 17, 1985, Bucharest Romania

Olivia Maria, Silviu Marcov, Silviu Jr., Irina Craciunas' Birthday, May 17, 1985, Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov in 1969 Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov in 1969 Bucharest Romania

Mission to Magadan October 29 2014

Mission to Magadan October 29 2014

Fr Michael Shields of The Heart of Jesus June 4 2014 Magadan Russia USA

Fr Michael Shields of The Heart of Jesus June 4 2014 Magadan Russia USA

Fr Michael Shields of The Heart of Jesus Mission to Magadan E News Oct 2014

Fr Michael Shields of The Heart of Jesus Mission to Magadan E News Oct 2014

The Holy Virgin Mary and the Kremlin Russia December 2014

The Holy Virgin Mary and the Kremlin Russia December 2014

Vladimir Vladimirovich Putin FB page Kremlin Ru En Jan 7 2015

Vladimir Vladimirovich Putin FB page Kremlin Ru En Jan 7 2015

MOSCOW THE CATHEDRAL OF THE IMMACULATE HEART OF MARY ANNA BELOVA

MOSCOW THE CATHEDRAL OF THE IMMACULATE HEART OF MARY ANNA BELOVA

Jesus, The Holy Mother of God Kazanskia by Irina VESELKINA RUSSIA versta-K.ru

Jesus, The Holy Mother of God Kazanskia by Irina VESELKINA RUSSIA versta-K.ru

Vladimir Putin et les enfants orphelins Russie Noel 2014

Vladimir Putin et les enfants orphelins Russie Noel 2014

God and Baby Jesus Ekaterina and Anton Daineko Belarus

God and Baby Jesus Ekaterina and Anton Daineko Belarus

Liliana Iacob Gratiela Andreescu September 2014 Bucharest Romania

Liliana Iacob Gratiela Andreescu September 2014 Bucharest Romania

Gratiela Andreescu Romania Italia

Gratiela Andreescu Romania Italia

Liliana Iacob Barna si Carina Barna 5 iulie 2015 Bucharest Romania

Liliana Iacob Barna si Carina Barna 5 iulie 2015 Bucharest Romania

Vladimir Putin Moscow Russia 2015

Vladimir Putin Moscow Russia 2015

Sr Barbara Hojda Polonia Iunie 2015

Sr Barbara Hojda Polonia Iunie 2015

Sr Barbara Hojda Les Filles de la Charité Magadan Russia 2015

Sr Barbara Hojda Les Filles de la Charité Magadan Russia 2015

Sr Barbara Hojda Les Filles de la Charité Magadan Russia 2015 Pologne

Sr Barbara Hojda Les Filles de la Charité Magadan Russia 2015 Pologne

Fr Michael Shields of The Heart of Jesus April 26 2015 Magadan Russia

Fr Michael Shields of The Heart of Jesus April 26 2015 Magadan Russia

Father Michael Shields of The Heart of Jesus May 21 2015 The Poor Claire Sisters Ireland

Father Michael Shields of The Heart of Jesus  May 21 2015 The Poor Claire Sisters Ireland

Luminita Marina Raileanu psiholog Bucharest Romania July 4 2015

Luminita Marina Raileanu psiholog Bucharest Romania July 4 2015

Sr Barbara Hojda Magadan Russia 13Iulie 2015

Sr Barbara Hojda Magadan Russia 13Iulie 2015

Sr Barbara Hojda Magadan Russia 13 Iulie 2015

Sr Barbara Hojda Magadan Russia 13 Iulie 2015

Vie de Prieres JESUS CHRIST

Vie de Prieres JESUS CHRIST

Olivia Maria Nicolae MARCOV 3 decembrie 2015

Olivia Maria Nicolae MARCOV 3 decembrie 2015

Irina Vatava Moscalenco la fille de Boris Vatav Ma cousine Chisinau Moldova

Irina Vatava Moscalenco la fille de Boris Vatav Ma cousine  Chisinau Moldova

Tania Trahman la petite fille de Boris Vatav Chisinau Moldova

Tania Trahman la petite fille de Boris Vatav Chisinau Moldova

Natasa la fille aînée de Boris Vatav son mari et Tania Trahman leur fille Chisinau Moldova

Natasa la fille aînée de Boris Vatav son mari et Tania Trahman leur fille Chisinau Moldova

Irina Vatav la fille de Boris Vatav le cousin de mon père de Chisinau Moldova

Irina Vatav la fille de Boris Vatav le cousin de mon père de Chisinau Moldova

Valentina et Boris et Irina Vatav Chisinau Moldova

Valentina et Boris et Irina Vatav Chisinau Moldova

Valentina et Boris Vatav le cousin de mon père Chisinau Moldova 2015

Valentina et Boris Vatav le cousin de mon père Chisinau Moldova 2015

Jesus Christ Iisus Hristos

Jesus Christ Iisus Hristos

NOTRE DAME DE LOURDES PRIEZ POUR NOUS

NOTRE DAME DE LOURDES PRIEZ POUR NOUS

Olivia Maria Marcov 1 Octombrie 2014 Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov 1 Octombrie 2014 Bucharest Romania

DUMNEZEU TATAL CERESC SFANT VESNIC VIU ATOTPUTERNIC ATOTTIITORUL

DUMNEZEU TATAL CERESC SFANT VESNIC VIU ATOTPUTERNIC ATOTTIITORUL

Olivia Maria MARCOV 5 Ianuarie Janvier 2016 Bucharest Romania

Olivia Maria MARCOV 5 Ianuarie Janvier 2016 Bucharest Romania

Le mot de Jesus Christ Le Verbe Dieu Sfinte Dumnezeule Sfinte Tare Sfinte Fara de Moarte

Le mot de Jesus Christ Le Verbe Dieu Sfinte Dumnezeule Sfinte Tare Sfinte Fara de Moarte

SFANTUL ARHANGHEL MIHAIL CINE E CA DUMNEZEU NIMENI NU E CA DUMNEZEU SFANT VESNIC VIU ATOTPUTERNIC

SFANTUL ARHANGHEL MIHAIL CINE E CA DUMNEZEU NIMENI NU E CA DUMNEZEU SFANT VESNIC VIU ATOTPUTERNIC

Jesus Misericordia ISUS CRISTOS SI COROANA DE SPINI PATIMILE

Jesus Misericordia ISUS CRISTOS SI COROANA DE SPINI PATIMILE

Olivia Marcov Bogdan Buzoianu 31 janvier 1976 CONSTANTINE ALGERIE

Olivia Marcov Bogdan Buzoianu 31 janvier 1976 CONSTANTINE ALGERIE

Maica Domnului icoana Sf Ap Luca aici MD Vladimir

Maica Domnului icoana Sf Ap Luca aici MD Vladimir

Saint Padre Pio NOS LARMES AU CIEL

Saint Padre Pio NOS LARMES AU CIEL

Profesor fizica Ion MANEA Olivia Marcov cl 12 V 1986 Liceul N Balcescu Colegiul Sf SAVA Bucuresti

Profesor fizica Ion MANEA Olivia Marcov cl 12 V 1986 Liceul N Balcescu Colegiul Sf SAVA Bucuresti

Olivia Maria Marcov Icône de la Mère de Dieu Salvatrice et Secours des Affligés Bucarest Romania

Olivia Maria Marcov Icône de la Mère de Dieu Salvatrice et Secours des Affligés  Bucarest Romania

Silviu Marcov mon frère fratele meu Bucarest Romania

Silviu Marcov mon frère fratele meu Bucarest Romania

Lycée Balcescu Saint Sava 1986 la classe 12 V Bucarest Roumanie 2016

Lycée Balcescu Saint Sava 1986 la classe 12 V Bucarest Roumanie 2016

Lycée Balcescu Saint Sava 1986 Bucarest Roumanie 2016

Lycée Balcescu Saint Sava 1986 Bucarest Roumanie 2016

Nasterea Domnului La Naissance du Petit Jésus

Nasterea Domnului La Naissance du Petit Jésus

Jésus-Christ

Jésus-Christ

Nicolae Marcov tata si prof.Constantin Udriste

Nicolae Marcov tata si prof.Constantin Udriste
20 iulie 2012

Camelia,Mihai, Maria SMICALA, Romania v.Finland

Camelia,Mihai, Maria SMICALA, Romania v.Finland

Fecioara Maria pentru ROMANIA de la Jude DUC THANG NGO

Fecioara Maria pentru ROMANIA de la Jude DUC THANG NGO

joi, 1 august 2013

Viata Sfintei Clara din Assisi, asa cum ne apare in documentarul “Sainte Claire” difuzat de Katéo ( ktotv.com/videos-chretiennes/emissions/documentaire/documentaire-sainte-claire,-la-petite-plante-de-saint-francois-d-assise/00057499 )

Viata Sfintei Clara din Assisi, asa cum ne apare in documentarul “Sainte Claire” difuzat de Katéo sau ktotv.com

Sfanta Clara din Assisi, Sfantul Francisc din Assisi si Sfanta Colette


Assisi : peisaj plin de maslini si de chiparosi, pe stradute si in piatete numele Clarei, numita si “la chevalière de la pauvreté”, adica “cavalerul saraciei” se aude si astazi.

Mama celei care avea sa devina Sfanta Clara era o femeie foarte credincioasa si prenumele ei, Hortelana ( Hortelane ) care in limba latinã inseamna “jardinière”, in grãdinareasã, dar si jardinierã, avea parca sa anunte nasterea unei femei sfinte.
Hortelana i-a dat fiicei ei numele de Chiara sau Clara si i-a transmis atat credinta, cat si iubirea fata de cei saraci.
Prenumele de Chiara a fost ales intrucat, atunci cand era insarcinata, Hortelana a “auzit” o voce interioara care ii spunea : “vei da lumii o luminã”.
Clara provenea dintr-o familie de nobili ce apartineau nobilimii mijlocii.
Inca de cand era mica, Clara obisnuia sa se priveze pe sine de putina hrana, de paine pentru a o darui celor saraci.

Mult mai tarziu, cand va deveni o sfanta, Clara se va numi pe sine o planta, mica planta a lui Francisc, “sa petite plante” ( “mica lui plantã” ).

Familia Clarei, Favorane ( “les Favorani” ) locuia aproape de Catedrala Sfantul Ruffin ( ? ) din Assisi.

Pe strazile din Assisi, din ce in ce mai mult se aude vorbindu-se de Francisc, un om inflacarat pentru Cristos, “enflammé pour le Christ”.
Francisc venea adesea sa caute, sa ceara hranã la familia Favorane.

Francisc s-a nascut la sfarsitul anului 1181, in Italia, intr-o regiune a Italiei care era agitata si in care aveau loc multe batalii.
Francisc a fost botezat chiar in ziua in care s-a nascut.
Baptisteriul in care el a fost botezat exista si astazi in Catedrala din Assisi.
Francisc apartine clasei burgheziei.

Cine erau locuitorii targului, burgului, cetatuii ?
Cine alcatuia societatea la acea vreme ?

Atunci cand s-a nascut Francisc, societatea era alcatuita din tarani, mici comercianti, serbi ( iobagi ), servitori, dar era o societate dinamica, in schimbare.
Astfel, micii comercianti se imbogatesc si devin negustori, comercianti bogati din care incepe sa se dezvolte sub-proletariatul.
Societatea era alcatuita insa, si poate in primul rand, din aristocrati, nobili care se nasteau avand totul, intrucat aveau toate privilegiile.
Pe de o parte nobilimea, pe de alta parte burghezia, o inegalitate de clase sociale.
Odata insa cu imbogatirea micilor comercianti si cu aparitia negustorilor, inegalitatii de clase sociale i se va substitui o inegalitate de bani, a banilor.
Tatal lui Francisc era negustor, el calatorea in Franta, unde mergea la targuri.

In acea zona a Italiei, in Assisi aveau loc batalii intre armatele Papei si Imparatul germanic, pentru pamanturile papale si pamanturile germanice.
Dar, pe de alta parte mai existau si alte batalii, acelea purtate pentru a accede la libertate, anume la libertatea politica, intre nobili si burghezi.
Insusi Francisc a luat armele si a luptat, atunci cand s-a purtat o batalie intre Assisi si Pérouse, Perugia.
Cu ocazia acelei batalii, familia Clarei, “les Favorani”, s-a refugiat in Perugia.

Francisc facea milostenie usor, oferea usor de pomanã, “il faisait l’aumône facilement”.
Biserica Sfantul Damian ( Saint Damien ) era o biserica mica si pe jumatate in ruine, dar lui Francisc ii placea foarte mult.
Adesea, el venea si se ruga in biserica Saint Damien inaintea Crucii Sfantului Damian, o cruce mare bizantinã pe care se afla Cristos Inviat, “le Christ ressuscité”.
Crucea bizantina a Sfantului Damian era o cruce foarte veche.
Francisc se ruga si il contempla pe Cristos Resuscitat ( Inviat ) si astfel el a avut la un moment dat revelatia faptului cã niste femei sarace vor veni aici in viitor, in aceasta biserica.
Ceea ce s-a si intamplat, insa mai tarziu.
Acele femei sarace aveau sa fie clarisele, sau calugaritele Clarei, aceea care a intemeiat ordinul clariselor.

Lui Francisc ii placea sa predice pe strazi, el vroia sa traiasca, simplu, Evanghelia si nici nu a vrut sa intemeieze un ordin de calugari.
Insa laicilor le era interzis sa predice pe strazi.

Contemplandu-l pe Cristos Inviat, Francisc s-a simtit atras spre viata saraca, luand ca model Nasterea lui Isus care a venit pe lume intr-o iesle si care si dupa aceea avea sa fie pe drumuri.
Acest Isus sarac nascut intr-o iesle este modelul lui Francisc, ori in vremea aceea cel mai mult se considera figura lui Cristos Glorios.
Pentru vremea lui, Francisc a venit cu o viziune noua, el i-a opus lui Cristos Glorios, pe Isus Cristos cel Sarac, nascut in iesle.
Pe strazile burgului circula vestea ca Francisc predica, “de bouche à oreille”, dar el nu putea predica intr-o biserica.
Pentru a putea predica insa, Francisc se duce sa ii ceara aprobarea Papei Inocentiu III care ii acordã penitenta si ii impune tonsura clericalã.
Francisc insa vroia sa il urmeze pe Isus Cristos, sa ii daruiasca viata sa lui Dumnezeu, in modul cel mai simplu cu putinta.
El spunea : “Quand on possède quelque chose, au bout d’un moment on prend les armes pour le défendre », adica, atunci « Cand posezi ceva, la un moment dat iei armele pentru a-l apãra », si, continua Sfantul Francisc « si je prends les armes, je considère l’autre comme un ennemi », adica « daca iau armele, il consider pe celalalt un dusman ».
Si atunci ?
Nu mai ramane decat sa traiesti simplu, umil, facandu-te mic printre ceilalti.

Francisc avea sa cunoasca ruptura, in fapt doua rupturi.
Mai intai, ruptura de tatal sãu (biologic), ruptura cu paternitatea, caci el isi va parasi tatal, si pe viitor va spune, va alege sa spuna : « Tatal nostru din Ceruri ».
In al doilea rand, Francisc rupe cu clasa lui sociala, clasa comerciantilor bogati, caci el isi paraseste bunurile.
Francisc paraseste o lume “inégalitaire” ( adica intemeiata pe inegalitatea politica sau sociala ), o societate in care nu exista egalitate de tratament.
Exista un decalaj intre aceasta societate si idealul comunal ( “l’idéal communal” ).
Plecand, Francisc paraseste in fond o clasa sociala.

Francisc se va intalni cu oamenii, cu umanitatea pe care o va descoperi in persoana leprosului. A celor bolnavi.
El a respectat trei conditii : saracia, castitatea si ascultarea sau “la pauvreté, la chasteté” si “l’obéissance” iar regula instituita de el – in cele din urma a fost nevoit – a fost aceea de a trai viata lui Cristos, “de vivre la vie du Christ”.
Francisc a intemeiat ordinul franciscanilor.
Regula Fratilor Minori era aceasta : “vivre l’Evangile”, a trai Evanghelia.
El a primit stigmatele Patimii sau “de la Passion”, adica stigmatele Patimilor lui Cristos.

Intr-o buna zi, Clara care incepuse sa isi puna intrebari de cand in cetatuie se auzise despre Francisc, cu privire la viata ei, la ce isi doreste in viata si ce sa faca cu viata ei, trimite o servitoare sa il caute pe Francisc.
De altfel ea refuza toate partidele, - magnifice ! - adica pe totii barbatii pe care tatal îi prezintã fiicei sale, si nu doreste sa se marite.
Astfel, Clara il cheama la ea pe Francisc, cu care se intalneste si cu care se va intalni de cateva ori dupa aceea.

Ea il instiinteaza insa pe episcopul din Assisi si ii cere acestuia aprobarea.

In ziua –  [duminica] – sarbatorii Floriilor, “le jour des Rameaux”,  Clara paraseste pe ascuns casa parinteasca.
Ea are 18 ani.
Din casa parintilor iese pe o usa ascunsa, dosnica care se urnea greu din loc, dar este ajutata de o prietena, la iesire o asteapta un frate, un calugar al lui Francisc care o conduce la Portioncule.
Ce este insa Portioncule ?

Portioncule este astazi o biserica pe campia din Assisi, dar in trecut se afla in padure.
Legenda spune ca un cioban ar fi auzit in acel loc cantecul Ingerilor.
Ulterior pe acel loc s-a ridicat o biserica mica, numita Notre-Dame des Anges sau Biserica Fecioarei Maria a Ingerilor, inca denumita “la Portioncule”.
Portioncule provine de la faptul ca este o portiune mica.
Biserica Notre Dame des Anges se afla sub patronajul si in proprietatea Benedictinilor, calugarilor Sfantului Benedict ( Saint Benoît ).
Aici vrea Francisc sa se stabileasca pentru un timp.
Are loc o intelegere verbala intre Francisc si Benedictini, potrivit careia Francisc sa plateasca o chirie care era constituita dintr-un cos plin cu peste si un ulcior plin cu ulei.

La sosirea Clarei are loc o ceremonie, este imbracata cu un vesmant, - o haina confectionata dintr-o stofa groasa din lana de culoare brunã – precum au calugarii, numita “la bure” si primeste si “la corde” sau franghia, sfoara cu care acestia isi incing mijlocul.
Clara este tunsa.
Dupa aceea ea este condusa la biserica Sfantul Damian si alte tinere pe care ea le cunostea i se alatura.
Astfel, in anul 1212 se naste Ordinul Clariselor.
Tatal Clarei se infurie insa cand aude ca fiica sa a fugit si trimite familia sa o aduca inapoi acasa, insa Clara se agatã cu putere de altar.

Despre Clara si Francisc ni se spune ca totul ii opunea, ei proveneau din clase sociale diferite, intre ei exista o diferenta de varsta destul de importanta, de mare.
Exista intre ei “un hiatus de classe”, un hiat(us) de clasa sociala, Francisc apartinand burgheziei, iar Clara nobilimii.

Intre Francisc si Clara a fost o prietenie spirituala, o mare coniventã, potrivit lui Ioan Paul II, dar cei doi se intalnesc rar, desi se stimeaza.
Cu toate acestea, Francisc era prezent “par une communion d’être ».

Lui Francisc ii place “cette sagesse qui habitait Claire”, adica “aceasta intelepciune care se afla în Clara” si atunci cand in viata lui existã “des périodes de choix”, perioade de alegere, cand trebuie sa aleagã, Francisc vine la Clara ( “il vient vers elle” ).
Francisc vine sa cerseasca Lumina care este in Clara.

Clara ar vrea sa il vada mai des pe Francisc, - lucru pe care Clara îl si reclamã de altfel la manastire - insa acesta nu avea incredere în nicio femeie, “il se méfiait de toute relation avec les femmes” si are grijã sa puna o distanta intre el si Clara.
Cu toate acestea, desi Francisc interzice calugarilor, fratilor franciscani sa viziteze manastirea clariselor, el lasã un calugar care sa faca legatura, sau “interfatã” intre cele doua manastiri sau ordine.

Clara a intemeiat propria sa Regulã si aceasta a insemnat un gest institutional.
Pana la Clara, barbatii erau aceia care adoptau reguli masculine pentru doamne, pentru femei.
Insa Clara a dorit o viata franciscana originala, ea a scris regula ei, proprie, regula saraciei radicale, insa cu multa suplete, flexibilitate.
Clara este prima femeie din lume care legifereaza pentru o societate feminina, pentru femei.
Clara este “un femme de paix”, o femeie a pacii, inca de la inceput ea isi aseaza ordinul sub tutela fratilor minori ( minoriti ).
Regula Clarei a fost insa fructul unei experiente comunitare, rodul intregii ei vieti, de aceea este o regula supla, intrucat ea pune in garda surorile, calugaritele asupra primejdiilor care pot aparea in sanul unei vieti fratesti ( “vie fraternelle” ) si le atentioneaza sa pastreze unitatea.
Clara a cerut Bisericii, Papei sa o aprobe si intr-adevar, Papa i-a aprobat Regula, lucru pe care Clara il aflã in ajunul mortii sale.

Geniul Clarei, geniul lui Francisc a fost acela de a castiga libertatea de a trai Evanghelia in interiorul, in sanul Bisericii.
Adica avand aprobarea Bisericii.
Pentru a i se aproba Regula, desigur, Clara a fost nevoita de a “titiller” si “tambouriner”, sa insiste, sa anunte in gura mare, sa bata toba si sa “gadile”, sa agaseze, insa a obtinut ce a vrut.

Dupa moartea Clarei insa, regula a fost pusa in cauza, incriminata.
Numai doua manastiri mai respectau Regula saraciei radicale.
Manastirile incepusera sa aiba privilegii si nu mai respectau regula Sfintei Clara.

A fost nevoie de o perioada de asteptare, de vreo 200 de ani, pana la nasterea celei care avea sa devina Sfanta Colette si care avea sa reformeze regula Sfintei Clara.

Calugaritele sarace se numeau acuma “les riches claires”.
Colette, care va deveni Sainte Colette, este nativa din orasul Corbie, ea s-a nascut la 13 ianuarie 1381 si a decedat in anul 1447.
S-a nascut intr-o familie evlavioasa, de pietate, tatal ei lucra la manastire unde era dulgher.
Impreuna cu sotia lui, se rugau Sfantului Nicolae sa le daruiasca un copil.
Astfel, cand in cele din urma li s-a nascut o fiica, drept multumire pentru ca Sfantul Nicolas ( Nicolae ) le-a indeplinit rugaciunile, parintii si-au numit fiica “Nicolette”, prenume care va fi deformat si va deveni Colette.
Sotia dulgherului era in varsta de mai mult de 60 de ani atunci cand a devenit mamã si a adus-o pe lume pe Colette, care de altfel va ramane singura destul de repede.
Drept tutori, Colette i-a avut pe calugarii de la abatia ( manastirea ) din Corbie.
Pe vremea aceea la modã era recluziunea – le reclusage - , o viata inchisa.
Exista deci “une vogue de reclusage”.
Persoanele care traiau in recluziune erau insa foarte cautate, in special pentru sfaturi si consiliere spirituala.
Colette a trait si ea o viata de recluziune, traia inchisa si primea printr-un ghiseu, masa sa, o data pe zi, paine si apa, dar celula sau incaperea – “sa recluserie” - in care era inchisa avea o fereastra, o comunicare cu Biserica Saint Etienne, astfel incat din incaperea unde era inchisa, Colette putea asista la slujbele din biserica Sfantul Etienne, caci avea vedere exact in naosul bisericii.
La vremea aceea, in Corbie, abate ( staret ) era l’Abbé Raoul de Corbie.
Colette a cerut ingaduinta sa iasa din starea de recluziune si a primit aprobarea de la Papa Benoît sau Benedict XIII, pe care de altfel ea l-a si intalnit ulterior, in anul 1407.
Ca urmare a acestei intalniri ea a parcurs intreaga Bourgogne, Burgundie pentru a infiinta noi manastiri.
Caci Colette a fost fidela Bisericii, lui Claire, dar a fost si creatoare.
Ea a dorit sa reformeze regula Sfintei Clara din Assisi, deoarece in realitate regula fusese data uitarii si nu se mai respecta.
La epoca respectiva existau calugaritele numite “Les Clarisses Urbanistes”, care traiau dupa regula lui Urban IV.
Regula permitea manastirilor sa posede pamanturi in comun.
Astfel, exista prea multa bogatie in manastirile clariselor.
Colette nu a inovat, ea a reformat.
Colette a respectat-o pe Madame Sainte Claire, pe Doamna Sfanta Clara, si prin urmare ea a redat regula Clarei, clariselor timpului sãu în care ea a traia.

Pe Colette o gasim la manastirea Poligny ( 1415 ).

Paul Claudel a scris un poem despre Colette care se intituleaza “Colette qui marche devant sur son âne, et qui regarde Dieu”, adica “Colette care merge in fatã pe magarul sãu si care il priveste pe Dumnezeu”.

Prin Reforma sa, Colette a facut ca ordinul clariselor sa dureze in Estul Frantei si in Estul Europei.
Colette a murit in Belgia, in orasul Gand ( ? )
Inainte de a parasi insa Poligny, manastirea Poligny unde ea se afla, a promis ca se va intoarce aici.
Si, intr-adevar s-a tinut de cuvant si s-a intors, dar sub forma moastelor ei.

Apoi a izbucnit Revolutia franceza ( 1789 ).
La Revolutie, manastirea Poligny a fost transformata in inchisoare, iar capela manastirii a fost distrusa in intregime si pe locul ei au fost amenajate o gradina de zarzavat si o livada.
Calugaritele care se mai aflau in manastire s-au refugiat imbracate in haine civile, in oras, adica la Poligny.
Inainte de a reintegra manastirea, de a se intoarce in manastire, calugaritele cer ca moastele, relicvele Sfintei Colette sa revina.
Pe cand traia, Colette spunea ca cei care vor urma, generatiile urmatoare vor trebui si ele sa reformeze : “auront à faire œuvre de réforme aussi”.

“Claire, rappelle-toi...”, “Clara adu-ti aminte...”, “timp de 40 de ani El te-a condus, te-a ghidat...”, ceea ce inseamna ca Sfanta Clara a trait 40 de ani in ordinul clariselor intemeiat de ea in anul 1212.

Despre Sfanta Clara se spune ca ea a respectat sensibilitatea timpului sãu, ea a trait cu calugaritele in manastire, o viata inchisa, si nu l-a urmat pe Sfantul Francisc pe strazi unde el predica.
Sa nu uitam ca in acele vremuri cand s-a nascut Clara “les femmes ne sortent pas”, femeile nu ies [ din casa ] si nu ies in general.
Clarisele sunt calugarite sarace care duc o viata de contemplare, ele traiesc din munca mainilor lor si cand ea nu este de ajuns, calugaritele sunt trimise sa isi ceara painea.
Viata contemplativa a clariselor seamana putin cu aceea ca calugaritelor benedictine.
Clara era de parere ca Isus Cristos este o oglinda in care trebuie sa te privesti, sa iti vezi imaginea, sa te reflecti in acea oglinda.
Aceasta este o imagine foarte feminina, - spun calugaritele clarise.
Clara era sigura pe ea, voioasa si alerta, iar din impartasirea ( ? ) lui Cristos ea devine mai pura, mai casta.
Clara este o calugarita care “désire”, doreste.
De altfel este foarte atenta cu celelalte calugarite.
Nu si-a dorit sa devina stareta.
Dimpotriva, ea le inveleste pe calugarite cand dorm, vegheaza ca fiecare sa manance bine si curãtã, spalã “les chaises percées”, “scaunele perforate” ale calugaritelor bolnave.
Ceea ce este considerat a fi revolutionar, este faptul ca in ordinul clariselor nu existau surori, calugarite “inferioare”, care sa faca numai treburile domestice, menajere, si calugarite “superioare” care sa faca numai rugaciuni.
Nu. Dimpotriva, toate calugaritele duceau o viata in conditii egale de tratament.
Toate calugaritele puteau rosti Oficiul si toate indeplineau sarcinile menajere, gospodaresti.
Atunci cand trimitea calugarite sa cerseasca painea de fiecare zi, pe drumuri, Clara obisnuia sa le spuna sa se opreasca cand in calea lor intalnesc arbori, si sa il binecuvanteze pe Dumnezeu : “quand vous voyez des arbres, bénissez Dieu”.

Clara a dorit martiriul, ceea ce era un lucru nou pentru Evul Mediu.
De altfel ea nu si-a crutat corpul, sanatatea.

Frederic II ( rege al Siciliei ( 1197 – 1250 ) si Imparat germanic ( 1220 – 1250 ) a trimis mercenari, sarazini la manastirea Saint Damien care se afla in afara zidurilor cetatii.
Trupele au asediat manastirea Sfantul Damian unde se aflau Sfanta Clara si calugaritele clarise.
Calugaritele s-au vazut astfel lipsite de aparare si de orice mijloc de a se apara.
Clara in aceste imprejurari le-a pus pe calugarite sa se roage si a iesit singura tinand in maini Sfantul Sacrament.
A luat Sfantul Sacrament si a iesit cu el in mana, din manastire.
Atunci o minune s-a petrecut, caci invadatorii s-au oprit brusc.
De aceea, ulterior, Sfanta Clara a fost reprezentata ridicand, fluturand in aer chivotul ( “l’ostensoir” ).

Astazi putem vorbi despre “l’esprit clarien” si “l’esprit franciscain”, spiritul clarian si spiritul franciscan.
Clara a murit calma, linistita, la fel cum a trait si obisnuia sa spuna :
“Prends le temps de t’arrêter ! », « Ia-ti ragazul de a te opri ! ».
« Tout est grâce », « Totul este har ».
« Tout bien vient de Dieu », « Fiecare lucru ( bun ) vine de la Dumnezeu »

Pana la moartea Clarei, in Evul Mediu erau canonizate numai reginele, printesele, Clara nu avea un rang nobiliar atat de inalt.
Dar Clara a fost canonizata, a devenit Sfanta Clara.
Inca un fapt revolutionar.
Daca ne gandim, Clara ne invatã sa indraznim încrederea, sa indraznim sa avem încredere, adica : “oser la confiance”.

























Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu