The Forgetfulness. L’Oubli. Uitarea ( Psihologie
cognitiva )
Do we
remember ? Do we recall ?
“ E. F. Loftus si
G.R. Loftus ( 1980 ) au avut ideea unei
anchete printre psihologii americani, intrebandu-i daca ei considerã cã
informatia din MLD ( memoria de lunga durata ) ramane permanent in sistemul
cognitiv...
Aproape 84 %
dintre ei au dat un raspuns afirmativ.
Un procentaj
similar, de non-psihologi au dat acelasi raspuns.
Printre
argumentele invocate in sustinerea opiniei lor, psihologii mentionau, mai ales,
fenomenele de hipermnezie, constatate in transa hipnotica, si experientele lui
Penfield de stimulare electrica a neuronilor corticali.
La o analiza
mai atenta, ambele argumente au o validitate discutabila.
Este adevarat
ca, sub inductie hipnotica, subiectii sunt capabili sa-si reaminteasca amanunte
incredibile, considerate de mult uitate, dar este la fel de adevarat ca in
aceste relatari, faptele reale si faptele fictive sunt prezente in egala masura
( vezi pentru detalii, Naish, 1986 ).
Intr-un raport de
cercetare faimos, Penfield si Perot ( 1963 ) isi publicau rezultatele lor
asupra stimularii electrice a unor zone cerebrale.
Utilizand metoda
electrozilor implantati, cei doi cercetatori au constatat ca stimularea
repetata a unor neuroni, duce la reamintirea unor experiente vizuale si
olfactive, pe care pacientii in cauza le avusesera in copilarie, si pe care ei
le considerau iremediabil uitate.
Aceste date au
alimentat ideea ca, toate experientele pe care le traieste subiectul uman,
raman stocate definitiv in memorie.
Practic, nu uitam
nimic din ceea ce am trait sau am invatat vreodata.
Din pacate, nu
exista nicio posibilitate de a verifica daca relatarile pacientilor lui
Penfield, sunt reale sau sunt fanteziste.
Amintirile pe
care le aveau, in urma stimularii electrice, puteau fi false memorii,
reprezentand experiente pe care doar li se parea ca le-au avut.
Este posibil
ca stimularea electrica a unui grup de neuroni, sa ii faca pe subiecti sa isi “
rememoreze “ o multime de evenimente care,
de fapt, nu au avut loc decat in inchipuirea lor.
In
aceasta parte a lucrarii noastre vom aborda problema uitarii : oare uitam
informatiile memorate, sau ele raman permanent in memorie ?
Inainte de a
proceda la analiza datelor experimentale care favorizeaza un raspuns sau altul
la aceasta intrebare, vor fi specificate cateva caracteristici esentiale ale procesului de reactualizare sau reamintire.
Reactualizarea cunostintelor
Eficienta
memorarii este judecatã in functie de eficacitatea reactualizarii.
O carenta a reactualizarii
este, in mod automat, judecatã ca o deficientã a memoriei.
Daca nu ne mai
reamintim la scoala poezia invatata cu o zi in urma, inseamna ca “ nu avem
memorie buna “.
Daca nu
reactualizam decat o mica parte dintre itemii de la testul de memorie Rey,
inseamna ca memoria noastra este deficitara.
In fine, daca
am uitat ca aveam o intalnire, memoria este de vina.
Cele mai cunoscute
forme de reactualizare, adesea mentionate ca fiind singurele, sunt : reproducerea si recunoasterea.
Practic, toate
rezultatele experimentale pe care le-am prezentat pana acum, se bazeaza pe
probe de recunoastere sau de reproducere.
Similar,
majoritatea testelor de memorie sunt construite pe aceste doua tipuri de
sarcini.
Esecul
reactualizarii informatiei memorate nu dovedeste insa nimic despre deficienta
stocarii cunostintelor memoriei.
Mai intai,
pentru ca reproducerea si recunoasterea nu sunt singurele modalitati de reactualizare a informatiei,
si, probabil, nici macar cele mai importante.
In al doilea rand,
pentru ca procesul de reactualizare este dependent de o serie de factori, care
fac ca performantele de reactualizare sa fie extrem de fluctuante, deci nepotrivite pentru a
trage concluzii ferme, asupra capacitatii memoriei in general.
Eficienta
reactualizarii creste, daca :
( a )
contextul reactualizarii are cat mai multe proprietati similare proprietatilor
prezente in contextul memorarii ;
( b )
contextul reactualizarii are cat mai putine asemanari cu alti stimuli, decat
aceia care trebuie reamintiti.
Vom ilustra importanta
similaritatii contextelor de reactualizare / memorare, prin doua cazuri tipice.
Reactualizarea
si similaritatea contextului fizic
Smith si
colaboratorii ( 1988 ) au cerut subiectilor din grupul experimental, sa
memoreze in ordine, o lista de cuvinte, intr-unul dintre laboratoarele
universitatii.
Dupa patru
zile, a urmat testul de reproducere, in doua medii diferite : o parte a
subiectilor au reprodus lista in acelasi laborator, iar cealalta parte a subiectilor au
sustinut testul de reproducere, intr-un laborator cu totul diferit.
S-a
inregistrat o rata a reproducerilor corecte, de 59 % pentru primul lot de
subiecti, si de 46 % pentru cel de-al doilea lot de subiecti.
Asadar,
performantele la testul de reproducere au favorizat pe acei subiecti, la care
contextul reproducerii era similar cu contextul invatarii.
Rezultate
similare s-au obtinut, prin manipularea altor tipuri de medii fizice.
De pilda,
Godden si Baddeley ( 1975 ) solicita unei echipe de scafandri sa memoreze o
lista de cuvinte, in doua medii :
( 1 ) la 120 m sub apa, si
( 2 ) pe uscat.
Ulterior,
ambele liste trebuiau reproduse in ambele medii.
Rezultatele
obtinute au confirmat importanta similaritatii mediului fizic : rata
reproducerilor corecte pentru itemii invatati pe uscat, a fost mai mare daca
reproducerea se realiza tot pe uscat ; in mod similar, in cazul itemilor
memorati subacvatic.
Mentionam ca,
in general, diferentele de reactualizare, in functie de similaritatea
contextului fizic nu sunt mari, dar ele sunt semnificative statistic, si ele
apar in mod constant, in toate experimentele care au avut intentia sa reproduca
acest efect.
Or, conform
rigorilor metodologiei contemporane, o valoare cu semnificatie statistica redusa, dar care
apare in mod constant, in diverse reproduceri ale aceluiasi experiment,
constituie o regularitate stiintifica indubitabila ( Radu si colaboratorii, 1993, Al. Rosca – comunicare
personala ).
Reactualizarea
si similaritatea “ contextului neuropsihic “
Performantele de
reactualizare – reproducere si / sau recunoastere – sunt semnificativ mai
ridicate, daca starea neuropsihica din momentul invatarii este congruenta cu
starea neuropsihica din momentul reactualizarii sau ecforarii.
( 1 ) De
pilda, itemii invatati in conditiile in care subiectii fumau marijuana, au fost
reamintiti mai bine daca, in momentul reproducerii, subiectii se aflau iarasi
sub influenta drogului, decat daca erau intr-o stare de constiinta normala (
Anderson, 1985 ).
( 2 ) Materialul
invatat intr-o anumita dispozitie afectiva, poate fi reamintit mai acurat,
atunci cand subiectii se afla intr-o dispozitie afectiva similara ( Bower, 1981 ).
De pilda,
pacientii maniaco-depresivi isi reamintesc mai bine continuturile invatate in
faza maniacala, cand reproducerea se realizeaza tot pe un fond maniacal ;
materialul invatat in faza depresiva este reprodus mult mai corect la revenirea
starii depresive.
( 3 ) In mod
analog, itemii invatati pe fondul consumului de alcool, sunt reamintiti mai
corect intr-o stare bahica ulterioara, decat in stare de trezie ( Eich, 1985 ).
Probabil, unii isi
mai amintesc filmul lui Charlie Chaplin, “ Luminile orasului “.
In film,
Chaplin salveaza de la inec un bancher beat, care voia sa se sinucida.
Intreg comicul
rezida in faptul ca, bancherul isi aminteste de binefacatorul sau, in stare de
betie, dar il respinge total pe binefacatorul sau, atunci cand el este treaz.
Dependenta
performantelor mnezice a fost confirmata si in cazul studierii subiectilor
infraumani.
Kalat ( 1988 )
a invatat un lot de soareci, aflati sub narcoza, sa parcurga un labirint.
Dupa
eliminarea efectului narcoticului au fost inregistrate performantele lor, in
parcurgerea labirintului respectiv.
Ulterior, fara
niciun antrenament prealabil, li s-a injectat iarasi doza initiala de narcotic,
si ei au reluat sarcina de parcurgere a labirintului.
Performantele lor s-au dovedit net
superioare in acest din urma caz.
Am trecut in revista toate aceste rezultate experimentale, pentru ca ele
trebuie sa ne dea serios de gandit, atunci cand facem conjecturi, de la
performanta reactualizarii, la calitatea memoriei.
In conditiile in
care, contextul fizic si neuropsihic al reactualizarii, este congruent cu
contextul invatarii, performantele sunt ridicate.
Din aceasta
cauza, de pilda, performantele de recunoastere sunt, in mod constant mai bune,
decat la testul de reproducere.
Cred ca tot pe
aceasta baza pot fi explicate o mare parte din fenomenele de hipermnezie, care apar sub transa hipnotica.
Inductia
hipnotica nu duce prin ea insasi la hipermnezie, ci in mod indirect, prin
favorizarea unei stari psiho-neurologice, similare cu aceea in care a avut loc
invatarea.
Cu cat scade
similaritatea dintre contextul invatarii, si contextul reactualizarii, cu atat
mai scazute sunt performantele mnezice.
Aceasta nu inseamna
insa, ca memoria este deficitara ; contextul reactualizarii nu a fost cel mai potrivit, sau sarcina de
reactualizare nu a fost cea mai adecvata.
A doua
conditie a eficacitatii reactualizarii, viza disimilaritatea dintre contextul reactualizarii si alti itemi, decat
aceia care trebuie actualizati.
Ea se poate
ilustra indeosebit perntru cazul recunoasterii.
Intr-o sarcina
de recunoastere, itemii nefamiliari, sunt mai
usor de recunoscut decat itemii familiari, data fiind
asemanarea itemilor familiari cu alti itemi din mediu, care nu au un rest de
activare mai ridicat, si pot perturba astfel recunoasterea ( Barsalou, 1992 ).
( extras, curs
universitar, Psihologie cognitiva Modele
teoretico-experimentale, Mircea Miclea, Universitatea
Babes-Bolyai, Cluj-Napoca, editia a II- a revazuta, Ed. Collegium Polirom, Iasi,
1999 )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu