Viaţa Sfântului Cuvios Irodion de la Lainici
S-a
născut în 1821 la Bucureşti primind
numele la botez de Ioan. Pe la
vârsta de 20 de ani intră ca vieţuitor la Mănăstirea
Cernica,
atras fiind de viaţa isihastă ce se trăia aici, sub oblăduirea stareţului Calinic.
În 1846 este tuns în monahism, primind
numele de Irodion. Odată tuns în monahism, tânărul monah Irodion
conştientizează marea vocaţie la care a fost chemat adăugând nevoinţă peste
nevoinţă. Era foarte iubitor de fraţi, nu discredita pe nimeni niciodată, se
ferea de orice vorbire de rău, postea foarte mult, dormea doar 3-4 ceasuri pe
noapte şi făcea sute de metanii pe zi. Prin aceste nevoinţe devine foarte iubit
de toata obştea, impunând mult respect şi apreciere chiar şi faţă de stareţul
său.
În
septembrie 1850 stareţul său Calinic este hirotonit episcop la Râmnicu Vâlcea
unde şi-a luat cu el mai mulţi ucenici pentru a-i fi spre ajutor în refacerea
episcopiei amintite ce era într-o vizibilă decădere.
Printre
ucenicii luaţi este şi monahul Irodion pe care-l va detaşa pe la sfârşitul
anului 1851 la Schitul Lainici de pe Valea Jiului şi pe care-l va hirotoni în
diacon şi apoi în preot în anul 1853, numindu-l ecleziarh. Iar în 1854 îl numeşte stareţ la schitul Lainici. Între 1854-1900 stareţul Irodion a păstorit 41 de ani
acest schit cu mici intermitenţe. A fost cel mai longeviv stareţ al schitului Lainici din
toate timpurile.
După
moartea duhovnicului său, Sfântul Calinic, episcopul, îşi ia ca duhovnic pe
ucenicul său Irodion, stareţul de la Lainici. Astfel ucenicul îi devine
duhovnic avei. Nu după mult timp, cucerindu-se de evlavia sa, Sfântul Calinic
îl va numi „Luceafărul de la Lainici”. Simţea o mare uşurare, avea o aleasă
încredere şi deosebită apreciere la adresa stareţului Irodion.
Venea
foarte des la Lainici Sfântul Calinic la povaţă şi spovadă. Se cunoaşte faptul
că spre sfarşitul vieţii avea la sufletul său acea triadă de mănăstiri –
Cernica, Frăsinei şi Lainici, la care ţinea foarte mult şi pe care le susţinea
în rugăciunile sale.
Cuviosul
Irodion, ca toţi marii sfinţi, a avut foarte multe ispite din partea
confraţilor săi, dar el, formându-se în duhul isihast cernican, le biruia cu
smerenie şi cu răbdare. Cu cât înainta în virtute, cu atât i se înmulţeau
ispitele, călindu-se în ele precum aurul în foc. Acesta fiind paradoxul
sfinţeniei – suferinţa.
Foarte
repede îşi duce faima atât în Oltenia cât şi dincolo de Carpaţi, în
Transilvania Imperiului Austo-Ungar. Devenise
făcător de minuni din viaţă. Avea puterea de a alunga duhurile necurate din
oameni, îi radiografia la prima vedere, spunându-le păcatele lor şi cele ale
înaintaşilor lor.
La
un moment dat îi aduce îi aduce în dar, o femeie ce locuia în aceşti munţi, un
vas cu lapte. Cuviosul îi refuză categoric vasul cu lapte spunându-i ca nu-l
primeşte deoarece nu-i de la capra ei.
- Ba nu, părinte, de la capra mea este. L-am
muls acum, este proaspăt.
- Nu, femeie, nu-l primesc pentru că nu mai
este cu adevărat de la capra ta. Aseară ai dat-o diavolului şi foarte des ai acest obicei rău. De aceea
pentru ca ai dat diavolului capra, laptele nu mai este al ei, ci al
diavolului. Te rog iartă-mă, dar nu-l primesc!
Vădită femeia fiind de păcat
s-a întors acasă cu laptele cerându-şi iertare şi făgăduindu-i că nu va mai
drăcui niciodată.
Deci observăm cum stareţul Irodion era văzător cu duhul. Foarte multă lume se vindeca şi afla alinare de la el.
Pe
3 mai 1900 Cuviosul Irodion se mută la Domnul. La 7 ani de la mutarea sa la
Domnul, stareţul Teodosie Popescu, la insistenţele ucenicului Cuviosului
Irodion – ieromonahul Iulian Draghicioiu, cere epsicopului Râmnicului
blagoslovenia pentru a-l dezgropa. Aceasta fiind o foarte veche tradiţie
monahală, care se păstrează mai ales în Muntele Athos până azi ca la 7 ani de
la moartea monahului se dezgroapă şi i se face din nou slujba înmormântării.
Aşa
s-a petrecut şi cu trupul Cuviosului Irodion. Este dezgropat, însă cu toţii au
rămas surprinşi deoarece trupul era întreg şi neputrezit. Au raportat
episcopului faptul acesta, la care episcopul ar fi exclamat: „Aista mi-ai fost,
Irodioane” (adica chiar aşa sfânt cu adevărat mi-ai fost, Irodioane).
Însă,
i-au făcut slujba înmormântării şi l-au pus în mormânt, deoarece Lainiciul nu
avea osuar sau gropniţă, cum aveau alte mănăstiri mai mari, pentru a fi puse
acolo. Cuviosul Irodion fiind în viaţă, a profeţit că la câţiva ani de la
mutarea sa la Domnul Lainiciul va fi pustiit. Ceea ce s-a şi întâmplat în Primul
Război Mondial. „Fiii mei, să ştiţi că puţin după ducerea mea, schitul acesta
va rămâne mulţi ani pustiu. Voi, însă, îngropaţi trupul şi nu uitaţi
legămintele călugăreşti ce le-aţi dat lui Hristos”
( Patericul românesc, pag. 472, Ioanichie Bălan).
( Patericul românesc, pag. 472, Ioanichie Bălan).
În
acest război mondial ucenicul cuviosului Irodion, ieromonahul Iulian
Drăghicioiu este luat prizonier de către armatele germane, deportat în
Germania, unde a şi murit în lagăr ca martir. Fotografia părintelui Iulian ne-a
fost dăruită în anul 2008 de către o strănepoată de-a dumnealui, socotind
această descoperire ca o mare taină ce se vrea desluşită.
La
mormântul Părintelui Irodion se făceau minuni, se vindecau demonizaţii şi se
alungau duhurile necurate. Veneau oamenii atât din Regat cât şi din
Transilvania să-şi aline durerile şi suferinţele la mormântul Cuviosului
Irodion, unde se şi întâmplau.
În
1929 este numit stareţ la Lainici părintele Visarion Toia împreună cu un grup
de 6 monahi de la Frăsinei. Printre monahii veniţi cu Părintele Visarion erau
Calinic Cărăvan, următorul stareţ isihast 1952-1975, Părintele Nicodim
Sachelarie, Gherontie Ghenoiu şi alţii.
La
mormântul Cuviosului Irodion făcându-se multe minuni, vrăjmaşul diavol sub
masca evlaviei a îndemnat pe diverse persoane (probabil şi monahale) să
dezgroape mormântul şi să sustragă părticele din moaştele cuviosului. De aceea
părintele Visarion găsind această situaţie ingrată, a dezgropat pentru a doua
oară moaştele prin anii 1930 (prima fiind în 1907). Am putea numi aceasta ca o a doua
aflare a moaştelor Cuviosului Irodion. A pus moaştele într-un alt sicriu mai
mic şi le-a îngropat la o adâncime de 2,5 metri. La fundul gropii de 2 metri
adâncime a săpat altă gropniţă mai mică de 1,2/0,7 metri, a pus sfintele moaşte
în acel sicriu mai mic, le-a îngropat, a pus pământ normal peste ele iar la
adâncimea normală a unei gropi de 1,8 – 2 metri a presărat alte oseminte de la
alt părinte pentru a deruta pe toţi potenţialii viitori căutători de sfinte
moaşte. Toate acestea le-a făcut foarte tainic. Nu ştim dacă următorul stareţ
Calinic Cărăvan a ştiut această taină. Cert este că celălalt stareţ de după
părintele Calinic, părintele Caliopie 1975 – 1985 a făcut săpături ca să
dezgroape sfintele moaşte prin 1985. A săpat la 2 metri adâncimea unei gropi
normale, a găsit acele oase puse la derută, a astupat groapa şi a închis
subiectul.
După
1990, cei care au rămas au fost învinuiţi, acuzaţi de diferite persoane
evlavioase că nu vor să dezgroape sfintele moaşte. Se ştia că s-a încercat de
către Părintele Caliopie în 1983 dar nu se putea spune deoarece s-ar fi produs
confuzie şi necredinţă. S-au răbdat toate acele insulte şi s-a aşteptat
momentul.
Mitropoliţii
Olteniei de după 1990; Î.P.S. Nestor si Î.P.S. Teofan au dorit să canonizeze pe
Cuviosul Irodion cercetându-i viaţa plină de sfinţenie, însă probabil nu se
împlinise numărul de rugăciuni.
Noul
mitropolit al Olteniei Î.P.S. Irineu având evlavie specială la Sfântul Calinic
şi implicit la duhovnicul său Cuviosul Irodion a purces la demararea procesului
de canonizare (cercetare istorică şi dezgroparea mormântului).
În
ajunul Sfântului Calinic, pe 10 aprilie 2009, cu post de câteva zile şi cu
rugaciune asiduă, însuşi mitropolitul Irineu împreună cu obştea mănăstirii au
participat la dezgropare. Ajungând la 2 metri adâncime s-a dat de acele
oseminte străine.
A
fost un examen foarte greu, îi cuprinsese pe toţi deznădejdea că nu s-a găsit
ceea ce se căuta. Î.P.S. Mitropolit a poruncit să se sape în continuarea
mormântului, cu toate că era iarbă, însă spre surprinderea tuturor s-a dat de
un schelet întreg. Iniţial s-a crezut că acesta este dar deznădejde. Era alt
vieţuitor, aşa cum scria pe cărămida de sub cap: „Mitrofan schimonahul
1864”.
Î.P.S.
Mitropolit Irineu a poruncit să se sape în partea opusă la celălalt capăt al
mormântului. La 2 metri adâncime s-a dat de alte oseminte mai vechi la care se
pare că se mai umblase.
Deznădejde
şi dezamăgire i-a cuprins pe toţi. Deja se săpaseră 3 morminte la rând unul în
capul celuilalt. Se făcuseră o groapă imensă de 6 metri lungime, 2 metri
adâncime şi 1,5 metri lăţime. Toţi se rugau cum puteau şi cum ştiau. Se pare că
se năruia orice speranţă. La fundul gropii centrale era pământul mai moale, s-a
început evacuarea lui şi spre surprindere, se întrezărea conturul unei alte
gropi mai mici. Au inceput să apară semne. S-a găsit la 2,1 metri adâncime un
toc de bocanc după care au început să apară cuie ce erau aproape descompuse de
rugină.
Primul
impact vizual pozitiv a fost în momentul când a apărut prima parte din sfintele
moaşte. Aveau o culoare maronie-portocalie. În al doilea rând erau nefireşti de
uşoare, ca un pai, ca o hârtie. Iar în al treilea rând au început să emane un miros
plăcut.
În
cele din urmă s-a găsit şi cărămida cuviosului Irodion ce i-a fost pusă sub
cap.
Astfel
s-a descoperit marea comoară ascunsă intenţionat a doua oară prin anii 1930 la
2,5 metri adâncime. S-a descoperit în parte marea taină a Luceafărului de la
Lainici. După 109 ani Sfântul Irodion se lasă a fi descoperit pentru a treia
oară. O putem numi a treia aflare a moaştelor Sfântului Irodion de pe data de
10 aprilie 2009. De data aceasta au fost puse într-o raclă la închinare în
biserică spre folosul duhovnicesc al tuturor doritorilor şi al cinstitorilor
sfinţilor din ceruri.
Sfântul
Calinic l-a numit pe cuviosul Irodion “Luceafărul de la Lainici” deoarece cu
adevărat a fost un mare luceafăr, un mare luminător şi rugător. Sfântul Irodion
este ultima verigă a lanţului neo isihast românesc din sec. XIX.
Neo
isihasmul românesc începe la sfârşitul secolului al XVIII-lea prin Vasile de la
Poiana Mărului, Sfântul Paisie Velicikovschi Stareţul de la Neamţ, Sfântul
Cuvios Gheorghe de la Cernica, Sfântul Grigorie Dascălul, Sfântul Calinic de la
Cernica şi continuă cu Sfântul Cuvios Irodion, Stareţul de la Lainici.
Îi
multumim Sfântului Prea Cuviosului Părintelui nostru Irodion pentru că a
acceptat a fi dezgropat de nevredniciile noastre şi-l rugăm fierbinte să
mijlocească şi pentru noi înaintea Prea Sfintei Treimi. Amin!
Sursa :
http://www.doxologia.ro/viata-sfant/viata-sfantului-cuvios-irodion-de-la-lainici
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu