Sfântul Niceta de
Remesiana, apostolul daco-romanilor
Sfântul Niceta s-a născut în Peninsula Balcanică,
ajungând episcop de Remesiana, în Iugoslavia, şi păstorind între 367-414.
Numele de Niceta derivă din substantivul grecesc niketej (niketes), aşa cum „patriarcha“
derivă din patriaryhj (patriarches). Manuscrisele l-au păstrat sub forma
Nicaesus, Niceas, Nicetas, Nicetus şi Nicetius, fiind uneori confundat cu
Nicetas de Aquileea sau cu Nicetas de Trier. Discuţiile în jurul numelui şi al
operelor Sfântului Niceta, purtate în secolele al XVIII-lea şi al XIX-lea, au
fost rezumate de învăţatul A. E. Burn, care a publicat, în anul 1905, un studiu
cuprinzător, sub formă de Introducere la prima ediţie completă a operelor
episcopului de Remesiana.
De viaţa Sfântului Niceta s-a ocupat
pentru prima dată un preot iezuit din Cluj, Josef Fekete. Acesta, în 1750, cu
prilejul acordării titlului de doctor unor tineri de la Universitatea
Iezuiţilor din Cluj, publica o mică lucrare despre Sfântul Niceta, episcopul
dacilor, pe care avea să-l socotească drept strămoş al ungurilor.
Adunând informaţii din mai multe
surse, Josef Fekete tratează în 11 capitole scurte viaţa şi faptele Sfântului
Niceta. Deosebeşte foarte corect între Sfântul Niceta al nostru şi între
Nichita, „gotul şi martirul“ de pe vremea lui Atanaric, ceea ce n-au făcut-o
mulţi dintre istoriografii de mai târziu.
Nu e acelaşi cu Sf. Niceta
„gotul şi martirul“
Dintre istoriografi, cel dintâi, pe
cât ştim, care a remarcat în mod deosebit persoana Sfântului Niceta al
Remesianei a fost istoricul şi teologul Gheorghe Şincai. În „Cronica“ sa, la
anul 397, se ocupa pe scurt, dar foarte judicios, de viaţa şi de personalitatea
acestuia. Spre deosebire de alţi istoriografi, meritul lui Gheorghe Şincai
constă în faptul că a ştiut a deosebi clar pe Sfântul Niceta Remesianul de
Sfântul Niceta „gotul şi martirul“, cel care a pătimit între goţi.
Potrivit lui Gheorghe Şincai,
Sfântul Niceta s-a născut în Remesiana - drept urmare, neaoş român - şi a fost
un om foarte învăţat.
În lucrarea „Dacia“, istoricul
Vasile Pârvan îl numeşte „apostolul carpato-danubienilor, care a fost cu
începerea din anul 380“. Tot el îl menţionează şi în lucrarea „Contribuţii
epigrafice la istoria creştinismului daco-roman“, enunţând ipoteza unui apostolat
al Sfântului Niceta, episcop al Remesianei între daco-romanii de la nordul
Dunării. Această afirmaţie, sprijinită, de altfel pe interesante consideraţii
lingvistice şi arheologice, devine ulterior, o adevărată teză pe deplin
dovedită pentru istorici.
Cercetând amănunţit mărturia
izvoarelor, precum şi terminologia noastră creştină, Vasile Pârvan ajunge la
concluzia că creştinismul nostru daco-roman, de origine latină, s-a format în
Dacia Traiană, între anii 375-450, chiar când se desfăşoară şi activitatea apostolică
în acele regiuni ale Sfântului Niceta, Episcopul Remesianei. În concluzie, pare
firească afirmaţia potrivit căreia acest mare episcop ar putea fi considerat ca
adevărat apostol şi încreştinător al nostru.
A întărit creştinismul pe
teritoriul romanilor
N. Lascu susţine un apostolat al
Sfântului Nichita şi la nordul Dunării, în Dacica Traiană, bazându-se pe
motivul că pe Sfântul Niceta nu-l vedem luând parte la nici un sinod din
timpurile sale, dovadă că era ocupat cu predicarea Evangheliei între
daco-romanii din Dacia Traiană. După N. Lascu, Sf. Niceta nu e apostolul
românilor în sensul că el ar fi încreştinat singur pe români, ci „trebuie numit
apostol al românilor în acel sens că a întărit creştinismul pe teritoriul
romanilor, care nu era încă destul de răspândit“.
Paulin de Nola, prietenul său, spune
că predica lui Niceta era ascultată de „uterque Dacus“, cei din Dacia, de la
nordul şi de la sudul Dunării. Aşadar, el a predicat la noi, în Valahia şi în
Moldova.
Tot Paulin ne spune că Niceta a predicat
şi la sciţi, şi la goţi, şi la bessi, pe care, zice el, trebuie să-i căutăm tot
în Dacia Traiană, căci în Sciţia Minoră predica, tot pe atunci, şi Sfântul
Teotim de Tomis.
Fundamentâdu-se pe faptul că Sf.
Niceta lipsea de la sinoadele din vremea sa, G. M. Ionescu confirmă ceea ce
susţine N. Lascu, adică apostolatul acestuia la nordul Dunării. Interesantă este observaţia
lui G. M. Ionescu, că un atare apostolat al lui Niceta printre daco-romanii din
nordul Dunării s-a făcut cu ştirea şi autorizaţia Papei de la Roma. Şi aceasta
pentru că nordul Dunării s-a aflat, până în secolele VIII-IXlea, sub
jurisdiscţia Romei.
De asemenea, Nicolae Dobrescu, fost
profesor de istorie bisericească la Facultatea de Teologie Ortodoxă din
Bucureşti, într-o conferinţă ţinută în anul 1909 la cursurile din Vălenii de
Munte, „Despre introducerea creştinismului la români, despre Sfântul Niceta al
Remesianei“ afirma: „De pe vremea stăpânirii hunilor în părţile noastre, se
cunosc chiar şi nişte misionari creştini, cari şi-au câştigat merite pentru
răspândirea creştinismului în părţile dunărene. Astfel este Sfântul Niceta de
Remesiana“.
Argumente din tradiţia
populară
Despre Sfântul Niceta de Remesiana
avem puţine mărturii istorice, dar cu atât mai preţioase. Din cauza invaziilor
barbare, care au nimicit multe arhive dunărene şi apusene, ne-au mai rămas prea
puţine din operele lui.
Însă, efectul produs de
evanghelizarea neobosită a lui Niceta e admirabil. În locul ferocităţii, al
sălbăticiei, al inculturii, a introdus blândeţea, bunătatea, cultura creştină
şi romană. Ascunzişurile răufăcătorilor au devenit locuri de închinare, văile
şi munţii aveau să răsune de glasul cuvioşilor, care şi-au închinat viaţa Lui
Hristos.
Ca un omagiu memoriei lui Niceta,
creştinătorul principal al strămoşilor noştri daco-romani, mai amintim că de el
ştiu nu numai învăţaţii neamului, ci amintirea lui se păstrează şi în tradiţia
populară. Astfel, în Cântarea Domnului
Iisus Hristos, culeasă în comuna Tişeuţ (Suceava) şi publicată de Simion
Florea Marian în „Legendele Maicii
Domnului“, citim următoarele:
„Deasupra Gararaului,
Sus, în înaltul cerului,
Este o biserică albă
Cu altar
De mărgăritar,
Cu pafturile de ceară,
Cu uşile de alămâie,
Cu pragurile de tămâie.
În mijlocul bisericii
Este un scaun de aur,
Cu picioarele de argint
Şade înfipt în pământ.
Dar pe scaun cine şade?
Şade Sfântul Nichita,
Cu cămaşa scurtă,
Cu sabia smulsă,
În mâna dreaptă
Ţine carte albă,
În mâna stângă
Cu făclia-aprinsă.
Şade şi citeşte
Şi cetind grăieşte:
«- Sfinţilor, Părinţilor,
Staţi locului, staţi
Şi ascultaţi!
Sfinte Niculai,
Sfinte archanghele Mihai,
Sfinte Grigore, Sfinte Vasile,
N-aţi văzut, n-aţi auzit
De Fiul Mariei, Maicii Precistii,
Domnul cerului şi al pământului?
De văzut nu L-am văzut,
De auzit, am auzit,
Că Jidovii L-au luat
Şi-nchintaie că L-au dat »...“.
O altă urmă în tradiţia populară
despre Sfântul Niceta“, este semnalată de T. Dumitrescu, în cartea sa „Începutul creştinării românilor“ (Bucureşti, 1906). Pe o filă albă, legată
împreună cu tipăritura „Divanul sau gâlceava“, de Dimitrie Cantemir (Iaşi,
1898), este scrisă o „Rugăciune a vechilor români
din Dacia“,
unde citim: „Şade
Sfântul Neceta în casă... de cu seară până la cina cea mare, de la cina cea
mare până la cântători, de la cântători până la zori, păzeşte, străjuieşte, pe
diavoli îi goneşte. »
▲ Programul misionar nicetan
Teolog de o largă informaţie, ţinând
seama de literatura creştină din Răsărit şi din Apust, trăitor autentic al
învăţăturii creştine, organizator al vieţii monahale, Sfântul Niceta a
desfăşurat o bogată activitate misionară, devenind „părinte“ întru Evanghelie
al multor neamuri.
Învierea morţilor, dogma
fundamentală a Bisericii şi ţelul suprem al vieţii creştine devine program de
misiune al Sfântului Niceta. Sfântul Niceta pune la îndemâna credinciosului
numeroase texte din Isaia, Ioan, Matei, Pavel: „Când omul iese din viaţă, nu
sufletul este cel ce moare, ci numai trupul, prin retragerea sufletului din el.
Trupul putrezeşte în pământ, dar sufletul se duce, potrivit faptelor sale, sau
în loc luminat sau în loc întunecat. Cei care au trăit în această lume potrivit
învăţăturii şi dreptăţii Lui Iisus Hristos, vor vieţui cu El în cer“.
Sfântul Niceta afirmă, în repetate
rânduri, că Dumnezeu-Tatăl este apropiat de oameni, de făpturile sale. Tatăl
este bun, după cum mărturiseşte Fiul în Evanghelie zicând „Nimeni nu este bun
ca Unul Dumnezeu“. Între Dumnezeu-Tatăl, Creatorul cerului şi al pământului,
adică al lumii văzute şi nevăzute, şi creaturile Sale există o legătură intimă.
Mărturisirea credinţei în Domnul Iisus Hristos vine imediat după mărturisirea
credinţei în Dumnezeu-Tatăl. Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu.
Aceasta este ideea centrală a
hristologiei nicetane pe care o dezvoltă şi o apără cu talentul, cu râvna şi cu
dragostea sa, mai ales în lucrările „Despre diferitele numiri“, „Despre
credinţă“ şi „Despre simbolul credinţei“.
Sfântul Niceta învaţă că Fiul s-a
născut din veci din Tatăl, este Fiu adevărat, Unul născut, aşa cum a fost
stabilit de către Sfinţii Părinţi la Sinodul I Ecumenic de la Niceea, pe baza
Sfintei Scripturi.
Sfântul Niceta accentuează
consecinţele practice ale numelor lui Hristos, exprimând astfel sensul ecumenic
al prezenţei Logosului în lume. Logosul participă la reînnoirea omului şi a
lumii. „El luminează, întăreşte, conduce, dă odihnă, aduce pacea şi stinge
văpaia patimilor, prin Crucea Sa.
Sfântul Niceta de Remesiana
subliniază, de asemenea, un alt aspect al lucrării ecumenice a Sfântului Duh:
conlucrare cu celelalte două persoane ale Sfintei Treimi, nu numai în Taina
Botezului, ci „în toate celelalte chipuri“, după cum atestă tradiţia
dumnezeiască.
„De ce dar, credincioşii să nu
cinstească în întregime Treimea spre care mărturisesc ei că tind în numele
Căreia cred că s-au renăscut şi cu numele Căreia se slăvesc că sunt numiţi?
După cum, de la numele lui Dumnezeu-Tatăl, oamenii se numesc ai Lui Dumnezeu,
după cum Timotei a fost numit de Pavel omul lui Dumnezeu, tot aşa de la Hristos
sunt numiţi creştini şi tot aşa chiar de la Duhul se numesc duhovniceşti. Prin
urmare, dacă vei fi numit omul lui Dumnezeu şi nu vei fi creştin, nimic nu
eşti. La fel, dacă eşti numit creştin şi nu vei fi duhovnicesc, să nu ai prea
mare încredere în tine cu privire la mântuire“, ne învaţă Sfântul Niceta de
Remesiana.
▲ „Casa“
Sfântului Niceta
Oraşul Remesiana se afla pe marele
drum militar care traversa centrul Iliricului, legând Europa apuseană de
Constantinopol. Oraşul a fost întemeiat de împăratul Traian (98-117), iar
numele său era Respublica Ulpianorum. Astăzi, pe vatra vechii cetăţi romane se
află satul sârbesc Bela Pelanka (cunoscut şi sub numele turcesc de Mustafa Paşa
Palanca). Cetatea Remesiana era aşezată la aproximativ 30 de kilometri, în
partea de răsărit a oraşului Naissus (Niş), la o altitudine de circa 630 de
metri, în apropiere de râul Nişava. Din punct de vedere administrativ,
Remesiana făcea parte din Dacia Mediteraneană (Interioară), aşezată între Dacia
Ripensis şi Dardania, iar din punct de vedere bisericesc, în vremea Sfântului
Niceta, ţinea de Mitropolia din Tesalonic.
Menţionăm că, la 8 martie 2008, în
localitatea Malainiţa, din Serbia de astăzi, unde comunitatea românească este
bine reprezentată, la aproximativ 15 km de oraşul Negotin, s-a sfinţit piatra
de temelie a unicei biserici ortodoxe româneşti din zonă, aceasta fiind
închinată Sfântului Niceta de Remesiana.
Sursa:
http://ziarullumina.ro/sfantul-niceta-de-remesiana-apostolul-daco-romanilor-55804.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu