Bonsoir à tous! Buna seara tuturor! 14 mai 2018
Sa va arat cam ce am citit azi, despre statui....da, despre Barbu Catargiu si Lascar Catargiu, pentru ca sunt 2 statui, asa cum au fost doua personalitati istorice...
Remarc ca nu sunt singura care nu cunoaste istoricul si chiar si amplasarea statuilor personalitatilor istorice, mai ales ca, odata cu regimul comunist multe personalitati - sa le numesc asa - cu statuie - s-au "vazut" inlaturate...
Era chiar mai devreme pe internet si titlul unui articol despre cum a ajuns o statuie la...tomberon !
Sa fi fost a lui Lascar Catargiu chiar...
Asa, de curiozitate, si pentru ca am " atins" problema...
Ar fi interesant de revenit putin la filmul " Conspiratia 1972" acela cu Comisarul Roman si Ilarion Ciobanu in rolul sau.
Am lamurit cate ceva din cele aratate in film, si va veti lamuri si voi daca veti deschide articolele de pe blogurile care au si fotografii, vechi, de arhiva, sau noi....
Langa " Parlamentul" din primii ani ai comunismului ( anii 1945 si urmatorii ) in Bucuresti, era statuia lui Barbu Catargiu, despre care batrana doamna de onoare sau de companie a Reginei Elisabeta, prima regina a Romaniei ( care a fost regina .....dar cum spunea in film comisarul Roman despre prima regina, Elisabeta ? " asta a murit acum 50 de ani ! " ) scria ca o vede din casa ei, unde, asezata in fotoliu picta la sevalet, insa isi mai limpezea privirea pesemne ridicand ochii si privind pe fereastra larga....
Statuile, cele doua, si a lui Barbu Catargiu si a lui Lascar Catargiu, sunt, in fapt, fiecare, un grup statuar.
Cu alte cuvinte statuia nu reprezinta numai personajul, singur.
Astfel, statuia lui Barbu Catargiu este compusa din soclul pe care sunt 2 statui una langa alta, Barbu Catargiu sade in fotoliu ( intr-un articol scrie ca acela e fotoliu, mai degraba e chiar un fotoliu... ) si alaturi de el, in picioare, este o alta statuie.
Dar statuia lui Barbu Catargiu propriu-zisa este a lui Barbu sezand.
Statuia lui Lascar Catargiu e alcatuita dintr-un grup de statui, dar putin diferit : pe soclul destul de inalt, este in picioare Lascar Catargiu, avand in spate, e drept, ceva, un obiect, despre care se pare ca nu se stie cam ce ar fi, iar langa soclu, la baza soclului se afla alte doua statui, una a unei femei, care ar fi in costum national imbracata, si langa ea, statuia unui copil. Dar femeia si copilul - statuie sunt la baza soclului, oarecum la picioarele lui Lascar Catargiu aflat in picioare, pe soclu.
Fata de cele citite in cateva articole pe marginea lui Barbu Catargiu, as spune ca totusi mai trebuie sa citesc, sa caut si sa inteleg, daca pot afla un raspuns ( mai ) limpede la intrebarea :
A fost sau nu, Barbu Catargiu "adeptul improprietaririi taranilor" ??
Un articol scrie asa : " Barbu Catargiu a fost adeptul improprietaririi taranilor", iar un alt articol scrie asa : "LASCAR Catargiu " se cam opunea reformelor agrare ale lui Cuza ".
Barbu Catargiu 1808-1862.
Lascar Catargiu 1823-1899.
Regina Elisabeta a Romaniei a fost dupa Alexandru Ioan Cuza.
Pe la 1881.
In fapt, Barbu, dar si Lascar Catargiu au trait foarte bine, au fost oameni cu avere, cu stare.
O privire ceva mai nostima, - e un fel de a spune - asupra vietii lui " Barbucica" sau Barbu Catargiu, ne-o infatiseaza articolul de pe blogul lectiadeistorie.ro
Voi atasa fisierul de 12 pagini word, in care am copiat si articole si extrase din articolele ale caror link-uri sunt indicate in fisier, le puteti citi integral si mai ales ca multe bloguri arata si fotografii !
De pilda, un articol scrie ca statuia lui Barbu Catargiu s-ar afla pe strada Bibescu-Voda, la poalele Dealului Patriarhiei, dar unde oare ?
Si doar am fost si la Patriarhie, chiar pe 2 /09/2017 sa fi fost, cu Viorel Lazar, si inainte de asta nu am fost eu de vreo 2 ori cel putin la libraria Sophia de pe str. Bibescu-Voda ?
Da, totusi doar odata cred pana in capatul strazii, acela care se apropie de poalele Dealului Patriarhiei.
Da, totusi doar odata cred pana in capatul strazii, acela care se apropie de poalele Dealului Patriarhiei.
INsa cu Viorel am fost de la Unirii, de jos, am urcat Aleea Dealul Mitropoliei ( Dealul este al Mitropoliei ).
Stiu ca referintele cu privire la Patriarhie au fost multa vreme de genul : " Sus la Mitropolie", " Pe Dealul Mitropoliei", " trebuie mers la Mitropolie"....
Da, este Dealul Mitropoliei.....
olivia
Bucurestiul de
altadata : vitrine curbe din sticla
Statuile lui Barbu
Catargiu 1808-1862 si Lascar Catargiu 1823-1899
Extras din
articolele de mai jos :
Barbu Catargiu : “a fost adeptul împroprietãririi tãranilor “ [ grup
statuar, Barbu Catargiu sade in fotoliu, avand insa alaturi o statuie in
picioare, in fapt, grupul statuar ar reprezenta scena mortii lui Barbu
Catargiu, care insa a murit in trasura impuscat ] – era pe la Patriarhie
Lascar Catargiu : “se cam opunea reformelor agrare ale lui Cuza” [ grup
statuar, statuia lui Lascar Catargiu este in picioare ] – era in Piata
Romanã fosta Piatã Lascar Catargiu
Extrasul de mai sus, pana sa adaug si alte articole care scriu si
acestea despre reforma agrara, legea rurala.
A fost sau nu, Barbu Catargiu “adeptul improprietaririi taranilor” ???
Barbu Catargiu conservatorul era in
conflict cu liberalii, vezi articolul de pe blogul lectiadeistorie.ro
*****
VITRINELE CURBE DIN BUCUREŞTIUL DE ALTADATĂ
https://despreusi.ro/vitrinele-curbe-din-bucurestiul-de-altadata/
Vechiul Bucuresti Dorel Livianu “ Ce faci astã searã tu “ (
cantec de altadata ! )
https://darvariu.ro/tag/bucurestiul-de-altadata/
Din Bucurestiul de altãdatã :
Vrei sa ne-ntalnim sambata seara
de G. Iosub(revista ''Orient Expres'' - Israel )
http://suflet-fara-chei.blogspot.ro/2010/06/din-bucurestiul-de-altadata.html
Acelasi articol de
mai sus, care a fost preluat de pe blogul :
http://secrapadeziua.blogspot.ro/2010/05/vrei-sa-ne-ntalnim-sambata-seara.html
“Bucurestiul inca mai poarta pe ici pe
colo cate ceva din superbele povesti de altadata.” Interviu cu fotograful Octav Dragan
http://www.bloguluotrava.ro/bucurestiul-inca-mai-poarta-pe-ici-pe-colo-cate-ceva-din-superbele-povesti-de-altadata-interviu-cu-fotograful-octav-dragan/
Bucurestiul de altadata
http://timp-liber.acasa.ro/noutati-290/bucurestiul-de-altadata-4547.html
Meseriaşi şi negustori în Bucureştiul
de-altadată
https://www.manufacturat.ro/events/meseriasi-si-negustori-in-bucurestiul-de-altadata/
Extras din articol
:
“Bucureştiul
interbelic avea gusturi fine, care combinau gastronomia traditională cu cea
europeană, adusă de negustorii şi alogenii care s-au stabilit în acea perioadă in capitala ţării, bine primiţi şi
sprijiniţi de autorităţile române.
Brutarii (pitarii) sau franzelarii, plăcintarii ,
jimblarii, simigii, băcanii, măcelarii,pastramagii,
bucătarii şi cofetarii aprovizionau bucureştenii cu cele mai alese bucate: franzele lungi, chifle şi cornuri,
prăjituri, bomboane şi înghetate: migdale
prăjite în zahăr roşu, acadele, rahaturi şi corăbiere turceşti, pişcoturi cu
ouă, pastă de halviţă albă cu migdale şi lămaie)
Se mai consumau peltele de lămâi şi
gutui şi fel de fel de dulceţuri de nuci, de trandafiri, de zmeură, de vişine,
dar şi greceşti : “dulceaţa de floare de plută, de rădăcină de cicoare, de
cireşe amare şi de mure”.
Printre deliciile consumate de bucureşteni mai erau plăcintele fel de fel ,
dar şi specialităţile turceşti: halvaua,
sarailiile, baclavalele şi cataifurile. Cofetariile italienilor ofereau
diferite specialităţi de îngheţată dar şi “ cassete şi şerbete napolitane”.
Oltenii vindeau zarzavaturi,
lapte, brânzeturi, unt, mangal, turcii
şi bulgarii vindeau dulciuri, alune, cafea şi băuturi răcoritoare, în
special limonadă, grecii şi macedonenii
vindeau covrigi şi plăcinte (cu brânză, cu carne sau simple, numite” bogacii”),
armenii vindeau covoare, ţesături şi
râşniţe de cafea, ţiganii vase din
alamă care urmau să fie cositorite, dar şi “ porumbielu fierbinte”. Tot ei
umblau cu mari coşuri de papură cu căni, ceşti, pahare, obiecte de veselă şi uz
curent, căpătând denumirea de “ telari” .
Târgul
Meseriaşilor pune la dispoziția vizitatorilor o
gamă diversificată de produse confecționate de artizani în încercarea lor
de revitalizare a vechilor meserii. Se vor regăsi
produse de manufactură specifice confecţionate de sticlari, bijutieri, croitori, blănari,
modişti, pălărieri, librari, căldărari, olari, mărgelari, tăbacari, fotografi,
pictori, dogari etc.
Zona Gastronomică “ Gusturi de-altădată” îi așteaptă pe bucureșteni cu preparate din bucătăria tradițională românească dar si alogenă, fiind
un spațiu unde pot încerca și degusta produse preparate după rețete vechi, romaneşti, turceşti,
armeneşti, italieneşti specifice perioadei interbelice, dar și un mod alternativ de relaxare în aer
liber, alături de familie și
prieteni.
Targul de marunţişuri “antichităţi” va aduna colecţionarii de
astăzi, urmaşii mămularilor şi telarilor de altădată.”
*****
Povesti despre Bucurestiul
de altadata
https://turnulluibabel.wordpress.com/2014/09/04/povesti-despre-bucurestiul-de-altadata/
Distractiile in
Bucurestiul de altadata
http://altmarius.ning.com/profiles/blogs/distractiile-in-bucurestiul-de-altadata
Poiana Moșnenilor.
Blogul oamenilor liberi
Centrul de Istoria
Mosnenilor din Tara Romaneasca. Un proiect initiat de Filip-Lucian Iorga
https://poianamosnenilor.wordpress.com/tag/bucurestiul-interbelic/
Statuile lui Barbu
si Lascãr Catargiu din Bucuresti
Străzile Bucureştilor – mică istorie
sentimentală în imagini (LI). Dealul Patriarhiei. GALERIE FOTO
http://www.zf.ro/ziarul-de-duminica/strazile-bucurestilor-mica-istorie-sentimentala-in-imagini-li-dealul-patriarhiei-galerie-foto-10390440/poze/
Si articolul poate
fi citit aici :
http://www.zf.ro/ziarul-de-duminica/strazile-bucurestilor-mica-istorie-sentimentala-in-imagini-li-dealul-patriarhiei-galerie-foto-10390440
“Dealul Mitropoliei, apoi al Patriarhiei, din 1925, constituie nu numai
centrul ortodoxiei româneşti, aici aflându-se sediul forumului ei suprem. În
anumite perioade, acest spaţiu a jucat un rol important şi în viaţa politică a
ţării, prin evenimentele ce s-au derulat aici şi prin prezenţa unor importante
instituţii ale statului.
O "carte de
istorie"
La
mijlocul secolului XVII, zona se găsea în mijlocul unor vii, aflate în
proprietatea domnilor ţării, iar mănăstirea, de fapt în afara oraşului, era
apărată de ziduri puternice. În 1698, Constantin Brăncoveanu construieşte o
clopotniţă la intrarea în perimetrul mănăstirii. În apropierea sa se aflau trei
cruci de piatră amintind de personalităţi şi evenimente, între care răscoala
seimenilor (corp de mercenari) în
1655 , precum şi asasinarea unor boieri, între care bunicul lui Constatntin
Brîncoveanu.
Dar
Dealul Mitropoliei a intrat în istorie în legătură cu alegerea lui Alexandru
Ioan Cuza ca domn al Ţării Româneşti (24
ianuarie 1859), susţinută de o mulţime de 30.000 de oameni Iniţial căimăcămia,
care conducea în acest moment treburile ţării, de orientare antiunionistă, a
dispus aducerea armatei pentru împrăştierea acestei mulţimi, dar generalul
Vlădoianu, dând dovadă de raţiune, a dispus retragerea trupelor, evitându-se
astfel ca Dealul Mitropoliei să devină locul unei "băii de sânge",
devenind, în schimb, locul în care s-a pus temelia Unirii Principatelor.
De-a
lungul vremii, dispunerea şi structura principalelor construcţii aflate în
acest perimetru au suferit o serie de transformări, corespunzătoare cerinţelor
vieţii religioase, dar şi de natură politică şi arhitecturală, astfel încât se
poate spune că Dealul Patriarhiei constituie o adevărată "carte de
istorie". Astfel, vechile chilii care să găseau în apropierea bisericii au
dispărut, locul lor fiind luat de Palatul Patriarhal şi de acela al Camerei
Deputaţilor.
Restaurările Bisericii Patriarhiei
Construită între 1654-1658 de domnitorul Constantin Şerban,
purtând hramul Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena, Biserica Patriarhiei este
şi ea o mărturie a continuităţii istorice, căci turlele sunt asemănătoare cu
acelea ale bisericii lui Neagoe Basarab din Curtea de Argeş. De-a lungul
vremii, domnii şi mai târziu conducătorii ţării au manifestat o grijă deosebită
pentru soliditatea şi aspectul său, astfel încât biserica a fost restaurată de
mai multe ori, în 1792-1799, 1834-1839, 1850, 1886, 1932-1935, deţinând, din
acest punct de vedere, un adevărat "record". Desigur, datorită
acestor restaurări, biserica păstrează puţin din forma sa iniţială, în schimb
fiind unul din lăcaşele religioase cele mai bine întreţinute ale ţării.
În acelaşi timp,
Biserica Patriarhiei este legată şi de istoria Bucureştilor, dat fiind că ea
adăposteşte moaştele patronului Capitalei, Sfântului Dimitrie Basarabov
(Dimitrie cel Nou), aşezate într-o raclă de argint, aduse din Bulgaria în 1774.
Un muzeu
Tot în timpul domniei
lui Constantin Şerban a fost ridicată şi
clădirea care acum adăposteşte Palatul
Patriarhal, destinată iniţial să fie locuinţa stareţului mănăstirii. Atunci
când devine sediul mitropoliei ţării, în 1668, în timpul domniei lui Radu Leon,
clădirea este refăcută şi extinsă, iar, în 1932-1935, după proiectul
arhitectului Gheorghe
Simotta, i se adaugă un corp în
care se găsesc sala mare a Tronului, cancelariile Patriarhiei, apartamentul
Patriarhului şi alte câteva încăperi. Valoarea clădirii este conferită de faptul
că ea este împodobită cu picturi reprezentând momente din istoria religioasă,
între care portrete ale capilor bisericii ortodoxe româneşti, dar şi politică,
culturală a ţării,. De fapt, această clădire a devenit un adevărat muzeu,
adăpostind obiecte de mare valoare folosite în efectuarea serviciului religios.
O inscripţie în versuri
Se consideră că Paraclisul bisericii, clădit odată cu
biserica, este piesa cea mai valoroasă din tot ansamblul mănăstiresc de pe
Dealul patriarhiei. Este refăcut în 1723, din iniţiativa unuia din cei mai
importanţi domnitori ai perioadei fanariote, Nicolae Mavricordat, ceea ce
dovedeşte că unii dintre aceştia au rămas în istorie nu numai ca
"jefuitori" ai ţării, ci şi ca autori de acte culturale şi
religioase. O altă "premieră" legată de această clădire îl constituie
faptul că inscripţia grecească a Paraclisului este redactată în versurile
poetului Dimitrie
Notara.
Un asasinat şi o dispariţie
Clopotniţa din Dealul Patriarhiei, care serveşte şi ca
poartă de acces în perimetrul ei, delimitat de ziduri, a fost construită în
1698, de un alt domn care s-a ilustra în calitate de ctitor, Constantin
Brâncoveanu. De această construcţie se leagă unul din evenimentele
sângeroase şi puţin elucidate ale istoriei româneşti, asasinarea politicianului
Barbu Catargiu în 1862. Scena este imortalizată
de o statuie aflată la poalele dealului, care însă acum se pierde între
blocurile noi ce o înconjoară.
O serie de obiective
existente pe Dealul Patriarhiei, consacrate la momentul ridicării lor, au
dispărut. Este vorba de "Ceasornicul de soare" sau "Tunul meridian",
realizat în 1845. "Semnalele", care erau declanşate de aprinderea
pulberii unui tun de razele soarelui, se auzeau în tot Bucureştiul. Existenţa
sa a fost însă scurtă, căci, în timpul Revoluţiei de la 1848 a fost distrus de
un grup de bucureşteni. Dacă arderea
Regulamentului Organic, de fapt prima constituţie a ţării româneşti,
incriminată de însuşi Karl Marx drept
"codice al muncii de clacă" (?!), apare justificată este greu de
înţeles de ce a fost distrus "Ceasornicul de soare" (din care a rămas
doar soclul cu vulturi sculptaţi, care se mai poate vedea si astăzi), dar cine
poate înţelege psihologia "grupurilor" de revoluţionari ?
Unul din primele
bulevarde
Nu
numai perimetrul în care se aflau construcţiile Patriarhiei, ci întreg Dealul a
fost renovat. Această iniţiativă se leagă de numele unui personaj cu reale
merite în modernizarea edilitară a Bucureştilor, generalul Pavel Kiseleff. După
planurile inginerului Vladimir Blaremberg, în 1832, au fost demolate căsuţele
care se aflau de-a lungul pantei, deschizându-se unul din primele bulevarde ale
Bucureşrilor.
De la Divanul
domnesc la Camera Deputaţilor
În afară de lucrările
Adunării elective din 1859, Dealul Patriarhiei a fost şi sediul unor instituţii
ale statului, între care Divanul Domnesc. Dezvoltarea politică a statului român
a făcut necesară construirea unui palat menit să adăpostească forul
legislativ al ţării, Camera Deputaţilor.
Importanţa care a fost acordată acestei construcţii reiese şi din faptul că,
pentru realizarea sa, a fost deschis un concurs internaţional, la care au fost
prezentate nu mai puţin de 30 de proiecte. În cele din urmă palatul a fost construit
în 1907, după planurile arhitectului Dimitrie Maimarolu
, fiind prima lucrare de
beton armat din tară. Este o construcţie
impozantă, în stil neoclasic de influenţă franceză, cu faţadă de 80 m.,
prezentând, în partea centrală, un peristil cu 6 coloane ionice. Impunătoare
este şi cupola sălii de şedinţe, în vârful căreia se găseşte un vultur cu
aripile desfăcute.
În
interiorul palatului au fost amplasate busturi, în bronz, marmură şi picturi,
ale marilor figuri politice din istoria României, care, în 1948, au dispărut. De-a lungul vremii,
clădirea a adăpostit instituţii ale forurilor legislative ale ţării: până în
1948 - Camera Deputaţilor, apoi Marea Adunare Naţională, şi în perioada
1989-1997, din nou, Camera Deputaţilor.
În ultima perioadă, perimetrul Dealului Patriarhiei, a
fost împodobit, cu o serie de statui reprezentând personaje care s-au ilustrat
în istoria sa şi a ţării, cum este aceea a lui Alexandru Ioan Cuza, dezvelită
în 2004. Cum
am avut ocazia să amintim în cuprinsul rubricii noastre, mai puţin inspirată
este statuia domnitorului Şerban Cantacuzino, care, la data când redactăm
aceste rânduri, şi-a "pierdut" o parte din soclu…
Articol
publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 14.12.2012”
*****
Barbu Catargiu 1808-1862, (statuia), Piata
Unirii, Bucuresti
https://mapio.net/s/64974022/
Statuia lui Barbu Catargiu de la poalele Dealului
Mitropoliei din Bucureşti
( o fotografie a Bucurestiului
interbelic )
http://fototecaortodoxiei.ro/1524-statuia-lui-barbu-catargiu-de-la-poalele-dealului-mitropoliei-din-bucuresti
Statui si Monumente
din Bucuresti
Barbu Catargi
http://statuidinbucuresti.blogspot.ro/2010/03/barbu-catargi.html
“La baza dealului Mitropoliei, am gasit
statuia lui Barbu Catargiu (26 octombrie 1807 - 8 iunie 1862) jurnalist si
politician roman. A fost prim ministru al Romaniei în 1862 pana cand a fost
asasinat pe data 20 iunie al acelui an, se presupune de catre Gheorghe Bogati,
in dreptul clopotnitei de la Mitropolie.
A fost lider al
partidei conservatoare si un stralucit orator. Era fiul marelui vornic Stefan
Catargiu si al Titei Vacarescu (fiica banului Barbu Vacarescu). Intre anii 1825
si 1834 a trait în strainatate, mai ales la Paris, unde a urmat studii de
litere, drept, istorie, filosofie si economie politica. A revenit in tara in
anul 1834 si a frecventat alaturi de Ion Campineanu si Ion Heliade Radulescu
cercurile Societatii Filarmonice.
Aceasta statuie este opera lui Raffaello
Romanelli a disparut de pe pozitia sa initiala datorita lucrarilor de demolare
din zona Pietii Unirii.”
*****
Monumentul Barbu Catargiu
http://nini.qsl.ro/node/360
“Acest monument al lui Barbu Catargiu este opera lui
Raffaello Romanelli, un cunoscut artist florentin. Barbu Catargiu a ramas in istorie prin
indemnul sau "totul pentru tara , nimic
pentru noi!". Pe la inceputul anilor 2000, primaria a recuperat statuia si
a amplasat-o intr-un loc in stanga Dealului Mitropoliei, in spatiul din fata
unor blocuri de 12 etaje. Soclul nu este cel original.
Pana la
sistematizarea zonei care a avut loc pe la mijlocul anilor 1980, Dealul
Patriarhiei a avut o panta mai lunga si mai lina, care se termina cu doua
piete: Piata 8 Iunie, inglobata ulterior in Piata Unirii si Piata Bibescu Voda.
In stanga
Dealului se afla un bloc de 12 etaje, in forma de U, care se continua pe
bulevardul Regina Maria. Pe locul acestui bloc, s-a aflat, Piata 8 Iunie şi
monumentul ridicat in onoarea celui care a fost Barbu Catargiu; acesta a fost
primul-ministru al guvernului unic al lui Cuza, guvern numit in 1862. Timp de
doi ani, domnitorul a condus cu două cabinete: unul la Iasi si unul la Bucuresti. Acest artist
florentin, Raffaello Romanelli a lasat mai multe lucrari in Bucuresti, printre
care si Monumentul Eroilor Sanitari. Acest om politic, Barbu Catargiu, a fost
apreciat atat de domnitor cat si de catre popor pentru integritatea lui.
Printre altele, el a
fost adeptul improprietaririi taranilor.
Dupa o sedinta
a Adunarii Deputatilor, pe 8 Iunie 1862, a fost asasinat cu un glont, in timp
ce trasura lui trecea pe sub clopotnita din Dealul Mitropoliei, in care de afla
cu prefectul Politiei Capitalei, Principele Nicolae Bibescu. Cine a fost
asasinul a ramas un mister pana in ziua de azi. Avea numai 54 de ani.
Cand s-a facut
sistematizarea in zona, in 1985, statuia a fost depozitata in spatele Casei
Scanteii (astazi Casa Presei Libere), unde a ramas pana la inceputul anilor
2000, cand Primaria Capitalei i-a gasit actualul amplasament. Soclul nu mai
este cel original care nu s-a mai pastrat.
Barbu Catargiu
a ramas in istorie pentru afirmatia: “Totul pentru tara ,
nimic pentru noi!”. In ultimul sau discurs tinut cu putin timp inainte de a fi
asasinat, el a facut urmatoarea afirmatie: “Pacea, domnilor, pacea si odihna
sunt scaparea tarii, si voi prefera moartea mai inainte de a calca sau de a
lasa sa se calce vreuna din institutiile tarii!”.
Un album cu fotografii ocazionat de acest subiect poate
fi vazut aici: http://nini.qsl.ro/yo3ccc/Monumentul%20Barbu%20Catargiu/index.html”
*****
Istoricul Stelian Tănase, despre STATUILE
Bucureştiului DISTRUSE de COMUNIŞTI
http://evz.ro/istoricul-stelian-tanase-despre-statuile-bucurestiului-distruse.html
Istoricul şi scriitorul
Stelian Tănase descrie, pe blog, maniera brutală în care regimul comunist a
demolat şi a topit statuile Bucureştiului de altădată.
„În 1948, partidul a hotărît să termine cu trecutul. În mai
multe pieţe se găseau imortalizaţi, în piatră sau bronz, mari figuri istorice.
Ele marcau faptul că Bucureştii nu au apărut pe hartă odată cu regimul adus de
tancurile sovietice. Avea o lungă istorie şi mari oameni. Or, comuniştii se
răfuiau cu trecutul, în numele luptei de clasă, iar statuile aminteau copios de
acest trecut. Ideea lor a fost să demoleze statuile – li se păreau prea reacţionare.
De altfel, purtătorii vii ai acestui trecut, umpleau închisorile. Viceprimarul
Constantin Doncea, a dat ordin să fie demolate. Cine era Doncea? Agent sovietic
GRU, fost lider al grevei ceferiştilor din 1933, brigadist în Spania, paraşutat
în Romania
la 19 august 1944. Un fanatic, un zelos.
Într-o noapte, statuia lui Carol l, din faţa Fundaţiilor Regale,
a fost încojurată cu rogojini şi, în acest tarc, buldozerele armatei au dat-o
jos, şi au dezmembrat-o. Ulterior, a fost dată la topit pentru a recupera
bronzul, ulterior folosit la statuia lui Stalin. Statuia lui Ion C. Bratianu
din piata Universitatii şi a lui Lascăr Catargiu din Piaţa Romană, a lui Pake
Protopopescu de bulevardul cu acelaşi nume, a lui Eugeniu Carada de lîngă Banca
Naţională au avut aceeaşi soartă. Statuia lui Take Ionescu de pe bulevardul
Magheru, nu ştiu prin ce miracol, a scăpat. Numai pentru zece ani. În 1958, a
fost şi ea demolată. Dupa 1990 unele statui – cele de piatră – au fost găsite
în curtea Palatului Mogoşoaia şi în alte locuri. Cele de bronz, nu. Numai cele
de piatră… Dacă ţineţi să aveţi statuie, trebuie să vă mai gîndiţi. Peste o
generaţie, cineva o va demola, pentru a pune alt zeu în loc”, scrie Stelian
Tănase.”
*****
BUCUREȘTI. MATERIE ȘI ISTORIE MONUMENTUL PUBLIC ŞI
DISTOPIILE LUI
http://arhitectura-1906.ro/2012/06/bucuresti-materie-si-istorie-monumentul-public-si-distopiile-lui/
extras :
“13 monumente de
for public din Bucureşti, unele dispărute, altele încă existând pe
amplasamentul original sau mutate, sunt subiectul unei cărţi şi al unui
remarcabil audio-ghid, demarate de studiul artistei Anca Benera polarizat de
starea de excepţie a monumentului public.
Volumul se
bazează pe o sumă de fişe transformate în studii de caz. Acestea notează, la
fiecare din cele 13 monumente de for public: autorul, amplasamentul,
inaugurarea, tipologia monumentului, comanda şi alegerea artistului,
perso-najul şi elementele constitutive ale monumentului, dimen-siuni,
materiale, inscripţii.
Ghidul audio
oferă un tur virtual prin Bucureşti la cele 13 monumente: Statuia Libertății/România Deliverată, Statuia lui Pake
Protopopescu, Statuia lui Ion C. Brătianu, Statuia lui Lascăr Catargiu, Statuia
lui Eugeniu Carada, Monumentul Eroilor Corpului Didactic, Statuia lui Take
Ionescu, Monumentul Infanteriei, Statuia Regelui Ferdinand I, Statuia lui I.
V. Stalin și Statuia lui Petru Groza.”
*****
O statuie pe
saptamana: Lascar Catargiu
1823-1899
http://metropotam.ro/Locuri-de-vizitat/O-statuie-pe-saptamana-Lascar-Catargiu-art7989090056/
“Rubrica noua de pe Metropotam incepe cu
una dintre cele mai noi statui din
Bucuresti: Lascar Catargiu de la statia Povernei, pe bulevardul
Catargiu.
Inceputa prin vara, terminata 99% in toamna (ii
mai lipsea numele de pe soclu si indepartarea plasticului care acoperea
elementele de jos), statuia e in sfarsit gata.
In ciuda inaugurarii recente, statuia nu-i deloc
noua. Ba chiar are peste suta de ani. Originalul,
executie a sculptorului Antonin Mercié, fusese inaltat in
Piata numita azi Romana in toamna 1907. Statuia a fost
inlaturata de comunisti, impreuna cu multe altele, prin anii '50, si a fost depozitata in curtea Combinatului Fondului
Plastic.
*****[ 2 fotografii, de ieri (de Arhiva
) si de azi, ale statuii, spre comparatie ] + alte fotografii
Ceea ce putem vedea azi la o statie de
fosta piata Lascar Catargiu (adica Romana, unde nu a mai ramas nici Lupoaica,recent
ras-mutata disciplinar) este o copie, realizare
a sculptorului Ioan
Bolborea.
Numele probabil va este cunoscut, Bolborea fiind
o semnatura din ce in ce mai frecventa pe noile statui care apar in capitala si
in tara - el a realizat ansamblul Caragialiana
– Caruta cu Paiate din fata TNB-ului, statuia lui
Alexandru Ioan Cuza de la intrarea prin
Campia Libertatii in parcul omonim (sau IOR),
si tot lui ii apartine si dubiosul Monument al
Infanteristului din parcul Kiseleff (zona parcarii
rotunde).
Inapoi la statuia lui Lascar Catargiu, am gasit
in legatura cu realizarea ei trei citate, din surse diferite:
- "Din vechea
statuie s-a pierdut capul lui Catargiu şi copilul, pe care le-am refăcut din
imaginile de epoca. Celelalte elemente ale ansamblului, mai puţin soclul, sunt
originale", il citeaza
pe sculptor blogul Proiect presa.
- "Statuia lui Lascar Catargiu urmează să fie amplasată la intersecţia
străzilor Povernei cu Viişoara, monumentul lui J. A. Mercie
fiind "o metaforă a muncii acestui prim-ministru". Statuia de trei
metri este de bronz şi a fost depozitată mult timp la Combinatul Fondului
Plastic. La baza statuii lui Lascăr Catargiu va fi pusă o femeie cu spice în
braţe şi un copil, ambele personaje fiind create de mine, din bronz", spune sculptorul intr-un
interviu de anul acesta.
- "Lucrarea datează din anii '30 [n.r. - ?!]. Comuniştii au scos-o şi ani de zile a fost
depozitată la Fondul Plastic. Când a fost dată jos s-a distrus portretul şi a
dispărut copilul. Sculptura va fi din bronz, va avea trei metri înălţime şi va
fi aşezată pe un soclu de aceeaşi dimensiune. La picioarele lui Lascăr Catargiu
va fi femeia semănătoristă în mână cu spice şi copilul pe care l-am refăcut.", il citeaza
si Gandul, intr-un articol nu prea flatant.
In fata acestor informatii usor contradictorii
recunoastem ca nu mai suntem siguri ce mai e nou si ce e vechi din statuia lui
Catargiu, dar asta nu ne impiedica sa o analizam putin.
Ne-am
intrebat ce cauta femeia in costum popular cu snopul de cereale pe umar la
picioarele lui Catargiu. Prim ministrul pe care
Caragiale il descria ca
fiind un "român neaoş, fără declamaţii
teatrale, fără apucături zănatece, dinastic până la târâre, patriot cuminte şi
dezinteresat până la a refuza un scaun de domnie, cunoscând profund ţara şi
lumea ei" era conservator,
iar guvernul sau a fost "cea mai tare expresie a ideii conservatoare în
limitele Constituţiunii de la 1866", apreciaza Titu Maiorescu.
In acest context ne intrebam de ce influenta taranista
sau semanatorista in personajul de la picioarele soclului (cu atat mai mult cu cat [*Lascar]Catargiu se cam
opunea reformelor agrare ale lui Cuza). Gasim o sugestie intr-un articol-jurnal al
istoricului Andrei Pippidi - taranca ar fi reprezentand patria recunoscatoare.
Nu prea versati intr-ale simbolisticii statuare, luam informatia de buna, si
vom considera taranca o metafora pentru memoria colectiva a poporului care
arata urmasilor un important om politic (citeste despre
cariera sa aici).
Nu
ne este clar nici ce obiect se afla in spatele lui Catargiu, pe soclu. Vezi imaginea de mai sus, cine vrea sa isi dea cu parerea?
Sinceri sa fim, nu
ne plac prea tare statuile istorice. Cel putin nu cele facute in
contemporaneitate. Nu ne place teribil nici statuia lui Carol I, care a
costat vreo 2 milioane si ceva de euro, iar cand am citit cati bani s-au platit pe
cele doua statui recente ale
lui Bolborea (Cuza si Catargiu) - un milion de euro adica, au inceput chiar sa
ne displaca.
Iar daca statuia lui Cuza macar sta mai bine la intrarea in parcul care ii
poarta numele, bietul Catargiu a fost inghesuit intr-o statie de autobuz, intre
blocuri si masini, in fata unor pubele de strans materiale reciclabile.
Voi ce parere aveti despre statuia lui Lascar Catargiu? Sau despre statuile noi
din Bucuresti?”
*****
**Parcul Libertatii (numit asa in anii comunismului) este fostul Parc Carol
(redenumit azi cred, Parcul Carol), dar nu este acelasi cu parcul IOR.
*****
Barbu Catargiu
http://www.ampt.ro/ro/monument/barbu-catargiu
“AUTOR
RAFFAELLO ROMANELLI
ANUL AMPLASARII
1900 - REAMPLASAT 2011
MATERIALE FOLOSITE
BRONZ
ADRESA
ALEEA DEALUL MITROPOLIEI
Grupul statuar
”Barbu Catagiu” este un monument turnat în bronz și așezat de pe
un soclu din granit (polișat) din
Suedia. Autorul acestuia este Raffaello Romanelli. Monumentul poate fi vizitat
pe strada Bibescu Vodă, stradă aflată la poalele Dealului Mitropoliei, unde a
fost reamplasat în 2001.
Barbu Catargiu
a fost un jurnalist și
politician român. În 1862 a devenit Prim Ministru al României, an în care a
fost asasinat chiar în apropierea locului în care este amplasat monumentul.”
*****
22 ianuarie 1862 – Se formează primul
guvern unitar al Principatelor Unite ale Moldovei şi Valahiei, în
frunte cu primul ministru Barbu Catargiu
https://cersipamantromanesc.wordpress.com/tag/barbu-catargiu/
[...]“Conflictul între conservatorii conduși de Barbu Catargiu și liberali (supranumiţi “roșii“) grupați în jurul lui IC Brătianu, CA Rosetti și Mihail Kogălniceanu s-a ascuțit, odată cu promovarea
proiectului de lege rurală, întocmit încă din 1860 de Comisia centrală şi adus
în discuţia Camerei la 25 mai 1862.
Acesta nu prevedea împroprietărirea
pe loturile pe care țăranii
le lucrau, ci constiuirea așa-zisul
pământ comunal, reprezentând câte 3 pogoane de fiecare familie.
Chiar dacă se autoriza
vinderea sau închirierea către ţărani a unor loturi pe moşiile statului şi a
instituţiilor publice, acest lucru nu era posibil pe moşiile boiereşti.
Proiectul a fost combătut
intens de opoziţia liberală. Mihail Kogălniceanu arăta că proiectul nu ţinea
cont de prevederile Convenţiei de la Paris din 1858, însă având majoritatea în
Cameră, era evident că executivul conservator condus de Catargiu îşi va impune
demersul.
Pentru a împiedica acest fapt, opoziția a apelat la mase şi a convocat pe 11
iunie la împlinirea a 14 ani de la revoluţia de la 1848, o mare adunare
pe Câmpia Libertăţii din Dealul Filaretului.
Motivaţia era aniversarea revoluţiei de la 1848, însă scopul
real era exercitarea unei presiuni care să ducă la căderea guvernului.
În aceeaşi zi, majoritatea
Adunării intenţiona să voteze legea agrară conservatoare. De accea,
deputaţii conservatori au cerut guvernului să interzică manifestaţia anunţată
de opoziţie.
Barbu Catargiu a asigurat Adunarea că “voi prefera a fi
zdrobit decât a îngădui slăbirea liniştei: voi prefera moartea mai înainte de a
călca sau a lăsa să se calce vreuna din instituţiile ţării“.
Acesta cuvinte fatidice au fost rostite numai cu o jumătate de
oră înainte ca o mână misterioasă să-l asasineze.
În Camera dominată de
gruparea Conservatoare reformele lui Cuza se împotmoleau mereu, iar legea
rurală nu avea nici o şansă să fie aprobată.
Atunci, Cuza a recurs la
ultima mişcare pe care o avea în plan, dizolvarea Parlamentului, în mai 1864.
Însă prima victimă a Legii rurale avea să fie premierul Barbu Catargiu.
Dar e puţin probabil să fi fost un impuls de moment, multe alte
fapte indică premeditarea.
S-a bănuit că asasinarea lui Barbu Catargiu ar fi fost comandată
chiar de Cuza, sau de apropiaţi şi susţinători ai acestuia.
Inexplicabil, trăsura (închisă) a lui Barbu Catargiu plecase din
faţa Parlamentului (aflat atunci în sediul din Dealul Mitropoliei, azi Dealul
Patriarhiei), iar primul-ministru a fost nevoit să plece de acolo cu trăsura
(deschisă) a prefectului de poliţiei, Nicolae
Bibescu care, e drept, se afla şi el alături, pe banchetă, la momentul
asasinatului.
El a fost poreclit, tocmai datorită acestui eveniment, „Bibescu
Pistol”. S-a tras foarte de aproape,
dintr-o poziţie privilegiată, ca şi
cum fusese stabilit ca trăsura să aibă un anumit traseu, o anumită oprire, care
să permită asasinului să ţintească perfect.
Glontele a produs o rană adincă în ceafă la nivelul vertebrei
cervicale, unde se unesc gîtul cu trunchiul, a lovit coloana și a rupt-o. Aceasta a fost cauza morții primului ministru, care a fost
instatanee.
Nedescoperit până în ziua de azi,
asasinul lui Barbu Catargiu a executat cu adevărat o crimă perfectă.”[...]
“Dimitrie Dunca nu a putut fi găsit şi nu a fost interogat. Prefectul Poliţiei, Nicolae Bibescu,
singura persoană care se afla cu Catargiu în momentul morţii, s-a numărat şi el
printre suspecţi.”
“Declaraţiile lui Bibescu despre presupusul asasin au fost contradictorii. După
ce a declarat iniţial, că asasinul a tras de pe scara trăsurii, a revenit
asupra celor spuse, susţinând că, de fapt, glonţul ucigaş a venit dinspre
clopotniţa Bisericii Sf Dumitru.
Faptul că Bibescu a încheiat cercetările la scurt timp după
asasinat, clasând crima cu autor necunoscut, a stârnit şi mai multe suspiciuni.”
*****
O bãtaie cu folos
https://lectiadeistorie.ro/2018/04/19/o-bataie-cu-folos/
“La poalele Dealului Mitropoliei, în stânga cum privești spre biserică, având pe fundal un
bloc de perfectă banalitate se află un ansamblu statuar. Bucureștenii nici nu-l mai văd, atât de mult
s-au obișnuit cu el. Ceilalți trecători, mai ales pelerini, nu-l văd
pentru că altele sunt gândurile lor.
Monumentul merită totuși mai multă atenție.
În primul rând, personajul căruia i-a fost închinat e de primă mărime:
cel dintâi prim ministru român, Barbu Catargiu. Ansamblul înfățișează
scena morții
lui. Creație
a lui Raffaello Romanelli, italianul de talent care a dăruit capitalei
sculpturi de toată cinstea, statuia lui Barbu Catargiu este impresionantă, deși denaturează adevărul. Barbu Catargiu
nu s-a stins liniștit
într-un fotoliu. El a
fost victima uneia dintre crimele cu autor necunoscut care au însângerat
Capitala.
A fost împușcat
pe când ieșea în trăsură pe sub poarta Mitropoliei.
Era însoțit de șeful Poliției,
prinţul Nicolae Bibescu. Suficient cât să se facă toate supozițiile posibile. A curs multă cerneală pe
acest subiect și încă nu e
epuizat. De la omul legii până la domnitorul țării – nimeni n-a scăpat de bănuială. Dar autorul nu a fost
găsit niciodată. Barbu Catargiu venea la de Adunarea Naţională Legislativă care
avea pe atunci sediul lângă Mitropolie. Avusese o intervenție, ultima dintre multele lui intervenții în care apăra cu fermitate și talent oratoric instituțiile statului. Încheiase cu următoarea
frază, inscripţionată pe lespedea de mormânt: „Pacea, domnilor, pacea şi
liniştea sunt scăparea ţerrei şi voiu prefera moartea mai înainte de a călca
sau a lăsa să se calce vreuna din instituţiile ţerrei.” Câteva minute mai
târziu murea, înainte să fi împlinit 55 de ani. Era duminică, 8 iunie 1862, ora
cinci şi jumătate după amiază. În acelaşi moment, un fulger loveşte şi năruie
crucea de pe biserica moşiei Maia, din Ialomiţa, moşia familiei Catargiu.
Barbu Catargiu avusese o viață cel puțin interesantă. Fiu al unei familii boierești, avea ca tată pe marele vornic Ștefan Catargiu, iar ca mamă pe Stanca
Văcărescu şi descindea din stirpea lui Constantin Brâncoveanu. Fusese un tânăr
deloc cuminte. Învățase fără
tragere de inimă puțina carte
care se învăța atunci. Era subțirel la trup și nu prea înalt, dar avea sânge
fierbinte. Alături de alți câțiva cu apucături asemănătoare, ținea calea fetelor și femeilor care spălau rufele în apele
Cișmigiului. Nu s-au potolit până când
bărbaţii nu s-au organizat într-o adevărată poteră și, care cu ce a avut la îndemână, le-au
tras o mamă de bătaie gospodărească și răcoritoare. Ion Ghica povesteşte indignat despre viaţa
cuconaşilor cu pricina: „cari se ţineau de ştrengării şi ajunseseră a fi spaima
mahalalelor. Ei petreceau ziua în Cişmegiu cu lăutari pe iarbă verde şi, cum
răsărea luna, plecau cu ghitare şi cu flaute la serenade pe sub ferestrele
fetelor şi a nevestelor frumoase. Până-n ziuă vuiau mahalalele de cântece, de
gâlcevi, de bătăi şi de lătrări de câni.”
Bucureștii pe vremea lui Barbu Catargiu [ foto ]
Numai că un coleg de generație – dintre cei pe care cuconașii noștri îi
disprețuiau fiindcă se țineau de carte și ocoleau scandalul – și-a permis să râdă de pățania lor. Bărbucică, cel care habar
n-avea că va intra în istorie, a pus la cale o răzbunare vicleană. Cu taraful
după el, a început să cânte serenade pe sub ferestrele logodnicei tânărului
care-l ofensase, Palama pe numele lui. Bărbucică avea o voce de mare vibrație, cânta cu talent și ofta convingător. Palama a ripostat și de aici s-a ajuns la bătaie.
Bărbucică, fără multă șovăială, și-a înjunghiat adversarul. Mama
acestuia, cucoana Palama, convinsă că fiul ei e pe moarte, s-a repezit în
puterea nopții la poarta palatului domnesc unde a
trezit pe vodă cu urlete de fiară rănită. Domnitorul Grigore Dimitrie Ghica, om
de 70 de ani, ajuns la limita răbdării, își zbârlește barba și hotărăște ca Bărbucică să fie întins la scară și bătut cu nuiele la tălpi! Porunca
domnească din 25 mai 1825 arată cât era de sastisit: ”Io Grigore Dimitrie Ghica
voievod din cercetarea judecății
departamentului criminalicon (…), îndestulându-se domnia mea de necuviincioasa
faptă a acestui Barbu Catargiu și
măcar că se cuvenea a-l pedepsi după căderea și măsura vinei lui, după cum pravila orânduiește, noi încă cu a iubirii de oameni
cumpănă, ușurându-i osânda cea cuviincioasă,
hotărâm și poruncim dumitale, epistatule al Armășiei ca mai întâi să se pedepsească cu
bătaie în priveliște, aici la
domneasca noastră curte.”
Unii spun că
domnitorul însuşi a administrat nuielele cuvenite. Așa că junele crai o încasează din nou, de
data asta mult mai rușinos. După
bătaie, timp de șase
luni este închis la mănăstirea Sărindar, unde se tratau nebunii.
Tânărul Palama nu a murit însă, așa că familia pedepsitului se face luntre și punte ca să-l scape. Imediat după ieșirea din ospiciu, Bărbucică este
expediat val vârtej la Paris . Și, minune, tânărul de 18 ani se apucă de carte. De data asta,
cât se poate de serios, prieten fiind cu viitorul domnitor Barbu Știrbei. În Parisul acelor vremi trăia o
vestită ghicitoare, madame de Lenormande, iar aceasta le-a prevestit celor doi
lucruri incredibile. Lui Barbu Știrbei
– că va purta coroana domnească și celuilalt Barbu – că va ajunge o mare personalitate, dar va
muri de moarte aprigă!
De la Paris nu s-a mai întors Bărbucică cel scandalagiu, ci
Barbu Catargiu, un tânăr instruit, cu talent de vorbitor, cu evidente calități de conducător. Greu de recunoscut în
junele elegant și distins,
fostul craidon bătut de mahalagii în Cișmigiu și de vodă
la scara palatului!
Intrat în politică în tabăra conservatoare căreia simţea că îi
aparţine şi pe care n-a trădat-o niciodată, înregistrează succes după succes.
Devine de temut la tribună, este ovaţionat şi invidiat deopotrivă. Iar apoi, pe
nesimţite, devine indezirabil. Şi asta i-a fost transmis în mod brutal,
printr-un glonţ care nu i-a dat timp să ştie că moare.
Moartea lui Barbu Catargiu a fost
năucitoare. Există în satul
Maia, fost Maia Catargiului, unde a era castelul familiei și unde este îngropat cel dintâi prim
ministru din istorie, un adevărat muzeu închinat acestui om, dar mai ales morții lui. Într-un sicriu de cristal sunt
expuse hainele însângerate purtate de Barbu Catargiu în ziua morții. Sicriul n-a fost niciodată deschis
din 1862.
Bineînțeles,
conservatorii au primit greu lovitura. Tăcea pentru totdeauna o voce care
vorbise foarte bine în numele lor. Aşa ca hotărăsc să ridice un monument şi
Rafaello Romanelli le satisface dorinţa. Grupul statuar a fost iniţial aşezat
în partea dreaptă a aleii care urcă spre Mitropolie. Dar vremurile erau
tulburi. Liberalii fierbeau, conservatorii simţeau că le fuge pământul de sub
picioare. Nu putea fi vorba de dezvelirea unei
statui a unuia de-al lor, unul care se împotrivise cu tărie reformei agrare.
Şi lucrarea a rămas acoperită cu pânză în aşteptarea unui moment prielnic.
Moment care n-a mai venit. Aşa că statuia lui Barbu Catargiu a fost dezvelită
deloc glorios, de vânt şi de ploile cerului.
Numele lui Barbu Catargiu înfruntă veacurile însoţit mai mult de
respect şi mai puţin de amintirea, tot mai ştearsă, a tinereţilor lui agitate.
Statuia a avut şi ea încercările ei. A tot fost mutată, un timp chiar aruncată
în spatele Casei Scânteii, unde se aruncau într-o vreme statuile celor care nu
corespundeau intereselor regimului comunist. Abia târziu, la începutul noului
mileniu, a fost readusă lângă Mitropolie şi aşezată pe locul de astăzi.
Soclul original a fost
distrus şi înlocuit cu altul nou pe care s-a inscripţionat, până la urmă,
crezul lui Barbu Catargiu: „Totul pentru ţară ,
nimic pentru noi!”.
Crezul acesta, după cum se vede, era la fel de păgubos în veacul al
nouăsprezecelea ca şi astăzi.
*****
de G. Iosub(revista ''Orient Expres'' -
http://suflet-fara-chei.blogspot.ro/2010/06/din-bucurestiul-de-altadata.html
Aceasta statuie este opera lui Raffaello Romanelli a disparut de pe pozitia sa initiala datorita lucrarilor de demolare din zona Pietii Unirii.”
Inceputa prin vara, terminata 99% in toamna (ii mai lipsea numele de pe soclu si indepartarea plasticului care acoperea elementele de jos), statuia e in sfarsit gata.
In ciuda inaugurarii recente, statuia nu-i deloc noua. Ba chiar are peste suta de ani. Originalul, executie a sculptorului Antonin Mercié, fusese inaltat in Piata numita azi Romana in toamna 1907. Statuia a fost inlaturata de comunisti, impreuna cu multe altele, prin anii '50, si a fost depozitata in curtea Combinatului Fondului Plastic.
Numele probabil va este cunoscut, Bolborea fiind o semnatura din ce in ce mai frecventa pe noile statui care apar in capitala si in tara - el a realizat ansamblul Caragialiana – Caruta cu Paiate din fata TNB-ului, statuia lui Alexandru Ioan Cuza de la intrarea prin Campia Libertatii in parcul omonim (sau IOR), si tot lui ii apartine si dubiosul Monument al Infanteristului din parcul Kiseleff (zona parcarii rotunde).
Inapoi la statuia lui Lascar Catargiu, am gasit in legatura cu realizarea ei trei citate, din surse diferite:
- "Din vechea statuie s-a pierdut capul lui Catargiu şi copilul, pe care le-am refăcut din imaginile de epoca. Celelalte elemente ale ansamblului, mai puţin soclul, sunt originale", il citeaza pe sculptor blogul Proiect presa.
- "Statuia lui Lascar Catargiu urmează să fie amplasată la intersecţia străzilor Povernei cu Viişoara, monumentul lui J. A. Mercie fiind "o metaforă a muncii acestui prim-ministru". Statuia de trei metri este de bronz şi a fost depozitată mult timp la Combinatul Fondului Plastic. La baza statuii lui Lascăr Catargiu va fi pusă o femeie cu spice în braţe şi un copil, ambele personaje fiind create de mine, din bronz", spune sculptorul intr-un interviu de anul acesta.
- "Lucrarea datează din anii '30 [n.r. - ?!]. Comuniştii au scos-o şi ani de zile a fost depozitată la Fondul Plastic. Când a fost dată jos s-a distrus portretul şi a dispărut copilul. Sculptura va fi din bronz, va avea trei metri înălţime şi va fi aşezată pe un soclu de aceeaşi dimensiune. La picioarele lui Lascăr Catargiu va fi femeia semănătoristă în mână cu spice şi copilul pe care l-am refăcut.", il citeaza si Gandul, intr-un articol nu prea flatant.
In fata acestor informatii usor contradictorii recunoastem ca nu mai suntem siguri ce mai e nou si ce e vechi din statuia lui Catargiu, dar asta nu ne impiedica sa o analizam putin.
In acest context ne intrebam de ce influenta taranista sau semanatorista in personajul de la picioarele soclului (cu atat mai mult cu cat [*Lascar]Catargiu se cam opunea reformelor agrare ale lui Cuza). Gasim o sugestie intr-un articol-jurnal al istoricului Andrei Pippidi - taranca ar fi reprezentand patria recunoscatoare. Nu prea versati intr-ale simbolisticii statuare, luam informatia de buna, si vom considera taranca o metafora pentru memoria colectiva a poporului care arata urmasilor un important om politic (citeste despre cariera sa aici).
Iar daca statuia lui Cuza macar sta mai bine la intrarea in parcul care ii poarta numele, bietul Catargiu a fost inghesuit intr-o statie de autobuz, intre blocuri si masini, in fata unor pubele de strans materiale reciclabile.
Voi ce parere aveti despre statuia lui Lascar Catargiu? Sau despre statuile noi din Bucuresti?”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu