Doctrina Ortodoxa
despre Antihrist ( Scutul Misionarului Ortodox )
Impotriva
Bisericii lui Hristos luptã Antihristul.
Antihristul
inseamna, in traducere din limba greaca, dusmanul lui Hristos.
Acest dusman
al lui Dumnezeu si al oamenilor buni existã si fãptuieste din vremuri
strãvechi.
Vorbind pe
întelesul nostru, acesta este diavolul ( clevetitorul sau ispititorul ), fostul
primul înger ( bun ), care a cazut impreuna cu adeptii sãi, din trufie si
neascultare a lui Dumnezeu.
Din invidie
fata de primii oameni, el i-a ispitit si pe dansii spre pacat – sa incalce
porunca lui Dumnezeu.
Cand Domnul,
pedepsindu-i pentru pacat pe diavol ( ca ispititor ) si pe primii oameni ( ca
cei care au cazut in ispitã ), El, printre altele, mangaindu-i pe oameni, i-a
spus diavolului : “Dusmanie voi pune intre tine si intre femeie, intre samanta
ta si samanta ei ; aceasta iti va zdrobi capul, iar tu ii vei întepa cãlcâiul”
( Facerea 3, 15 ).
De aici incepe
si lupta Binelui cu Rãul, a diavolului si aliatilor lui ( urmasilor lui ) cu
femeia si urmasii ei, oamenii credinciosi lui Dumnezeu.
Principala
sãmântã a femeii, care trebuia sa steargã de pe fata pamantului, sa striveasca
capul sarpelui, este Hristos, Care S-a nascut din Preasfanta Fecioara Maria.
Diavolul stia
aceasta si de aceea s-a straduit din rasputeri, ca pana la venirea lui Hristos,
sa-si înrobeascã oamenii.
Cat de mult
oamenii de pana la venirea lui Hristos erau supusi puterii diavolului, cat de
dezvoltate erau pãgânismul si idolatria – despre acestea ne spune Scriptura si
Istoria popoarelor.
Ei si ce ?
Chiar daca a
fost asa, cu venirea lui Hristos, lumina a alungat intunericul si diavolul a
fost lovit chiar in cap astfel, incat a fost nevoit sa cedeze locul semintiei
Bisericii lui Hristos.
Dar, cedând
locul, el nu inceteaza sa-i dãuneze Bisericii si s-o întepe in locurile
accesibile ( in cãlcâi ), pana cand, in sfarsit, nu va veni pe pamant
omul-imparat, cu trei ani si jumatate inaintea celei de-a doua veniri a lui
Hristos ( 2 Tesaloniceni 2, 3-8 ; Apocalipsa 13, 1-7 ; Daniel 7, 25 ; 11, 36 ).
In sens larg,
antihrist este numit orice dusman al lui Hristos, care respinge sau
rastalmaceste dogmele principale ale crestinismului, oricine care, de exemplu, nu recunoaste adevarul
intruparii lui Hristos ( 2 Ioan 7 si 1 Ioan 4, 3 ), invata impotriva adevarului
lasat de Hristos, cum sunt toti ereticii incepand cu timpurile apostolilor.
In sensul propriu, dupa cum Hristos este unul, tot unul
va fi, in sens propriu, si antihristul.
Acesta este
ultimul, cel mai inversunat dusman al lui Hristos si al Bisericii Lui, care va
veni spre sfarsitul acestei lumi, inainte de a doua venire a Fiului lui
Dumnezeu pe pamant.
O asemenea
talmacire diferitã a cuvantului antihrist, o aratã deosebit de clar Sf. Ioan
Damaschin.
“Trebuie sa
stim, zice el, cum va veni antihristul ; dar si oricine nu marturiseste pe Fiul
lui Dumnezeu ca pe Dumnezeu întrupat, este tot antihrist”.
Cea mai clara
invatatura despre chipul ultimului antihrist, se contine in capitolul 2 al
Epistolei a II-a a apostolului Pavel, adresata Tesalonenilor.
Dorind sa-i
linisteasca pe crestinii tesaloneni, care erau framantati de gandul celei de-a
doua veniri a lui Hristos, apostolul spune :
2 Tesal. 2, 3.
Sa nu vã amãgeascã nimeni cu nici un chip, caci ziua Domnului nu va sosi pana
ce mai intai nu va veni lepãdarea de credintã si nu se va da pe fatã omul
nelegiuirii, fiul pierzãrii,
4. Potrivnicul,
inaltandu-se mai presus de tot ce se numeste Dumnezeu sau e facut pentru
inchinare, asa incat sa se aseze el in Biserica lui Dumnezeu si pe sine sa se
dea drept dumnezeu.
9. Iar ivirea
aceluia va fi prin lucrarea lui satan, insotita de tot felul de puteri si de
semne si de minuni mincinoase.
10. Si de
amagiri nelegiuite, pentru fiii pierzãrii, fiindcã n-au primit iubirea
adevãrului, ca sa se mantuiasca.
Daca
antihristul va fi un om anumit, trupesc, atunci si nasterea lui va fi tot
trupeascã.
Dupã
invatatura parintilor si invatatorilor Bisericii, se va naste el dintr-o femeie
desfranata, de neam iudeu, din spita lui Dan, si chiar va fi tãiat imprejur,
dupa obiceiul iudeilor ( Cartea despre credintã, p. 270. Mar.cul.p.126, v. si
127 ).
In apostolul
tâlcuitor se explicã cã din spita lui Dan dupa trup, va veni antihristul ( p.
410 ).
Dupa
invatatura Bisericii Ortodoxe, antihristul va veni inainte de sfarsitul lumii.
Temei pentru
aceasta invatatura ea are cuvantul lui Dumnezeu si in scrierile parintilor si
invatatorilor Bisericii.
Apostolul si
evanghelistul Ioan Teologul, in prima sa epistolã, afirmã cã antihristul va
veni, iar apostolul Pavel, de acum clar si sigur, spune cã pe antihrist il va
omorî Insusi Iisus Hristos prin suflarea gurii Sale ( 2 Tesal. 2, 8 ).
Sf. Iustin
Filosoful ( sec. II ) spune : “înainte de a doua venire a Fiului lui Dumnezeu
va veni omul razvratirii, care va vorbi cuvinte trufase si nelegiuite asupra
Celui de Sus” ( Razgov. S Trifonom, str. 137 ).
Sf. Ioan
Damaschin, in Teologia sa, scria urmatoarele : “antihristul are a veni inaintea
sfarsitului veacului” ( cap. 26 ).
Mai departe,
Biserica Ortodoxa invata cã antihristul va domni un anumit timp, anume trei ani
si jumatate.
Temei pentru
aceasta ea gaseste in cuvantul lui Dumnezeu si in scrierile parintilor si
invatatorilor Bisericii.
Sf. Ioan Gurã
de Aur, in conv.76 asupra evangheliei dupa Matei, explicã cã Mântuiotrul,
vorbind despre nenorocirile ce se vor abate asupra Ierusalimului, vorbea si
despre ultimele zile ale lumii, care se vor scurta de dragul celor alesi.
Acest gand
este exprimat si in cap.105 la Sf. Efrem Sirin si
in cuvantul lui Ipolit : « imparatia antihristului degraba se va
ruina ».
In afara de
aceste semne indirecte, despre timpul scurt al domniei lui antihrist, sunt si
indicatii destul de directe si de clare.
Astfel, in
cartea proorocului Daniel, citim : “vor fi dati in mâna lui o vreme si vremuri
si jumatate de vreme” ( Daniel 7, 25 ; comp. 12, 7 ).
Sf. Chiril din
Ierusalim, explicând aceste cuvinte, scrie : “Antihristul are sa domneasca trei
ani si jumatate.
Nu din carti
indoielnice, dar de la proorocul Daniel spunem, pentru ca spus este : vor fi
dati în mâna lui o vreme si vremuri si jumatate de vreme.
O vremea
inseamna un an, vremuri – inca doi ani de nelegiuiri ale lui...
Iar jumatate
de vreme este jumatate de an” ( 15 oglas.poucen. I. 14, 9 ).
Si mai clar,
timpul imparatiei antihristului este aratat în Apocalipsa, unde se spune :
« si i s-a dat putere sa lucreze timp de patruzeci si doua de luni »
( Apocalipsa 13, 5 ).
Argumente
din Cuvantul lui Dumnezeu pentru Doctrina Ortodoxa despre Antihrist
Antihristul va
veni inainte de a doua venire a Domnului Iisus Hristos pe pamant :
2 Tesal. 2, 3.
Sa nu va amageasca nimeni cu nici un chip, caci ziua Domnului nu va sosi pana
ce mai intai nu va veni lepadarea de credinta si nu se va da pe fatã omul
nelegiuirii, fiul pierzarii.
4.
Potrivnicul, inaltandu-se mai presus de tot ce se numeste Dumnezeu sau a facut
pentru inchinare, asa incat sa se aseze el in Biserica lui Dumnezeu si pe sine
sa se dea drept dumnezeu.
8. Si atunci
se va arãta cel fara de lege, pe care Domnul Iisus il va ucide cu suflarea
gurii Sale si-l va nimici cu stralucirea venirii Sale.
Dar cuvantul
lui Dumnezeu spune cã in toate timpurile existentei Bisericii lui Hristos, pe
pamant vor apãrea printre credinciosi, premergatori ai lui antihrist.
1 Ioan 2, 18.
Copiii mei, este ceasul de pe urmã si precum ati auzit cã vine antihrist, iar,
acum multi antihristi s-au aratat, de aici cunoastem cã este ceasul de pe urmã.
1 Ioan 4, 3.
Si orice duh, care nu mãrturiseste pe Iisus, nu este de la Dumnezeu, ci este
duhul lui antihrist, despre care ati auzit cã vine si acum este chiar in lume.
Cum deci sa-i
recunoastem pe acesti premergãtori.
Premergãtorii
antihristului, probabil se vor purta si vor actiona in Biserica lui Hristos,
asa cum va face insusi antihristul, iar cuvantul lui Dumnezeu despre persoana
si faptele lui antihrist ne spune urmatoarele :
( 1 ) In
primul rand, antihristul se va deosebi printr-o trufie satanica, el se va da
drept Dumnezeu :
Daniel 11, 36.
Si regele va face dupa placul sãu si se va ridica si se va trufi impotriva
oricarui dumnezeu si impotriva Dumnezeului dumnezeilor va spune lucruri
nemaiauzite si va propãsi pana ce sfarsitul mâniei va veni, cã ceea ce este
hotarat se va intampla.
37. Si nu va
lua aminte la dumnezeii parintilor lui si nici la dumnezeul placut femeilor si
nu va bãga in seama pe nici un alt dumnezeu, caci el se va ridica deasupra
tuturor. Com. : 2 Tesal. 2, 4.
De aceea,
orice om care se mandreste cu piosenia lui si care spune : “Eu sunt sfant,
curatit si nu am nevoie de tainele harice pentru sfintirea mea” – este prins in
duhul antihristului.
( 2 ) In al
doilea rand, antihristul se va aseza in templul lui Dumnezeu ( vezi : 2 Tesal.
2, 4 ), adica nu numai cã nu va cinsti locasurile sfinte ale lui Dumnezeu, dar
chiar le va profana :
Daniel 7, 21. M-am
uitat, si cornul acela purta razboi cu cei sfinti si i-a biruit. Care zi si i-a
rasturnat locul templului sãu.
Prin urmare,
si premergatorul antihristului nu va cinsti templele lui Dumnezeu, ca locuri
speciale pentru rugaciune lui Dumnezeu, si le va profana.
( 3 ) In al
treilea rand, antihristul va incepe prigonirea asupra Preacuratei Fecioare
Maria, Maica a Domnului, si asupra sfintilor lui Dumnezeu :
Apocalipsa 13,
7. Si i sa dat sa facã razboi cu sfintii si sa-i biruiascã si i s-a dat ei
stapanire peste toata semintia si poporul si limba si neamul.
Daniel 7, 21.
M-am uitat, si cornul acela purta razboi cu cei sfinti si i-a biruit Comp. :
Apocalipsa 12, 1-5 ; 11, 3-8.
Si va purta
razboi cu ingerii : Apocalipsa 12, 7-9.
Cu alte
cuvinte, antihristul se va strãdui sa nimiceascã in Biserica lui Hristos
cinstirea prin rugaciuni a Maicii Domnului, a ingerilor si a sfintilor ; de
aici reiese clar cã oamenii care nu o cinstesc pe Imparateasa si Stapanitoarea
Cereascã si pe ingerii lui Dumnezeu nu sunt urmasii lui Hristos, dar ai
antihristului.
( 4 ) In al
patrulea rand, antihristul si-a ps in gand sa schimbe sarbatorile crestinilor :
Daniel 7, 25.
Si va grai cuvinte de defaimare impotriva Celui Preainalt si va asupri pe
sfintii Celui Preainalt, si isi va pune in gand sa schimbe sarbatorile si legea,
si ei vor fi dati in mana lor o vreme si vremuri si jumatate de vreme.
De aceea, si
premergatorii antihristului nu vor cinsti sarbatorile randuite in Biserica lui
Hristos.
Isi va lua in
gand antihristul, sa schimbe si religia credinciosilor adevarati, care ne
arata, de exemplu, ca noi trebuie sa ne supunem preotilor ( marcu 1, 44 ; Evrei
13, 17 ; 1 Petru 5, 5 s.a. ), sa postim ( Matei 11, 15 ; Fapte 14, 23 ; 13, 3 ;
Ioil 1, 14 s.a ), sa juram pe numele lui Dumnezu numai in cazurile importante (
Deuteronom 10, 20 ; Matei 26, 63-64, Iezechiel 20, 28 ) si altele.
Este clar cã
si slugile antihristului vor respinge posturile, juramantul pe numele lui
Dumnezeu, nu se vor supune preotilor si, in general, vor respinge poruncile
clare ale legii lui Dumnezeu.
( 5 ) In al
cincilea rand, antihristul le va pune tuturor celor care il urmeaza o pecete pe
mana sau pe frunte.
Apocalipsa 13,
16. Si-i sileste pe toti, pe cei mici si pe cei mari, si pe cei bogati si pe
cei saraci, si pe cei slobozi si pe cei robi, ca sa-si puna semn pe mana lor
cea dreapta sau pe frunte.
Sfintii
parinti ai Bisericii spun cã cei care au primit pecetea antihristului nu vor
avea puterea sa-si facã semnul crucii datatoare de viata cu mana dreapta, caci
legatã va fi mana lor. Si de aceea toti cei care se ridicã impotriva cinstirii
crucii lui Hristos ( Filipeni 3, 18 ) si care resping semnul crucii sunt de
asemenea premergatorii antihristului.
In afara de
cele spuse mai sus, orice adept al antihristului are urmatoarele trasaturi :
( a )
tagaduieste intruparea lui Hristos :
2 Ioan 1, 7.
Pentru cã multi amagitori au iesit in lume, care nu marturisesc cã Iisus
Hristos a venit in trup. Acesta este amãgitorul si antihristul.
Comp. 1 Ioan
4, 3.
( b )
tagaduieste pe Dumnezeu Tatal si Fiul :
1 Ioan 2, 22.
Cine este mincinosul, daca nu cel care tagaduieste cã Iisus este Hristos ?
Acesta este antihrist, care tagaduieste pe Tatal si pe Fiul.
( c ) este
amagitor, hristos mincinos si prooroc mincinos, care va face semne si minuni,
ca sa-i castige si pe cei alesi :
Matei 24, 5.
Caci multi vor veni in numele Meu, zicand : Eu sunt Hristos si pe multi ii vor
amãgi.
24. Caci se
vor ridica hristosi mincinosi si prooroci mincinosi si vor face semne mari si
minuni, ca sa amageasca, de va fi cu putinta, si pe cei alesi.
Venirea
antihristului principal va fi prin lucrarea lu satan si va fi insotita de tot
felul de semne si de minuni mincinoase :
2 Tesal. 2, 9.
Iar ivirea aceluia va fi prin lucrarea lui satan, insotita de tot felul de
puteri si de semne si de minuni mincinoase.
Apocalipsa 13,
13. Si face semne mari ! Chiar si foc face sa se pogoare din cer, pe pamant,
inaintea oamenilor,
14. Si
amageste pe cei care locuiesc pe pamant prin semnele ce i s-a dat sa faca
inaintea fiarei, zicand celor care locuiesc pe pamant sa faca chip fiarei care
a fost ranita cu sabia si a ramas in viata.
El ii va
prigoni si asupri pe sfinti :
Apocalipsa 13,
7. Si i s-a dat sa faca razboi cu sfintii si sa-i biruiasca si i s-a dat ei
stapanire peste toata semintia si poporul si limba si neamul.
Dar Iisus
Hristos il va ucide pe antihrist cu suflarea gurii Sale :
2 Tesal. 2, 8.
Si atunci se va arãta cel fara de lege, pe care Domnul Iisus il va ucide cu
suflarea gurii sale si-l va nimici cu stralucirea venirii Sale.
Daniel 7, 11.
Eu mã uitam mereu, din pricina multelor vorbe pe care cornul cel mare le graia.
Am privit pana cand fiara a fost omorata si trupul ei nimici si dat focului.
Extras din cartea Scutul Misionarului Ortodox In Apararea Credintei De Doctrinele False ale
Sectantilor, alcatuit de Diaconul Ioan Smolin, Sanct-Petersburg, 1913, traducere din limba rusã
si adaptare de prot.mitr.Zosima Toia, cu binecuvantarea Inaltpreasfintitului Vladimir, Mitropolitul Chisinaului si a toata Moldova, prin staruinta prot.mitr.Zosima Toia, Chisinau, 1995.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu