Doctrina
ortodoxã despre închinarea lui Dumnezeu ( Scutul Misionarului Ortodox ) ( 2 )
Argumente
din Sfanta Scriptura pentru Doctrina Ortodoxã despre Închinarea lui Dumnezeu cu
Duhul si Adevãrul
Întreaga viatã
a omului trebuie sã fie slujire lui Dumnezeu :
1 Tesal. 5,
17. Rugati-vã neîncetat.
18. Dati
multumire pentru toate, cãci aceasta este voia lui Dumnezeu, întru Hristos
Iisus pentru voi.
Evre. 9, 14.
Cu cât mai mult sângele lui Hristos, Care, prin Duhul Cel Vesnic, S-a adus lui
Dumnezeu pe Sine, jertfã de prihanã, va curãti cugetul vostru de faptele cele
moarte, ca sa slujiti Dumnezeului celui viu !
Deoarece
sufletul si trupul omului au fost date de Dumnezeu si împreunã se folosesc de
darurile lui Dumnezeu ( Fac.2, 7 ), atunci tot impreuna trebuie sa-L slãveascã
pe Domnul si sa i se închine Lui :
1 Timot. 6,
17. Celor bogati în veacul de acum porunceste-le sa nu se semeteascã, nici
sa-si punã nãdejdea in bogatia cea nestatornicã, ci in Dumnezeul cel viu, Care
ne dã cu belsug toate, spre îndulcirea noastrã.
1 Cor. 6, 20.
Cãci ati fost cumpãrati cu pret ! Slãviti, dar, pe Dumnezeu în trupul
vostru si în duhul vostru, care sunt ale lui Dumnezeu.
În fãptura
omului sufletul este mai important decat trupul, de aceea inchinarea lui
Dumnezeu cu duhul are, desigur, o importantã primordialã, iar inchinarea cu
trupul – una secundarã :
Fac. 2, 7. Atunci,
luând Domnul Dumnezeu tãrâna din pamant, a facut pe om si a suflat in fata lui
suflare de viatã si s-a facut omul fiintã vie.
Iacov. 2, 26.
Precum trupul fara de suflet este mort, si credinta fata de fapte este moartã.
1 Cor. 14, 25.
Cele ascunse ale inimii lui se
învedereazã si astfel, cazand cu fata la pamant, se va inchina lui Dumnezeu,
marturisind cã Dumnezeu este intr-adevar printre noi. ( Comp. Ioan. 4, 23- 24 ).
Dar, desi
trupul are o insemnatate secundara, sa ne închinãm lui Dumnezeu noi trebuie nu
numai cu duhul, ci si cu trupul, pentru cã trupurile noastre sunt mãdulare ale
lui Hrisos si lãcasuri ale Duhului Sfânt :
1 Cor. 6, 13.
Bucatele sunt pentru pântece si pântecele pentru bucate si Dumnezeu va nimici
si pe unul si pe celelalte. Trupul insa nu este pentru
desfrânare, ci pentru Domnul si Domnul este pentru trup.
14. Iar
Dumnezeu, Care a înviat pe Domnul, ne va învia si pe noi prin puterea Sa.
15. Oare nu stiti
cã trupurile voastre sunt mãdularele lui Hristos ? Luând deci mãdularele lui
Hristos le voi face mãdularele unei desfrânate ? Sã nu fie !
19. Sau nu
stiti cã trupul vostru este templu al Duhului Sfânt, Care este in voi, pe Care
Îl aveti de la Dumnezeu si cã voi nu sunteti ai vostri ?
Cu trupul se
închinau lui Dumnezeu Însusi Iisus Hristos si apostolii, precum si alti
contemporani ai lui Iisus Hristos si ai apostolilor :
Luca. 22, 41.
Si S-a îndepãrtat de ei ca la o aruncãturã de piatrã si, îngenunchind, Se ruga.
Efes. 3, 14.
Pentru aceasta, imi plec genunchii înaintea Tatãlui Domnului nostru Iisus
Hristos.
Fapt. 9, 40.
Si Petru, scotând afarã pe toti, a îngenunchiat si s-a rugat si, întorcându-se
cãtre trup, a zis : Tavita, scoalã-te ! Iar ea si-a deschis ochii si, vazand pe
Petru, a sezut.
Fapt. 20, 36.
Si dupa ce a spus acestea, plecandu-si genunchii, s-a rugat impreuna cu toti
acestia.
Fapt. 7, 60.
Si, ingenunchind, a strigat cu glas mare : Doamne, nu le socoti lor pacatul
acesta ! Si zicand acestea, a adormit.
Matei 28, 9.
Dar cand mergeau ele sa vesteascã ucenicilor, iatã Iisus le-a intampinat,
zicand : Bucurati-vã ! Iar ele, apropiindu-se, au
cuprins picioarele Lui si I s-au închinat.
Fapt. 21, 5.
Si cand am împlinit zilele, iesind, am plecat, petrecându-ne toti, impreuna cu
femei si cu copii, pana afarã din cetate si, plecând genunchii pe tãrm, ne-am
rugat.
Chiar in
Biserica triumfãtoare ( cereascã ), precum se vede din Apocalipsã, existã, pe
langa adorarea spiritualã, si una, oarecum, trupeascã.
Apoc. 4, 10.
Atunci cei douãzeci si patru de bãtrâni cãdeau inaintea Celui Care sedea pe
scaun si se inchinau Celui Care este viu în vecii vecilor, si, aruncând
cununile lor înaintea tronului, ...
Pentru
polemica misionarului cu sectantii despre închinarea lui Dumnezeu cu duhul si
adevãrul
Textele
Sf.Scripturi, prin care sectantii îsi argumenteazã sofisticãriile :
Notã : Prin
aceste texte, intelese gresit, sectantii tagaduiesc exprimarea fãtisã a
rugaciunii catre Dumnezeu.
Ioan. 4, 23.
Dar vine ceasul, si acum este, cand adevãratii inchinatori se vor inchina
Tatalui in Duh si in adevar, caci Tatal astfel de închinãtori doreste.
24. Duh este
Dumnezeu si cei care I se inchinã trebuie sa I se închine in duh si in adevãr.
Efes. 6, 18.
Faceti in toatã vremea, intru Duhul, tot felul de rugaciuni si de cereri, si
intru aceasta privegheati cu toatã stãruinta, rugandu-vã pentru toti sfintii.
Adevaratul sens al
acestor texte. Textele Sf. Scripturi prin care se combat sofisticãriile
sectantilor
A te închina
cu adevãrul – inseamna a te inchina neprefãcut si cu duhul, si cu trupul.
Daca Domnul
n-ar fi avut in vedere necesitatea inchinarii cu trupul, atunci nici n-ar fi
spus nimic despre inchinarea neprefacuta, pentru cã inchinarea cu duhul nu
poate fi prefacuta prin Sine insasi.
Adevãrata
trebuie sa inceapa in duh, iar apoi sa se exprime in miscari neprefacute si
nefãtarnice ale trupului : 1 Ioan. 3, 18.
Exemplu de
acesta ne-a arãtat Însusi Iisus Hristos : Luca. 22, 41 ; Ioan. 13,
15, iar, dupa spusele apostolului, pentru intaistatatorul Bisericii, in
general, nu se cuvine numai inchinarea cu duhul, fara o exteriorizare cu
trupul : 1 Cor. 14, 16-17.
Conform vers.
22 din Ioan 4, precum “mantuirea de la Iudei”, asa si sectantii au primit Sf.
Scriptura de la ortodocsi ; de aceea oamenii ortodocsi, pe buna dreptate, le
pot zice sectantilor : “voi nu stiti la ce va inchinati, iar noi stim la ce ne
inchinam”.
Textele Sf.
Scripturi prin care se combat sofisticãriile sectantilor
1 Ioan. 3, 18.
Fiii mei, sa nu iubim cu vorba, numai din gurã, ci cu fapta si cu adevarul.
Luca. 22, 41.
Si S-a departat de ei ca la o aruncatura de piatra si, ingenunchind, Se ruga.
Ioan. 13, 15. Caci v-am dat pildã, ca, precum v-am facut Eu vouã, sa
faceti si voi.
1 Cor. 14, 16.
Fiindca, daca vei binecuvânta cu duhul, cel care tine locul omului de rand cum
va zice amin, dupa multumirea ta, cata vreme el nu stie ce zici ?
17. Caci tu,
intr-adevar, multumesti bine, dar celalalt nu se zideste.
Ioan. 4, 22.
Voi vã închinati cãruia nu stiti ; noi ne închinãm Cãruia stim, pentru cã
mântuirea din Iudei este.
II. Textele
Sf.Scripturi, prin care sectantii îsi argumenteazã sofisticãriile :
Notã :
Întemeindu-se pe cuvintele “trupul nu foloseste la nimic”, sectantii au
declarat nefolositoare participarea trupului la rugaciune.
Ioan. 6, 63.
Duhul este cel ce dã viatã : trupul nu foloseste la nimic.
Cuvintele pe
care vi le-am spus Eu sunt duh si sunt viatã.
Adevaratul sens al
acestor texte. Textele Sf. Scripturi prin care se combat sofisticãriile
sectantilor
Daca acest fragment
ar fi comparat cu versetele prcedente 58-60, ar fi clar cã prin cuvintele
“trupul nu foloseste la nimic” Domnul i-a mustrat pe ucenicii Sãi pentru
intelegerea incorectã a impartasaniei cu Trupul si Sangele Domnului.
De aceea a si
fost adãugat : “Cuvintele pe care vi le-am spus Eu sunt duh si sunt viatã”,
adica cuvintele Mele despre impartasanie, care sunt duh si viatã, trebuie
intelese in mod spiritual, da nu pur si simplu despre trup.
Sectantii,
care insistã in aceastã talmacire incorectã, sunt pe cale de a-L respinge si pe
Domnul Hristos, Care a venit întrupat, si deci prin aceasta sa-si atragã asupra
lor osânda vesnicã : 1 Ioan. 4, 3.
Textele Sf.
Scripturi prin care se combat sofisticãriile sectantilor
Ioan. 6, 58.
Aceasta este Pâinea Care S-a pogorât din cer : cel care va mânca pâinea aceasta
va fi viu in veci, nu ca parintii vostri care au mancat manã si au murit.
60. Ci multi
din ucenicii Lui, auzind au zis : Greu este cuvantul acesta ! Cine poate sa-l
asculte ?
1 Ioan 4, 3.
Si orice duh, care nu marturiseste pe Iisus, nu este de la Dumnezeu, ci este
duhul lui antihrist despre care ati auzit cã vine si acum este chiar in lume.
III. Textele
Sf.Scripturi, prin care sectantii îsi argumenteazã sofisticãriile :
Notã :
Interpretand gresit aceste fragmente, sectantii neagã necesitatea ritualurilor
exterioare ale rugaciunii.
1 Petru. 1,
24. Pentru cã toata faptura este ca iarba, si toata marirea ei ca floarea
ierbii : uscatu-s-a iarba si floarea a cazut.
1 Timot. 4, 8.
Caci deprinderea trupeasca la putin foloseste, dar drepta credintã spre toate
este de folos, avan fagaduinta vietii de acum si a celei ce va sa vinã.
Adevaratul sens al
acestor texte. Textele Sf. Scripturi prin care se combat sofisticãriile
sectantilor
Aici nu se
spune absolut nimic despre ritualurile legate de inchinarea lui Dumnezeu.
Cum se poate
vedea din text, apostolul vorbeste doar despre nimicnicia si netrãinicia slavei
omenesti.
Dumnezeu i-a
dat omului trupul : Fac. 2, 7 si S-a intrupat El Însusi : Luca, 24, 39, asa cã,
precum spune apostolul, in Hristos
salasluieste plinãtatea Divinitãtii in trup ( Colos. 11, 9 ).
Prin urmare,
trupul, impreuna cu duhul, trebuie sa-l preamãreascã pe Dumnezeu : 1 Cor.6, 20.
Textele Sf.
Scripturi prin care se combat sofisticãriile sectantilor
Fac. 2, 7. Atunci, luând Domnul Dumnezeu tãrânã din
pamant, a facut pe om si a suflat in fata lui suflare de viatã si s-a fãcut
omul fiintã vie.
Luca. 24, 39. Vedeti mâinile Mele si picioarele Mele, cã
Eu Însumi sunt : pipãiti-Mã si vedeti, cã duhul carne si oase nu are, precum Mã
vedeti pe Mine având.
1 Cor. 6, 20. Caci ati fost cumparati cu pret ! Slaviti,
dar, pe Dumnezeu in trupul vostru si in duhul vostru, care sunt ale lui
Dumnezeu.
IV. Textele
Sf.Scripturi, prin care sectantii îsi argumenteazã sofisticãriile :
6. Caci dorinta cãrnii este moarte, dar dorinta Duhului
este viatã si pace :
7. Fiindca dorinta cãrnii este vrajmasie impotriva lui
Dumnezeu, caci nu se supune legii lui Dumnezeu si nici nu poate.
8. Iar cei care sunt în carne nu pot sa placã lui
Dumnezeu.
Adevaratul sens al
acestor texte. Textele Sf. Scripturi prin care se combat sofisticãriile
sectantilor
Cuvantul
“trup” este folosit aici, nu cu sensul lui propriu, ci la figurat, adica prin
trup se subîntelege nu corpul omenesc, dar înclinatiile pacatoase ale omului,
viatã grobianã, trupeascã.
Despre
ritualurile închinãrii lui Dumnezeu aici nu se spune nimic.
Dimpotriva,
din cuvintele ap. Pavel : Rom. 12, 1 si 1 Timot. 2, 8 este clar cã nu
numai duhul, dar si trupul trebuie sa
si-l consacre omul slujirii constiente lui Dumnezeu ; prin urmare, sectantii
absolut neîntemeiat resping închinarea cu trupul, lui Dumnezeu, fara de care
nici ei nu fac nimic, admitând totusi in practica lor diverse ritualuri de
rugacini.
Textele Sf.
Scripturi prin care se combat sofisticãriile sectantilor
Rom.12, 1. Vã
îndemn deci, fratilor, pentru îndurãrile lui Dumnezeu, sa infatisati trupurile
voastre ca pe o jertfã vie, sfântã, bine plãcutã lui Dumnezeu, ca închinarea
voastrã cea duhovniceascã.
1 Timot. 2, 8.
Vreau deci ca barbatii sa se roage in tot locul, ridicand maini sfinte, fara de
mânie si fara sovaire.
V. Textele
Sf.Scripturi, prin care sectantii îsi argumenteazã sofisticãriile :
1 Cor. 15, 50.
Aceasta insa zic, fratilor : Carnea si sangele nu pot sa mosteneascã imparatia
lui Dumnezeu, nici stricãciunea nu mosteneste nestricãciunea.
Galat. 5, 16.
Zic dar : Cu duhul sa umblati si sa nu împliniti pofta trupului.
Galat. 5, 19.
Iar faptele trupului sunt cunoscute, ca unele ce sunt : adulter, desfrânare,
necurãtie, destrãbãlare.
Adevaratul sens al
acestor texte. Textele Sf. Scripturi prin care se combat sofisticãriile
sectantilor
Aici de
asemenea se subîntelege nu carnea sau trupul omenesc, dar inclinarile pacatoase
ce sunt in trupul pamantesc al omului si pacatul insusi ; asemenea atractie
spre pãcat constituie o dusmãnie împotriva lui Dumnezeu, împiedicându-l pe om sã
mosteneascã Imparatia lui Dumnezeu : Rom. 7, 23-24.
De aceea
trebuie supus trupul duhului si, impreuna cu duhul trebuie adus intr-o jertfã
sfantã si placuta Domnului ( Rom. 12, 1 ).
Textele Sf.
Scripturi prin care se combat sofisticãriile sectantilor
Rom. 7, 23.
Dar vãd in madularele mele o altã lege, luptându-se impotriva legii mintii mele
si facandu-mã rob legii pãcatului, care este in madularele mele.
24. Om
nenorocit ce sunt !
Cine mã va
izbãvi de trupul mortii acesteia ?
25. Deci, dar,
eu însumi, cu mintea mea, slujesc legii lui Dumnezeu, iar cu trupul, legii
pãcatului.
VI. Textele
Sf.Scripturi, prin care sectantii îsi argumenteazã sofisticãriile :
2 Cor. 5, 16.
De aceea, noi nu mai stim de acum pe nimeni dupa trup ; chiar daca am cunoscut
pe Hristos dupa trup, acum nu-L mai cunoastem.
1 Cor. 15, 19.
Iar daca nadajduim in Hristos numai in viata aceasta, suntem mai de plâns decat
toti oamenii.
Adevaratul sens al
acestor texte. Textele Sf. Scripturi prin care se combat sofisticãriile
sectantilor
Aceste cuvinte
se referã, la învierea lui Hristos, precum se vede din contextul meajului si
din cuvintele “in viata aceasta numai”.
Conform
Sf.Scripturi, noi ii cunoastem pe ai casei dupa trup : 1 Timot. 5,8, si chiar
pe Însusi Domnul : Luca. 24, 39, 43.
Apostolul
acuzã aici cunoasterea dupa trup a lui Hristos, pe care au avut-o mai inainte
Iudeii : Ioan. 7, 27, care spuneau : “Dar pe acesta Îl stim de unde este. Insa
Hristos, cand va veni, nimeni nu stie de unde este”.
Iudeii
necredinciosi nu-L recunosteau deloc pe Hristos drept Omul-Dumnezeu si, prin
urmare, judecau despre El dupa trup.
Textele Sf.
Scripturi prin care se combat sofisticãriile sectantilor
Luca. 24, 39.
Vedeti mainile Mele si picioarele Mele, cã Eu Însumi sunt : pipaiti-Mã si
vedeti, cã duhul carne si oase nu are, precum Mã vedeti pe Mine având.
43. Si luand,
a mancat inaintea lor.
Ioan. 7, 27.
Dar pe Acesta Îl stim de unde este.
Insa, Hristos,
cand va veni, nimeni nu stie de unde este.
VII. Textele
Sf.Scripturi, prin care sectantii îsi argumenteazã sofisticãriile :
Filip. 3, 3.
Pentru cã noi suntem tãierea imprejur, noi cei care slujim in Duhul lui
Dumnezeu si ne lãudãm întru Hristos Iisus si nu ne bizuim pe trup.
Adevaratul sens al
acestor texte. Textele Sf. Scripturi prin care se combat sofisticãriile
sectantilor
Prin cei care
se bizuie pe trup, precum se vede cu claritate din intregul mesaj, se
subinteleg Iudeii, care, nadajduind in taierea lor imprejur ( trupeascã ),
sperau sa obtinã mantuirea numai datoritã acestei apartenente trupesti la
neamul lui Avraam : Matei. 3, 9, - fapt pentru care Domnul i-a si mustrat.
Sectantii,
insistand asupra inchinarii numai cu duhul lui Dumnezeu, ei insisi nu sunt
consecventi, pentru cã rugaciunile si ei le citesc cu gura si cu limba, cad in
genunchi – si toate astea sunt parti ale trupului – de aceea cuvintele ap.
Pavel – 1 Timot. 1, 6-7 – se referã la dânsii.
Textele Sf.
Scripturi prin care se combat sofisticãriile sectantilor
Matei. 3, 9.
Si sa nu credeti cã puteti zice in voi insiva : Pãrinte avem pe Avraam, caci va
spun cã Dumnezeu poate si din pietrele acestea sa ridice fiii lui Avraam.
10. Caci iatã,
securea stã la radacina pomilor si tot pomul care nu face roadã bunã se taie si
se aruncã în foc.
1 Timot. 1, 6.
De la care
unii ratacind s-au intors spre desarta vorbire.
7. Voind sa
fie invatatori ai legii, dar neintelegand nici cele ce spun, nici cele pentru
care dau adeverire.
Extras din cartea Scutul Misionarului Ortodox In Apararea Credintei De Doctrinele False ale
Sectantilor, paginile 50, 51, 52, 53, 54, alcatuit de Diaconul Ioan Smolin, Sanct-Petersburg, 1913, traducere din limba rusã
si adaptare de prot.mitr.Zosima Toia, cu binecuvantarea Inaltpreasfintitului Vladimir, Mitropolitul Chisinaului si a toata Moldova, prin staruinta prot.mitr.Zosima Toia, Chisinau, 1995.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu