Despre
rugaciune. Rugaciunea lui Iisus. Rugaciunea neîncetatã. Invataturi de credinta
ortodoxa despre boala ( 1 )
Sfantul
Apostol Pavel spunea contemporanilor sai cã, pe langa alte fapte bune pe care
trebuie sa le savarseasca crestinul in viata sa pamanteasca, rugaciunea nu
trebuie sa-i lipseasca.
Si acest sfat
ni-l dã zicand :
Rugati-vã neîncetat !
Dupa
cum stim, Dumnezeu este Duh si este Prezentzã.
Eu
Sunt Cel Ce Sunt !, spune
Dumnezeu proorocului Moise in fata Rugului aprins in Sinai.
Nu este
bucurie mai mare, decat comuniunea noastra cu Dumnezeu prin rugaciune.
Ce
este rugaciunea ?
Stim cu totii.
În Filocalia ( Culegere din scrierile Sfintilor Parinti care arata
cum se poate omul curãti, lumina si desavarsi ), aflãm cã rugaciunea inseamna vorbirea mintii noastre cu Dumnezeu.
Dumnezeu
este Duh, este Minte, este Întelepciune.
Deci, tot cu
aceasta latura a vietii noastre comunicãm cu Dumnezeu prin rugaciune.
Rugaciunea
trebuie facuta cu staruinta. Sa nu ne descurajãm cand ni se intampla ca
rugaciunea sa fie neascultatã, ci sa stãruim.
Ne putem intreba :
cand ne împlineste Dumnezeu mai repede rugaciunile noastre ?
Si raspunsul
este in mai multe chipuri : cand rugaciunea noastra este insotita de post, de
milostenie si de viatã fara prihanã.
Milostenia si
postul sunt cele doua aripi ale rugaciunii.
Ce
trebuie sa-I cerem lui Dumnezeu in rugaciunile noastre ? Pentru ce oamenii cer
lucruri netrebnice ?
Sa-I cerem
sanatate trupeasca si sufleteasca.
Sa-I cerem
luminarea mintii si intelepciune, pentru a nu gresi calea catre El.
Sa-I cerem
bunatate sufleteasca si smerenia inimii, caci spune Domnul : Invãtati-vã
de la Mine cã sunt blând si smerit cu inima si veti afla odihnã sufletelor
voastre.
Sa-I cerem
dreaptã socotealã in tot ce facem, avand convingerea cã atunci cand vom muri,
vom da seama inaintea judecatii lui Dumnezeu de felul cum ne-am trait viata pe
pamant.
Sa-I cerem
râvnã pentru citirea Sfintelor Scripturi, intelegerea lor si implinirea
poruncilor lui Dumnezeu.
Sa-I cerem
harul Duhului Sfant si mantuirea sufletelor noastre.
Sa-I cerem lui
Dumnezeu ceea ce este vrednic de El si cele pe care El ni le poate da ; numai
El ni le poate da.
Sa-I cerem
ajutor ca, in toata viata noastra, sa cautam mai intai Imparatia lui
Dumnezeu si dreptatea Lui si toate celelalte se vor adãuga nouã.
Asta sa-I
cerem lui Dumnezeu in rugaciunile noastre.
Care
sunt foloasele rugaciunii ?
Prin rugaciune
se poate dobândi de la Dumnezeu orice ai cere, numai sa fie vrednice de
Dumnezeu rugaciunile noastre.
Trebuie, insa,
ca rugaciunea sa fie facuta cu inimã curatã, cu staruinta si cu smerenie.
Insusi
Mantuitorul Hristos ne fagaduieste acest lucru, cand zice : Toate cate
veti cere intru rugaciune, crezand, veti lua.
Si iarasi : Cereti si
se va da vouã.
Cine se roaga din
toata inima, adancind cuvintele rugaciunii, pe langa implinirea cererii sale,
va dobandi si o pace launtrica pe care nu i-o poate da lumea, acea pace
fagaduita de Iisus hristos Mantuitorul, cand a spus : Pacea Mea o
dau vouã, nu precum dã lumea vã dau Eu ( Ioan 14, 27 ).
Si simtim
atunci o siguranta cã nu suntem singuri pe lume, numai cu oamenii, ci cu noi
este Dumnezeul parintilor nostri, Care ne ocroteste si ne apara in viata
noastra pamanteana.
Iar pentru ca
nu stim daca toate rugaciunile noastre ne sunt de folos, totdeauna este bine sa
incheiem rugaciunea noastra cu aceste cuvinte : “Doamne, Care stii toate, ajuta-ne
ca rugaciunea pe care o fac inaintea Ta, sa se implineasca dupa Voia Ta cea
Sfanta ! Doamne, facã-se Voia Ta in viata mea !”
... Pe langa
acest mod de rugaciune despre care am vorbit pana acum, mai este un fel de rugaciune de chemare a Numelui Domnului, numita
Rugaciunea lui Iisus, rugaciunea mintii sau
rugaciunea inimii.
Este o
rugaciune scurta, plina de putere, care vine de la Mântuitorul Hristos si de la
Sfintii Apostoli, cuprinsa in aceste cuvinte : “Doamne,
Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul !”.
Aceasta
rugaciune scurta o putem spune oriunde si oricand, stand sau mergand – si in
viata moderna, in aceasta grabã a vietii, cand n-avem timp de rugaciune
îndelungã -, in camera noastra, in fata icoanelor si a candelei aprinse.
Putem spune
aceastã rugaciune in orice loc si in orice timp din viata noastrã, si in scoalã
si in magazin si in fabrici si in ateliere, o putem rosti in taina inimii
noastre.
Si
Iisus Hristos, Care e Prezent in viata noastra intotdeauna, ne ascultã aceasta
rugaciune, inchinata Numelui Lui plin de putere.
Rugaciunea
lui Iisus, de chemare a Numelui Domnului, se cere a fi rostitã neincetat, ziua
si noaptea si in orice loc si in orice lucrare ne-am afla.
Aceasta
rugaciune cere sa fie rostitã des, ca sa se poatã înfige in inima noastra, in
centrul fiintei noastre.
Scopul ultim al
acestei sfinte rugaciuni este de a coborî mintea in inimã, de a unifica aceste
doua centre ale fiintei omenesti, mintea si inima.
De a realiza
un acord desavarsit intre inimã si minte.
Caci, de
obicei, omul gandeste ceva, dar simte altceva.
Si chiar daca
marea bucurie a coborarii mintii in inimã intarzie, caci aceasta se produce numai cu ajutorul lui Dumnezeu si când vrea
Dumnezeu si harul Sãu din noi insine, stradania
noastra sincerã si statornicã de chemare deasã a Numelui Domnului este de mare
folos.
Astfel prin
ea, prin aceastã rugaciune slabanoaga, asa cum ni se pare cã este ea, dobandim simtul
Prezentei lui Dumnezeu in viata noastra.
Simtim cã nu
suntem singuri, numai cu oamenii, simtim cã El este de fata.
Simtim
ajutorul Lui real in viata noastra, in rabdarea ispitelor si a necazurilor.
Simtim cã ne
intareste in credinta, cã ne sporeste dragostea fata de Dumnezeu si de
aproapele, ne lumineazã mintea sa intelegem, sa adancim, sa cugetãm la Sfintele
Scripturi.
Ne
ajutã sa intelegem cã bucuriile ceresti sunt infinit mai mari si mai frumoase
decat bucuriile pamantesti.
Ne
ajutã si ne intareste sa împlinim cu fapta Voia lui Dumnezeu în viata noastra.
Toate
aceste binefaceri ceresti sunt ca o arvunã pentru intrarea noastra in legatura
cu Hristos, cu harul lui Dumnezeu, gustand cate
putin, inca fiind in aceasta viata, din bucuriile si starea fericitã de
Dincolo, pe cat ne este cu putinta noua, oamenilor.
Sa ne ajute
Bunul Dumnezeu sa atingem si acest Sfant ideal, de unire a mintii cu inima, de
fapt unirea noastra cu Dumnezeu.
Atunci lupta
cu noi insine se usureaza, sfanta rugaciune se rosteste neincetat in inimã ziua
si noaptea, dupa cuvantul din Cantarea cantarilor [ Biblia ], care spune : “Eu dorm, dar inima mea vegheaza.”
Bucuriile
duhovnicesti intrec orice bucurii pamantesti.
Dragostea lui
Dumnezeu, a sfintei sale porunci, este cu adevarat mare, cu greu de talmacit in
cuvinte omenesti !
Pana atunci
insa, sa rostim cu smerenie, cu staruinta si cu dragoste, cu timp si fara timp,
cu incredere in Dumnezeu si cu dor, aceasta sfanta rugaciune :
“Doamne
Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul”. Amin.
( Ne vorbeste
Parintele Sofian vol.1, Editura Episcopiei Romanului, 1997, Editie ingrijita de
Arhim. Ioanichie Balan. )
Extras din cartea Rugãciuni pentru Bolnavi si Învataturi de
Credintã Ortodoxã despre Boalã, Editata cu Binecuvantarea
P.S.Dr.Laurentiu Streza Episcop al Caransebesului, Editura Christiana si Sfanta
Manastire Nera, Bucuresti, 2001.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu