Destinul
Talantilor, Vederea prin Vãl, (Cararea Imparatiei), Pr. Arsenie Boca
Daca
ramanem intelesi despre faptul ca in fiecare ins ce vine in lume, Dumnezeu
ascunde un gand al Sãu, un plan pe care-l urmareste intre oameni, si, potrivit
cu el, tocmirea celui ce vine capãtã insusirile de a-l putea indeplini, ne
aflãm in raza unei mari taine.
Dumnezeu
ocârmuieste lucrurile in multe feluri.
Dintre aceste
multe feluri alegem doua spre talmacire : carmuirea cea peste stirea si putinta
mintii omenesti, carmuirea prin simpla Atotputernicie a Vointei Sale.
Iar a doua e
ocarmuirea la care leaga si slujirea omeneasca ; ocarmuirea atarnatoare de om,
iubitoare de om, hotaratoare de om.
Adica
libertatea lui Dumnezeu facuta, din iubire, atarnatoare de libertatea omului.
Astfel de
libertate insa nu are decat dreptul, fiindca el a castigat iubirea lui
Dumnezeu.
Pacatosul e rob pacatului, n-are vointã liberã.
Ceea ce i se pare lui libertate, e un dezechilibru in
creatiunea lui Dumnezeu.
Drept aceea, pe cand dreptul cunoaste un Dumnezeu personal, plin de iubire
si apropiat oamenilor, pacatosul simte un Dumnezeu aspru, ascuns, amenintator,
Atotputernic si tare departe.
Dar sunt pacatosi cu totul vrajmasi lui Dumnezeu, care
nici nu ingaduie li se zica pacatosi.
Acestia nu
sunt impreuna lucratori cu Dumnezeu.
Peste lucrul lor trebuie sa vina corecturi divine.
Asa se face cã
simtim un Dumnezeu Atotputernic, care restabileste, peste vointele oamenilor,
echilibrul creatiei si echilibrul vietii, stricat de faradelegile oamenilor.
Actiunea
aceasta a lui Dumnezeu, prin care constrange faptele oamenilor cu urmarile lor,
o numim Ispasire.
Ispasirea
e un chip de veghe a lui Dumnezeu in destinul insului si in destinul
neamurilor.
Dar cu toate
ca raul se pedepseste prin sine insusi, iubirea divina da totusi putintã de
iesire din infundatura rautatii ce se pedepseste pe sine insasi : de se va gasi
cineva sa stea bun pentru fratii sai inaintea lui Dumnezeu.
Acestia,
prevazuti de Dumnezeu cu slujba aceasta inca mai inainte de-a se naste* [ *Galateni
1, 15 ; Ieremia 1, 5 ] si trimisi sa o implineasca, sunt slugile Sale, carora
le-a dat avutia Sa pe mana.
Luca 19 :
12. Un om de
neam mare ( Iisus ) s-a dus intr-o tara indepartata ca sa-si ia intarire
craiasca si sa se inapoieze. ( A doua venire ca Imparat si Judecator. )
13. Si a
chemat pe zece robi ai sai si le-a dat zece talanti si a zis catre ei :
Negutatoriti cu ei pana vin.
14. Dar
cetatenii lui aveau urã pe el, si au trimis solie in urma lui, zicand : Nu vrem
ca acesta sa fie crai peste noi.
15. Cand a
venit inapoi, dupa multa vreme* [ * Matei 25, 19 ], cu intarire de crai, a
poruncit sa-i cheme pe acei robi carora le daduse banii, ca sa afle cine ce
negutatorie a facut.
Talantii
sunt talentele : inzestrari cu daruri, misiuni, slujbe duhovnicesti si slujiri
cetatenesti ; mestesugul artelor ; mestesugul stiintei, a oricarei stiinte,
darul chivernisirii avutiei ; pe scurt valorile culturii : valoarea morala,
politica, teoretica ( stiinta ), estetica, economica si religioasa* [ *Tudor
Vianu, op.cit., p.30 ].
Iar
slujitorii sunt oamenii inzestrati cu toate aceste valori sau talente.
Si fara vorba,
s-ar pricepe, din felul cum e pusa problema, ca toate valorile, talentele, ar
trebui sa se negustoreasca intre oameni, in favoarea lui Dumnezeu, caci precum
este o ierarhie a valorilor, tot asa este un Ierarh al lor.
Dar, zice
parabola, ca unii din talentati, n-au vrut sa-l recunoasca de stapan, 80 % au
facut rebeliune impotriva Stapanului averii.
Acestia sunt cei
ce socotesc ca sunt ale lor darurile date de Dumnezeu.
Ei se umfla cu
parerea de sine, isi afuma mintea cu mandria si scot afara pe Dumnezeu din
negustoria lor.
Toata zdroaba lor e egala cu ingroparea talantului in
pamant.
A nu lucra cu
valorile, in sensul in care le-a rostuit Dumnezeu, inseamna a iesi din ierarhie
si a face anarhie.
Deci 20 %
petrec in ierarhie si 80 % in anarhie : exact situatia a 20 de oi in mijlocul a
80 de lupi.
Dar minunea
lui Dumnezeu e ca oile biruie lupii !
Avem marturie
Istoria crestinismului.
Cand puterii
politice, in persoana imparatului in Roma sau Bizant, i se suia mandria
luciferica la minte, pretindea poporului, nu numai supunere, ci si inchinare.
Se facea pe
sine zeu, isi comanda statuie, o ducea la Panteon si cerea lumii inchinare.
Crestinii insa
nu se inchinau la idoli.
Zeul imparat se
ciocnea astfel de Dumnezeul crestinilor, si, fiindca nu-L putea inlatura din
cale, ucidea pe crestini fara judecata, ii ardea de vii, ii rastignea pe cruce
; crestinii, fara sa aiba vreo vina, cu rabdarea lor, scoteau din minti pe zeul
mincinos.
Se intampla vreo
nenorocire ?
Crestinii sunt de
vina !
Nu ploua,
crestinii sunt de vina ; ieseau apele, crestinii sunt de vina ;
incolteau barbarii imperiul, crestinii sunt de vina, - crestinii la
lei !...
Iata valorile in
conflict : puterea politica, umflata de trufie, infigand ghearele in grumazul
smereniei, si totusi, s-a vazut trufia cazand frântã in fata smereniei.
Pavel învãta
pe crestini : “Supuneti-va stapanirii, caci nu este stapanire, fara numai de la
Dumnezeu ; iar cele ce sunt : de Dumnezeu sunt randuite”* [ *Romani 13, 1 ].
Naravul
ghearelor e cu radacini batrane.
In Istoria
Egiptului, cata vreme faraonii respectau religia, dinastiile lor dainuiau multe
mii de ani.
De indata ce
si-au ridicat mana asupra preotilor, s-a ispravit cu ei ; templele si-au inchis
luminile stiintei, piramidele au ramas monumente ale mortii si dinastiile s-au
stins.
Unul dintre
faraoni sfarseste cu toata oastea in fundul Mãrii Rosii* [ *Iesire 14, 28 ].
Dezechilibrul
mintal al trufiei a contaminat aproape toate valorile si le-a pus in conflict.
In valoarea
politica trufia starneste tirania, terorismul, dictatura ; in religie,
inchizitia, despotismul, protestantismul ; in stiinta si economie,
materialismul ; in arta, senzualismul ; in toate a bagat anarhia fata de
Dumnezeu, Iararhul lor de drept.
Deci, ce vor zice, cand li se va cere socoteala ?
*****
Vederea
prin Vãl
Sa
nu se creadã îngust, cã dreptul apare numai in religie.
Dreptul poate sa
se arate in oricare dintre valorile sau talantii lui Dumnezeu.
Daca insa abia
apare in religie, asta se datoreste faptului ca numai aci se mai stie ceva
despre atarnarea omului de Dumnezeu.
Deci purtatorul oricarei valori, daca va ajunge la
cunostinta atârnãrii sale de Dumnezeu, va ajunge drept.
Dreptul e omul lui
Dumnezeu, ori de poartã slujba preotului, ori pe-a imparatului, ori pe-a
invatatului, ori pe-a artistului, ori pe-a vistiernicului, ori pe-a bogatului,
ori pe-a saracului.
Un singur lucru i se cere pentru aceasta : sa se cunoasca
pe sine ca avandu-si obarsia spirituala si toata inzestrarea de la Dumnezeu.
Sunt multi
drepti care nici nu stiu despre ei ca sunt drepti.
Pentru ei
nestiinta e o mare acoperire de primejdii, si anume, primejdia caderii in
mandrie a celor constienti de virtutea lor.
In sfanta lor
nestiintã ei sunt simpli ca florile, nu stiu nimic despre frumusetea lor.
Pentru
cei ce insa au o raspundere intre oameni, e neaparat de trebuinta sa-si
cunoasca atarnarea lor de Dumnezeu si Lui sa-I intoarca cinstea si slujba, pe
care le au intre oameni.
Tot
ceea ce impiedicã aceasta situatie normala e valul de pe minte, e zidul,
despartitor de Dumnezeu, al pacatului.
Dumnezeu pe toti ii trimite inzestrati si in stare sa fie
drepti.
Dar,
trecand ei prin poarta nasterii pamantesti, iau in spate poveri parintesti,
care-i spetesc si-i încovoaie spre pamant.
Pe urma,
slabiti de osteneala vietii si de mediul inconjurator, greu se vor decide sa
reprezinte cauza lui Dumnezeu.
“Inainte de-a te urzi in pantece...te-am sfintit si te-am randuit prooroc
pentru popoate”, zice Dumnezeu lui Ieremia* [ * Ieremia 1, 5 ], care se cam
lepada de slujba de prooroc.
Iona
s-a lepadat mult si bine, Petru s-a lepadat ; imparati s-au lepadat, preoti
s-au lepadat.
Se
vede ca e un risc al vietii de-a te tine de Dumnezeu.
E
o ciudata rusine de oameni in a te face mai bun.
Iar
indrazneala de-a sluji lui Dumnezeu si a-i indemna si pe ei sa-I slujeasca, de
cele mai multe ori, te pune in primejdie cu oamenii.
E frica oii de
lup.
Dar
daca si Iisus s-ar fi infricosat de oameni si de iad, ce s-ar fi ales de
nadejdea noastra ?
Taina
lui Iisus era ca in trupul Lui se ascundea Dumnezeu ; iar taina noastra, a
crestinilor, e ca in faptura noastra se ascunde Hristos.
Aci e minunea ca oile biruie lupii,
oricat de mare le-ar fi haita.
Spre a vedea
cu ochii o minune ca aceasta, nu e decat o singura cale de urmat : viata curata
– potrivita cu firea – care ajutã si oamenilor, si-I ajutã si lui Dumnezeu, ca
sa ne poata ajuta.
Nu-i
alt chip obisnuit de-a surpa zidul si de-a subtia valul ce desparte pe oameni
de Dumnezeu si baga haosul in zidire.
Caci pacatul
desfraului si a toata faradelegea intarzie sau face cu neputinta aratarea si
desavarsirea vietii lui Hristos in ni.
Ca
numai de se va arata viata lui Hristos in noi, vom cunoaste tinta spre care
trebuie sa tindem si ne vom intelege rostul pe pamant.
In copiii veniti dintr-o vietuire curata a casatoriei, precumpanesc
inclinarile bune si nu-i biruie imprejurarile rele ale mediului, ce eventual
l-ar gasi si, poate ca, chiar impotriva acestui mediu sunt randuiti.
Ei
sunt de mici mai stravezii pentru Dumnezeu si prin aceasta se vede ca au
chemarea sa-I fie ucenici, iar, daca vremea le-o va cere, Ii vor fi si
mucenici.
Un barbat de
stiinta, care marturiseste in mediul sau pe Dumnezeu, adeseori e mucenic ; un
conducator de neamuri, daca se declara atarnator de Dumnezeu, de asemenea e
mucenic, ca si cum atarnarea de Dumnezeu ar fi o mare slabiciune si vinovatie.
Si asa patesc
pe rand toti daruitii lui Dumnezeu cand nu se invoiesc la sfatul lumii, sa
talhareasca pe Dumnezeu de darul ce li-l dase spre tot lucrul bun, ce au sa-l
implineasca in lume.
Cu cat “valul” tesut din pacate si asternut peste ochiul
constiintei e mai subtire, cu atat cei daruiti afla mai repede cine sunt si ce
trimitere au de la Dumnezeu.
Iisus,
ca om adevarat, n-avea niciun val despartitor, incat la 12 ani spunea dreptului
Iosif si Sfintei Fecioare, cu aerul cel mai natural cu putina : “N-ati stiut ca
in casa Tatalui Meu mi se cade sa fiu ?”* [ *Luca 2, 49 ].
Era in templul
din Ierusalim, inconjurat de bogoslovii legii vechi, intrebandu-i si
raspunzandu-le din Scripturi.
Deci sfintii,
dreptii prin excelenta, pe masura credintei si a curatiei lor mostenita din
parinti si sporita cu propria lor osteneala, sunt o cuvantare vie, pentru ca au
intr-insii pe Dumnezeu-Cuvantul, Cel ce striga printr-insii Voia Sa catre
ceilalti oameni.
In jurul acestora
se intareste si se intinde credinta, si multi se mantuiesc.
Prin ei se
potoleste anarhia, prin ei se restabileste echilibrul si armonia si prin ei si
ceilalti intrevad pe Dumnezeu.
Sfintenia e tocmai aceasta transparenta a lui Dumnezeu in faptura Sa,
prietenia aceea de mare cuviinta a sufletului cu Tatal sãu – singura situatie
normala si de la sine inteleasa a omului si a oamenilor.
Extras din Cararea Imparatiei, Ieromonah Arsenie Boca, Tiparita cu binecuvantarea Prea Sfintitului Dr. Timotei
Seviciu Episcopul Aradului si Hunedoarei, Editie ingrijita de : Preot Prof.
Simion Todoran si Monahia Zamfira Constantinescu, Ed.Sfintei Episcopii Ortodoxe
Române a Aradului 1995
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu