Psihopatul
Psihopatul : celãlalt ca
obiect
In timpul unei
terapii de grup de la un spital, discutia a ajuns la mâncarea servitã la bufet.
Unii au
mentionat cat de bune erau deserturile ; altii cat de grasã era mancarea.
Unul nu-si
dorea decat sa nu mai vadã la nesfârsit aceleasi feluri.
Dar gandurile
lui Peter zburau in altã parte.
Se intreba cati
bani existau in casã, cati oameni din personal se aflau intre el si iesire, si
cat de departe ar trebui sa se ducã, pentru a gasi o puicutã cu care sã se
distreze.
Peter se afla
la spital, din pricina unui Ordin al Tribunalului, emis in momentul in care
încãlcase ordinul de eliberare conditionatã.
Inca din
adolescentã, Peter facuse abuz de droguri si alcool, fiind mereu pus pe ceartã
si gata sa sarã la bãtaie.
Condamnarea de
acum o capatase pentru telefoane de hartuire ; inainte de asta, fusese acuzat
de distrugerea proprietatii si vatamare.
Recunostea
singur cã furase de la familie si de la prieteni.
Diagnosticul lui
Peter era de psihopat, sau “tulburare antisociala de personalitate”, dupa cum
eticheteaa astazi astfel de probleme, Manualul de Diagnostic Psihiatric.
“Sociopat” a
fost un alt termen in vogã la un moment dat.
Indiferent de
terminologie, emblemele sale sunt inselatoria si un dispret nepasator fata de ceilalti.
Iresponsabilitatea
consecventã a unui psihopat, nu dã nastere niciunui fel de remuscare – doar indiferentei fatã de
durerea emotionalã de care poate suferã ceilalti.
Lui Peter, de
exemplu, ii era complet straina ideea cã altii ar putea fi raniti emotional de
faptele lui.
In sedintele
cu familia, cand mama sa vorbea despre durerea pe care le-o provoca, Peter era
surprins si devenea defensiv, numindu-se “victimã”.
Nu putea
intelege cum anume isi folosise familia si prietenii in interes propriu, nici
nu putea recunoaste durerea pe care le-o pricinuise.
Pentru psihopati,
ceilalti oameni sunt intotdeauna un El, un prost bun de pacalit, folosit, si
aruncat.
Poate sunã
familiar : unii sustin cã Triada Intunecata descrie de fapt puncte diferite
aflate pe o directie comuna, de la narcisismul sanatos, pana la psihopatie.
Intr-adevar,
machiavelicul si psihopatul par deosebit de asemenatori, si unii sustin cã machiavelicul reprezinta
versiunea subclinicã ( sau aflatã in libertate ) a psihopatului.
Principalul test
de psihopatie include o masuratoare a “egocentrismului machiavelic”, de pilda : “Imi vad intotdeauna de propriile mele
interese, inainte sa-mi bat capul cu ale altuia.”
Dar, spre
deosebire de machiavelici si narcisisti, psihopatii nu simt
aproape nicio anxietate.
Par sa nu
cunoasca frica ; la evaluari, nu sunt de acord cu afirmatii precum : “Mi-ar fi
intr-adevar frica sa sar cu parasuta.”
Par imuni la
stres, ramanand calmi in situatii care pe altii i-ar face sa intre in panica.
Absenta
oricarei temeri in cazul psihopatilor a fost confirmata in mod repetat, in
cadrul experimentelor in care oamenii asteptau sa li se faca un soc electric.
In mod
obisnuit, cei care asteaptã administrarea unui soc prezintã o transpiratie
abundentã si un puls crescut, indicatori autonomi ai anxietatii.
Dar nu si la
psihopati.
Stapanirea de
sine inseamna cã psihopatii pot fi periculosi in moduri rar intalnite la
machiavelici sau narcisisti.
Deoarece
psihopatii nu simt o frica anticipatoare, ci raman de un calm total, chiar si
sub cea mai intensa presiune, ei sunt aproape nepasatori la amenintarea cu
pedeapsa.
Indiferenta
fata de consecinte, care ii determinã pe altii sa respecte legea, face din
psihopati, candidatii cei mai probabili pentru
inchisoare, din cadrul Triadei Intunecate.
Cand vine vorba de
empatie, psihopatii nu au nici urma de asa ceva ; au mari dificultati sa
recunoasca frica sau tristetea pe chipurile oamenilor, sau in vocea lor.
Un studiu de imagisticã cerebralã, efectuat asupra unui
grup de psihopati criminali sugereaza un deficit in sistemul de circuite
grupate in amigdala, in cadrul unui modul
cerebral esential pentru citirea acestei game specifice de emotii, precum si deficite in zona
prefrontala care inhibã impulsul.
Empatia ii
face de obicei pe oameni sa simta inlauntrul lor, suferinta exprimatã de o altã
persoanã, dar psihopatii nu rezoneaza in acest mod ; structura lor neuralã ii
face insensibili la gama de emotii din spectrul suferintei.
Cruzimea
psihopatilor pare cu adevarat “ne-simtire”, deoarece ei sunt literalmente
paralizati in fata suferintei, lipsiti complet de radarul care detecteaza
chinul omenesc.
Asemenea
machiavelicilor, psihopatii pot fi talentati in
ceea ce priveste cognitia sociala, invatand sa
patrunda in mintea altui om, pentru a-i ghici gandurile si sentimentele in
vederea manipularii.
Pot fi placuti
din punct de vedere social, nutrind convingerea conform careia “chiar si atunci
cand altii sunt suparati pe mine, pot sa-i castig usor cu farmecul meu”.
Unii criminali
psihopati isi fac un scop din lectura cartilor gen “self-help”, pentru a invata mai bine cum sa-si manipuleze victimele – o abordare de genul “desenati unind punctele”, pana cand obtin ceea ce
doresc.
Unii folosesc
acum termenul
de “psihopati de succes”, pentru cei care au fost implicati
in furturi, in trafic de droguri, in crime violente si altele de acelasi tip, dar care nu au fost condamnati sau arestati pentru aceste fapte.
Criminalitatea
lor, in combinatie cu modelul clasic de farmec oratoric
superficial, minciunã patologicã si un trecut impulsiv, le conferã statutul de
psihopati.
Ei sunt “de
succes”, sustine aceasta teorie,
deoarece, desi au aceleasi tendinte crude ca alti psihopati, reactioneaza cu mai multa neliniste la amenintarile pe care le anticipeaza.
Aprehensiunea lor sporitã
duce la putinã precautie, ceea ce face mai putin
probabil ca acestia sa ajunga la inchisoare.
Chiar copii fiind,
multi psihopati au dat dovadã de stapanire de sine ; la o varsta frageda, gama emotionala a tandretii
si afectiunii pare sa fi lipsit cu totul din lumea lor interioara.
Pentru cei mai
multi copii, vederea unui alt copil suparat, speriat sau trist, ii tulburã si
pe ei, asa cã incearca sa-l ajute sa se simtã mai bine.
Dar viitorii
psihopati nu reusesc sa perceapa durerea emotionalã a altora si, prin urmare, nu-si infraneaza sub nicio forma, propria meschinarie sau cruzime.
Torturarea animalelor este un precursor din copilarie, al
psihopatiei adulte.
Alte semne
premonitoare includ bataia cu alti copii si intimidarea, sexul impus cu forta,
incendierea si alte delicte comise impotriva proprietatii sau a persoanelor.
Daca privim un alt
om ca pe un simplu obiect, ne vine mult mai usor sa il maltratãm, sa abuzãm de
el, sau chiar mai rau.
O astfel de
impietrire sufleteasca isi atinge punctul culminant la criminalii psihopati,
asemenea asasinului in serie, sau la infractorii incorigibili, asa cum sunt cei
care molesteaza copiii.
Stapanirea de sine
de care dau dovadã, semnalizeaza confuzia bolnavicioasã de care suferã, atunci
cand trebuie sa inteleaga suferinta victimei lor.
Un violator in
serie ajuns dupa gratii, a afirmat in legatura cu teroarea resimtitã de victima
sa : “Pur si simplu nu
inteleg. Mi-a fost si mie frica, si n-a fost rau deloc.”
Extras din cartea “Inteligenta sociala, Noua stiinta a relatiilor umane”, Daniel Goleman, Ed.Curtea Veche, Bucuresti, 2007, titlul
original “Social Intelligence, The New
Science of Human Relationships”, 2006
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu