Statutul persoanelor care fac
parte din minoritãti ( Protectia
Drepturilor Omului in Dreptul International Contemporan ) ( 5 )
Existenta si recunoasterea
minoritatilor
Problematica
protectiei grupurilor umane, impotriva distrugerii lor ca atare, si-a gasit
expresia cea mai notabila in Conventia din 1948 privind prevenirea si pedepsirea crimei de genocid.
Conventia
precizeaza cã obiectul protectiei il constituie “grupurile
nationale, etnice, rasiale sau religioase, ca atare” ; fara a se da o definitie acestor grupuri, este limpede
cã minoritatile, in sensul celor la care s-au referit documentele mentionate
mai sus, sunt incluse in sfera de aplicare a Conventiei.
Interzicerea
genocidului si obligatia de a pedepsi persoanele care-l comit, reprezintã o
norma imperativa a dreptului international, obligatorie pentru toate Statele.
Asa cum a
constatat Curtea Internationala de Justitie, “Principiile care stau la baza
Conventiei, sunt principii recunoscute de natiunile civilizate ca obligatorii
pentru State, chiar in afara oricarei obligatii conventionale” ; a doua
consecinta este “caracterul universal, atat al condamnarii genocidului, cat si
al cooperarii necesare in scopul de a elibera omenirea de un asemenea odios
flagel.”
Numeroase
Rezolutii ale Adunarii generale si alte documente internationale adoptate dupa
1948 aratã, fara putinta de tagada, cã interzicerea genocidului a devenit o norma universala, de
drept cutumiar international, independenta de Conventia
din 1948.
Interzicerea
genocidului decurge, in mod implicit, si din numeroase
norme ale dreptului umanitar international, cuprinse in
Conventiile din 1949 si Protocoalele aditionale din 1977 privind protectia
victimelor conflictelor armate.
Prevederile
Conventiei din 1948 au fost reluate in Rezolutiile Consiliului
de Securitate, prin care se stabileste competenta tribunalelor internationale, pentru urmarirea si
pedepsirea persoanelor vinovate de incalcari grave ale dreptului international
umanitar in Iugoslavia si, respectiv, Rwanda.
In mod expres,
se prevede competenta acestor tribunale, de a urmari si pedepsi persoanele care
au comis acte de genocid.
Prevederi
similare sunt incluse in Statutul Curtii Internationale
Penale, adoptat de Conferinta diplomatica de plenipotentiari la Roma, la 17
Iulie 1998, care prevede jurisdictia Curtii pe
teritoriul oricarui Stat-parte, pentru pedepsirea crimei de genocid.
Aceste
documente nu prevãd in mod direct, dreptul
grupurilor nationale, etnice, rasiale sau religioase la existentã ; ele incrimineaza insa actele care vizeaza distrugerea
acestor grupuri.
Ele pornesc de la premisa cã aceste grupuri au dreptul la
existentã, cã actele de genocid si apartheid incalcã drepturi fundamentale ale
omului, si de aceea sunt pedepsite drept crime.
Normele
respective sunt menite sa asigure protectia dreptului la existentã al
minoritatilor, impotriva actelor de distrugere fizicã.
In stransa
legatura cu dreptul la existentã si protectia existentei minoritãtilor, se pune problema recunoasterii oficiale, de catre State, a acestora.
Potrivit conceptiei
general-acceptate, drepturile persoanelor care fac parte din minoritati, si
obligatia de a proteja identitatea acestor persoane, ca si a minoritatilor din
care fac parte, nu depind de recunoasterea oficialã a minoritatilor.
Prezenta
elementelor constitutive necesare pentru a constata existenta unei minoritati,
este consideratã suficientã pentru aplicarea Standardelor internationale
corespunzatoare.
Totusi, in
practica internationala, recunoasterea unei minoritati faciliteaza aplicarea
normelor internationale, si este de naturã sa imbunatateasca situatia
minoritatii respective, sa-i ofere o bazã juridicã solidã pentru protectia
efectivã a drepturilor persoanelor care o compun.
Majoritatea
Statelor lumii recunosc existenta minoritatilor pe teritoriul lor.
Existã in mod
cert, tendinta de a recunoaste tot mai multe minoritati, inclusiv pe cele noi.
In multe tari este
vorba de o recunoastere expresã, fie prin Constitutie, fie prin legi speciale.
In numeroase
tari, recunoasterea este numai implicitã, decurgand din acordarea unor drepturi
restranse la domenii cum sunt, folosirea limbii materne si libertatile
religioase.
Existenta si
recunoasterea unor asemenea minoritati, trebuie sa se
bazeze pe criterii obiective, si sa nu depindã de puterea discretionarã a Statului.
Nu se poate
admite, tinand seama de obiectivele Pactului International asupra drepturilor
civile si politice, cã scopul urmarit prin introducerea formularii “In Statele in care
existã minoritati” a fost de a face sa depindã
aplicarea prevederilor articolului 27, de vointa exclusivã a unuia sau altuia
din Statele pãrti.
In acelasi timp,
nu se poate admite cã alegerea unei persoane poate fi arbitrarã.
Asa cum se
aratã in Raportul Explicativ la Conventia-cadru pentru protectia minoritatilor
nationale, adoptata de Consiliul Europei in 1994, aceasta libertate nu implicã
dreptul de a alege in mod arbitrar, sa apartina oricarei minoritati, caci “Alegerea individuala
subiectiva este inseparabil legatã de criterii obiective relevante pentru
identitate persoanei”, deci de elemente obiective.
In legaturã cu
existenta si recunoasterea minoritatilor, s-a pus si problema definitiei notiunii de minoritate.
De-a lungul
anilor au fost propuse mai multe definitii, care au fost supuse atentiei
forurilor internationale si Statelor, dar niciuna nu a fost general-acceptatã,
astfel incat sa poata fi opusã Statelor, ori sa fie invocatã cu autoritate de
standard international.
Cea mai
dificilã problemã, pe care o ridicã adoptarea unei definitii, este tendinta de
a exclude din conceptul de minoritate, si deci de la beneficiul protectiei
prevazute de standardele internationale, anumite grupuri etnice, lingvistice
sau religioase.
Notãm, astfel, cã
propunerile de definitii mentionate exclud pe straini, cetateni ai altor State,
sau apatrizi care rezidã legal intr-o tara.
Dar prezenta
trasaturilor etnice, lingvistice, culturale si religioase, si existenta unei
comunitati de persoane, deosebitã prin aceste trasaturi de restul populatiei, nu depind in mod necesar, de legatura formalã de cetatenie a persoanelor
respective cu Statul de resedintã ; desi, de regulã, strainii nu formeaza asemenea grupuri stabile si
suficient de numeroase, ei tinzând sa obtinã cetãtenia Statului de resedintã si
sa se integreze, nu poate fi exclusã posibilitatea ca un grup de strãini sa
devinã o minoritate.
O importantã mult
mai mare prezintã situatia imigrantilor, care devin cetateni ai Statului
respectiv, sau rezidã pe teritoriul acestuia cu intentia evidentã de a ramane.
S-a sustinut
cã ei nu pot pretinde statutul de minoritate, deoarece au venit liber intr-un
alt Stat, cu statutul de emigranti, sau cã s-ar
bucura de regimul prevãzut de Conventia din 1990 privind
protectia drepturilor tuturor muncitorilor migranti si a membrilor familiilor
lor.
In ultimã instantã, s-a afirmat cã minoritatile ar rezulta numai din
conflicte sau din transfer de teritorii de la un Stat la altul, fara ca
populatia repectivã sa fi putut sa-si exprime vointa in legatura cu aceasta.
Sunt evidente,
caracterul subiectiv si lipsa de temei ale conceptiile restrictive.
Indiferent de
faptul cã prezenta unei comunitãti pe un teritoriu este voluntarã, si
indiferent de perioada care s-a scurs, dacã este vorba de o comunitate stabilã,
hotarata sã ramana în Statul respectiv, care îsi mentine trasaturile etnice,
lingvistice, culturale sau religioase distincte, nu existã niciun motiv sa nu
fie recunoscutã ca minoritate, cu toate consecintele care decurg din aceasta.
A proceda
altfel, înseamnã a nu accepta, în fapt, ca persoanele care compun comunitatea
respectivã, sa-si pastreze identitatea etnica, lingvistica, culturala sau
religioasa, a urmari asimilarea lor.
Trebuie sã
recunoastem cã, in practicã, putine din comunitatile de imigranti stabiliti in
alte tari sunt recunoscute drept minoritati, desi sunt mult mai numeroase ca
alte comunitãti recunoscute ca atare, sunt stabile si isi mentin identitatea
etnicã distinctã.
Este insa o
situatie tranzitorie, determinatã de considerente politice si sociale, o
abordare realistã urmând sa se impunã, atunci cand conditiile o vor permite.
Tinând seama
de substanta drepturilor, conferite persoanelor care fac parte din minoritati –
pãstrarea identitatii lor etnice, lingvistice, culturale si religioase, dreptul
de a-si folosi limba maternã, dreptul la culturã proprie, la practicarea si
profesarea propriei religii – aceste drepturi nu pot fi restrânse
la cetãteni, fatã de straini, si nici la vechile minoritati fata de cele noi.
Absenta unei
definitii general-acceptate nu a împiedicat, asa cum am vãzut, adoptarea de documente
internationale cu continut din ce in ce mai bogat si cuprinzator, privind
standardele aplicabile persoanelor care fac parte din minoritati, si
recunoasterea unui mare numar de minoritati in majoritatea tarilor lumii.
Extras din manualul de Drept “Protectia Drepturilor OMULUI in Dreptul International Contemporan”, profesor dr. Ion Diaconu, Universitatea Spiru Haret,
Facultatea de Drept si Administratie Publica Editura Fundatiei Romania de
Maine, Bucuresti, 2007.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu