“Concordanta Viitorului la Clipe si Locuri”, Parintele
Arsenie-Omul imbracat in haina de in si Ingerul cu cadelnita de aur
Iezechiel 9, 3; 10,2 si 6 ; Apocalipsa 8,1-6 – Biblia
« La Concordance du Futur aux Instants et
Endroits », Le Père Arsenie – “L’Homme vêtu de lin” et “L’Ange ayant un
encensoir d’or »
Ezéchiel 9,
3 ; 10,2 et 6 ; Apocalypse 8, 1-6 – La Bible
“Atunci, luând
Samuel vasul cel cu untdelemn, a turnat pe capul lui Saul si l-a sãrutat, zicând
:
“Iatã Domnul te
unge pe tine cârmuitor al mostenirii Sale ; vei domni peste poporul Domnului
si-l vei izbavi din mana vrajmasilor celor dimprejurul lor.
Iata care-ti
va fi semnul ca Domnul te-a uns rege peste mostenirea Sa : Cand vei pleca acum
de la mine, vei intalni doi oameni aproape de mormantul Rahilei, in hotarele
lui Veniamin, la Teltah [ Tzeltzah ] si aceia iti vor spune : S-au gasit
asinele dupa care ai umblat si le-ai cautat si iata tatal tau, uitand de asine,
este nelinistit pentru voi, zicand : “Ce este cu fiul meu ?”
Mergand apoi
de acolo mai departe si ajungand la dumbrava Tabor, te vor intampina acolo trei
oameni, care merg la Dumnezeu in Betel :
unul duce trei iezi, altul duce trei paini, iar al treilea duce un
burduf cu vin.
Aceia, dupa ce
te vor saluta, iti vor da doua paini si tu le vei lua din mainile lor.” ( I
Regi 10, 1-4 ).
Recitind
aceste dumnezeiesti cuvinte din Sfanta Scriptura, Prea Cuviosul Parintele
nostru Arsenie evidentia esenta acestora printr-o scurta insemnare in creion la
marginea versetelor de mai sus, pe un exemplar al Bibliei din 1968, astfel : concordanta viitorului la
clipe si locuri.
Aceasta este
una dintre cele mai interesante, graitoare si profunde insemnari de pe Biblia
Parintelui, pe care le-am prezentat intr-un alt capitol al acestei carti, de
aceea raza de lumina ce straluceste in ele, precum in stropii de roua, ne
inspira si ne invita la incercarea de a le adanci, comenta si talcui, meditand
asupra lor cu atentie.
“Concordanta viitorului
la clipe si locuri” este bolta curcubeului intins si deschis intre clipele si
locurile prezente ale vietii si tainele viitorului si chiar ale vesniciei,
deoarece toate clipele si locurile din viata si existenta omului, au rezonanta
si concordanta in viitor.
Clipele si
locurile nasc si cresc viitorul.
Cu ele ne intalnim
in viitor si in vesnicie.
Clipele si
locurile sunt temeliile, pietrele si caramizile viitorului.
Clipele si
locurile sunt urmele pasilor nostri in viitor, sunt semintele si samburii, mai
buni sau mai putin buni, ai viitorului personal si ai vesniciei colective.
Clipele si
locurile sunt legate de fapte, cuvinte si ganduri pe care acestea le exprimã si
le definesc.
Clipele si
locurile poarta preaplinul prezentei si providentei lui Dumnezeu, de aceea ne
vor fi strajeri sau martori la Judecata de Apoi.
Clipele si
locurile, intelese, descifrate si contemplate in perspectiva concordantei cu
viitorul si cu vesnicia ne ajuta si ne elibereaza sufletul “zidit” intre
peretii trupului, mai inainte de otpustul vietii noastre.
Prin clipe si
locuri ne vorbeste si ne cheama Dumnezeu, fie direct,
precum pe Avraam, Moise, Samuel, sfintii apostoli si sfantul apostol Pavel, fie
indirect, cum l-a chemat Dumnezeu pe David prin Samuel, pe Elisei prin sfantul
Ilie sau pe Timotei prin apostolul neamurilor.
Clipele si
locurile exprima intersectia sau rascrucea dintre timp si spatiu.
Clipele si
locurile sunt cele doua brate ale crucii, pe care primim de bunavoie
rastignirea impreuna cu Hristos, spre inviere si transfigurare.
Cautand
asinele tatalui sau, Saul primeste de la Dumnezeu, prin Samuel, regatul, fara
sa caute si fara sa se astepte.
Din
nefericire, datorita neascultarii lui fata de Dumnezeu si fata de proorocul
Samuel, in viata lui Saul avea sa apara mai tarziu o grava discordanta intre planul divin al alegerii lui ca rege al lui Israel, prin harul clipei si locului, si libertatea vointei lui.
Iar un alt
exemplu de neconcordanta si lipsã de rezonantã
la clipe si locuri, ni-l ofera in Sfanta
Evanghelie tanarul bogat, care n-a inteles nici pentru ce si nici cu Cine stã
de vorba.
De aceea a
plecat intristat in urma intalnirii cu Iisus.
Iesind la arat
cu douasprezece perechi de boi, Elisei primeste alegerea de ucenic si urmas al sfantului Ilie.
Intorcandu-se
de la tarinã, Simon Cireneanul isi regaseste clipa impreuna cu
Hristos si locul sub crucea Lui.
Mergand spre Emaus, sfintii ucenici Luca si Cleopa isi desavarsesc clipa la cina, prin aratarea lui Iisus
Hristos cel Inviat, si locul in Ierusalim, unde se intorc ca sa vesteasca
Invierea.
Sfantul apostol Pavel isi converteste clipa si locul prin intoarcerea lui la
Hristos pe drumul Damascului, iar sfantul apostol si evanghelist Ioan isi
intelege clipa exilului in locul ce se cheama Patmos, prin primirea celei din
urma Apocalipse a Bibliei.
“Concordanta
viitorului la clipe si locuri” – insemnata de Parintele pe Biblie – o consemnãm
si noi in scriptura vietii, pomenind clipa si locul intalnirii cu sfintia Sa si
cu Hristos, prin sfintia Sa.
Iata cum o
smerita raza de soare din stropii de roua ai unui cuvant inspirat, se deschide
luminandu-ne intreg campul vietii, precum ingerul Domnului, campia pastorilor
de la Betleem din Noaptea Nasterii ... !
Extras din cartea “Parintele
Arsenie-Omul Imbracat in Haina de In” si “Ingerul cu Cadelnita de Aur” (
Iezechiel 9,3 ; 10,2 si 6 ; Apocalipsa 8, 1-6 ),
Daniil Stoenescu Episcop-Loctiitor al
Daciei Felix, Sinaia 2008, Editura
Charisma, Deva, 2008
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu