Însemnãri pe o Biblie a Pãrintelui Arsenie ( Pãrintele Arsenie Omul Imbracat in Haina de In si Îngerul
cu Cãdelnita de Aur )
Întreaga
teologie a Parintelui Arsenie – pe care o putem defini “o privire in rai” (
Cuvinte vii, pg.280 ) – inceputa prin copierea “Filocaliei de la sfântul Munte”
din martie, aprilie, mai 1939 si pana la dezvaluirea “frumusetii dintr-o altã
lume” prin icoanele de la Prislop, are ca axã adevãrul dogmatic despre “Cel
vechi de zile”, Carele fãcu pe om si Carele, pentru noi oamenii “S-a facut Om”
– conform iconografiei de pe bolta altarului pictat de sfintia Sa -, iar in
centru Sfanta si dumnezeiasca Liturghie “care mai tine lumea” ( Cãrarea
Împãrãtiei, pg. 123 ).
Curcubeul de
luminã al teologiei sfintiei Sale insa, contemplat in cele patrusprezece
medalioane de pe sfanta Masã a Nuntii Fiului de Imparat, de la “Omul, zidirea
lui Dumnezeu” si pana la “Nu gasesc la voi nicio asemãnare cu Mine !” se
întemeiazã si se sprijinã pe Sfânta si dumnezeiasca Scripturã – “Cartea
vietii”.
Inspirându-se
din Biblie, pe care a citit-o si a studiat-o cu sârguintã, Parintele Arsenie a
identificat cu precizie “virusii gândirii” persoanei umane, ai comunitãtii si
ai societãtii, oferind ca remediu si terapie “Revelatia crestinã ca si
conceptie de viatã”, cuprinsã in Sfânta Scripturã si Sfânta Traditie, si
pãstratã in Bisericã spre propovãduirea si tâlcuirea prin Duhul Sfânt.
Trei sunt
exemplarele Sfintei Scripturi aflate printre lucrurile sfintiei Sale :
- Biblia Sfantului Sinod din
1914, care i-a calauzit tineretea, studiile si
formarea duhovniceascã,
- Biblia Patriarhului Miron
Cristea din 1936, care stã la baza “Cãrãrii
Împaratiei” si a Predicilor – intitulate de noi “Cuvinte vii” – si
- Biblia Patriarhului
Justinian din 1968, care este temelia si inspiratia picturii
de la Draganescu.
Daca Biblia din 1914 este doar însemnatã cu numele “Arsenie”, Biblia din 1936 – stropitã cu multe lacrimi – este plinã de sublinieri
si semnalãri de versete, purtând doar câteva însemnãri în creion, cum sunt :
Ø
La Facere 14, 18 este monograma
Mantuitorului, ca si la Iezechiel cap. 37 ; Ioan 13, 19 ; 14, 21-23 ; II Petru
1, 19 ;
Ø
La Iesire 2,5 : “iconomie”
si la 27, 17 : “baterie electrica” ;
Ø
La Levitic 19,23 : “pomii”
si 19,28 : “tatuaj” ;
Ø
La Deuteronom 18, 15 :
“Mesia” si monograma Mantuitorului, insemnata in mai multe locuri in Biblia
Parintelui ;
Ø
La I Regi 2, 25 ( in
legatura cu neascultarea fiilor lui Eli, hotarati pedepsei Domnului ) : “asa si
mucãrii, de nu se întorc” ; 16,14-15 si 28,15 : este desenata steaua lui David
;
Ø
La II Regi 16,7 : “ispasirea
(lui David n.n.) – iti auzi pacatele” ; 16,9 : “ispita il asalteaza. Inca o
moarte” ; 16,10 : “cunoasterea legii divine. Intelepciunea lui Solomon 11, 16”
; 16,12 : “folosul rabdarii” ;
Ø
La II Regi 19,19 :
“Intoarcerea la bine a celui ce l-ai rabdat, pocainta celui ce ti-a gresit” ;
Ø
La Isaia 44, 14-15 :
“mucãrii zic de icoane” ;
Ø
La Iov 36,20 si la Isaia
59,13 : “ateismul”;
Ø
La Iezechiel 37, 13-14 :
“semnul lui Iona. Ultimul argument – Invierea” ;
Ø
La Ioil 4,12 : “jurul
pamantului” ;
Ø
La Avdie 1,15 : “Legea
ispasirii” ;
Ø
La Baruh 2,3 : “carne de om”
;
Ø
La Isus Sirah 42,31 :
“Dialecticã universala” ;
Ø
La Matei 3,11 : “la sfarsit”
;
Ø
La Matei 7,23 : “mucãrii” ;
Ø
La Matei 17, 11-14 ( despre Inaintemergatorul celei de A Doua Veniri a lui
Hristos ) : “Si va avea sa vie si a treia oara. Maleahi 3,23 ;
Ø
La Matei 19, 28 : “la
nasterea din nou a lumii” ;
Ø
La Matei 24, 11 ( despre
proorocii mincinosi ) : “n-au sfanta cruce” ;
Ø
La Marcu 4,24 : “Legea
ispasirii” ;
Ø
La Ioan 13, 16 : “smerenia”,
iar la 13, 17 : “inca o fericire” ;
Ø
La Romani 1, 22 : “ciuma” ;
Ø
La I Corinteni 11, 27-30 (
despre impartasirea cu nevrednicie ) : “Iuda” ;
Ø
La I Timotei 1,20 (despre
afurisirea de catre sfantul Pavel a lui Imeneu si Alexandru si a incestuosului
din Corint – cf.I Corinteni 5,5 ) : “trei insi Satanei – canon –“ ;
Ø
La Evrei 11,1 : “definitia”
( credintei ) ;
Ø
La I Petru 4, 18 : “DREPTUL”
;
Ø
La II Petru 3, 10 :
“Explozia nucleara” si
Ø
La I Ioan 2,6 : “Calea lui
Iisus”.
Foarte
interesante si grãitoare ni se par doua insemnari ale Parintelui pe marginea
Apocalipsei.
Astfel, la
Apocalipsã 12,16, deasupra, avem
insemnarea “Sodoma” ; iar dedesubtul capitolului, sub trimiteri, citim : “1)
vremea vietii fiecaruia, vremea lumii acesteia, vremea propovaduirii mantuirii
inca e scurta, mai incolo i se ia puterea”, iar la Apocalipsa 16, 13-14, este
insemnat : “Duhurile (rele n.n.) in slujba lui Dumnezeu”.
Insa poate cea
mai interesanta insemnare a Parintelui din acest exemplar al Bibliei din 1936,
este cea de la Ioan 14, 30 : “Nu voi mai vorbi multe cu voi, caci vine stapanul
acestei lumi. Cu Mine nu are nici un amestec”, in stanga caruia Parintele a
subliniat insemnand : “Muntele” – care, printr-o credinta cat un grãunte de
mustar, poate fi aruncat in mare, precum porcii gadarenilor !
Exemplarul
Bibliei din 1968 al Parintelui Arsenie poarta mult mai multe insemnari,
pentru descifrarea carora, ca si a celor de mai sus, ne-am slujit de lupta
sfintiei Sale de care s-a folosit la executarea miniaturilor sfintelor icoane
de la Draganescu si Prislop.
Parintele a
inceput citirea acestui exemplar al Sfintei Scripturi in vremea celor dintai
ani ai lucrarii providentiale de la Draganescu, dupa
incheierea activitatii la atelierele Sfintei Patriarhii de la Schitul Maicilor.
Tinand cu
nevrednicie in maini aceasta Biblie a Parintelui Arsenie, aud si simt prin
filele ei ecoul sfintelor cantari ale harfei atârnate in sãlcii ( cf. Psalmul
136, 2 ) din vremea exilului de la Bucuresti.
Sfintia Sa a
inceput citirea in 23 Decembrie 1974, conform insemnarii cu creionul in stanga
sus de pe cea dintai pagina a Facerii, si a sfarsit-o la 1 Iulie 1975, conform
insemnarii din partea de jos a celei din urma pagini a Apocalipsei.
Acest exemplar al Bibliei este izvorul picturii de la
Draganescu.
Avand mult mai
putine semnalãri si sublinieri de versete decat Biblia sfintiei Sale din 1936,
iar monograma doar la Facere 3,15 ; 22,18; 49,10 ; Isaia 5,3; Mihea 5,1 ;
Zaharia 9,9; 10,4 si 11,13; Intelepciunea lui Solomon 2,16; 5,1-5, Biblia din 1968 este mult mai bogatã in insemnari, toate scrise mãrunt
cu creionul pe marginea paginilor, mai ales la cele dintai carti ale Sfintei
Scripturi.
Astfel, la :
Ø
Facere 1,27: “asa sunt dupa
chip. Dupa asemanare, in N.T., in Hristos, cand nu mai sunt barbat si femeie”
(dupa sfantul Pavel n.n.) ;
Ø
Facere 2,1 : “Ierarhia
cereasca” ;
Ø
2,3 : “ordinea naturii” ;
Ø
2,19-20 : “De atunci le tot
numeste pana acum si nu se stie daca le va gãta de numit pana la sfarsit.” ;
Ø
3,1 : “banuiala, indoiala
“oare” – criza provocata in “obiect” ( si ) “subiect” specficia cunoasterii
luciferice.” ;
Ø
3,4 : “Impotrivirea,
Razvratirea.” ;
Ø
Facere 3,6 : “Si de-atunci
mananca toti si devin niste dumnezei” in mizerie (Heidegger) “ ;
Ø
3,8 : “... nu L-au mai vazut
; dar s-au vazut pe ei, goi” ;
Ø
3,16 : « constransa
biologic chiar. Nu are autonomie si nici egalitate. » ;
Ø
3,21-24 : “Sa fi fost ei mai
eterici inainte si mai materiali acum ? – ca tare-s pamantesti... oamenii...” ;
Ø
22 : amarã ironie divinã a
SF.Treimi. 24. De atunci obârsia Nostalgiei paradisului...in cultura omeneasca.
Poate chiar asta e obarsia culturii.” ;
Ø
4,17 : (despre Enoh) – “fiul
lui Cain” ;
Ø
4,24 : “constienti de legea
ispasirii” ;
Ø
6,12 : “cale pusã in ziua
Creatiei. Fac.2,3” ;
Ø
6,19 : “Dinosauri,
brontosauri, mamuti, nimic. La petrol !” ;
Ø
7,4 : “pentru vina omului
sufere toata creatia” ;
Ø
7,6 : “Diluviul” ;
Ø
7,11 :”Cataclismul
diluviului, cand s-a format petrolul si carbunii.” ;
Ø
7,14 : “Toata zoologia” ;
Ø
7,19 : “Himalaia ?” ;
Ø
9,2 : “...pana si unii de
altii” ;
Ø
9, 5-6 : “Legea ispasirii” ;
Ø
11,6 : “Planul de
“asigurare” s-a pedepsit cu babilonia” ;
Ø
14,18 : “ (Melhisedec
regele) “pacii” ;
Ø
19, 4-5 : sodomia –
“cunoastere” ;
Ø
19,24 : “atomic” ;
Ø
19,25 : “Hirosima” ;
Ø
19,37 : “si hotararii
pierzarii” ;
Ø
22,1 : “Incercarile sunt
conditia cresterii spirituale” ;
Ø
25, 1 : “vechi de zile” (
24,1 )” ;
Ø
25, 2 : “6 copii”.
La Iesirea :
Ø
3,6 :Pascal, “memorial” ;
Ø
4,3 : “transformism” si :
“sarpe in aur ai intors”-sf.Spiridon ;
Ø
4,11 : “Genetic, dar cu
motive” ;
Ø
4,16 : “tãlmaciu” ;
Ø
4,17-18 : deci “mutatiile-s”
nimica, fatã de un bãt [ bãtz ], ce se transformã la vointa credinciosului
intr-o vietate” ;
Ø
13;14-15 :”Leit-motiv, din
neam in neam, aducerea aminte dar si continuitate a mesianismului.” ;
Ø
14,31 : “credinta :
concluzie” ;
Ø
19,15 : “conditie” ;
Ø
20,5 : “al 5-lea nu mai
apare” ;
Ø
20,7 : “injuraturile” ;
Ø
21,24 : “Talionul” ;
Ø
33,3 : “Nu invatã din nicio
pedeapsã. Urmarea e ultima pedeapsã : moartea.”
La Levitic :
Ø
7,37 : “Avea dreptate
sfantul Pavel” ;
Ø
16,21 : “tapul ispasitor”.
La Deuteronom
:
Ø
13, 9 : Talmud : “Tob sebe [ shebe ] goim harog ! Stefan”
;
Ø
14, 8 : “atunci de ce ii
cresc ?” ;
Ø
28,53 : « Veti
manca carne de om. Ceea ce li s-a si intamplat.”.
La Iosua :
Ø
6,5 : “rezonanta”.
La Judecatori
:
Ø
9,16 : “facuse efod din aurul prazilor” ;
Ø
15,4-5 : “si ce talcuire face sf.Maxim Marturisitorul “vulpilor”
de ganduri...” ;
Ø
21,25 : “leit-motiv al regretului”.
La I Regi :
Ø
2,10 : “oful lui Israel ” ;
Ø
2,35 : “antropomorfizare” ;
Ø
7,7 : “Va lipira de pamant.” ;
Ø
8,11 : “apare armata regulata” ;
Ø
8,12 : “industria de razboi” ;
Ø
8,18 : “absolutismul” ;
Ø
10,2 : “concordanta viitorului
la clipe si locuri” ;
Ø
31,4 : “ultima vina :
chemase pe morti”.
La cartea Iov
:
Ø
5,23 : “cu sf.Sava in
pesterã dormea si un leu” ;
Ø
6,1 : “in cumpana lui Iov”
de Leon Schestov.
La Ecclesiast
:
Ø
3,15 : “amintiri despre
viitor” ;
Ø
5,1 : “Karl Barth.”
La Isaia :
Ø
11,1 : “A treia Fatzã” ;
Ø
11,4 : “Pe Antihrist” ;
Ø
14,12 : “Lucifer” ;
Ø
44,24 si 49,5 : G(enetica) ;
Ø
54,5 : “vezi sf.Maxim
Marturisitorul”.
La Ieremia :
Ø
10,4 : “asa zic sectarii
despre sfintele icoane” ;
Ø
10,23 : “daca ar fi sa faca
un pas macar dupa toata stiinta si coordonarile care le-ar cere, nu le-ai mai
ispravi inainte de moarte” ;
Ø
19,9 : “carne de om” ;
La Iezechiel :
Ø
33 : “responsabilitatea” ;
Ø
44,2 : “Maica Domnului”.
La Ioil :
Ø
3,1 : “Botezul”.
Deasupra
cartii Iona “Semnul lui Iona”, iar la Iona 4,11 “Maxim Marturisitorul”.
La Maleahi 3,1
: “Ioan Botezatorul”.
La III Ezdra
5,88 : “vezi Maxim Marturisitorul, Filocalia 3,288.”
La
Intelepciunea lui Isus Sirah :
Ø
23, 2 : “constiinta” ;
Ø
23,27 : “Codul genetic” ;
Ø
29,24 : “de-om avea ce manca
si cu ce ne vom imbraca” ( sfantul Pavel n.n. )
La Matei :
Ø
11,12 : cu nãvalã ;
Ø
14,29-30 : “credinta si
rationalism” ;
Ø
18,5 si 14 : “mamelor !” ( cu
referire precisa la avorturi n.n. ) ;
Ø
22,12 26,50 : Iuda ;
Ø
26,64 : “confirmat”.
La Luca :
Ø
7,20 : “in iad” ;
Ø
12,48 : “Iezechiel 33” ;
Ø
21,31 : “intai cataclismul. Neamuri ciclice ?” ;
Ø
22,24 : “ce contrast sau
“satanã”...
La Ioan :
Ø
1,1 : “Logos” (cu caractere
grecesti n.n. ).
La Romani :
Ø
2,5 : “constiinta”.
La Galateni :
Ø
6,7 : “lege”.
La Efeseni :
Ø
2,12 : “ateii” ( cu litere
grecesti n.n. ).
La II Timotei
2,9 : “stie de lanturi” si
La I Ioan 2,11
: “nurorile care-si urasc soacrele”.
Biblia Prea
Cuviosului Parintelui nostru Arsenie este si mai plina de sublinieri si
insemnari de versete, cum este si cel din Intelepciunea lui Isus Sirah 2,4 :
“Tot ce ti se va intampla, primeste cu placere si in necazurile tale fii
indelung-rabdator”, insemnat cu semnul sfintei cruci pe margine.
Aceste insemnari,
sublinieri si consemnari ale Parintelui, ne aduc aminte de cuvintele sfantului
Sisoe cel Mare din Patericul egiptean : “Daca as fi avut unul din gandurile
avvei Antonie, m-as fi facut tot ca focul”, arzand ( avva Sisoe 9 ),
indemnându-ne sa rostim : De-am avea si noi unul din gândurile avvei Arsenie
din vremea citirii Sfintelor Scripturi ... !
Extras din cartea “Parintele
Arsenie-Omul Imbracat in Haina de In” si “Ingerul cu Cadelnita de Aur” (
Iezechiel 9,3 ; 10,2 si 6 ; Apocalipsa 8, 1-6 ),
Daniil Stoenescu Episcop-Loctiitor al
Daciei Felix, Sinaia 2008, Editura
Charisma, Deva, 2008
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu