“Omul Cel Imbracat in Hainã de In” ( Pãrintele Arsenie Omul
Imbrãcat în Haina de In si Îngerul cu Cãdelnita de Aur )
“Omul Cel Imbracat in Hainã de In” ( Iezechiel 9, 3 ; 10,2 si 6 )
Revelatia carului de foc al heruvimilor de la râul Chebar
din Prologul cartii sfantului prooroc Iezechiel, se continuã prin
cuvintele :
“Si a
chemat Domnul pe omul cel imbracat in hainã de in, care avea la brâu unelte de scris, si i-a zis Domnul : “Treci prin mijlocul cetatii, prin Ierusalim, si insemneaza cu semnul
crucii pe frunte, pe oamenii care gem si care plang din pricina multelor
ticalosii care se savarsesc in mijlocul lui” ( Iezechiel 9, 3-4 ), pentru a se desãvârsi in capitolul urmator al cartii
profetului :
“Si a
zis Domnul cãtre omul cel îmbrãcat in haina de in : “Intrã între rotile cele de sub heruvimi si umple-ti
mâinile de cãrbuni aprinsi, pe care-i vei lua dintre heruvimi, si-i aruncã
asupra cetãtii !”
Si el a intrat acolo...
Cand a dat Domnul
poruncã omului celui imbracat cu hainã de in si i-a zis : « Ia
foc dintre rotile cele dintre heruvimi », si cand a
intrat el si a stat langa roti, atunci unul din heruvimi si-a întins mâna în
focul cel dintre heruvimi, a luat si a dat în mâini celui îmbrãcat în hainã de
in, iar el, luându-l, a iesit” ( Iezechiel 10, 2 si 6-7 ).
Dacã teologul ortodox rus Serghei Bulgakov, scria in
“Cuvantul adresat credinciosilor rusi in 1933, la împlinirea a o sutã de ani de
la trecerea in vesnicie a Prea Cuviosului Parinte Serafim de Sarov” un text de
o mare adancime teologicã si inaltime duhovniceascã, intitulat :
“Sfantul Serafim de Sarov – Jãratecul inflacarat al Ortodoxiei” ( vezi “Credinta Strabuna” – Alba Iulia, nr. 1/2008,
pg.1 si 4 ), în care îl asemãna pe sfânt cu serafimul
din vedenia proorocului Isaia care l-a cuminecat si purificat pe evanghelistul
Vechiului Testament, prin desprinderea în zbor si prin apropierea si atingerea
de gura profetului a cãrbunelui de jar euharistic, purtat de serafim in mânã si
luat cu clestele de pe altar ( Isaia 6, 6-7 ) – icoanã a
cuminecãrii sfintei Rusii de catre “sarmanul Serafim” -, indraznim si noi sa-l
asemanam teologic pe Prea Cuviosul Parintele nostru Arsenie, la propriu si la
figurat, cu “omul imbracat in hainã de in” din
revelatia sfantului prooroc si “preot Iezechiel, fiul lui Buzi, preotul, la
râul Chebar, în tara Caldeilor” ( Iezechiel 1, 3 ), unde a fost peste el mâna
Domnului.
Dumnezeu a chemat pe “omul imbracat in hainã de in” –
Arsenie si i-a poruncit ca trecând prin mijlocul cetãtii tãrii, pe la Sâmbãta,
Prislop, Draganescu si Sinaia, sa însemneze si sa pecetluiascã cu semnul crucii
neamul si veacul ; sa intre intre rotile cele de sub heruvimi ale cerului si
sa-si umple mâinile de cãrbunii cei aprinsi ai cunoasterii lui Dumnezeu, pe
care sa-i ia dintre heruvimi si sa-i arunce asupra cetatii neamului.
“Ia foc
dintre rotile cele dintre heruvimi”, este porunca divinã de-a pururi actualã pentru orice
crestin, laic credincios, monah sau cleric si cu atat mai mult pentru un ierarh
si mai ales pentru sfinti.
“Ia foc dintre rotile cele dintre heruvimi”
înseamnã o lucrare sfântã si duhovniceascã mai mult decât prometeicã, pentru cã
poartã pecetea apostoliei profetice si patristice.
Cãrbunii aprinsi ai Parintelui Arsenie luati
dintre heruvimi, i-am simtit in mainile sfintiei Sale.
Cãrbunii aprinsi ai Parintelui Arsenie ii simtim pe urmele sfintiei Sale.
Cãrbunii aprinsi ai Parintelui Arsenie ii simtim pe paginile Liturghierului sfintiei Sale de la
Sambata si Prislop.
Cãrbunii aprinsi ai Parintelui Arsenie îi contemplãm înrãmati in icoanele sfintiei Sale, iar
focul harului Duhului Sfant, luat dintre rotile cele dintre heruvimi, arde ca
un rug aprins in pictura bisericii de langa Bucuresti.
Focul carbunilor aprinsi ne-a însufletit, incalzit si
aprins viata.
Focul carbunilor aprinsi ai omului lui Dumnezeu
imbracat in hainã de in – precum in fotografia-i
cunoscutã – arde in cuvintele sfintiei Sale, precum si in acesta :
“Sa nu credeti cã veti intra
“dupa moarte” in Imparatia in care n-ati trait de pe pamant” – si care este
inlauntrul nostru ( Luca 17, 21 ).
Precum serafimul din Scripturã si precum sfantul Serafim
de Sarov – fatã de care Parintele avea o evlavie deosebitã – si sfintia Sa a
zburat spre noi, impartasindu-ne cu carbunele cel
ceresc, luat cu clestele liturgic si mistagogic de pe jertfelnicul cel de sus –
Hristos Arhiereul cel vesnic.
Extras din cartea “Parintele
Arsenie-Omul Imbracat in Haina de In” si “Ingerul cu Cadelnita de Aur” (
Iezechiel 9,3 ; 10,2 si 6 ; Apocalipsa 8, 1-6 ),
Daniil Stoenescu Episcop-Loctiitor al
Daciei Felix, Sinaia 2008, Editura
Charisma, Deva, 2008
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu