Un proiect vizionar al Parintelui Arsenie ( Parintele Arsenie Omul
Imbracat in Haina de In si Ingerul cu Cadelnita de Aur )
“ Deasupra zidului se înaltã
o monumentalã bisericã ortodoxã in stil rusesc, cu trei turle si cu douã cruci
cu trei brate, in zarea cãrora este schitat profilul
unui sfant, poate al sfantului Serafim de Sarov.
In spatele zidului plangerii
vedem sediul Natiunilor Unite cu celebrul monument
inspirat din cuvintele irenice si eshatologice de la Isaia 2, 4 : “Sa prefacem
sãbiile in fiare de plug”. “
Printre multele desene ramase de la Parintele Arsenie si pastrate la
Asezamantul monahal de la Sinaia, se aflã unul cu totul si cu totul deosebit,
inedit, vizionar si de-a dreptul extraordinar.
Pe o foitã de calc de 22,5 x 14, 5 cm este abia schitat
sus, in partea centrala, chipul Mantuitorului Hristos.
Mai jos, o raza de lumina dumnezeiasca coboara si se
deschide peste capetele înaureolate a doi sfinti, despre care credem a fi,
unul, sfantul Ioan Gurãdeaur, sezand pe un tron arhieresc la o masã de scris, cu
condeiul in mâna sprijinitã pe un tom deschis, avand omofor cu doua cruci pe
piept, iar celalalt, sfântul apostol Pavel, asistandu-l pe marele patriarh in vremea talcuirii
epistolelor sale, conform descoperirii sfantului Proclu.
Dinapoia sfintilor se aflã o cladire uriasã, care seamana tot
mai mult cu casa proiectatã de Parintele Arsenie pentru stânca Prislopului, având patru sau cinci nivele, cu douã turle
patrulatere strãjuite de cruce, constructie pe a carei
laturã din stânga este schitatã o bibliotecã cu opt rafturi pline de carti, pe care citim “SCRIERILE SFINTILOR PARINTI”.
Deasupra complexului cladirii se aflã cineva îngenuncheat
pe un semicerc, avand bratele ridicate in rugaciune catre cer, precum Moise pe
munte, iar înapoia sa, se înaltã turle de biserici sau vârfuri de munti.
In fata constructiei, contemplãm in partea stanga
imaginea bisericii Manastirii Cozia, in mijloc
icoana bisericii Mânãstirii Voronet, iar inspre dreapta sus, biserica de lemn a
lui Horea – splendide imagini si simboluri
care alcatuiesc icoana unitatii neamului românesc din cele trei provincii
istorice.
Deasupra se întrevãd culmi carpatine de dealuri si munti,
cu crucea de pe Caraiman in vârf, cu o ceatã de sfinti dincolo de zare si cu un
colt de cetate cu creneluri, din care se inaltã amenintator un minaret cu
semilunã.
In latura din dreapta observãm mucenicia, prin tãierea
capului, a doi crestini, unul prin sabia romanã, celãlalt prin iatagan –
probabil martiriul sfintilor brâncoveni.
Unul din sfinti este ingenuncheat, avand mainile legate
la spate, deasupra unei multimi de crestini calauzita
spre cer de sfantul apostol Andrei, apostolul tuturor românilor, sprijinit de crucea care-i poartã numele.
In fata bisericii Manastirii Cozia se aflã sezand un monah iconar ce lucreaza la o icoana, iar in coltul
din dreapta jos intalnim o alta multime de crestini, care privesc inspre un cuvios parinte ce le iese intru
intampinare, tinand in maini un sfant potir euharistic, din foisorul de lemn al
unui altar de varã – imagine posibila a lucrarii
Parintelui de la Manastirea Sâmbãta.
In marginea din dreapta vedem un imparat crestin cãlare
pe un cal, care seamana cu sfantul Stefan cel Mare al
Moldovei, privind spre profilul unui cardinal sau franciscan, din coltul din
dreapta jos, sau al papei care l-a numit “atletul lui
Hristos”.
Vizavi de cladirea si biblioteca sfintilor Parinti
observãm “zidul plangerii”, in fata caruia cinci credinciosi se roaga cu
capetele aplecate.
Deasupra zidului se înaltã o
monumentalã bisericã ortodoxã in stil rusesc, cu trei turle si cu douã cruci cu
trei brate, in zarea cãrora este schitat profilul
unui sfant, poate al sfantului Serafim de Sarov.
In spatele zidului plangerii
vedem sediul Natiunilor Unite cu celebrul monument
inspirat din cuvintele irenice si eshatologice de la Isaia 2, 4 : “Sa prefacem
sãbiile in fiare de plug”.
In stanga zidului plangerii il vedem pe Michelangelo sculptand Pieta, iar
putin mai sus pe Leonardo Da Vinci pictand Cina cea de Taina, iar deasupra,
binecuvanteaza “urbi et orbi”, un personaj care
seamana a fi un
pontif roman, din fata profilului catedralei Notre-Dame din Paris.
In coltul din stanga sus se aflã un chip feminin modern
si indefinibil, probabil imaginea Babilonului din Apocalipsã.
Acest desen al Parintelui Arsenie sub formã de triptic, demn de a fi pictat in viitoarea catedrala Patriarhala a
Mantuirii Neamului – adevaratã sintezã graficã a teologiei istoriei – care pare a înmãnunchea intalnirea,
in viitorul eshatologic, a Ortodoxiei cu Catolicismul sau a Rasaritului
cu Apusul intru intampinarea Celui ce vine pe nori, nu este exclus sa fi fost o alternativã sau o variantã
la compozitia mesajului ecumenic si testamentar al Parintelui, de sub crucea Mântuitorului Hristos din scena “Biserica si lumea” de la
biserica din Draganescu, unde, in cele din urma, sfintia Sa a pictat Catedrala Sfanta Sofia din
Constantinopol si biserica Sfantul Petru din Roma, invaluite amandoua in
lumina Aceluiasi Duh Sfant si Soare al dreptatii.
Extras din cartea “Parintele
Arsenie-Omul Imbracat in Haina de In” si “Ingerul cu Cadelnita de Aur” (
Iezechiel 9,3 ; 10,2 si 6 ; Apocalipsa 8, 1-6 ),
Daniil Stoenescu Episcop-Loctiitor al
Daciei Felix, Sinaia 2008, Editura
Charisma, Deva, 2008
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu