Hristos a Înviat! Lumina Sfântă a venit şi
azi în Ierusalim la Mormântul Domnului (altarulcredintei.md), 30 APRILIE 2016
Focul
Haric s-a pogorât la Ierusalim şi în acest an. Miracolul s-a produs după ce patriarhul grec al Ierusalimului, Teofil al
III-lea, a rostit o rugăciune în Biserica Sfântului Mormânt.
Mii de pelerini aflați la Mormântul
Mântuitorului nostru Iisus Hristos din Ierusalim au primit Lumina Sfântă
astăzi, 30 aprilie 2016. Direct în Biserică pentru a vedea una dintre cele mai mari minuni ale creștinismului ortodox s-au adunat
mii de oameni. Transmisiunea în direct a fost realizată în mai multe canale de
televiziune și Internet.
Aprinderea Focului Haric în
Sâmbăta Mare este o mărturie că Bunul Dumnezeu ascultă rugăciunile robilor Săi,
iar prin trimiterea Sfintei Lumini cu toții am primit Binecuvântarea Cerească și nădejde pentru mântuire.
***
Sfânta Lumină de la Ierusalim sau “Focul
Sfânt”, cum mai este numită, este cea mai evidentă dintre minunile creştine
care se petrec în Biserica Ortodoxă. Sfânta Lumină se pogoară numai la
rugăciunile Patriarhului ortodox al Ierusalimului.
Patriarhatul ortodox din Ierusalim nu are un typikon
scris referitor la rânduiala săvârşită pentru coborârea Luminii Sfinte. Patriarhii care au săvârşit
acest ritual au lăsat puţine mărturii cu privire la acest moment. În schimb, rugăciunea specială pentru primirea Sfintei Lumini, a cărei
origine nu este cunoscută, există într-o formă tipărită. Aceasta este citită de
către patriarh cât timp stă în Sfântul Mormânt. Restul slujbei este săvârşită întocmai
cu tradiţiile transmise de la un patriarh la altul, pe cale orală sau prin
însemnări liturgice disparate.
În prezent, se cunosc două
descrieri ale ritului: una, cu puţine detalii, care aparţine lui Lionel Cust, un ofiţer districtual
britanic în Ierusalim, publicată într-o colecţie de rapoarte confidenţiale
asupra statu-quoului Ţării Sfinte la sfârşitul anilor ’20 ai secolului trecut,
şi alta din anii ’90 aparţinând unei anume Ioanna Tsekoura, apreciată de fostul
patriarh Diodoros al Ierusalimului ca fiind o sursă demnă de încredere. Informaţii despre Sfânta Lumină
aduce şi Episcopul Auxentios al Foticeii în cartea sa “Lumina Sfântă de
la Ierusalim”.
Conform acestor surse, două evenimente neliturgice preced
celebrarea ritului Luminii Sfinte din Marea Sâmbătă. Primul este
perchiziţionarea Sfântului Mormânt, care durează o oră şi are ca scop
îndepărtarea oricărei surse de foc din interiorul lui. Percheziţia implică trei
inspecţii separate, care încep la ora 10.00, şi este condusă de un paznic
musulman stabilit pentru Sfântul Mormânt, în prezenţa clericilor armeni, copţi
şi iacobiţi. Cel de-al doilea eveniment neliturgic este sigilarea uşii
Sfântului Mormânt şi are loc la ora 11.00. Garda musulmană pune o bandă albă
printre cele două mânere ale uşii, sigilând-o cu ceară.
În jurul orei 12.30, patriarhul ortodox vine în
Biserica Învierii, unde corurile cântă în limbile greacă şi arabă: “Învierea Ta
Hristoase, îngerii o laudă în ceruri şi pe noi pe pământ ne învredniceşte cu
inimă curată să Te slăvim!”. Urmat de episcopi şi ceilalţi clerici,
înconjoară de trei ori Sfântul Mormânt, oprindu-se în faţa intrării. În timp ce
se cântă “Lumină lină”, patriarhul îşi scoate veşmintele şi mitra şi se supune
percheziţionării primarului oraşului şi şefului poliţiei, pentru a se dovedi că
nu are asupra sa nici un dispozitiv cu care să poată aprinde vreo lumânare.
După acest moment, se deschide uşa Sfântului Mormânt. Patriarhul
îmbrăcat numai în stihar, veşmânt care simbolizează giulgiurile cu care Iisus a
fost înfăşurat în groapă, intră înăuntru însoţit de episcopul armean, care
rămâne în Capela Îngerului, după care uşa este închisă.
În interior, Patriarhul
îngenunchează înaintea dalei de marmură ce acoperă mormântul, pe care se află o
candelă neaprinsă şi cărticica cu rugăciunea Luminii Sfinte. Cartea este ţinută deschisă de
o lumânare neaprinsă. Patriarhul are asupra sa patru
mănunchiuri de lumânări neaprinse, fiecare conţinând câte 33 de bucăţi.
În lumina slabă a Sfântului Mormânt, începe să citească
rugăciunea pentru pogorârea Luminii Sfinte. “Stăpâne, Doamne, Iisuse
Hristoase, Înţelepciune începătoare de lumină a Tatălui Celui fără-de-început,
Carele locuieşti întru lumina cea neapropiată, Carele ai poruncit luminii să
strălucească dintru întunerec, Carele ai spus să fie lumină şi a fost lumină,
Doamne, Dătătorule-de-lumină, Carele ne-ai scos din întunericul înşelăciunii şi
ne-ai călăuzit la lumina minunată a cunoştinţei Tale, Carele ai umplut de
lumină şi bucurie tot pământul prin venirea Ta în trup aici şi cele de dedesubt
prin pogorârea Ta la iad, după care Tu ai vestit lumina tuturor neamurilor prin
sfinţii Tăi apostoli, Ţie Îţi mulţumim că prin credinţa cea dreaptă ne-ai scos
din întuneric la lumină şi ne-am făcut fii ai luminii prin sfântul Botez şi am
văzut slava Ta plină de har şi adevăr ……şi noi Te chemăm şi Te rugăm,
Preasfinte Stăpâne, ca să arăţi acest dar de sfinţire plin de harul Tău
dumnezeiesc prin harul preasfântului şi de-viaţă-purtătorului Tău Mormânt şi să
binecuvântezi şi să sfinţeşti pre cei ce se ating de ea cu cucernicie,
slobozindu-i de întunericul patimilor, şi să ne faci vrednici de
preastrălucitoarele Tale sălaşuri unde străluceşte lumina cea neînserată a
Dumnezeirii Tale”, se spune într-un fragment al
acestei rugăciuni.
După patriarhul ce rosteşte
rugăciunea, se spune că o adiere lină se simte pe deasupra pietrei Sfântului
Mormânt. Adierea dispare, pe piatră încep să apară stropi de lumină albă-albăstruie, iar patriarhul
Ierusalimului “adună lumina cu mâinile şi o aşează în vasul de aur“.
Din vas, el aprinde apoi mănunchiurile de lumânări, iese din mormânt şi le
împarte clericilor de diferite confesiuni şi credincioşilor.
Fostul
patriarh al Ierusalimului Diodor I povestea în 2008 despre
momentul sfânt al aprinderii luminii la
Biserica Învierii: “Din
mijlocul pietrei pe care a fost culcat Iisus se revărsa o lumina nedefinită, în
mod normal cu o tentă albăstrie, dar culoarea se poate schimba şi lua multe
nuanţe. Nu poate fi descrisă în cuvinte omeneşti. Lumina răsare din piatră ca
şi ceaţa care se ridică deasupra unui lac, piatra pare fi acoperită de un nor,
dar este lumină. Lumina se comportă diferit în fiecare an. Uneori acoperă doar
piatra, alteori luminează tot mormântul, aşa încât oamenii de afară văd
mormântul plin de lumină. Lumina nu arde! – niciodată nu mi-am ars bărba în
toţi cei 16 ani de când sunt Patriarh al Ierusalimului şi am primit Focul
Sfânt. Lumina are altă consistenţă, diferită de lumina focului care arde în
candelă. La un moment dat, Lumina se înaltă şi formează o coloană în care focul
este de natură diferită, aşa că pot aprinde lumânările mele de la ea. După ce
am primit flacără, ies şi dau Focul întâi patriarhului Bisericii Ortodoxe
Armene, apoi patriarhului Copt şi după aceea tuturor celor prezenţi în
biserică.”
Sursa:
http://altarulcredintei.md/hristos-a-inviat-%EF%BB%BFlumina-sfanta-a-venit-si-azi-in-ierusalim-la-mormantul-domnului/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu