Care va este talentul ?
Multi copii muncesc din greu si sunt destepti, dar cei etichetati ca “ inzestrati “, se afla in primele 2-5 procente ale inteligentei.
Ei tind sa se descurce de unii singuri, deseori venind cu solutii originale, invata mai repede si isi insusesc anumite domenii, mai repede decat alti elevi, si au o inclinatie spre realizari.
Privind partea negativa, copiii inzestrati sunt deseori izolati si catalogati ca tocilari, si, deseori, se comporta diferit, intr-un mod care reimprospateaza imaginea geniului excentric.
Odata ce au fost catalogati ca inzestrati, copiii sunt supusi la presiuni mari pentru a reusi ; se asteapta de la ei sa aiba realizari mari, si sunt impinsi de la spate de parinti si profesori, neputand avea o copilarie obisnuita.
Copiii inzestrati se confrunta deseori cu dificultati in situatii sociale, deoarece cei din jur nu au aceleasi interese, sau nu opereaza la acelasi nivel intelectual.
Tinerele femei care sunt inzestrate tind sa se descurce mai greu, deoarece ele nu sunt incurajate sa ia cuvantul in clasa, si sunt descurajate sa se ocupe de subiecte “ masculine “, cum ar fi matematica sau stiinta.
Arhetipul geniului este “ omul Renasterii ‘, o acolada atasata de Leonardo da Vinci, care avea o gama foarte variata de interese, si si-a lasat amprenta istorica si in arta, si in stiinta.
Desi geniu este un termen ce sugereaza o inteligenta suprema, adevarul este ca foarte putini oameni sunt buni in mai multe domenii.
Cel mai des, sunt considerati genii, cei care au aptitudini foarte mari intr-un anumit domeniu, cum ar fi geniile matematice, sau cele din muzica.
Neomogenitatea poate fi, intr-o oarecare masura, datorata nu deficientei lor in acele domenii, ci lipsei de interes pentru a se dedica lor.
De exemplu, un mare matematician poate fi si un bun artist, daca ar avea motivatia sa le faca pe amandoua.
Acesti oameni inzestrati intr-un mod neomogen, deseori nu au rezultate de genii la testele de IQ, deoarece talentele lor speciale se afla in anumite domenii, nu per total, iar aceasta neomogenitate este penalizata in punctajul testului.
Aceeasi problema este evidenta si la examenele de admitere la facultate, cum ar fi testul SAT, unde un matematician sclipitor, s-ar putea descurca destul de greu la partile verbale ale examenului, sau un artist extraordinar poate avea rezultate slabe si la partea matematica, si la partea verbala a examenului.
Dificultatea consta in gasirea unor cai de a-i mentine pe cei inzestrati, interesati de domeniul in care sunt buni, precum si in a-i face sa isi rezolve deficientele.
Pentru cei care se intreaba, daca micutul Ionut sau micuta Ioana vor deveni genii cand vor creste mari, tineti minte ca foarte putini oameni sunt minuni, cum a fost Mozart si isi arata desteptaciunea sclipitoare inca din copilarie.
Va mai aduceti aminte din capitolul 9, ca ritmul dezvoltarii este diferit pentru fiecare in parte.
Luati in considerare faptul ca, studiile au aratat ca multi matematicieni si inventatori de talie mondiala, nu au invatat sa scrie si sa citeasca decat cand au inceput scoala, si au facut acest lucru cu dificultate.
Psihologul englez Charles Spearman ( 1863 – 1945 ) a descoperit ca, oamenii care se descurcau bine la un tip de test, de obicei, se descurcau si la alte tipuri.
El a concluzionat ca oamenii au o capacitate intelectuala generala, pe care a denumit-o factorul “ g “.
Spearman a considerat ca ne nastem cu aceasta trasatura, care ramane neschimbata si ne determina potentialul, dar oamenii pot avea puncte forte si slabe in anumite domenii, pe care le-a numit factorul “ s “, pentru anumite tipuri de inteligenta.
Nota : Copiii minune sunt oameni cu talente exceptionale, care se arata la o varsta frageda.
( extras din Sa intelegem creierul, capitolul 16, Aveti creier, Arthur S. Bard, Dr. Mitchell G. Bard, Ed. Curtea Veche, Bucuresti, 2006 )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu