Terorismul aerian : motivatii, scopuri, modalitati de realizare ( 8 )
Metode, mijloace si procedee folosite pentru prevenirea si contracararea capturarii unei aeronave
In prezent, la sase aeroporturi din SUA, TSA ( Administratia Securitatii Transporturilor din SUA ) testeaza porti de detectare a urmelor de explozibil la pasageri, cunoscute sub numele de “ pufãitoare “.
La punctele de control de securitate, “ pufuri “ de aer sunt suflate spre pasagerul care trece printr-o poarta de trecere, similara unei porti de trecere pentru detectarea obiectelor metalice.
Apoi, aerul este colectat si analizat pentru detectarea vaporilor de exploziv.
La aeroporturile Ronald Reagan din Washington, John F. Kennedy din New York, Los Angeles, si O’ Hare din Chicago, se desfasoara un program pilot, denumit “ Scanarea documentului “, sau Document Scanner.
« Document Scanner « analizeaza mostrele colectate, prin scuturarea suprafetei unui document, peste un disc colector, si alerteaza controlorul de securitate ( « screener – ul « ) daca un reziduu exploziv este detectat.
Daca este semnalata prezenta explozibilului, pasagerul caruia ii apartine documentul este supus unui control de securitate suplimentar.
TSA doreste, de asemenea, dezvoltarea unei noi generatii de echipamente detectoare de explozibili, folosite la controlul de securitate al bagajelor.
In prezent, TSA foloseste doua tipuri de echipamente pentru controlul de securitate al bagajelor : Sistemul de Detectare al Explozibililor ( EDS ), si Detectorul de Urme de Explozibil ( ETD ).
EDS are marimea unui mini-vagon, si utilizeaza o tehnologie similara unui computer tomograf medical, in timp ce ETD este mult mai mic, cam cat o valiza mai mare.
Controlorii care lucreaza cu ETD portabil folosesc o pensula, cu care culeg particule de pe un articol din bagaj ; apoi, pensula este analizata pentru depistarea urmelor de exploziv.
TSA urmareste dezvoltarea unei noi tehnologii, prin care sa creasca eficienta si scurtarea timpului de scanare per bagaj, la masinile EDS, precum si imbunatatirea modelelor ETD- existente.
TSA a lansat in anul 2005, la cinci aeroporturi, Programul Pilot de Inregistrare al Pasagerilor.
Conform acestui program, pasagerii se supun voluntar unui Program de Evaluare de Securitate, si sunt inregistrati in program daca sunt admisi.
La un nou zbor, au un proces de control de securitate mai rapid, dupa parcurgerea controlului primar de securitate, nemaifiind supusi unor controale suplimentare ; primele rezultate arata o scurtare a timpului necesar controlului de securitate per total pentru pasagerii unei aeronave.
Raspunzand solicitarilor Guvernului britanic, dupa evenimentele din 11 septembrie 2001, de imbunatatire a performantei sistemelor de identificare si combatere a amenintarilor asimetrice, firma QinetiQ a prezentat in anul 2004, cateva realizari remarcabile in acest domeniu.
OptaLand este destinat pentru protejarea oricarui perimetru terestru.
Bazat pe un sistem de senzori, legati prin cabluri din fibra optica, el poate fi ingropat sau montat pe gard, detectand orice vibratie, pana la o distanta de 50 de metri.
Tarsier este un sistem radar, bazat pe tehnologia undelor milimetrice, destinat in special aeroporturilor, pentru detectarea, in orice conditii meteorologice, a obiectelor straine pe pista, a miscarii persoanelor pe platforma aeroportuara, si a pasarilor pe pista.
Tarsier scaneaza pista de 6 ori pe minut, putand detecta si localiza obiecte mici, cu o acuratete de 3 m, la o distanta de 2 km.
La teste s-a demonstrat ca poate localiza un intrus, la o distanta de 4 km, iar o copie a bucatii de metal raspunzatoare pentru tragedia Concord-ului* din 25 iulie 2000, a fost detectata pe pista la o distanta de 1,6 km.
[ *Ancheta a stabilit ca, la decolarea de pe aeroportul Charles de Gaulle de langa Paris, una din rotile trenului de aterizare al aeronavei Concorde, a “ luat “ o bucata de metal ramasa pe pista, de la o aeronava ce decolase cu 4 minute mai inainte ; cauciucul a explodat, resturile strapungand rezervorul de combustibil ; combustibilul scurs a luat foc in scurt timp, fiind afectate in final si motoarele ; echipajul a incercat o aterizare fortata, dar nu a reusit, aeronava prabusindu-se peste un hotel ; toate cele 109 persoane aflate la bord au murit. ]
Pe baza tehnologiei undelor milimetrice pasive, a fost realizat si un sistem radar, care poate cerceta persoane si vehicule.
Multe lucruri reflecta radiatiile, printre care si corpul uman ; acesta reflecta aproximativ 50 % din radiatia pe unde milimetrice pe care o primeste.
La acest nivel, hainele si alte materiale sunt transparente, dand in schimb operatorului scanner-ului, o imagine de inalta acuratete in timp real, a subiectului uman “ neacoperit “.
Avem un exemplu intr-o imagine in care putem sesiza un revolver, tinut in mana stanga, de catre un barbat, in buzunarul pardesiului sau ( devenit ) “ transparent “, in timp ce el da mana ( cu ) si strange mana unui alt barbat.
Camera “ vede “ arme, cutite, dispozitive metalice si ceramice, printre haine si bagaje.
De mentionat, ca exista cutite ceramice, care nu pot fi detectate de detectoarele de metale.
De asemenea, QinetiQ a dezvoltat un sistem portabil GPS, pentru ofiterii aflati in misiune, care pot fi monitorizati prin satelit, si carora li se poate acorda rapid ajutor in caz de nevoie.
La sfarsitul anului 2005, TSA a anuntat planul de implementare a lui CAPPS II, considerat de presa americana un sistem de profilare a pasagerului si de supraveghere, controversat.
In momentul in care un pasager va face o rezervare pentru un zbor, compania aeriana sau agentia de voiaj – depinde unde se face rezervarea – ii va solicita numele, data nasterii, numarul de telefon, si adresa domiciliului.
Cu aceste date se va crea un Fisier PNR – Passenger Name Record.
In PNR vor fi incluse si alte date, precum :
§ Itinerarul calatoriei,
§ Informatii despre cartea de credit,
§ Cu cine calatoreste,
§ La ce hotel vei sta,
§ Daca vei imparti camera cu altcineva.
Daca ai pre-comandat un meniu special in avion, PNR-ul tau ar putea fi interpretat pentru a se indica carei religii ii apartii.
Dupa ce ai facut rezervarea, PNR-ul tau va fi trimis autoritatilor, si apoi, prin sistemul CAPPS II, companiilor cu bazele de date comerciale.
Aceste companii vor confrunta numele, data nasterii, numarul de telefon, si adresa domiciliului, cu informatiile pe care le-au aflat din :
§ raportul de credit,
§ cartea de alegator,
§ tranzactiile imobiliare,
§ dosarul de conducator auto,
§ profilul cumparaturilor la supermarket-uri,
§ si altele.
Trebuie mentionat ca, un adult american figureaza in SUA, in cel putin 50 de baze de date comerciale, care pot fi puse la dispozitia autoritatilor federale.
Dupa ce vor compara PNR-ul, cu informatiile obtinute, companiile vor genera un scor numeric, care va indica in ce masura ei cred ca tu esti, ceea ce ai spus ca esti.
Dupa ce vor face verificari in lista teroristilor urmariti, in cazier si baza de date a imigrarilor, pe baza datelor obtinute si a scorului acordat, autoritatile vor efectua o Evaluare de securitate, pe baza unor criterii secrete, in urma careia te vor eticheta cu o culoare.
Verde inseamna ca nu esti considerat o amenintare, si esti liber sa te urci la bord.
Galben inseamna ca poti fi o amenintare, oamenii legii vor fi chemati, vei fi retinut, cercetat si interogat, si este posibil sa nu ti se permita sa zbori.
Rosu inseamna ca nu poti zbura, putand fi chiar arestat.
( extras din Terorismul aerian : abordare juridica : prevenirea si gestionarea crizelor, Prof.univ.dr. Costica Voicu, Mircea Ionescu, Bucuresti, Ed. Pro Universitaria, 2006 )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu