Terorismul aerian : motivatii, scopuri, modalitati de realizare ( 7 )
Metode, mijloace si procedee folosite pentru prevenirea si contracararea capturarii unei aeronave
Ingrijorarea despre securitatea aeriana creste, incepand din anul 1977, cand incercarile de deturnare in interiorul Statelor Unite incep sa se inmulteasca din nou.
In anul 1979 se inregistreaza 13 incercari de deturnare, iar in anul 1980 numarul acestora ajunge la 22, din 41 cate se inregistrasera in intreaga lume.
Intre anii 1980 – 1984, numarul deturnarilor din intreaga lume nu scade sub 28 pe an, in peste 50 % dintre acestea fiind implicate aeronave civile americane.
Era clar pentru toata lumea care studia statisticile, ca filozofia americana a securitatii aeroporturilor si aeronavelor trebuia schimbata.
Revolutia din Iran a creat, nu numai o noua sursa, dar si o noua locatie pentru antrenarea teroristilor.
Aceasta a devenit cunoscuta treptat, drept fundamentalism islamic, si a chemat la distrugerea tuturor “ democratiilor occidentale decadente “.
In martie 1983, Statele Unite s-au putut felicita pentru ca in ultimii 10 ani fusesera scanate peste 5 miliarde de pasageri, si peste 5,5 miliarde de bagaje la purtator, fiind detectate peste 25 000 de arme de foc, si operate mai mult de 10 000 de arestari.
Dar, in vara anului 1985, atat fundamentalistii islamici, cat si palestinienii radicali si-au batut joc de securitatea aviatiei din intreaga lume, incat a devenit limpede pentru toata lumea, ca erau necesare schimbari radicale si introducerea unei noi calitati a securitatii aviatiei, pentru a face fata noilor amenintari teroriste.
Distrugerea zborului Pan Am 103 a avut un efect traumatizant asupra planificatorilor de securitate din Europa occidentala, desi intarzieri diplomatice, birocratia interna si inevitabilele dificultati practice de schimbare a rutinelor, s-au interpus in calea reformelor.
Pe 22 decembrie 1988, cursa Pan Am 103 a expodat deasupra localitatii Lockerbie, Scotia, murind toti cei 270 de oameni de la bord.
Statele Unite au decis atunci inspectarea tuturor bagajelor, cu raze-X sau de mana, care parasesc Europa sau Orientul Mijlociu, cu destinatia SUA.
Guvernul francez s-a opus noilor reguli, si chiar a lansat un protest diplomatic.
Dar marile companii aveau nevoie sa continue zborurile spre Statele Unite, asa ca s-au aliniat rapid noilor cerinte de securitate.
In anii ’80, FAA a cerut Comisiei de Sisteme Tehnice si Inginerie din SUA, sa initieze un studiu, pentru a ajuta Centrul tehnic al FAA, in elaborarea de programe tehnice in legatura cu metodele instrumentale de detectare a explozibililor ascunsi in bagajele de la purtator, sau in cele care merg in cala avionului.
O firma din California a creat un aparat, analizorul termo-neutronic, care “ interogheaza “ bagajele, prin directionarea de neutroni spre bagaje : daca bagajul contine nitrogen, o substanta care intra in compunerea multor explozivi puternici, un detector de raze gama va detecta instantaneu prezenta fotonilor eliberati de atomii de nitrogen bombardati cu neutroni, si va declansa alarma.
Un alt proces luat in considerare este chemioluminiscenta.
Aceasta consta in generarea de radiatie electromagnetica, sub forma de lumina, in urma unei reactii chimice.
S-a constatat ca, atomii de peroxid, o substanta care intra in compunerea unor explozivi puternici, sunt foarte sensibili la bombardarea cu cantitati mici de electroni, generand o mare cantitate de radiatii electromagnetice, sub forma de lumina.
De asemenea, s-a studiat posibilitatea adaptarii unui dispozitiv, folosit initial la detectarea substantelor poluante din atmosfera, si a conservantilor cancerigeni din alimente, la depistarea vaporilor de explozivi din bagaje.
In anul 1989, numai analizorul termo-neutronic a indeplinit standardele FAA, care impun, printre altele, ca explozibilii sa fie detectati si neutralizati, fara interventia umana.
Acest echipament poate detecta inclusiv explozibilul plastic.
La inceputul lui 1990 au fost instalate primele sase analizoare termo-neutronice, la un cost de 1 milion dolari SUA, fiecare.
Cuplarea la calculator a analizorului, a dat un plus de acuratete si rapiditate in cercetarea bagajelor, testele demonstrand o acuratete de 95 %.
Cercetatorii israelieni au dezvoltat metoda absorbtiei-rezonanta : un accelerator bombardeaza cu protoni o tinta de carbon, care apoi reactioneaza emitand raza gama, pe o anumita frecventa.
Aparatul baleiaza bagajul din trei unghiuri, ceea ce garanteaza vizualizarea oricarui exploziv.
Marele avantaj al acestei tehnici, este ca acei neutroni rapizi produc raze gama unice, de la cel putin trei elemente importante care intra in compunerea unei bombe : carbon, nitrogen, oxigen.
In Arabia Saudita, firma Philips a implementat un dispozitiv de scanare a bagajelor, prin raze-X, incorporat la ticket counter, adica ghiseul de bilete.
Un tehnician aflat in alta locatie, analizeaza imaginea in raze-X a bagajului, si apasa un buton verde, sau unul rosu : daca s-a oprit bagajul ( buton rosu ), se trece la verificarea de mana a acestuia, in prezenta apartinatorului.
S-a incercat depistarea explozivilor cu caini antrenati, dar s-a constatat ca mirosul lor nu descopera toate tipurile de explozivi, ca obosesc repede, tragandu-se concluzia ca, cel mai bine pot fi folositi pentru cautarea unui anumit tip de exploziv, intr-o anumita zona.
Intr-o stire publicata pe 27 ianuarie 2005, s-a anuntat ca cercetatorii de la Institutul de Tehnologie Technion, din orasul Haifa, Israel, au pus la punct un dispozitiv pentru detectarea unui puternic exploziv, triaceton-triperoxid, folosit cu predilectie de catre grupurile teroriste arabe.
Noul detector, denumit Peroxide Explosive Tester – PET -, seamana cu un pix cu trei culori.
Acesta elibereaza o mixtura din trei compusi chimici, care isi schimba culoarea atunci cand intra in contact cu materialele explozive care contin triacetone-triperoxide – TATP.
TATP –ul, cunoscut sub numele de acetona peroxida, nu poate fi detectat de mirosul cainilor cautatori de bombe.
De asemenea, este foarte usor de prelucrat in laboratoarele clandestine.
Profesorul Ehud Keinan, inventatorul PET – ului, a descoperit ca TATP este diferit de alti explozivi conventionali, prin aceea ca nu elibereaza caldura in timpul exploziei.
El explodeaza prin rapida descompunere a fiecarei molecule aflate in stare solida in patru molecule in stare gazoasa.
Acest fenomen rar, numit “ explozie entropica “, aminteste de reactia rapida de producere a gazului in air-bag-urile masinilor, in caz de accident.
La inceputul anului 2005, firma Thermo Electron Corporation din Statele Unite, a anuntat ca a realizat EGISTMDefender.
Acesta este un sistem de detectare a urmelor de exploziv ( ETD ), care combina tehnologia cromatografiei gazelor de inalta viteza ( HSGC ), cu spectometria mobilitatii ionilor micro diferentiali ( DMx ), tehnologie care permite EGISTM Defender sa detecteze simultan explozivi plastici, comerciali si militari, TATP, HMTD ( Hexamethylene Triperoxide Diamine ) si AN-FO ( Ammonia Nitrate-Fuel Oil ), cu un inalt grad de precizie, marcand un important pas inainte in detectia explozibililor de ultima generatie.
EGISTMDefender mai intai aplica tehnologia HSGC, pentru a separa componentele cu o acuratete extrema.
Odata mostrele de explozibil separate, EGIS Defender foloseste filtrul de ioni microDMxTM, pentru a permite identificarea componentelor de exploziv.
EGIS Defender poate detecta exploziv aflat intr-o cantitate de un trilion de gram, iar eroarea sistemului este mai mica de 1 %.
( extras din Terorismul aerian : abordare juridica : prevenirea si gestionarea crizelor, Prof.univ.dr. Costica Voicu, Mircea Ionescu, Bucuresti, Ed. Pro Universitaria, 2006 )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu