Terorismul aerian : motivatii, scopuri, modalitati de realizare ( 1 )
Despre piratii aerului din Romania sunt putine date, deoarece nici fosta Securitate, nici actualul Serviciu Roman de Informatii nu au furnizat publicului informatii in acest sens.
Dar, din ce s-a putut afla din media si literatura de specialitate, romana si straina, deturnarile, facute de romani, de aeronave civile sau militare, au avut drept scop numai evadarea din lagarul comunist.
Asa cum am mentionat, in iulie 1947 un avion de pasageri de pe o linie interna din Romania, a fost capturat de trei ofiteri de Armata si deturnat spre Turcia.
Aceasta a fost prima deturnare din lume, soldata cu pierderea unei vieti omenesti, deoarece un membru al echipajului care nu a vrut sa coopereze a fost ucis, fiind impuscat.
Pe 17 iunie 1948, un alt avion cu 23 de pasageri a fost deviat spre Austria, cu 23 de pasageri la bord.
Conform lui Peter St. John, in Romania intre anii 1968 – 1988 au avut loc trei deturnari.
In mai 1971, Bela Moka si alti cinci insotitori au preluat controlul pe aeroportul din Oradea asupra unui avion IL – 14.
Avionul se afla in faza de imbarcare a pasagerilor, pentru un zbor Oradea – Bucuresti, cand grupul mentionat, imbarcat intr-un taxi, si inarmat cu arme de vanatoare, a obligat soferul taxiului sa forteze dispozitivul de securitate, si sa intre pe platforma aeroportului, oprind la trei metri de avion.
Tragand focuri de intimidare in aer, au urcat la bordul avionului, unde nu l-au gasit decat pe pilotul secund.
S-au multumit numai cu acesta, si l-au obligat sa porneaza motoarele si sa decoleze spre Viena.
Paza aeroportului a dechis foc asupra avionului, dar nu a reusit sa-l opreasca din rulajul spre pista, si apoi sa-i intrerupa decolarea. Dupa decolare, pilotul a incercat sa-i pacaleasca pe deturnatori, si sa mentina avionul in spatiul aerian roman, dar Moka si colegii lui si-au dat seama, si l-au fortat pe pilot sa se indrepte spre Viena.
Aeronava IL – 14 a aterizat cu bine la Viena, dar Moka si amicii lui au primit luni de zile de inchisoare pentru deturnare, din partea austriecilor.
In Romania piratii aerului au fost condamnati la cate 23 de ani de inchisoare.
De mentionat, ca Moka avusese o tentativa de deturnare cu putin timp inainte, cand se urcase inarmat intr-o cursa Oradea – Bucuresti, pistolul fiind ascuns in proteza de la picior, renuntand in ultimul moment la punerea in aplicare a planului.
Analizand cele de mai sus, putem trage concluzia ca, in cazul deturnarii reusite, s-a penetrat perimetrul exterior de securitate al aeroportului, intrandu-se cu taxiul pe platforma aeroportuara, pana langa avion.
Fortele de securitate au reactionat cu intarziere si ineficient, atunci cand au facut-o, cu toate ca au avut timp la dispozitie ; tinand cont ca aeronava era cu motoarele oprite cand teroristii s-au urcat la bord, a fost nevoie de cel putin cinci minute pana sa se porneasca cele doua motoare, si aeronava sa fie gata de rulaj, timp in care aceasta a fost in stationare, iar apoi de cel putin doua minute pentru rulajul la pista si inceperea decolarii, deci in total aproximativ sapte minute.
In acest interval se putea incerca blocarea avionului, pana la punerea in miscare a acestuia, prin punerea de dispozitive opritoare la roti ( cale ), sau impiedica decolarea acestuia, prin asezarea de autospeciale de aviatie, de mare tonaj, disponibile la orice aeroport pe timpul desfasurarii activitatii de zbor, pe calea de rulare sau pe pista.
Deschiderea focului cu armamentul din dotare, era o solutie ultima, iar eficacitatea era maxima, doar daca se loveau motoarele sau rotile trenului de aterizare, decolarea devenind aproape imposibila.
In ce priveste tentativa cu pistolul ascuns in proteza, nu putem decat sa tragem concluzia ca sistemul de verificare a pasagerilor avea mari slabiciuni.
Au mai fost si alte deturnari, mai bine zis evadari cu aeronave, mai putin spectaculoase.
Astfel, in anul 1961 un hidroavion militar, de la baza de la Palazu, Constanta, a fost deturnat de echipaj in Turcia.
Consecinta a fost desfiintarea respectivei baze, si implicit scoaterea din exploatare a hidroavioanelor.
Ca fapt divers, in Romania, de atunci si pana in prezent, nu mai exista hidroavioane.
In anul 1976, un avion AN – 2 apartinand Intreprinderii de Aviatie Utilitara, aerobaza Timisoara, a decolat neautorizat cu 12 persoane la bord, ajungand in Austria.
In anul 1978, un avion BN – 2 a decolat de pe aeroportul Baneasa, fara aprobare, cu 12 persoane la bord ( trei familii ), fiind pilotat de mecanicul de bord, care luase lectii de zbor, neoficial, in timpul diverselor misiuni.
Avionul apartinea Centrului de Instruire a Personalului Navigant din Aviatia Civila, aflat in subordinea Ministerului Transporturilor.
In zona Arad a fost interceptat, si somat de doua avioane de vanatoare, decolate de la baza aeriana Gearmata – Timisoara, sa aterizeze.
Cei din BN – 2 nu au tinut cont de somatii, si si-au continuat zborul mai departe, aterizand in Austria, dupa ce au traversat Ungaria.
Romania vizeaza combaterea oricarei forme de terorism – indiferent de motivatiile care stau la baza acestuia – cu precadere a terorismului fundamentalist islamic, a celui de esenta religioasa si separatista, urmarind prevenirea producerii, pe teritoriul national de acte teroriste, a constituirii bazelor logistice si a filialelor unor organizatii extremist-teroriste, cu reprezentare internationala.
Momentul “ 11 septembrie 2001 “ a impus reconfigurarea mecanismului de prevenire si combatere a influentelor fenomenului terorist international, asupra starii de siguranta nationala a Romaniei.
Strategia de securitate nationala a Romaniei, aprobata de catre Parlament la 18 decembrie 2001, include amenintarea reprezentata de terorism, printre principalii factori de risc la adresa securitatii nationale.
Primirea Romaniei in NATO, ca Stat Membru cu drepturi depline, la 29 martie 2004, precum si campaniile militare internationale impotriva Afganistanului si Irakului, au impus drept potentiale tinte ale terorismului, si aliatii SUA in aceste operatiuni, printre care si Romania.
Cu toate ca, Romania nu s-a aflat, explicit, printre tarile nominalizate in mesajele de amenintare lansate de catre liderii Al-Qaeda, acest lucru nu a determinat o relaxare a masurilor de securitate, si nici o scadere a vigilentei, potentialul de risc pentru tara noastra derivand, printre altele, si din prezenta pe teritoriul national, a unei importante comunitati de cetateni straini, in randul carora desfasoara activitati, membri ori simpatizanti ai unor grupari cu preocupari teroriste, si la nivelul carora se pot transfera conflictele din Statele de origine.
Cu toate ca, trasaturile actualei situatii interne pe profil antiterorist, releva faptul ca Romania nu se confrunta cu manifestari de sorginte interna ale fenomenului terorist, implicarea tarii noastre in coalitia internationala antiterorista, a condus la amplificarea potentialelor riscuri la adresa securitatii nationale, acestea fiind generate de :
§ Dinamica fenomenului terorist international ;
§ Prezenta pe teritoriul national, de nuclee ale unor structuri straine, care sunt catalogate pe plan international ori pe spatii de origine, drept miscari extremiste ori teroriste ;
§ Prezenta in Romania, in viitorul apropiat a unor baze ale armatei SUA ;
§ Influentele evolutiilor politico-militare pe plan mondial, care pot influenta dinamica organizatiilor teroriste, reprezentate in tara noastra de nuclee care, desi nu intreprind, in actuala etapa, actiuni teroriste asupra unor obiective de pe teritoriul national, pot sa-si modifice, in viitor aceasta atitudine ;
§ Accentuarea interferentei dintre terorism si segmente ale crimei organizate.
In martie 1995, Ekita Yukiko, membru cu state vechi, al gruparii teroriste Japanese Red Army, a fost arestat in Romania, si extradat in Japonia, unde a primit o pedeapsa de 20 de ani inchisoare, pentru o serie de atentate cu bombe, comise in anii 1974 si 1975.
In Evenimentul Zilei din 16 septembrie 2004, a aparut un amplu articol despe Khaled Matar, despre care mass media a transmis ca ar fi fost arestat de FBI pentru legaturi cu Al-Qaeda si atentatele din 11 septembrie 2001.
Acesta, palestinian la origine, a venit in Romania, urmand cursurile Facultatii de Drept, din Cluj.
Dupa absolvirea facultatii, ramane in Romania, se casatoreste, iar dupa Revolutia din 1989 se lanseaza in diverse afaceri, ajungand unul dintre cei mai bogati oameni arabi, din Cluj.
De mentionat ca, in anul 1990 Khaled Matar a obtinut cetatenia romana.
La inceputul anilor ’90, infiinteaza Universitatea Romano-Araba, cu sediul in Baia-Mare, care ulterior s-a mutat la Cluj.
Aceasta Universitate a functionat doar cativa ani, nereusind sa obtina acreditarea.
In anul 1993 a facut demersuri repetate, pentru aprobarea infiintarii unei scoli de pilotaj pe aerodromul Ghimbav – Brasov, in care se intentiona pregatirea ca piloti, a 30 de cursanti palestinieni, dar cererea sa a primit aviz negativ din partea SRI.
Khaled Matar a declarat de mai multe ori, ca doreste sa infiinteze si o scoala destinata instruirii viitorilor politisti si agenti de securitate palestinieni, dar a ramas doar la nivelul declaratiilor.
In anul 1997, infiinteaza o firma care a avut drept scop, potrivit SRI, inlesnirea intrarii in SUA, a cat mai multe persoane de nationalitate araba.
In decembrie 1997, Khaled Matar este acuzat de trafic de influenta si inselaciune, ocazie cu care dispare din tara, fiind judecat si condamnat in lipsa.
La 15 septembrie 2005, seful Centrului Zonal de Combatere a Criminalitii Organizate si Antidrog Cluj, a declarat Evenimentului Zilei, ca a fost informat de Biroul FBI Bucuresti, despre arestarea lui Matar in SUA, pentru legaturi cu Al-Qaeda.
( extras din Terorismul aerian : abordare juridica : prevenirea si gestionarea crizelor, Costica Voicu, Mircea Ionescu, Bucuresti, Ed. Pro Universitaria, 2006 )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu