Doctrina ortodoxã despre jertfirile noutestamentare
Aducerea de jertfe lui Dumnezeu existã din cele mai strãvechi timpuri :
Cain a adus jertfã lui Dumnezeu din roadele pamantului, si Abel de asemenea a adus jertfã din cele întâi-nãscute ale oilor sale si din grãsimea lor ( Fac. 4, 3-4 ).
Pârga din roadele tarinii tale sã o aduci în casa Domnului Dumnezeului tãu, spune cuvântul lui Dumnezeu ( Ies. 23, 19 ).
Jertfele îi sunt plãcute lui Dumnezeu si de aceea ele trebuie aduse :
Sã nu te înfãtisezi înaintea Mea cu mâna goalã. ( Ies. 23, 15 ).
Iisus le-a spus lor : Pentru ce faceti supãrare femeii ? Cãci lucru bun a fãcut ea fatã de Mine. Cãci pe sãraci oricând îi aveti cu voi, dar pe Mine nu Mã aveti oricând. ( Matei. 26, 10-11 ).
Se cuvinte, oare, ca omul sa însele pe Dumnezeu ? Cãci voi M-ati înselat ! Dar voi ziceti : “Cum Te-am înselat ?” – Cu zeciuiala si cu pârga ! Aduceti toate zeciuielile la vistierie si sã fie merinde în casa Mea ( Maleah. 3, 8, 10 ).
Jertfa nu este plãcutã lui Dumnezeu :
( a ) când este adusã fãrã rugãciune si fapte bune :
Oare voi mânca carne de taur sau sânge de tapi voi bea ?
Jertfeste lui Dumnezeu jertfã de laudã si împlineste Celui Preaînalt fãgãduintele tale ( Psal. 49, 14-15 ).
Ce-Mi foloseste multimea jertfelor voastre ? zice Domnul.
Lunile noi, zilele de odihnã si adunãrile de la sãrbãtori nu le mai pot suferi.
Când ridicati mâinile voastre cãtre Mine, Eu Îmi întorc ochii aiurea, si când înmultiti rugãciunile voastre, nu le ascult.
Mâinile voastre sunt pline de sânge ; spãlati-vã, curãtiti-vã !
Nu mai faceti rãu înaintea ochilor Mei.
Învãtati sã faceti binele, cãutati dreptatea, ajutati pe cel apãsat, faceti dreptate orfanului, apãrati pe vãduvã.
Veniti sã ne judecãm, zice Domnul, de vor fi pãcatele voastre cum e cîrmîzul, ca zãpada le voi albi, si de vor fi ca purpura, ca lâna albã le voi face ( Isaia. 1, 11-18 ).
Vai vouã, cãrturari si farisei fãtarnici !
Cã dati zeciuialã din izmã, din mãrar si din chimen, dar ati lãsat pãrtile mai grele ale legii : judecata, mila si credinta ; pe acestea trebuia sã le faceti, si pe acelea sã nu le lãsati. ( Matei. 23, 23 ).
( b ) fãrã ascultare :
A rãspuns Samuel : “Au doarã arderile de tot si jertfele sunt tot asa de plãcute Domnului, ca si ascultarea glasului Domnului ? Ascultarea este mai bunã decât jertfa, si supunerea mai bunã decât grãsimea berbecilor” ( 1 Regi. 15, 22 ).
( c ) nelegiuitã si rusinoasã :
Jertfa celor fãrã de lege este urâciune înaintea Domnului ( Pild. Solomon. 15, 8 ), mai cu seamã când o aduc pentru o faptã rusinoasã ( 21, 27 ). Cel ce junghie un bou si în acelasi timp omoarã un om ( Isaia. 66, 3 ; 1, 11, 11-18 ).
( d ) de la o inimã plinã de dusmãnie :
Deci, dacã îti vei aduce darul tãu la altar, si acolo îti vei aduce aminte cã fratele tãu are ceva împotriva ta, lasã darul tãu acolo, înaintea altarului, si mergi întâi si împacã-te cu fratele tãu si apoi, venind, adu darul tãu ( Matei. 5, 23-24 ).
Jertfa trebuie adusã de bunã voie, fãrã zgârcenie :
Cu ochi buni slãveste pe Domnul si sã nu împutinezi pârga mâinilor tale.
Totdeauna când dai, fii cu fata voioasã si cu bucurie sfinteste zeciuiala ( Sirah. 35, 8-9 ).
Si privind, a vãzut pe cei bogati, aruncând darurile lor în cutia darurilor.
Si a vãzut si pe o vãduvã sãracã, aruncând acolo doi bani.
Si a zis : Adevãrat vã spun cã aceastã vãduvã sãracã a aruncat mai mult decât toti.
Cãci toti acestia din prisosul lor au aruncat la darurile lui Dumnezeu ; aceasta însã din sãrãcia ei a aruncat tot ce avea pentru trai ( Luca. 21, 1-4 ; comp. Marcu. 12, 41-44 ).
Fiecare sã dea cum socoteste cu inima sa, nu cu pãrere de rãu sau cu silã, cãci Dumnezeu iubeste pe cel care dã cu voie bunã ( 2 Cor. 9, 7 ).
Jertfa trebuie adusã din dobândire dreaptã :
Cel care jertfeste din nedreptate, aduce prinos hulit si nu sunt spre bunãvrere prinoasele celor fãrã de lege.
Cin aduce jertfã din averea sãracilor junghi pe fiu înaintea tatãlui sãu ( Sirah. 34, 20-22 ).
Ca jertfã trebuie sã aduci ce ai mai bun :
Voi aduceti jertfã pe altarele Mele pâine spurcatã.
Si mai ziceti : “Cu ce Te-am necinstit ?” – Fiindcã ati zis : « Masa Domnului este de ocarã ! »
Si când aduceti jertfã un dobitoc orb, n-aveti nicio vinã ? Adu-l cârmuitorului tãu : va fi el multumit sau te va primi el bine ? – zice Domnul Savaot ( Maleah. 1, 7-8 ) ; jertfa trebuie sã fie fãrã meteahnã , ca sã fie primitã, nu trebuie sã aibã nicio meteahnã ( Levit. 22, 21 ).
Domnul te va rãsplãti pentru jertfã :
Dã Celui Preaînalt, precum ti-a dat l, si dã din toatã inima din câstigul mâinilor tale, cã Domnul este rãsplãtitor si cu sapte pãrti îti va rãsplãti ( Sirah. 35, 10-11 ) ; cinsteste pe Domnul din averea ta si din pârga tuturor roadelor tale. Atunci jitnitele tale se vor umple de grâu si mustul va da afarã din teascurile tale ( Pild. Solomon. 3, 9-10 ).
Argumente din cuvântul lui Dumnezeu pentru doctrina ortodoxã despre jertfirile noutestamentare :
Domnul Isus a binevoit sa primeasca darurile aduse de magi :
Matei. 2, 11. :
Si intrand in casa, au vazut Pruncul impreuna cu Maria, mama Lui, si cazand la pamant, s-au inchinat Lui ; si deschizand vistieriile lor, I-au adus Lui daruri, aur, tamaie si smirna.
El Însusi plãtea un anumit prinos pentru templul din Ierusalim, cand i-a poruncit apostolului Petru :
Matei. 17, 27. :
Mergand la mare, aruncã undita si pestele care va iesi intai, ia-l, si, deschizandu-i gura, vei gasi un statir. Pe acela luandu-l, dã-l lor, pentru Mine si pentru tine.
Si a laudat straduinta vaduvei, care a adus ultimii doi bani : Luca. 21, 2-4.
Sãturând in mod miraculos mii de oameni, Domnul nu respingea sârgul oamenilor devotati Lui :
Luca. 8, 3. :
Si Ioana, femeia lui Huza, un ispravnic al lui Irod, si Suzana si multe altele care-l slujeau din avutul lor.
Cu o deosebita dragoste a primit Domnul darul de la Maria, sora lui Lazãr :
Ioan. 12, 3. :
Deci Maria, luand o litrã cu mir de nard curat, de mult pret, a uns picioarele lui Isus si le-a sters cu pãrul capului ei, iar casa s-a umplut de mirosul mirului.
In acelasi timp, a mustrat regretul fãtarnic si lacom al lui Iuda, cã aceasta ar fi o risipã fara folos : Matei. 26, 10-13.
Din aceste fragmente este clar cã jertfele materiale sunt plãcute lui Dumnezeu si sunt necesare pentru noi, ca mãrturie a credintei noastre si a iubirii fatã de El.
( Extras din Scutul Misionarului Ortodox in apararea credintei de doctrinele false ale sectantilor, alcatuit de Diaconul Ioan Smolin, Sanct-Petersburg, 1913, traducere din limba rusã si adaptare de prot. Mitr. Zosima Toia, Cu binecuvantarea Inaltpreasfintitului Vladimir, Mitropolitul Chisinaului si a toata Moldova, prin staruinta preot. Mitr. Zosima Toia, Chisinau, 1995 )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu