Doctrina ortodoxã despre taina ungerii cu sfântul Mir
Ungerea cu mir si-a luat începutul din acele timpuri de când Duhul Sfânt a pogorât asupra apostolilor ( Fapt. Cap. 2 ), pecetluindu-i cu harul Sãu Divin, pentru ca ei neîncetat si fãrã preget sa propovaduiasca credinta lui Hristos.
De asemenea ajutor au nevoie si cei care se boteazã.
Si precum atunci Sfantul Duh a pogorat peste apostoli in chip de foc si Si-a revãrsat asupra lor darurile Sale, asa si acum, cand preotul îl unge cu mir pe cel care se boteazã, se revarsã de sus asupra acestuia darurile Sfantului Duh, ceea ce se vede din cuvintele pe care trebuie sa le spunã preotul la savarsirea acestei taine : pecetea darului Duhului Sfant. Amin.
El parcã ar spune urmatoarele : “Prin ungerea cu acest sfant mir, se pecetluiesc pe tine si se întãresc darurile Sfântului Duh, pe care le primesti întru întãrirea credintei tale crestine ».
Acestea sunt în acord si cu cuvintele Apostolului : « Iar Cel Care ne întãreste pe noi împreunã cu voi, în Hristos, si ne-a uns pe noi, este Dumnezeu, Care ne-a si pecetluit pe noi si a dat arvuna Duhului, în inimile noastre » ( 2 Cor. 1, 21-22 ).
Aceastã ungere cu mir, sau mai bine spus, acest ritual de ungere, in timpurile apostolilor, se sãvârsea prin punerea mâinilor ; deoarece Scriptura spune : « Atunci îsi puneau mâinile peste ei, si luau Duh Sfânt » ( Fapt. 8, 17 ).
Dupã apostoli, darurile Duhului Sfânt au început sã fie transmise prin ungerea cu mir, dupã cum mãrturiseste sf. Dionisie Areopaghitul, ucenicul fer. [ fericitului ] Pavel ( Ierarh. Biser. 2, 1 ).
Pentru taina ungerii cu mir se cere ca mirul sã fie sfintit de episcopul suprem si ca mirul sã fie dintr-o substantã de calitate – mir, balsam si alte uleiuri.
Apoi trebuie ca preotul, nemijlocit dupã Botez sã ungã anumite mãdulare ale celui botezat, rostind cuvintele : pecetea darului Duhului Sfânt. Amin.
Din aceastã tainã avem urmatoarele bunuri : în primul rând, dupa cum prin Botez noi ne renastem, asa prin ungerea cu sfântul Mir ne facem pãrtasi ai Duhului Sfânt, ne întãrim în credinta Domnului si crestem în harul Divin, dupã cuvintele apostolului : El ne-a mântuit...dupã a lui îndurare, prin baia nasterii celei de-a doua si prin înnoirea Duhului Sfânt pe Care L-a vãrsat peste noi, din belsug, prin Iisus Hristos, Mântuitorul nostru » ( Tit. 3 ; 5-6 ).
În al doilea rând, prin puterea Duhului Sfânt noi ne facm atât de tari si puternici, încât dusmanul spiritual nu ne poate face niciun rãu sufletelor noastre.
Aceasta taina nu se repetã, decat numai daca cineva s-a lepãdat de numele lui Hristos, iar apoi s-a pocãit în acest pãcat greu.
Asadar, si din punctul de vedere al Bibliei, si din punct de vedere istoric, se confirmã necesitatea sfintei taine a ungerii cu mir, si de aceea sectantii, pe nedrept si neîntemeiat, în pofida cuvantului lui Dumnezeu, resping ungerea cu mir ca pe o taina deosebita.
Argumente din Cuvantul lui Dumnezeu pentru doctrina ortodoxa despre Taina ungerii cu Sfantul Mir
Peste toti crestinii credinciosi, nemijlocit dupa Botezul lor, apostolii coborau asupra lor darurile Duhului Sfant, prin punerea mainilor :
Fapt. 8, 14. :
Iar apostolii din Ierusalim, auzind cã Samaria a primit cuvantul lui Dumnezeu, au trimis la ei pe Petru si pe Ioan. Comp. Fapt. 8, 15-17.
Fapt. 2, 38. :
Iar Petru a zis catre ei : Pocaiti-vã si sa se boteze fiecare dintre voi in numele lui Iisus Hristos, spre iertarea pacatelor voastre, si veti primi darul Duhului Sfant.
Sã comunice aceste daruri nu putau membrii inferiori ai ierarhiei sfinte : de exemplu, cand diaconul Filip i-a botezat pe samareni, pentru comunicarea lor a darurilor Sfantului Duh, au fost trimisi din Ierusalim Petru si Ioan.
Fapt. 8, 5. :
Iar Filip, coborandu-se intr-o cetate a Samariei, le propovaduia pe Hristos.
12.
Iar cand au crezut lui Filip, care le propovaduia despre imparatia lui Dumnezeu si despre numele lui Iisus Hristos, barbati si femei se botezau.
Cand numarul crestinilor ortodocsi a inceput sa creasca mai mult, apostolii nu mai puteau comunica darurile Sfantului Duh prin punerea mainilor personal, si de aceea au introdus ungerea cu mir :
Tit. 1, 5. :
Pentru aceasta te-am lãsat în Creta, ca sã îndreptezi cele ce ma lipsesc si sa asezi preoti prin cetati, precum ti-am rânduit.
2 Cor. 1, 21. :
Iar Cel Care ne intareste pe noi impreuna cu voi, in Hristos, si ne-a uns pe noi, este Dumnezeu.
22.
Care ne-a si pecetluit pe noi si a dat arvuna Duhului, in inimile noatre.
Comp. 1 Ioan. 2, 20-27.
Ungerea cu mir, apostolii au transmis-o preotilor impreuna cu alte indatoriri, vezi : Tit. 1, 6.
Dupa apostoli si acum prin ungerea cu mir se comunicã darurile Sfantului Duh pentru intarirea in om a duhului adevarului si evlaviei :
Efes. 1, 17. :
Ca Dumnezeul Domnului nostru Iisus Hristos, Tatal slavei, sa va dea vouã duhul intelepciunii si al descoperirii, intru cunoasterea Lui.
18.
Si sa va lumineze ochii inimii, ca sa pricepeti care este nadejdea la care v-a chemat, care este bogatia slavei mostenirii Lui, in cei sfinti,
19.
Si cat de covarsitoare este marimea puterii Lui fata de noi, dupa lucrarea puterii tariei Lui, pentru noi cei care credem.
Efes. 3, 16. :
Sa va daruiasca, dupa bogatia slavei Sale, ca sa fiti puternic intariti, prin Duhul Sau, in omul dinlauntru.
17. :
Si Hristos sa Se salasluiasca, prin credinta, in inimile voastre.
( Extras din Scutul Misionarului Ortodox in apararea credintei de doctrinele false ale sectantilor, alcatuit de Diaconul Ioan Smolin, Sanct-Petersburg, 1913, traducere din limba rusã si adaptare de preot. Mitr. Zosima Toia, Cu binecuvantarea Inaltpreasfintitului Vladimir, Mitropolitul Chisinaului si a toata Moldova, prin staruinta preot. Mitr. Zosima Toia, Chisinau, 1995 )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu