Sfântul Rozariu, darul Sfintei Fecioare Maria ( 1 )
“Eu sunt Regina Rozariului. Am venit sã îndemn stãruitor pe credinciosi sã-si schimbe viata si sã nu mai întristeze cu pãcatele lor pe Domnul, care este deja prea jignit ; am venit sã îndemn la recitarea Sfântului Rozariu si la pocãintã pentru pãcate.” ( Fatima, 13 octombrie 1917 )
“Dupã Sfânta Liturghie nu este rugãciune mai eficace ca Sfântul Rozariu”. ( Sf. Pius X )
“Rozariul se compune din douã pãrti distincte : meditarea misterelor si rugãciunea vocalã” ( Papa Leon al XIII-lea )
Rugãciunile ( Tatãl nostru ; Bucurã-te, Marie... si Slavã Tatãlui... ), repetate în mod continuu, constituie partea vocalã ; meditarea Episoadelor mortii lui Isus si a Mariei, amintite în Mistere, servesc la înãltarea mintii la Dumnezeu.
De aceea, Sfântul Rozariu este rugãciunea inimii.
Spunând Rozariul în modul amintit mai sus, ne rugãm nu numai cu gura, cu buzele sau cu mintea, ci mai ales ne rugãm cu inima.
Sfântul Rozariu este fara indoiala, rugaciunea cea mai placuta si scumpa Preasfintei Fecioare Maria, care, dupa ce a formulat Cele 15 Promisiuni evlaviosilor Sfantului Rozariu, a apãrut la Lourdes si la Fatima cu Rozariul în mânã, zicând cã este Regina Rozariului, recomandându-ne practicarea si raspandirea lui pentru mântuirea lumii în aceste timpuri de încercare.
Redãm aici Cele 15 Promisiuni sus amintite.
Din viata marelui evlavios al Sfantului Rozariu, Fericitul Alano della Roche, aflãm cã i s-a arãtat de mai multe ori Preasfânta Fecioarã Maria si i-a împãrtãsit multe taine legate de Rozariu.
Astfel ne-a lãsat scris cã Maria a fãcut 15 Promisiuni acelora care vor recita cu evlavie Rozariul ei.
Iatã aceste Promisiuni :
- Cine-mi va recita Rozariul va primi întotdeauna un har deosebit.
- Acelora care vor recita întreg Rozariul, le fãgãduiesc ocrotirea mea si mari haruri.
- Rozariul va fi o armã puternicã împotriva iadului, va distruge viciile, va sterge pãcatele si va doborî ereziile.
- Rozariul mu va face sã înfloreascã virtutile si faptele bune ; astfel, vor dobândi prin el, mila lui Dumnezeu. El va îndepãrta inimile oamenilor, de iubirea lucrurilor pamantesti si le va întoarce la iubirea lui Dumnezeu.
- Sufletul, care mi se recomandã mie prin mijlocirea Rozariului, nu se va pierde.
- Oricine va recita Rozariul cu evlavie, gândindu-se la Misterele lui, nu va mai fi lovit de nicio nenorocire, nu va fi pedepsit de dreptatea lui Dumnezeu, nu va muri de moarte neprevãzutã. Daca e pacatos, se va întoarce la bine, iar daca e în harul lui Dumnezeu va dobândi harul statorniciei în bine si se va învrednici de viata vesnicã.
- Adevãratii evlaviosi ai Rozariului nu vor muri fara primira Sfintelor Taine.
- Vreau ca cei care recitã Rozariul sã aibã în viatã si la moarte, lumina si plinãtatea harului, iar apoi sa fie pãrtasi de meritele Fericitilor din Paradis.
- În fiecare zi eliberez din Purgator, suflete care au fost evlavioase fatã de Rozariul meu.
- Evlaviosii Rozariului meu se vor bucura de o mare slavã în Cer.
- Orice veti cere prin Rozariul meu, veti dobândi.
- Aceia care rãspândesc evlavia fatã de Rozariul meu, vor fi ajutati de mine în toate nevoile.
- Am cerut de la Fiul meu, ca toti cei înscrisi în Asociatia Rozariului sã poatã avea ca frati ai lor, pe toti locuitorii curtii ceresti în viatã si la moarte.
- Cei care recitã Rozariul sunt fiii mei si fratii lui Isus Cristos.
- Evlavia cãtre Rozariul meu, e un semn sigur al mântuirii.
Multi mari Pontifi au recomandat si au recitat Rozariul.
Printre acestia se pot aminti Sfântul Pius V, Pius IX, Leon XIII, Sfântul Pius X, Pius XI, Pius XII, Ioan XXIII si Paul VI.
Cu privire la aceasta, Vicarul lui Cristos, Ioan Paul II, s-a exprimat astfel :
“Rozariul este rugãciunea mea aleasã si preferatã. Rugãciune minunatã ! Minunatã în simplitatea si profunzimea ei.
În aceastã rugaciune, repetãm de mai multe ori, cuvintele pe care Fecioara Maria le-a auzit de la Arhanghelul Gabriel si de la ruda ei, Elisabeta.
La aceste cuvinte s-a asociat întreaga Bisericã.
Se poate spune cã Rozariul este, într-un mod sigur, un comentariu-rugãciune al ultimului capitol din Constitutii.
“Lumen Gentium” al Conciliului Vatican II, capitol care trateazã minunata prezentã a Maicii lui Dumnezeu în misterul lui Cristos si al Bisericii.
Într-adevãr, pe fondul cuvintelor “Ave Maria”, trec înaintea ochilor si a inimii, principalele episoade ale vietii lui Isus Cristos.
Ele se grupeazã în mistere de Bucurie, Luminã, Durere si Slavã si ne pun în comuniune vie cu Cristos, prin intermediul – am putea spune – Inimii Mamei Sale”.
Papa Paul VI în “Marialis cultus” scrie :
“Ca recunostintã si în spirit de reparare a multor pãcate ale lumii de astazi, pentru a da ascultare dorintelor Mamei noastre ceresti, sa recitam deseori Rozariul, cu o deosebita evlavie, pentru a mãrturisi iubirea noastrã cãtre Corãscumpãrãtoarea noastrã, care a suferit asa de mult pentru mântuirea noastrã.
Sa-l recitam in familie, oriunde ne gasim, in intamplarile triste sau vesele ale vietii, in momente de ispite, pentru a obtine de la Bunul Dumnezeu mantuirea noastra si a scumpilor nostri, convertirea de pacate, pacea in familii si in lum, triumful Bisericii”.
Sa ne rugam :
Pentru cã Sfantul Rozariu a adus atatea binefaceri poporului lui Dumnezeu in decursul veacurilor, fã, Doamne, sa infloreasca si astazi in pietatea credinciosilor, sa ducã la o viata crestina in familii si in societate :
Doamne, Te rugam, asculta-ne !
Expunerea Misterelor
Rozariul este compus din douãzeci de “Mistere” ( evenimente, momente semnificative ) din viata lui Isus si a Mariei, împãrtite dupã Scrisoarea Apostolicã “Rosarium Virginis Mariae”, în patru Coroane.
Prima Coroanã cuprinde Misterele de bucurie ( luni si sambata ), a doua cuprinde Misterele de luminã ( joi ), a treia cuprinde Misterele de durere ( marti si vineri ) si a patra cuprinde Misterele de slavã ( miercuri si duminicã ).
“Totusi, aceste indicatii nu intentioneazã sa limiteze o convenabilã libertate în meditatia personalã si comunitarã, dupã exigentele spirituale si pastorale, si mai ales dupa coincidentele liturgice care pot sã sugereze adaptãrile potrivite”.
Recitarea Sfantului Rozariu meditat
In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh.
Amin.
Dumnezeule, vino in ajutorul meu !
Doamne, grabeste-Te sa ma ajuti ! Slavã Tatalui ...
O, Isuse, ofer acest Rozariu prin iubirea Ta, pentru intoarcerea pacatosilor, pentru Sfantul Parinte Papa si pentru repararea insultelor si jignirilor aduse Inimii Neprihanite a Mariei. ( Fatima )
Coroana 1
Misterele de Bucurie
si consacrarea la Inima Neprihanita a Mariei
Primul mister de bucurie : Buna Vestire
Prin vestea cea bunã, adusã de Îngerul Gabriel, Maria este chematã de Dumnezeu sã conlucreze la opera mântuirii.
Plinãtatea harului, umilinta, curãtia neprihãnitã au pregãtit paradisul pãmântesc al Fiului lui Dumnezeu fãcut om.
Sã-L întâmpinãm pe Mântuitorul cu aceeasi credintã si cu aceeasi iubire ca cea a Mariei pentru a reînnoi, imitând virtutile, minunea întrupãrii mistice în sufletele noastre, prin harul sfintitor.
Sã cerem umilinta care ne face plãcuti lui Dumnezeu si promptitudinea de a rãspunde la vointa Sa si la chemãrile Sale.
Sã ne rugãm pentru cei « chemati », pentru vocatiile preotesti si religioase.
1 Tatal nostru, 10 Bucura-te, Marie, 1 Slava Tatalui... , apoi si Iaculatoria de la Fatima :
O, Isuse, iarta-ne pacatele, fereste-ne de focul iadului si du in cer toate sufletele, mai ales pe acelea care au mai mare nevoie de mila Ta.
Al doilea mister de bucurie : Vizita Mariei la vara sa Elisabeta
Maria duce, cu Isus, harul si bucuria in casa Elisabetei.
La salutul Fecioarei Maria, harul sfinteste pe Ioan Botezãtorul, încã în sânul mamei sale.
Inspiratia Duhului Sfant face sã i se descopere misterul divinei maternitati Elisabetei, si o proclamã pe Maria, fericitã între toate femeile.
Maica Sfântã exprimã nesfârsita sa recunostintã fatã de Dumnezeu, prin Imnul sublim : “Preamãreste sufletul meu pe Domnul”.
Sa ne redeschidem inima si casa noastra, pentru a primi cu mare bucurie pe Mama lui Isus, si sa ne unim cu cantecul ei de iubire si laudã cãtre Dumnezeu.
Sã cerem iubire serviabilã fatã de aproapele, si puterea de a-l face pe Isus prezent între noi.
Sa ne rugam pentru cei care se îngrijesc de bolnavi, pentru ca suferinzii sã-L vadã în durerile lor pe Isus si pentru cei care sunt angajati în Apostolat si în servirea aproapelui.
1 Tatal nostru, 10 Bucura-te, Marie, 1 Slava Tatalui... , O, Isuse ...
Al treilea mister de bucurie : Nasterea lui Isus în staulul din Betleem
Isus s-a nãscut pentru mântuirea noastrã. De aceea nu putem trãi ignorându-L, uitându-L, excluzându-L.
El a proclamat mesajul împãrãtiei Sale : “Mãrire în Cer lui Dumnezeu si pace pe pamant oamenilor de bunãvointã ».
A ales saracia si umilinta pentru ca sã intelegem desertãciunea celor materiale si importanta valorilor spirituale.
Trebuie deci sã dispretuim consumerismul si materialismul, si sa ne amintim cã scopul principal al vietii noastre este slava lui Dumnezeu si pacea intre oameni.
Maria e cea care ni l-a dat, prin consensul ei, pe Salvatorul : Trebuie, de aceea, sa-L cautam pe Isus, adresându-ne Mamei Sale Preacurate, pe care trebuie s-o venerãm, s-o imitam si s-o invocam.
Sa cerem spiritul de saracie si de mortificare.
Sa ne rugam pentru cei saraci, pentru cei fara acoperis, pentru pelerini si pentru toti cei care îl refuzã pe Isus.
1 Tatal nostru, 10 Bucura-te, Marie, 1 Slava Tatalui... , O, Isuse ...
Al patrulea mister de bucurie : Prezentarea lui Isus la Templu
Maria si Iosif îl prezintã la Templu pe copilul Isus, pentru a-L oferi si a-L consacra lui Dumnezeu, dupã Legea lui Moise.
Isus, care înglobeazã în Sine toatã omenirea, este oferta cu adevarat vrednica de Dumnezeu, care va duce la rascumparare pe toti oamenii.
Maria, Corascumparatoare, de asemenea constientã cã Fiul ei va fi destinat sa fie cauza ruinei si ridicãrii multora, aflã cã o sabie va trece prin inima ei, ea se uneste cu oferirea lui Isus.
Sa cerem nu numai harul de a respecta Legile lui Dumnezeu si ale Bisericii, ci si transformarea vietii noastre in ofertã vie prin Cristos.
Sa ne rugam pentru ca cei bolnavi sa stie sa primeasca si sa-I ofere lui Dumnezeu, suferintele lor, precum si pentru cei care-L cautã pe Domnul si sunt in asteptarea luminii Sale.
1 Tatal nostru, 10 Bucura-te, Marie, 1 Slava Tatalui... , O, Isuse ...
Al cincilea mister de bucurie : Regãsirea lui Isus în Templu
Prin declaratia : “Eu trebuie sa fiu in cele ce sunt ale Tatalui meu”, Isus anticipeazã scopul vietii Sale.
Si noi, daca vrem sa ne simtim crestini, trebuie, la fel ca El, sa fim in toate ale Parintelui nostru ceresc.
Ratacirea sau pierderea lui Isus este usoara, cautarea este necesara si dureroasa.
A-L gasi este un har, pe care numai El poate sa ni-l obtina, daca vom sti sa asteptam cu incredere.
De aceea, sa ne rugam si sa cerem milã pentru noi si pentru toti pacatosii.
Deci sa nu uitam : cautarea cu iubire si rabdare.
In Templu are loc intalnirea Mariei si a lui Iosif cu Isus.
Ne vom intalni si noi cu Isus in Biserica Lui, in mod particular in Sacramentul Iertarii si al Sfintei Impartasanii.
Sa cerem deplina disponibilitate pentru a ne angaja in slujba lui Dumnezeu si de a nu-L pierde niciodata pe Isus prin pacat.
Sa ne rugam mai ales pentru tinerii angajati in apostolat si pentru aceia care au pierdut harul sfintitor.
1 Tatal nostru, 10 Bucura-te, Marie, 1 Slava Tatalui... , O, Isuse ...
( extras din Inima Neprihanita a Mariei, Culegere de rugaciuni – tradusa de Pr. Gheorghe Antal, Colectia Rugaciunea crestinului, OFM Conv., Ed. Serafica, Roman, 2006, tiparit cu aprobarea Pr. Ioan Ciuraru OFM Conv. Ministru Provincial, ( titlul original : A Gesù per mezzo di Maria ) )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu