Contractele administrative ( Drept administrativ si stiinta administratiei )
Actele juridice pe care Administratia publica le infaptuieste pot fi :
- acte de autoritate – actele administrative,
- acte de gestiune.
In categoria actelor de gestiune sunt incluse actele bilaterale ( conventiile ), in care o parte este o entitate publica apartinand Sistemului Administratiei publice.
Actele de gestiune pot fi grupate in doua categorii :
- acte juridice supuse reglementarilor dreptului public : contractele administrative,
- acte juridice supuse reglementarilor dreptului comun :
· contractele civile,
· contractele comerciale,
· contractele de munca,
· etc.
Din categoria formelor de activitate a Administratiei publice producatoare de efecte juridice, supuse normelor de drept public, ne vom opri in continuare asupra contractelor administrative.
Astfel, institutiile Administratiei publice, pentru realizarea sarcinilor pe care le au, folosesc pe langa Actele Administrative ( AA ) care au un caracter unilateral, si Contractele Administrative ( CA ) care sunt acte juridice bilaterale.
Contractele administrative ( CA ) sunt acte juridice bilaterale sau multilaterale, pe care le incheie structurile Administratiei publice cu cei administrati, acte care cuprind un acord de vointa generator de drepturi si obligatii pentru partile contractante.
Spre deosebire de contractele de drept civil, Contractele Administrative sunt supuse si unor reguli de drept public, care fac parte din regimul juridic administrativ.
Doctrina si jurisprudenta interbelica au considerat ca acestor categorii de acte juridice, le sunt aplicabile atat regulile dreptului civil, cat si regulile specifice de drept public.
In Romania, Teoria Contractelor Administrative s-a afirmat pe masura dezvoltarii raporturilor juridice dintre organele Administratiei publice si particulari, mai ales privind concesionarea unor bunuri, lucrari de interes public sau a serviciilor publice.
Trasaturile particulare ale Contractelor Administrative
Dintre trasaturile particulare ale contractelor administrative distingem :
- intotdeauna o parte contractanta este un purtator al autoritatii publice - o institutie publica, organ al Administratiei publice – care actioneaza in temeiul competentei cu care este investita de lege, in vederea realizarii unui interes public, sau al utilizarii domeniului Administratiei.
Cealalta parte contractanta este un particular, persoana fizica sau juridica, care se situeaza in afara Sistemului Administratiei publice.
- obiectul Contractului Administrativ este format de achizitiile publice, de punerea in valoare a unor bunuri apartinand domeniului public, de prestarea unor servicii publice, sau de realizarea unor lucrari publice.
Pot forma obiect al unor astfel de contracte : distributia :
· apei potabile,
· a gazului metan,
· a energiei termice,
· a energiei electrice,
· transportul in comun,
· concesiunile in zonele libere,
· etc.
3. clauzele Contractului Administrativ sunt de doua categorii :
· clauze reglementare, prestabilite printr-un Caiet de Sarcini intocmit si aprobat de Organele Administratiei publice, particularul neavand posibilitatea decat sa adere la ele. Aceasta deosebeste Contractul Administrativ de Contractele Civile, unde domina consensualismul. Libertatea contractuala este astfel subordonata principiului prioritatii interesului general,
· clauze contractuale propriu-zise, rezultate din acordul de vointa al celor doua parti contractante.
- executarea obligatiilor care decurg din Contractele Administrative este supusa unor conditii mai riguroase, iar sanctiunile sunt mai energice.
Administratia publica, prin organele specializate, isi rezerva dreptul de a exercita un control permanent, asupra modului in care sunt respectate clauzele contractuale, urmarind felul in care este respectat interesul public.
- regimul juridic aplicabil Contractelor Administrative este atat regimul de drept comun, cat si regimul de drept public administrativ.
Astfel, particularul care este parte a unui astfel de contract, nu poate sa-l cedeze nici chiar partial, fara acordul Administratiei publice.
De asemenea, Administratia isi rezerva dreptul, atunci cand interesul general o cere sau cand particularul nu si-a indeplinit obligatiile contractuale, sa rezilieze contractul pe cale unilaterala sau judecatoreasca.
- sub aspectul jurisdictiei aplicabile unor astfel de contracte, in doctrina s-a considerat, intr-o opinie, ca, fiind acte de gestiune pe care le fac structurile Administratiei publice, competenta solutionarii ligitiilor pe care le genereaza, apartine instantelor de drept comun, fiind exceptate de la controlul pe calea contenciosului administrativ.
In prezent, dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 554 / 2004 a contenciosului administrativ, litigiile privind Contractele Administrative isi gasesc reglementarea in acest act normativ. Astfel, articolul 8 din Legea contenciosului administrativ statueaza :
“ ( 2 ) Instanta de contencios administrativ este competenta sa solutioneze litigiile care apar in fazele premergatoare incheierii unui Contract Administrativ, precum si orice litigii legate de incheierea, modificarea, executarea si incetarea Contractului Administrativ.
( 3 ) La solutionarea litigiilor prevazute la alineatul ( 2 ) se are in vedere regula dupa care principiul libertatii contractuale este subordonat principiului prioritatii interesului public “.
( extras din Institutii administrative, prof.univ.dr. Emil Bãlan, colectia Master, Ed.C.H.Beck, Bucuresti, 2008 )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu