- in francezã si in românã –
- un articol in limba franceza, preluat de pe christus-web punct com -
Un avocat si un sfânt : Alfons Maria de Liguori
Alphonse-Marie de Liguori
Benoît XVI, audience générale du Mercredi 30 mars 2011, Libreria Editrice Vaticana.
Je voudrais aujourd’hui vous présenter la figure d’un saint docteur de l’Eglise à qui nous devons beaucoup, car ce fut un éminent théologien moraliste et un maître de vie spirituelle pour tous, en particulier pour les personnes simples. Il est l’auteur des paroles et de la musique de l’un des chants de Noël les plus populaires en Italie et pas seulement: Tu descends des étoiles.
Alfons Maria de Liguori
Benedict al XVI-lea, audienta generala de Miercuri 30 martie 2011, Libreria Editrice Vaticana.
As vrea astazi sa va prezint figura unui sfant doctor al Bisericii caruia ii datoram mult, caci a fost un eminent teolog moralist si un maestru de viata spirituala pentru toti, in particular pentru persoanele simple. El este autorul cuvintelor si muzicii unuia dintre cantecele ( colindele ) de Craciun cele mai populare in Italia si nu numai : Tu cobori din stele.
Appartenant à une noble et riche famille napolitaine, Alphonse Marie de Liguori naquit en 1696. Doté de nombreuses qualités intellectuelles, il obtint à seulement 16 ans une maîtrise de droit civil et canonique. Il était l’avocat le plus brillant du barreau de Naples: pendant huit ans il gagna toutes les causes qu’il défendit. Toutefois, dans son âme assoiffée de Dieu et désireuse de perfection, le Seigneur le conduisait à comprendre que la vocation à laquelle il l’appelait était une autre. En effet, en 1723, indigné par la corruption et l’injustice qui viciaient le milieu juridique, il abandonna sa profession – et avec elle la richesse et le succès – et il décida de devenir prêtre, malgré l’opposition de son père. Il eut d’excellents maîtres, qui l’initièrent à l’étude de l’Ecriture Sainte, de l’histoire de l’Eglise et de la mystique.
Apartinand unei nobile si bogate familii napolitane, Alfons Maria de Liguori s-a nascut in 1696. Inzestrat cu numeroase calitati intelectuale, el a obtinut la numai 16 ani o diploma de master in drept civil si canonic. El era avocatul cel mai sclipitor al baroului din Neapole : timp de opt ani el a castigat toate cauzele pe care le-a aparat. Totusi, in sufletul sau insetat de Dumnezeu si dornic de perfectiune, Domnul il conducea sa inteleaga ca vocatia la care il chema era o alta. Intr-adevar, in 1723, indignat de coruptia si injustitia care viciau mediul juridic, el si abandonã profesia – si odata cu ea bogatia si succesul – si hotari sa devina preot, in ciuda opozitiei tatalui sau. El a avut maestri excelenti, care l-au initiat in studiul Scripturii Sfinte, al istoriei Bisericii si al misticii.
Il acquit une vaste culture théologique, qu’il mit à profit quand, quelques années plus tard, il entreprit son œuvre d’écrivain. Il fut ordonné prêtre en 1726 et il se lia, pour l’exercice de son ministère, à la Congrégation diocésaine des Missions apostoliques. Alphonse commença une action d’évangélisation et de catéchèse dans les couches les plus humbles de la société napolitaine, auxquelles il aimait prêcher, et qu’il instruisait sur les vérités fondamentales de la foi. Un grand nombre de ces personnes, pauvres et modestes, auxquelles il s’adressait, s’adonnaient souvent aux vices et accomplissaient des actes criminels.
El a dobandit o vasta cultura teologica, de care s-a folosit cand, cativa ani mai tarziu, el a intreprins opera sa de scriitor. El a fost ordonat preot in 1726 si se legã, pentru exercitiul ministerului sau, de Congregatia diocezana a Misiunilor apostolice.
Alfons incepu o actiune de evanghelizare si de cateheza in paturile cele mai umile ale societatii napolitane, carora ii placea sa predice, si pe care le instruia cu privire la adevarurile fundamentale ale credintei. Un numar mare din aceste persoane, sarace si modeste, carora el se adresa, se dedau adesea viciilor si infaptuiau acte criminale.
Il leur enseignait avec patience à prier, les encourageant à améliorer leur façon de vivre. Alphonse obtint d’excellents résultats: dans les quartiers les plus misérables de la ville se multipliaient les groupes de personnes qui, le soir, se réunissaient dans les maisons privées et dans les échoppes, pour prier et pour méditer la Parole de Dieu, sous la direction de plusieurs catéchistes formés par Alphonse et par d’autres prêtres, qui rendaient visite régulièrement à ces groupes de fidèles. Quand, suivant le désir de l’archevêque de Naples, ces réunions furent tenues dans les chapelles de la ville, elles prirent le nom de « chapelles du soir ». Elles furent de véritables sources d’éducation morale, d’assainissement social, d’aide réciproque entre les pauvres: les vols, les duels, la prostitution finirent presque par disparaître.
El ii invata cu rabdare sa se roage, ii incuraja sa amelioreze felul lor de a trai.
Alfons a obtinut rezultate excelente : in cartierele cele mai mizerabile ale orasului se inmulteau grupurile de persoane care, seara, se adunau in casele particulare si in maghernite, pentru a se ruga si a medita Cuvantul lui Dumnezeu, sub directia mai multor catiheti formati de Alfons si de alti preoti, care vizitau in mod regulat aceste grupuri de fideli ( de credinciosi ). Cand, urmand dorinta arhiepiscopului de Neapole, aceste reuniuni au fost tinute in capelele orasului, ele au luat numele de “ capele de searã “. Ele au fost veritabile surse de educatie morala, de asanare sociala, de ajutor reciproc intre saraci : furturile, duelurile, protitutia sfarsira aproape prin a disparea.
Même si le contexte social et religieux de l’époque de saint Alphonse étaient bien différent du nôtre, les « chapelles du soir » apparaissent comme un modèle d’action missionnaire auquel nous pouvons nous inspirer également aujourd’hui pour une « nouvelle évangélisation », en particulier des plus pauvres, et pour construire une coexistence humaine plus juste, fraternelle et solidaire. Une tâche de ministère spirituel est confiée aux prêtres, alors que des laïcs bien formés peuvent être des animateurs chrétiens efficaces, un authentique levain évangélique au sein de la société.
Chiar daca contextul social si religios al epocii sfantului Alfons era foarte diferit de al nostru, « capelele de searã « apar ca un model de actiune misionara din care ne putem si noi inspira astazi pentru o « nouã evanghelizare “, in particular a celor mai saraci, si pentru a construi o coexistenta umana mai justa, frateasca si solidara. O sarcina de minister spiritual este incredintata preotilor, in timp ce laici bine formati ( pregatiti ) pot fi animatori crestini eficace, o autentica plamada ( drojdie ) evanghelica in sanul societatii.
Après avoir pensé partir pour évangéliser les peuples païens, Alphonse, à l’âge de 35 ans, entra en contact avec les paysans et les pasteurs des régions intérieures du royaume de Naples et, frappé par leur ignorance religieuse et par l’état d’abandon dans lequel ils se trouvaient, il décida de quitter la capitale et de se consacrer à ces personnes, qui étaient pauvres spirituellement et matériellement.
Dupa ce s-a gandit sa plece pentru a evangheliza popoarele pãgâne, Alfons, la varsta de 35 de ani, a intrat in contact cu taranii si cu pastorii din regiunile interioare ale regatului Neapolelui si, uimit de ignoranta lor religioasa si de starea lor de abandonare in care ei se gaseau, el hotari sa paraseasca capitala si sa se consacre acestor persoane, care erau sarace spiritual si material.
En 1732, il fonda la Congrégation religieuse du Très Saint Rédempteur, qu’il plaça sous la protection de l’évêque Tommaso Falcoia, et dont par la suite il devint lui-même le successeur. Ces religieux, guidés par Alphonse, furent d’authentiques missionnaires itinérants, qui atteignaient aussi les villages les plus reculés en exhortant à la conversion et à la persévérance dans la vie chrétienne, en particulier au moyen de la prière. Aujourd’hui encore les Rédemptoristes, présents dans de nombreux pays du monde, avec de nouvelles formes d’apostolat, continuent cette mission d’évangélisation. Je pense à eux avec reconnaissance, en les exhortant à être toujours fidèles à l’exemple de leur saint fondateur.
In 1732, el a intemeiat Congregatia religioasa a Prea Sfantului Mantuitor, pe care a asezat-o sub protectia episcopului Tommaso Falcoia, si al carui succesor a devenit el insusi dupa aceea. Acesti religiosi ( calugari ), ghidati de Alfons, au fost autentici misionari itineranti, care atingeau si satele cele mai indepartate ( izolate ) indemnand la convertire si la perseverenta in viata crestina, in particular prin intermediul rugaciunii.
Astazi inca calugarii Mantuitori, prezenti in numeroase tari din lume, cu forme noi de apostolat, continuã aceasta misiune de evanghelizare. Ma gandesc la ei cu recunostinta, incurajandu-i sa fie mereu fideli exemplului sfantului lor fondator ( intemeietor ).
Estimé pour sa bonté et pour son zèle pastoral, en 1762 Alphonse fut nommé évêque de Sant’Agata dei Goti, un ministère qu’il quitta en 1775 avec l’autorisation du Pape Pie vi, à la suite des maladies dont il était atteint. Ce même Pape, en 1787, en apprenant la nouvelle de sa mort, qui eut lieu après de grandes souffrances, s’exclama : « C’était un saint ! ».
Stimat pentru bunatatea sa si pentru zelul sau pastoral, in 1762 Alfons a fost numit episcopul Sfintei Agata dei Goti, un minister pe care l-a parasit in 1775 cu autorizarea Papei Pius VI ca urmare a bolilor de care era atins. Acelasi Papã, in 1787, afland vestea mortii sale, care a avut loc dupa mari suferinte, a exclamat : “ A fost un sfant ! “.
Et il ne se trompait pas : Alphonse fut canonisé en 1839, et en 1871 il fut déclaré Docteur de l’Eglise. Ce titre lui convient pour de nombreuses raisons. Tout d’abord parce qu’il a proposé un riche enseignement de théologie morale, qui exprime de manière adaptée la doctrine catholique, au point qu’il fut proclamé par le Pape Pie XII « Patron de tous les confesseurs et moralistes ». A son époque, s’était diffusée une interprétation très rigoriste de la vie morale également en raison de la mentalité janséniste qui, au lieu d’alimenter la confiance et l’espérance dans la miséricorde de Dieu, fomentait la peur et présentait un visage de Dieu revêche et sévère, bien éloigné de celui que nous a révélé Jésus.
Si el nu s-a inselat : Alfons a foast canonizat in 1839, si in 1871 el a fost declarat Doctor al Bisericii. Acest titlu i se cuvine pentru numeroase ratiuni. Mai intai pentru ca el a propus o invatatura bogata de teologie morala, care exprima de maniera adaptata doctrina catolica, in asemenea masura incat el a fost proclamat de Papa Pius XII « Patron al tuturor confesorilor ( duhovnicilor ) si moralistilor « . In epoca sa, a fost difuzata o interpretare foarte rigorista a vietii morale si in virtutea mentalitatii janseniste care in loc sa alimenteze credinta ( increderea ) si speranta in iertarea ( indurarea ) lui Dumnezeu, atâta frica si prezenta un chip al lui Dumnezeu ursuz si sever, foarte indepartat de acela pe care ni l-a revelat Isus.
Saint Alphonse, en particulier dans son œuvre principale intitulée Théologie morale, propose une synthèse équilibrée et convaincante entre les exigences de la loi de Dieu, gravée dans nos cœurs, pleinement révélée par le Christ et interprétée de manière faisant autorité par l’Eglise, et les dynamismes de la conscience et de la liberté de l’homme, qui précisément dans l’adhésion à la vérité et au bien permettent la maturation et la réalisation de la personne.
Sfantul Alfons, in particular in opera sa principala intitulata Teologie morala, propune o sinteza echilibrata si convingatoare intre exigentele legii lui Dumnezeu, gravate ( sapate ) in inimile noastre, pe deplin revelate de Cristos si interpretate de o maniera care constituie autoritate de catre Biserica, si dinamismele ( energiile ) constiintei si libertatii omului, care in mod precis in aderarea la adevar si la bine permit maturarea si realizarea persoanei.
Alphonse recommandait aux pasteurs d’âmes et aux confesseurs d’être fidèles à la doctrine morale catholique, en assumant, dans le même temps, une attitude charitable, compréhensive, douce, pour que les pénitents puissent se sentir accompagnés, soutenus, encouragés dans leur chemin de foi et de vie chrétienne. Saint Alphonse ne se lassait jamais de répéter que les prêtres sont un signe visible de la miséricorde infinie de Dieu, qui pardonne et illumine l’esprit et le cœur du pécheur afin qu’il se convertisse et change de vie. A notre époque, où on voit de clairs signes d’égarement de la conscience morale et – il faut le reconnaître – un certain manque d’estime envers le sacrement de la confession, l’enseignement de saint Alphonse est encore de grande actualité.
Alfons recomanda pãstorilor de suflete si confesorilor ( duhovnicilor ) sa fie fideli doctrinei morale catolice, asumand, in acelasi timp, o atitudine caritabila, comprehensiva ( intelegatoare ), blândã, pentru ca penitentii sa se poata simti acompaniati, sustinuti, incurajati in drumul lor de credinta si de viata crestina. Sfantul Alfons nu obosea niciodata sa repete ca preotii sunt un semn vizibil al indurarii infinite ( nemarginite ) a lui Dumnezeu, care iartã si lumineazã spiritul si inima pacatosului pentru ca el sa se converteasca si sa-si schimbe viata. In epoca noastra, in care se vad semne clare de ratacire ale constiintei morale si – trebuie sa o recunoastem – o anumita lipsa de stima fata de sacramentul ( taina ) confesiunii ( spovedaniei ), invatatura sfantului Alfons este inca de mare actualitate.
A côté des œuvres de théologie, saint Alphonse rédigea de très nombreux écrits, destinés à la formation religieuse du peuple. Le style est simple et plaisant. Lues et traduites dans un grand nombre de langues, les œuvres de saint Alphonse ont contribué à façonner la spiritualité populaire des deux derniers siècles. Certaines d’entre elles sont des textes à lire avec un grand intérêt encore aujourd’hui, comme Les Maximes éternelles, Les gloires de Marie, La pratique d’amour envers Jésus Christ, une œuvre – cette dernière – qui représente la synthèse de sa pensée et son chef-d’œuvre. Il insiste beaucoup sur la nécessité de la prière, qui permet de s’ouvrir à la Grâce divine pour accomplir quotidiennement la volonté de Dieu et poursuivre la sanctification personnelle. Au sujet de la prière, il écrit :
Alaturi de operele de teologie, sfantul Alfons a redactat foarte multe scrieri ( opere ), destinate pregatirii religioase a poporului. Stilul este simplu si placut. Citite si traduse intr-un mare numar de limbi, operele sfantului Alfons au contribuit la modelarea spiritualitatii populare in ultimele doua secole ( ale ultimelor doua secole ). Unele dintre ele sunt texte de citit cu un mare interes si astazi inca, precum Maximele eterne, Gloriile Mariei, Practica iubirii catre Isus Cristos, o operã – aceasta din urma – care reprezinta sinteza gandirii sale si capodopera sa. El insistã mult asupra necesitatii rugaciunii, care permite sa te deschizi Gratiei divine pentru a realiza in fiecare zi vointa lui Dumnezeu si a continua sanctificarea ( sfintirea ) personala. Cu privire la rugaciune, el scrie :
Dieu ne refuse à personne la grâce de la prière, par laquelle on obtient l’aide pour vaincre les concupiscences et les tentations. Et je dis, et je réponds et je répondrai toujours, tant que j’aurai vie, que tout notre salut réside dans la prière. (De là vient son célèbre axiome) « Qui prie se sauve » (Grand moyen de la prière et opuscules semblables. Œuvres ascétiques II, Rome 1962, p. 171).
Dumnezeu nu refuzã pe nimeni gratie rugaciunii, prin care obtinem ajutorul pentru a invinge concupiscenta si tentatiile ( ispitele ). Si eu spun, si raspund si voi raspunde mereu, cat voi avea viatã, cã intreaga noastra salvare ( mântuire ) rezidã in rugaciune. ( De aici provine celebra sa axiomã ) “ Cine se roagã se mântuieste “ ( Marele mijloc al rugaciunii si opuscule* asemanatoare. Opere ascetice II, Roma 1962, p. 171 ) [ * opuscule, adica opuscul sau mica lucrare de stiinta sau de literatura ].
Il me revient à l’esprit, à cet égard, l’exhortation de mon prédécesseur, le vénérable serviteur de Dieu Jean-Paul II :
Nos communautés chrétiennes doivent devenir d’authentiques « écoles » de prière… Il faut alors que l’éducation à la prière devienne en quelque sorte un point déterminant de tout programme pastoral (Lettre apostolique Novo Millennio ineunte, nn. 33.34).
Imi vine in minte, in aceasta privinta, indemnul predecesorului meu, venerabilul servitor ( rob ) al lui Dumnezeu Ion-Paul II :
Comunitatile noastre crestine trebuie sa devina autentice ‘ scoli ‘ de rugaciune ... Trebuie deci ca educatia pentru rugaciune sa devina intrucatva un punct determinant al oricarui program pastoral ( Scrisoare apostolica Novo Millennio ineunte, nn. 33.34 ).
Parmi les formes de prière conseillées avec ferveur par saint Alphonse se détache la visite au Très Saint Sacrement ou, comme nous l’appellerions aujourd’hui, l’adoration, brève ou prolongée, personnelle ou communautaire, devant l’Eucharistie.
Dintre formele de rugaciune recomandate cu fervoare de sfantul Alfons se desprinde vizita la Prea Sfantul Sacrament sau, cum am numi-o astazi, adoratia, scurta sau prelungita, personala sau comunitara, in fata Euharistiei.
Assurément – écrit Alphonse – parmi toutes les dévotions celle d’adorer Jésus sacrement est la première après les sacrements, la plus chère à Dieu, et celle qui nous est la plus utile… Oh, quel délice d’être devant un autel plein de foi… et lui présenter nos nécessités, comme fait un ami avec un autre ami intime ! (Visites au Saint Sacrement et à la Sainte Vierge pour chaque jour du mois, Introduction).
In mod sigur – scrie Alfons – dintre toate devotiunile aceea de a-l adora pe Isus sacrament este cea dintai dupa sacramente, cea mai scumpã lui Dumnezeu, si aceea care ne este cea mai utilã ... Oh, ce deliciu sa te afli in fata unui altar plin de credinta ... si sa ii infatisezi necesitatile ( nevoile ) noastre, asa cum face un prieten cu un alt prieten intim ! ( Vizite la Sfantul Sacrament si la Sfanta Fecrioara pentru fiecare zi din lunã, Introducere ).
La spiritualité alphonsienne est en effet éminemment christologique, centrée sur le Christ et son Evangile. La méditation du mystère de l’Incarnation et de la Passion du Seigneur sont fréquemment l’objet de sa prédication. Dans ces événements en effet la Rédemption est offerte « copieusement » à tous les hommes. Et précisement parce qu’elle est christologique, la piété alphonsienne est aussi absolument mariale. D’une grande dévotion pour Marie, il en illustre le rôle dans l’histoire du salut: associée à la Rédemption et Médiatrice de grâce, Mère, Avocate et Reine.
Spiritualitatea alfonsianã este intr-adevar eminamente cristologicã, centratã pe Cristos si pe Evanghelia sa. Meditarea misterului Intruparii si al Patimii Domnului sunt frecvent obiectul predicarii ( propovaduirii ) sale. In aceste evenimente intr-adevar Mântuirea este oferitã “ copios “ tuturor oamenilor. Si tocmai pentru cã ea este cristologicã, pietatea ( smerenia, evlavia ) alfonsianã este si absolut marialã* [ * relativã la Fecioara Maria ]. De o mare devotiune pentru Maria, el ii ilustreaza rolul in istoria mântuirii : asociatã Mântuirii si Mediatoarea gratiei ( harurilor ), Mamã, Avocatã si Reginã.
En outre, saint Alphonse affirme que la dévotion à Marie nous sera d’un grand réconfort au moment de notre mort. Il était convaincu que la méditation sur notre destin éternel, sur notre appel à participer pour toujours à la béatitude de Dieu, tout comme sur la tragique possibilité de la damnation, contribue à vivre avec sérénité et engagement, et à affronter la réalité de la mort en conservant toujours toute sa confiance dans la bonté de Dieu.
In plus, sfantul Alfons afirmã cã devotiunea Mariei ne va fi de un mare ajutor in momentul mortii noastre. El era convins cã meditarea asupra destinului nostru etern, asupra chemãrii noastre de a participa pentru totdeauna la beatitudinea ( fericirea deplina a ) lui Dumnezeu, ca si asupra tragicei posibilitati a damnatiunii ( osândirii ), contribuie la a trai in pace ( seninatate ) si angajament, si la infruntarea realitatii mortii pastrand ( conservand ) mereu intreaga sa credinta in bunatatea lui Dumnezeu.
Saint Alphonse de Liguori est un exemple de pasteur zélé, qui a conquis les âmes en prêchant l’Evangile et en administrant les sacrements, s’unissant à une façon d’agir marquée par une bonté sereine et douce, qui naissait de l’intense rapport avec Dieu, qui est la Bonté infinie. Il a eu une vision à la fois réaliste et optimiste des ressources de bien que le Seigneur donne à chaque homme et il a donné importance aux élans et aux sentiments du cœur, ainsi qu’à ceux de l’esprit, pour pouvoir aimer Dieu et son prochain.
Sfantul Alfons de Liguori este un exemplu de pastor plin de zel, care a cucerit sufletele predicand Evanghelia si administrand sacramentele ( tainele ), unindu-se cu un fel de a actiona marcat de o bunatate senina ( calma, pasnica ) si blanda, care s-a nascut din raportul intens cu Dumnezeu, care este Bunatatea infinita ( nemarginita ). El a avut o viziune in acelasi timp realista si optimista a resurselor de bine pe care Domnul le dã fiecarui om si a dat importanta elanurilor si sentimentelor inimii, cat si celor ale spiritului, pentru a-l putea iubi pe Dumnezeu si pe aproapele sau.
En conclusion, je voudrais rappeler que notre saint, de manière analogue à saint François de Sales – dont j’ai parlé il y a quelques semaines – insiste pour nous dire que la sainteté est accessible à chaque chrétien :
In concluzie, as vrea sa amintesc ca sfantul nostru, de maniera analoaga cu sfantul Francis din Sales – despre care am vorbit in urma cu cateva saptamani – insistã pentru a ne spune ca sfintenia este accesibila fiecarui crestin :
Le religieux comme religieux, le séculier comme séculier, le prêtre comme prêtre, le mari comme mari, le marchand comme marchand, le soldat comme soldat, et ainsi de suite pour tout autre statut (La pratique de l’amour envers Jésus Christ. Œuvres ascétiques I, Rome 1933, p. 79).
Religiosul ca religiosul, laicul ( mireanul ) ca laicul ( mireanul ), preotul ca preotul, sotul ca sotul, negustorul ca negustorul, soldatul ca soldatul, si asa mai departe pentru orice alt statut ( Practica iubirii catre/ fata de Isus Cristos. Opere ascetice I, Roma 1933, p. 79 ).
Rendons grâce au Seigneur qui, avec sa Providence, suscite des saints et des docteurs en des lieux et en des temps différents, qui parlent le même langage pour nous inviter à croître dans la foi et à vivre avec amour et avec joie notre être chrétiens dans les actions simples de chaque jour, pour avancer sur le chemin de la sainteté, sur la route vers Dieu et vers la joie véritable.
Sa-i aducem multumire Domnului care, cu Providenta sa, suscitã ( naste ) sfinti si doctori in locuri si in timpuri diferite, care vorbesc acelasi limbaj pentru a ne invita sa crestem in credinta si sa traim cu dragoste si cu bucurie fiinta noastra crestina in actiunile simple de fiecare zi, pentru a avansa pe drumul sfinteniei, pe drumul catre Dumnezeu si catre bucuria adevarata.
Publié ou mis à jour le 14 octobre 2011
Publicat sau actualizat la 14 octombrie 2011
Sursa textului in limba franceza este : christus-web.com/alphonse-de-liguori/
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