Despre juristi, cetateanul român, judecatorul CEDO ( 2 )
„
Cristi Danilet despre alegerea judecatorului CEDO: CSM pierde o atributie foarte importanta
Judecatorul Cristi Danilet sustine, intr-o postare recenta pe blogul sau, ca, printr-un act normativ ,,care nu a fost in dezbatere publica", Consiliul Superior al Magistraturii pierde o atributie foarte importanta referitoare la desemnarea judecatorului la Curtea Europeana a Drepturilor Omului.
Cristi Danilet se refera la Ordonanta de Urgenta prin care sunt reduse atributiile CSM in procedura de desemnare a judecatorului roman la CEDO. Mai exact, OUG stabileste ca, fata de reglementarile anterioare, propunerea candidatilor pentru functia de judecator CEDO nu o mai face plenul Consiliului, ci o comisie constituita la nivelul Executivului, in cadrul careia Consiliul Superior al Magistraturii are un singur reprezentant.
Comisia este formata, potrivit OUG, din: ministrul Justitiei, ministrul Afacerilor Externe, agentul guvernamental pentru CEDO, directorul Directiei afaceri europene si drepturile omului din Ministerul Justitiei, un membru CSM desemnat de plenul acestuia, un judecator la Inalta Curte desemnat de Colegiul de conducere al acesteia, Avocatul Poporului si doua cadre didactice universitare de la facultatile de drept.
Reamintim ca mandatul actualului judecator roman la CEDO, Corneliu Birsan, inceteaza in 16 decembrie 2013, iar Guvernul trebuie sa transmita lista cu candidati pana la data de 26 iulie.
Iata mai jos postarea lui Cristi Danilet, redata integral.
,,Persoana care ajunge judecator la CEDO e desemnata de autoritatile nationale. Reglementarea e cea prevazuta in OG 94/1999 privind participarea Romaniei la procedurile in fata Curtii Europene a Drepturilor Omului si a Comitetului Ministrilor ale Consiliului Europei si exercitarea dreptului de regres al statului in urma hotararilor si conventiilor de rezolvare pe cale amiabila.
Formularea initiala a textului ce priveste desemnarea era una care plasa decizia exclusiv in sfera politica:
Art. 5 – (1) Desemnarea candidatilor in numele Romaniei pentru functia de judecator al Curtii se face de catre Guvern, la propunerea ministrului justitiei, cu avizul consultativ al Comisiei juridice, de disciplina si imunitati a Camerei Deputatilor si al Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari a Senatului (OG 94/1999)
OG 94/1999 a cunoscut sase modificari in cursul timpului. Doua – prima si ultima – au privit in mod expres continutul art. 5.
Prima modificare e adusa prin Legea 87/2001: se acorda un rol esential CSM
Art. 5 – (1) Desemnarea candidatilor in numele Romaniei pentru functia de judecator al Curtii se face de Guvern, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, in urma audierii persoanelor propuse de membrii acestuia din randul juristilor cu mare prestanta morala si civica, cu reputatie profesionala recunoscuta, cu avizul Comisiei juridice, de disciplina si imunitati, al Comisiei pentru drepturile omului, culte si problemele minoritatilor nationale ale Camerei Deputatilor si al Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari, al Comisiei pentru drepturile omului si minoritati ale Senatului. Comisiile reunite vor audia candidatii propusi, in sedinta comuna. Convocarea Consiliului Superior al Magistraturii se face de ministrul justitiei, care va prezida lucrarile acestuia, fara a participa la vot.
A doua modificare e adusa prin O.U.G. nr. 21/27.03.2013 publicata in M.Of. nr. 191/04.04.2013: se revine la o forma asemanatoare cu cea din 2001, rolul major al politicului fiiind din nou covarsitor. Aparent, propunerea va fi facuta de o comisie. Avand in vedere insa componenta sa si/sau modul de desemnare, implicarea majora a factorului politic in aceasta desemnare este indiscutabila.
Art. 5 – (1) Desemnarea candidatilor in numele Romaniei pentru functia de judecator al Curtii se face de catre Guvern, cu avizul comisiilor juridice si pentru drepturile omului din Senat si Camera Deputatilor, reunite in sedinta comuna, la propunerea unei comisii formate din persoanele enumerate mai jos, care isi exercita mandatul in mod individual si independent si isi exprima propria opinie: a) ministrul justitiei; b) ministrul afacerilor externe; c) agentul guvernamental pentru Curtea Europeana a Drepturilor Omului; d) directorul Directiei afaceri europene si drepturile omului din cadrul Ministerului Justitiei; e) un membru al Consiliului Superior al Magistraturii, desemnat de Plenul acestuia; f) un judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie, desemnat de Colegiul de conducere al acesteia; g) Avocatul Poporului; h) doua cadre didactice universitare de la facultatile de drept din cadrul universitatilor de cercetare avansata si educatie, astfel cum acestea sunt clasificate potrivit art. 193 alin. (4) lit. c) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, desemnate, cu majoritate, de membrii prevazuti la lit. a) – g), in baza propunerilor facultatilor de drept. (1 ind.1) Comisia prevazuta la alin. (1) este convocata de ministrul justitiei, care prezideaza lucrarile acesteia. Comisia este valabil intrunita in prezenta a cel putin 5 membri si decide cu votul majoritatii membrilor prezenti. (1 ind.2) In termen de 5 zile de la convocare, comisia, prin grija secretariatului acesteia, asigurat de Ministerul Justitiei, publica anuntul privitor la selectia candidatilor in numele Romaniei pentru functia de judecator al Curtii in Monitorul Oficial si pe site-urile Ministerului Justitiei, Ministerului Afacerilor Externe, Consiliului Superior al Magistraturii si Inaltei Curti de Casatie si Justitie. De asemenea, acesta poate fi afisat pe site-urile organismelor profesionale juridice. In anunt sunt indicate cerintele prevazute pentru ocuparea acestei functii de legislatia nationala, de Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si de instrumentele juridice adoptate la nivelul Consiliului Europei cu relevanta in acest domeniu, documentatia ce trebuie prezentata, data si locul desfasurarii selectiei candidatilor, termenul pana la care pot fi depuse candidaturile. (1 ind.3) Candidatii vor fi desemnati din randul persoanelor cu inalta prestanta morala si civica, care intrunesc cerintele exercitarii unor inalte functii judiciare sau care sunt juristi cu reputatie profesionala recunoscuta si care indeplinesc criteriile pentru alegerea judecatorilor prevazute in instrumentele juridice adoptate la nivelul Consiliului Europei cu relevanta in acest domeniu. (1 ind.4) In termen de 3 zile de la expirarea termenului prevazut in anunt pentru depunerea dosarelor de candidatura, comisia organizeaza o audiere a candidatilor. (1 ind.5) In termen 5 zile de la audiere, comisia selecteaza 3 candidati, care vor fi inclusi in lista de propuneri pe care o va inainta Guvernului. In masura in care este posibil, comisia elaboreaza si o lista de rezerva cu 3 candidati. Cele doua liste sunt publicate pe site-ul Ministerului Justitiei. Procesul-verbal incheiat ca urmare a procedurii de selectie a candidatilor si de stabilire a continutului celor doua liste se motiveaza. (1 ind.6) In termen de 5 zile de la primirea propunerilor comisiei, Guvernul, daca este de acord cu propunerile acesteia, supune lista de candidati avizului comisiilor parlamentare prevazute la alin. (1), care procedeaza la audierea candidatilor. Avizul comisiilor parlamentare are valoare consultativa. (1 ind.7) In cazul in care Guvernul nu este de acord cu una sau mai multe dintre propunerile inaintate de comisie, solicita motivat acesteia formularea de noi propuneri. In acest scop, comisia poate inainta una sau mai multe, dupa caz, dintre propunerile retinute pe lista de rezerva cu 3 candidati. (1 ind.8) In cazul in care Guvernul nu este de acord cu niciuna dintre propunerile prezentate, luandu-le in considerare inclusiv pe cele inaintate de comisie potrivit dispozitiilor alin. (17), se reia procedura de selectie, prevederile alin. (11) – (17) ramanand aplicabile. (1 ind.9) In termen de 3 zile de la primirea avizului comisiilor parlamentare, Guvernul adopta si transmite Consiliului Europei lista cuprinzand cei 3 candidati in numele Romaniei pentru functia de judecator al Curtii.
Nu discut aici cum e procedura in alte state. Doar arat ca CSM a pierdut o atributie foarte importanta. Si asta, printr-un act normativ care nu a fost in dezbatere publica si unde avizul CSM a fost solicitat atat de tarziu incat de abia pe 11 apr, adica la o saptamana de la publicare OUG, acesta va fi acordat (pct. 19 de pe ordinea de zi a CSM)”. „
Cuvinte cheie: cristi danilet, alegere, judecator, cedo, csm, pierde, atributie, judecator DANILET VASILICA CRISTI
SURSA articolului de mai sus :
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu