Doctrina ortodoxã despre cinstirea Sfintilor Îngeri si despre invocarea lor în rugãciuni
Sfanta Biserica Ortodoxa a lui Hristos in toate timpurile existentei sale ii recunostea pe sfintii Ingeri drept rugatorii si mijlocitorii sãi in fata lui Dumnezeu, de aceea intotdeauna ii cinstea si ii implora, ca si pe sfintii Domnului, sa mijloceasca pentru noi in fata lui Dumnezeu.
Temei pentru aceasta cinstire a sfintilor Ingeri si oameni ne este dat in Revelatia Divinã.
Sfintii Ingeri in Sf. Scripturã sunt prezentati ca niste mijlocitori permanenti intre Dumnezeu si oameni, ei ii ajutã pe oameni nu numai in fapta mantuirii sufletesti, dar si in viata de toate zilele a omului, ei sunt savarsitorii maretelor fapte ale Domnului, de aceea oamenii drepti se si adresau lor in rugaciuni.
Ingerii l-au salvat pe Lot si pe oamenii lui de la arderea care a mistuit orasul nelegiuit Sodoma ( Fac. 19 ).
Patriarhul Iacov, binecuvantandu-i pe copiii lui Iosif, spune : “Ingerul ce m-a izbavit pe mine de tot rãul sa binecuvanteze pruncii acestia” ( Fac. 48, 16 ).
Ingerii l-au chemat pe Ghedeon pentru izbavirea evreilor de robia madianitilor ( Jud. 6 ).
Ingerul l-a intarit cu paine si apa pe proorocul Ilie in timpul fugii lui de pacatoasa reginã Izabela ( 3 ( Regi. 19, 1-8 ).
Ingerul a eliberat Ierusalimul de asirieni, intr-o singura noapte batand pe o suta optezeci si cinci de mii de asirieni ( 4 Regi. 19, 36 ).
Ingerul Rafael l-a insotit pe Tobit in calatoria lui pentru casatorie si l-a salvat de la moarte ( Tobit. 5 si 6 ).
Ingerul i-a spus lui Tobit : “Eu duceam pomenirea rugaciunii voastre inaintea Celui Sfant. Eu sunt Rafael, unul din cei sapte sfinti ingeri, care ridicã rugaciunile sfintilor si le inaltã inaintea slavei Celui Sfant” ( Tobit. 12, 12, 15 ).
Ce inseamna afirmatia cã Ingerul inaltã rugaciunile sfintilor catre Dumnezeu ?
Oare Dumnezeu atotvazatorul nu stie rugaciunile noastre ?
Cand ingerii ridicã rugaciunile noastre in fata tronului lui Dumnezeu, asta inseamna cã ei isi alatura si rugaciunile lor, la ale oamenilor, si le adreseaza Domnului ( Apoc. 8, 3 – 4 ).
Dreptul Iov spune cã Ingerul il povatuieste pe om sa-l imbuneze pe Dumnezeu ( Iov. 33, 23 – 24 ).
Proorocul David spune urmatoarele despre atitudinea ingerilor fata de oamenii cu frica lui Dumnezeu : “Strãjui-va ingerul Domnului imprejurul celor ce se tem de El si-i va izbavi pe ei” ( Psal. 33, 7 ).
In alt loc el zice : “Cã ingerilor Sãi va porunci pentru tine ca sa te pazeasca in toate caile tale. Pe maini te vor inalta ca nu cumva sa impiedici de piatrã piciorul tau” ( Psal. 90, 11 – 12 ).
Ingerul a astupat gura leilor, impiedicandu-i sa-i faca vreun rãu in groapa cu lei [ lui Daniel ] ( Daniel, 6, 23 ).
Ingerul, prin proorocul Avacum, i-a adus mancare proorocului Daniel in groapa cu lei ( Daniel. 14, 34 – 39 ).
Ingerul i-a pastrat nevatamati de foc in cuptorul din Babilon pe trei tineri : Anania, Azaria si Misail ( Daniel. 3 ).
Proorocul Zaharia l-a vazut pe un Inger care se ruga lui Dumnezeu pentru iertarea poporului iudeu si a Ierusalimului, care saptezeci de ani a fost in robia babilonienilor, si Dumnezeu i-a spus lui “cu cuvinte de mangaiere” ( Zaharia. 1, 12 – 13 ).
Arhanghelul Gavriil a binevestit-o pe Preasfanta Fecioarã Maria despre zamislirea lui Hristos si despre inceputul mantuirii noastre ( Luca. 1, 26 – 35 ).
Ingerii I-au dus in sânul lui Avraam sufletul cersetorului Lazãr ( Luca. 16, 22 ).
Ingerul a mangaiat langa mormantul Domnului pe femeile mironosite si le-a poruncit sa vesteasca ucenicilor lui Iisus despre invierea Lui ( Matei. 28, 1 – 8 ).
Dupa marturia mucenicului Stefan si a apostolului Pavel, prin ingeri evreilor li s-a dat legea pe muntele Sinai ( Fapt. 7, 53 ; Galat. 3, 19 ; Evr. 2, 2 ).
Ingerul l-a adus pe diaconul Filip la famenul reginei Candachia, pentru a-l invata credinta in Hristos ( Fapt. 8, 26 – 40 ).
Ingerul l-a indrumat pe sutasul Corneliu, aratandu-i ce trebuie sa faca intru mantuirea sa ( Fapt. 10, 1 – 6 ).
Ingerul l-a scos din inchisoare pe apostolul Petru ( Fapt. 12, 1 – 6 ).
Ingerul l-a linistit pe apostolul Pavel in timpul calatoriei pe mare in timp de furtuna, cã aceasta furtuna nu este primejdioasa pentru cei care plutesc impreuna cu el ( Fapt. 27, 23 ).
Apostolul Pavel spune cã toti Ingerii sunt inlesnitorii mantuirii oamenilor, cã ei sunt toti duhuri slujitoare, trimisi ca sa slujeasca, pentru cei ce vor fi mostenitorii mantuirii” ( Evr. 1, 14 ).
In Sfanta Scriptura gasim nu putine exemple de cinstire a sfintilor Ingeri si de adresare in rugaciuni catre ei :
Odata patriarhul Avraam, stand la intrarea in cortul sãu, i-a vazut pe Ingeri in chipul unor barbati si, mergand spre ei, li s-a inchinat pana la pamant ( Fac. 18, 2 ).
De la Avraam acesti doi ingeri au mers in orasul Sodoma, iar in fata portilor lui statea dreptul Lot, si Lot i-a vazut si s-a ridicat sa-i intampine, si li s-a inchinat pana la pamant ( Fac. 19, 1 ).
Proorocul Valaam in drum spre regele Valac a fost oprit de un Inger : “a deschis Domnul ochii lui Valaam si acesta a vazut pe ingerul Domnului, care statea in mijlocul drumului cu sabia ridicata in mana, si s-a inchinat si a cazut cu fata la pamant” ( Numer. 22, 31 ).
Conducatorul poporului evreu Iosua Navi, observand langa zidurile Ierihonului pe un necunoscut, l-a intrebat : “De-ai nostri esti sau esti dintre dusmanii nostri ?”
Iar necunoscutul i-a raspuns : “Eu sunt capetenia ostirilor Domnului si am venit acum !”
Atunci Iosua a cazut cu fata la pamant, s-a inchinat si a zis catre acela : “Stapane, ce poruncesti slugii tale ?”
Zis-a catre Iosua capetenia ostirii Domnului : “Scoate-ti incaltamintea din picioare, cã locul pe care stai tu acum este sfant”.
Si a facut Iosua asa ( Ios. 5, 13 – 15 ).
Ingerul nu numai ca a acceptat inchinarea lui Iosua, dar i-a cerut sa cinsteasca si locul unde Iosua a avut fericirea sa vorbeasca cu solul ceresc.
Despre nasterea judecatorului poporului evreu Samson se povestesc urmatoarele :
cand evreii, pentru nelegiurile lor, au fost cuceriti de Filisteni, Ingerul i s-a aratat mai intai sotiei evlaviosului Manoe, iar apoi si lui Manoe, si i-a fagaduit cã sotia stearpa a lui Manoe va naste un fiu care-i va apara pe israeliti de Filisteni.
Dupa aceasta Manoe a adus jertfã lui Dumnezeu.
Iar cand flacara de la locul jertifirii se ridicã spre cer, Ingerul Domnului s-a ridicat in flacari.
“Vazand acestea, Manoe si femeia lui au cazut cu fata la pamant” ( Jud. 13, 20 ).
Tobit si Tobie i s-au inchinat Ingerului Rafael ( Tobit. 12, 16 ).
Proorocul Daniel i s-a inchinat Ingerului ( Daniel. 10, 9, 15 ).
La acestea putem remarca urmatoarele :
Daca dreptii, datorita vietii lor sfinte, s-au invrednicit a-i vedea pe sfintii Ingeri ( ceea ce era un semn de o deosebita bunavointa a lui Dumnezeu fata de acesti drepti ) si se simteau datori sa se inchine Ingerilor, atunci cu atat mai mult noi, oamenii multpacatosi, trebuie sa ne inchinam sfintilor Ingeri si sa imploram mijlocirea lor prin rugaciuni in fata lui Dumnezeu.
Foarte putini dintre cei drepti s-au invrednicit a-l vedea pe Dumnezeu ( Fac. 3, 8 ; 28, 12 – 13 ) ; Isaia. 6 ; Iezech. 1 si 2 ; Daniel. 7, 9 – 13 ; Reg. 22, 19 ) ; si oare din toate acestea se poate face concluzia cã trebuie sa ne inchinam lui Dumnezeu doar atunci cand cineva s-a invrednicit de o revelatie cereasca ?
( Extras din Scutul Misionarului Ortodox in apararea credintei de doctrinele false ale sectantilor, alcatuit de Diaconul Ioan Smolin, Sanct-Petersburg, 1913, traducere din limba rusã si adaptare de prot. Mitr. Zosima Toia, Chisinau, 1995 )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu