Drepturile si indatoririle functionarilor publici definitivi ( 3 ) (drept administrativ)
Drepturile functionarilor publici definitivi
Drepturi cu caracter general
O scurta reamintire :
In literatura de specialitate se face deosebirea intre:
- drepturi privind exercitarea functiei, si
- drepturi cu caracter general.
Drepturile privind exercitarea functiei:
- dreptul de alegere a profesiei si a locului de munca ;
- dreptul la promovare, fie in ierarhia functiilor din aceeasi autoritate sau institutie publica, in care isi desfasoara activitatea, fie in altele de nivel superior, in clase si grade profesionale ;
- dreptul functionarilor publici de a-si perfectiona continuu pregatirea profesionala.
Drepturi cu caracter general
Daca in cele de mai sus ne-am referit la ( 1 ) drepturi care sunt nemijlocit legate de realizarea profesiei in cadrul exercitarii atributiilor functiei publice, este firesc ca functionarii publici sa aiba si ( 2 ) unele drepturi care nu sunt in legatura nemijlocita cu profesia, dar care asigura exercitarea atributiilor pe care le presupune functia publica.
Aceste drepturi, desi au, in principiu, un caracter general, ele pot sa aiba unele particularitati pentru anumite categorii de functionari publici, astfel cum acestea rezulta din unele legi speciale, sau Statute proprii.
Statutul Functionarilor Publici reglementeaza aceste drepturi in prima Sectiune a Capitolului V.
Fara a intra in detalii privind acordarea si garantarea acestor drepturi, dat fiind faptul ca acestea sunt studiate la Dreptul Muncii, intrucat sunt drepturi pe care le au toti salariatii, nu numai cei care au calitatea de functionar public, le vom aminti totusi, in mod succint :
- dreptul la opinie al functionarilor publici ;
- dreptul de a fi informat ;
- dreptul la asociere sindicala, profesionala si dreptul la greva ;
- dreptul la salariu ;
- functionarii publici pot fi alesi sau numiti intr-o functie de demnitate publica, in conditiile legii ;
- un complex special de drepturi ce are in vedere munca si protectia sociala a muncii a functionarilor publici ;
- dreptul la concedii anuale de odihna, la concedii medicale si la alte concedii ;
- dreptul la asigurari sociale de sanatate ;
- functionarii publici beneficiaza de pensii, in conditiile legii, iar in caz de deces al functionarului public, membrii familiei au [ dupa caz ], potrivit legii, dreptul la pensia de urmas ;
- functionarii publici beneficiaza de asistenta medicala, proteze si medicamente in conditiile legii ;
- functionarii publici care, potrivit legii, sunt obligati sa poarte uniformã in timpul serviciului, au dreptul sa o primeasca gratuit ;
- functionarii publici beneficiaza in exercitarea atributiilor lor, de protectia legii ;
- autoritatea sau institutia publica are si obligatia sa despagubeasca pe functionarul public, in situatia in care acesta a suferit, din culpa autoritatii sau a institutiei publice, un prejudiciu material in timpul indeplinirii atributiilor de serviciu.
Dreptul la opinie al functionarilor publici
In Statutul Functionarilor Publici este prevazut dreptul la opinie al functionarilor publici, statuându-se expres cã acest drept este garantat, fiind interzisa orice discriminare intre functionarii publici pe criterii politice, de apartenenta sindicala, religioase, etnice, de sex, orientare sexuala, stare materiala, origine sociala, sau de orice alta natura.
Acest drept isi are temeiul constitutional in prevederile referitoare la libertatea constiintei si la dreptul de exprimare pentru toti cetatenii tarii.
Faptul cã, prin prevederile articolului 40 alineatul ( 3 ) din Constitutia României, si prin unele legi organice se interzice unor categorii de functionari publici sa faca parte din partide politice, nu inseamna cã ei nu au dreptul la opinii proprii, pe care si le pot exprima in alt cadru decat cel al partidelor politice.
Articolul 40 “Dreptul la asociere” alineatul ( 3 ) din Constitutia Romaniei :
“ Nu pot face parte din partide politice judecatorii Curtii Constitutionale, avocatii poporului, magistratii, membrii activi ai Armatei, politistii si alte categorii de functionari publici stabilite prin lege organica. “
Important este ca exercitara acestui drept sa nu influenteze obiectivitatea si impartialitatea functionarului public, in raport cu publicul si cu modalitatea de rezolvare a lucrarilor pe care le efectueaza in exercitarea functiei.
In principiu, exercitarea acestui drept in timpul serviciului trebuie sa se caracterizeze prin neutralitate, iar in afara serviciului prin atitudine rezervata, excluzandu-se o exprimare agresiva, insultatoare la adresa puterilor publice.
Dreptul de a fi informat al functionarilor publici
Dreptul la opinie al functionarului public este strans legat de un alt drept al sau prevazut in Statut, si anume dreptul de a fi informat cu privire la deciziile care se iau si care il vizeaza in mod direct, acest drept decurgand din dreptul fundamental al cetateanului, prevazut in Constitutie, de a avea acces la orice informatie de interes public, corelat si cu obligatia autoritatilor publice de a asigura informarea corectã a cetatenilor, asupra treburilor publice si asupra problemelor de interes personal.
Functionarii publici pot fi alesi sau numiti intr-o functie de demnitate publica in conditiile legii
Inaltii functionari publici si functionarii publici de conducere pot fi numiti in functii de demnitate publica, numai dupa incetarea, in conditiile legii, a raporturilor de serviciu.
Inaltii functionari publici si functionarii publici de conducere pot candida pentru functii de demnitate publica, numai dupa incetarea, in conditiile legii, a raporturilor de serviciu.
( Extras din Drept Administrativ, Partea generala, ( Editia a IV-a ), Prof.univ.dr. Mircea Preda, Ed. Lumina Lex, Bucuresti, 2006 )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu