Motto : - Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului puterior - legislativa, executiva si judecatoreasca - in cadrul democratiei constitutionale - articolul 1 punctul 4 Constitutia Romaniei
- In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie - articolul 1 punctul 5 Constitutia Romaniei
- Partidele politice se constituie si isi desfasoara activitatea in conditiile legii. Ele contribuie la definirea si la exprimarea vointei politice a cetatenilor, respectand suveranitatea nationala, integritatea teritoriala, ordinea de drept si principiile democratiei - articolul 8 punctul 2 Constitutia Romaniei
- Cetatenii romani, cetatenii straini si apatrizii trebuie sa-si exercite drepturile si libertatile constitutionale cu buna-credinta, fara sa incalce drepturile si libertatile celorlalti - articolul 57 Constitutia Romaniei
Romania. Necesitatea controlului jurisdictional al constitutionalitatii legii ( 1 )
Controlul exercitat printr-un organ jurisdictional
Negarea controlului constitutionalitatii legii se intemeia pe prezumtia ca legea, fiind expresia vointei majoritare a reprezentantilor poporului, exprima implicit vointa majoritara in societate.
Experienta istorica a regimurilor politice totalitare si dictatoriale a compromis definitiv aceasta prezumtie ; postulatul controlului este existenta, sau oricum posibilitatea existentei unor opinii divergente in societate, inclusiv in adunarile reprezentative, cu privire la continutul vointei populare ; de aceea, controlul este una din consecintele pluralismului inerent democratiei, fiind de neconceput in conditiile regimului politic intemeiat pe principiul unanimismului.
Existand o deosebire intre vointa guvernantilor si vointa guvernatilor ( una dintre consecintele inevitabile ale pluralismului ), controlul constitutionalitatii legii nu este un control contrar principiului democratic al reprezentativitatii, deoarece nu vointa populara este controlata, ci vointa guvernantilor ; poporul isi exprima vointa suprema in Constitutie, astfel incat legea reprezinta vointa generala numai in respectul Constitutiei, iar controlul constitutionalitatii legii sanctioneaza, in principal, doua aspecte :
- incalcarea de catre autoritatea legiuitoare, a drepturilor fundamentale ale omului, in general, deci un spatiu politic rezervat intereselor individuale si colective ale persoanei ;
- regimul de separare si colaborare a puterilor in Stat, asa cum el rezulta din echilibrul institutional al autoritatilor publice, prevazut de Constitutie ( art. 1 punctul 4 Constitutia Romaniei revizuita in 2003 si in vigoare azi ).
Concluzie : controlul constitutionalitatii legii priveste trasaturile fundamentale ale regimului politic constitutional, iar legitimitatea sa se fundamenteaza pe cele doua aspecte mentionate mai sus : atasamentul persoanei pentru drepturile si libertatile sale fundamentale, individuale sau colective, si receptarea principiului separatiei si colaborarii puterilor in Stat.
Controlul exercitat printr-un organ jurisdictional a aparut si se realizeaza prin doua modalitati fundamentale :
- in cadrul competentelor ce revin instantelor judecatoresti, prima si cea mai veche modalitate ( intalnit astazi in practica mai multor state : SUA, Japonia, Argentina, Australia, Brazilia, etc. ) ; si
- controlul exercitat printr-un organ unic de jurisdictie constitutionala, modalitate ulterioara ce isi afla radacinile in primul din aceste doua tipuri – se regaseste in : Italia, Germania, Franta, România, Spania, Belgia, Cehia, Slovenia, Portugalia, Ungaria, Bulgaria, Federatia Rusa, Polonia, Turcia, etc.
- va continua –
( extras din Cursul de anul IV, Dreptul Contenciosului Constitutional, Profesor Univ.Dr. titular de curs, Nicolae Pavel, profesor de Drept Constitutional, material furnizat de profesor la cursul din data de 31 octombrie 2008, ora 15h00, sala nr. 502/504, Facultatea de Drept, Universitatea Spiru Haret, Bucuresti, str. Ion Ghica 13, sector 3, et. 5 )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu