Regimul imunitatilor prezidentiale
Constitutia Romaniei consacra in articolul 84 alineatul 2 un regim de protectie de tip parlamentar a Presedintelui Romaniei.
Astfel, potrivit acestui text, Presedintele Romaniei se bucura de imunitate, fiind aplicabile in mod corespunzator dispozitiile articolului 72 alineatul 1, referitoare la imunitatea parlamentara.
Aceste ultime prevederi au fost modificate ca urmare a Legii de revizuire a Constitutiei, noul text consacrand in cuprinsul sau, atat independenta opiniilor, cat si imunitatea parlamentara.
In noua sa formulare, alineatul 1 al articolului 72 stabileste pentru parlamentari, si, implicit, pentru Presedintele Romaniei, principiul independentei opiniilor, in sensul ca nu poate exista temei pentru antrenarea raspunderii juridice a acestora, in raport de voturile sau opiniile politice exprimate in exercitarea mandatului.
Deci, Presedintele Romaniei nu poate fi retinut, arestat, perchezitionat sau trimis in judecata penala pentru opiniile politice, declaratiile si initiativele exprimate in exercitarea prerogativelor prezidentiale, pe intreaga perioada a mandatului.
Imunitatea de care beneficiaza Presedintele Romaniei are caracter absolut si permanent.
Imunitatea este absoluta, prin faptul ca Presedintele Romaniei este neresponsabil nu numai politic, dar chiar civil sau penal, pentru modul in care isi exercita atributiile ; daca ar fi altfel, ar inseamna ca, sub pretextul existentei raspunderii civile sau penale, deciziile sale ar putea fi contestate judiciar.
Caracterul permanent al imunitatii se justifica prin faptul ca, textul constitutional nu si-ar avea sensul daca, dupa expirarea mandatului, fostul presedinte ar putea fi tras la raspundere pentru modul in care l-a indeplinit.
Imunitatea nu echivaleaza cu exonerarea de raspundere in plan politic a sefului Statului, pentru modul in care isi exercita atributiile ce ii revin in functia pe care o ocupa.
Exceptia de la regula generala a imunitatii, o constituie institutia juridica a suspendarii din functie a Presedintelui Romaniei, potrivit articolului 95 din Constitutie, precum si punerea sub acuzare a acestuia, potrivit articolului 96 din legea fundamentala a tarii.
( extras din Drept Administrativ – Partea Speciala – ( cu sinteze tematice ), Prof.univ.dr. Mircea Preda, lector univ.drd. Benonica Vasilescu, Editura Lumina Lex, Bucuresti, 2004 ; 2006 )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu