Stela Moraru-Pavel, Mihaela-Victoria Munteanu, Olivia-Maria Marcov iunie 2009, USH, Drept

Stela Moraru-Pavel, Mihaela-Victoria Munteanu, Olivia-Maria Marcov iunie 2009, USH, Drept

Petrutu Crãciunas anii 1976 la Marea Mediterana Algeria

Petrutu Crãciunas anii 1976 la Marea Mediterana Algeria

Clasa 9-12 V 1982-1986 in 7 iulie 2006 liceul N Balcescu Bucuresti, Romania

Clasa 9-12 V 1982-1986 in 7 iulie 2006 liceul N Balcescu Bucuresti, Romania

Clasa 12 V Colegiul National Sf Sava promotia 1986

Clasa 12 V Colegiul National Sf Sava promotia 1986

Jésus-Christ, Jezu Ufam Tobie, Isuse mã încred in tine

Jésus-Christ, Jezu Ufam Tobie, Isuse mã încred in tine

Iulia Motoc Bucharest Romania CEDO

Iulia Motoc Bucharest Romania CEDO

Iulia Motoc Patriarhie, Turnul Clopotnita din 1698, 8 septembrie 2013

Iulia Motoc Patriarhie, Turnul Clopotnita din 1698, 8 septembrie 2013

Petrutu, prietenul meu din copilaria, Aurora si Tutzu (Petru) Craciunas parintii lui (Algeria)

Petrutu, prietenul meu din copilaria, Aurora si Tutzu (Petru) Craciunas parintii lui (Algeria)

Sr Dominique, Renée, Olivia, Corina R., Anca, Victoria si Iudit (Ungaria), Ruxandra, Monica ...

Sr Dominique, Renée, Olivia, Corina R., Anca, Victoria si Iudit (Ungaria), Ruxandra, Monica ...

Petrutu Crãciunas si Stephanie White Mountain

Petrutu Crãciunas si Stephanie White Mountain

Sr. Georges, Renée, Marie-Lucie, Suzanne, Octavie, Dominique, RDC Constantine

Sr. Georges, Renée, Marie-Lucie, Suzanne, Octavie, Dominique, RDC Constantine

Olivia Maria Marcov si Corina Resl Scoala Catolica Doctrina Crestina Constantine

Olivia Maria Marcov si Corina Resl Scoala Catolica Doctrina Crestina Constantine

Scoala Catolica Doctrina Crestina Constantine Algeria 1972 1976

Scoala Catolica Doctrina Crestina Constantine Algeria 1972 1976

Mihai Miriunis, Laura Simion, Mihai-Ionut Taciu colegii mei de facultate

Mihai Miriunis, Laura Simion, Mihai-Ionut Taciu colegii mei de facultate

Peter-Jacob Hehn Petrutu's friend Canada

Peter-Jacob Hehn Petrutu's friend Canada

Prof.dr.Dorel Zugravescu, ing.J.-B.Deloly, Olivia Maria Marcov, prof.dr.Ieronim Mihaila

Prof.dr.Dorel Zugravescu, ing.J.-B.Deloly, Olivia Maria Marcov, prof.dr.Ieronim Mihaila

Iulia Motoc 15 august 2013

Iulia Motoc 15 august 2013

Laura Simion, colega mea de la Drept, USH, Bucharest

Laura Simion, colega mea de la Drept, USH, Bucharest

Prof.dr.NIcolae Marcov ( father ) si prof.Udriste

Prof.dr.NIcolae Marcov ( father ) si prof.Udriste

Prof.dr.Florin Munteanu si Leon Zagrean

Prof.dr.Florin Munteanu si Leon Zagrean

Prof.dr.Ieronim Mihaila, ing.J.-B.Deloly AIRAMA, Olivia Marcov

Prof.dr.Ieronim Mihaila, ing.J.-B.Deloly AIRAMA, Olivia Marcov

Jesus-Christ

Jesus-Christ

Tatal meu Nicolae Marcov, Revedere colegi liceu Gh.Sincai, promotia 1959, in 31/oct./2013

Tatal meu Nicolae Marcov, Revedere colegi liceu Gh.Sincai, promotia 1959, in 31/oct./2013

Olivia Maria N. Marcov, august 2006, Bucuresti

Olivia Maria N. Marcov, august 2006, Bucuresti

Sorin Tilie, Silviu Marcov, Olivia Maria Marcov, septembrie 2003 Bucuresti

Sorin Tilie, Silviu Marcov, Olivia Maria Marcov, septembrie 2003 Bucuresti

Olivia Maria Marcov, Alexandra Georgescu, Adrian Pafa, Bianca Eftimie, aug.2009, Bucharest

Olivia Maria Marcov, Alexandra Georgescu, Adrian Pafa, Bianca Eftimie, aug.2009, Bucharest

Stéphanie Crãciunas Peter Hehn and Stéphanie's cousin, Canada

Stéphanie Crãciunas Peter Hehn and Stéphanie's cousin, Canada

Maica Domnului cu pruncul, Rugaciune la aprinderea candelei

Maica Domnului cu pruncul, Rugaciune la aprinderea candelei

Mission to Magadan Sister Miriam praying the rosary June 24 2014

Mission to Magadan Sister Miriam praying the rosary June 24 2014

The Catholic Parish of the Sacred Heart of Jesus, Constantine Algeria 1972 1976

The Catholic Parish of the Sacred Heart of Jesus, Constantine Algeria 1972 1976

Laura Adriana Bucharest Romania July 2009

Laura Adriana Bucharest Romania July  2009

Olivia Maria Marcov December 2007 Bucharest Romania Cristi s Birthday

Olivia Maria Marcov December 2007 Bucharest Romania Cristi s Birthday

Olivia Maria Marcov si Laura Gabriela Cristea in Aparatorii Patriei anul IV 2008 2009

Olivia Maria Marcov si Laura Gabriela Cristea in Aparatorii Patriei anul IV 2008 2009

Fr Michael Shields Bronislava s gulag number Anchorage USA 2014

Fr Michael Shields Bronislava s gulag number Anchorage USA 2014

Liliana Iacob Barna 8 martie 2014 Bucuresti Romania

Liliana Iacob Barna 8 martie 2014 Bucuresti Romania

Olivia Marcov Liliana Iacob Gratiela Andreescu 20 August 1979 Bucharest Romania

Olivia Marcov Liliana Iacob Gratiela Andreescu 20 August 1979 Bucharest Romania

Liliana Iacob and Gratiela Andreescu Italy Bucharest Romania

Liliana Iacob and Gratiela Andreescu Italy Bucharest Romania

Peter Jacob Hehn Petrutu's friend CANADA

Peter Jacob Hehn Petrutu's friend CANADA

Mission to Magadan Fr Michael Shields Children Saturday Club April 29 2014

Mission to Magadan Fr Michael Shields Children Saturday Club April 29 2014

Professor Nicolae Marcov at the Faculty of Matehmatics str Academiei 14 Bucharest Spiru Haret amph

Professor Nicolae Marcov at the Faculty of Matehmatics str Academiei 14 Bucharest Spiru Haret amph

Professor Nicolae Marcov Faculty of Mathematics 14 str Academiei sector 3 Bucharest

Professor Nicolae Marcov Faculty of Mathematics 14 str Academiei sector 3 Bucharest

Iulia Motoc ORTA ITALY September October 5 2014 Romania

Iulia Motoc ORTA ITALY September October 5 2014 Romania

Iulia Motoc Clasa I 1973 Romania

Iulia Motoc Clasa I 1973 Romania

Professor Ieronim Mihaila Faculty of Mathematics Str Academiei 14 3rd floor Bucharest 2007

Professor Ieronim Mihaila Faculty of Mathematics Str Academiei 14 3rd floor Bucharest 2007

Olivia Maria Marcov Andrei Dobrescu 12 V 30 Martie 2007 Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov Andrei Dobrescu 12 V 30 Martie 2007 Bucharest Romania

Iulia Motoc Isla Bella September October 5 2014 Romania

Iulia Motoc Isla Bella September October 5 2014 Romania

Olivia Maria Marcov 1968 1969 in Str Sebastian Bucharest Romania la bunica mea Jeana Mardale

Olivia Maria Marcov 1968 1969 in Str Sebastian Bucharest Romania la bunica mea Jeana Mardale

Olivia Maria Marcov JB Deloly AIRAMA July 20 2012 Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov JB Deloly AIRAMA July 20 2012 Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov December 1970 School Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov December 1970 School Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov December 1970 Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov December 1970 Bucharest Romania

Olivia Maria, Nicolae, Magdalena, Silviu Marcov, Maria, Irina Craciunas in 1980 Bucharest sector 6

Olivia Maria, Nicolae, Magdalena, Silviu Marcov, Maria, Irina Craciunas in 1980 Bucharest sector 6

Magdalena Marcov my mother and aunt Stefania Sestocenco Bucharest '60

Magdalena Marcov my mother and aunt Stefania Sestocenco Bucharest '60

Olivia Maria, Silviu Marcov, Irina Craciunas' Birthday May 17 1982 Bucharest Romania

Olivia Maria, Silviu Marcov, Irina Craciunas' Birthday May 17 1982 Bucharest Romania

Olivia Maria, Silviu Marcov, Irina Craciuns'Birthday May 17, 1982, 2 years old, Bucharest

Olivia Maria, Silviu Marcov, Irina Craciuns'Birthday May 17, 1982, 2 years old, Bucharest

Olivia Maria Marcov Irina Craciunas Silviu Marcov January 1, 1983 Bucharest

Olivia Maria Marcov Irina Craciunas Silviu Marcov January 1, 1983 Bucharest

Olivia Maria, Silviu Marcov, Silviu Jr.Craciunas, Irina's Birthday, May 17, 1985 Bucharest

Olivia Maria, Silviu Marcov, Silviu Jr.Craciunas, Irina's Birthday, May 17, 1985 Bucharest

Olivia Maria, Silviu Marcov, Silviu Jr., Irina Craciunas' Birthday, May 17, 1985, Bucharest Romania

Olivia Maria, Silviu Marcov, Silviu Jr., Irina Craciunas' Birthday, May 17, 1985, Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov in 1969 Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov in 1969 Bucharest Romania

Mission to Magadan October 29 2014

Mission to Magadan October 29 2014

Fr Michael Shields of The Heart of Jesus June 4 2014 Magadan Russia USA

Fr Michael Shields of The Heart of Jesus June 4 2014 Magadan Russia USA

Fr Michael Shields of The Heart of Jesus Mission to Magadan E News Oct 2014

Fr Michael Shields of The Heart of Jesus Mission to Magadan E News Oct 2014

The Holy Virgin Mary and the Kremlin Russia December 2014

The Holy Virgin Mary and the Kremlin Russia December 2014

Vladimir Vladimirovich Putin FB page Kremlin Ru En Jan 7 2015

Vladimir Vladimirovich Putin FB page Kremlin Ru En Jan 7 2015

MOSCOW THE CATHEDRAL OF THE IMMACULATE HEART OF MARY ANNA BELOVA

MOSCOW THE CATHEDRAL OF THE IMMACULATE HEART OF MARY ANNA BELOVA

Jesus, The Holy Mother of God Kazanskia by Irina VESELKINA RUSSIA versta-K.ru

Jesus, The Holy Mother of God Kazanskia by Irina VESELKINA RUSSIA versta-K.ru

Vladimir Putin et les enfants orphelins Russie Noel 2014

Vladimir Putin et les enfants orphelins Russie Noel 2014

God and Baby Jesus Ekaterina and Anton Daineko Belarus

God and Baby Jesus Ekaterina and Anton Daineko Belarus

Liliana Iacob Gratiela Andreescu September 2014 Bucharest Romania

Liliana Iacob Gratiela Andreescu September 2014 Bucharest Romania

Gratiela Andreescu Romania Italia

Gratiela Andreescu Romania Italia

Liliana Iacob Barna si Carina Barna 5 iulie 2015 Bucharest Romania

Liliana Iacob Barna si Carina Barna 5 iulie 2015 Bucharest Romania

Vladimir Putin Moscow Russia 2015

Vladimir Putin Moscow Russia 2015

Sr Barbara Hojda Polonia Iunie 2015

Sr Barbara Hojda Polonia Iunie 2015

Sr Barbara Hojda Les Filles de la Charité Magadan Russia 2015

Sr Barbara Hojda Les Filles de la Charité Magadan Russia 2015

Sr Barbara Hojda Les Filles de la Charité Magadan Russia 2015 Pologne

Sr Barbara Hojda Les Filles de la Charité Magadan Russia 2015 Pologne

Fr Michael Shields of The Heart of Jesus April 26 2015 Magadan Russia

Fr Michael Shields of The Heart of Jesus April 26 2015 Magadan Russia

Father Michael Shields of The Heart of Jesus May 21 2015 The Poor Claire Sisters Ireland

Father Michael Shields of The Heart of Jesus  May 21 2015 The Poor Claire Sisters Ireland

Luminita Marina Raileanu psiholog Bucharest Romania July 4 2015

Luminita Marina Raileanu psiholog Bucharest Romania July 4 2015

Sr Barbara Hojda Magadan Russia 13Iulie 2015

Sr Barbara Hojda Magadan Russia 13Iulie 2015

Sr Barbara Hojda Magadan Russia 13 Iulie 2015

Sr Barbara Hojda Magadan Russia 13 Iulie 2015

Vie de Prieres JESUS CHRIST

Vie de Prieres JESUS CHRIST

Olivia Maria Nicolae MARCOV 3 decembrie 2015

Olivia Maria Nicolae MARCOV 3 decembrie 2015

Irina Vatava Moscalenco la fille de Boris Vatav Ma cousine Chisinau Moldova

Irina Vatava Moscalenco la fille de Boris Vatav Ma cousine  Chisinau Moldova

Tania Trahman la petite fille de Boris Vatav Chisinau Moldova

Tania Trahman la petite fille de Boris Vatav Chisinau Moldova

Natasa la fille aînée de Boris Vatav son mari et Tania Trahman leur fille Chisinau Moldova

Natasa la fille aînée de Boris Vatav son mari et Tania Trahman leur fille Chisinau Moldova

Irina Vatav la fille de Boris Vatav le cousin de mon père de Chisinau Moldova

Irina Vatav la fille de Boris Vatav le cousin de mon père de Chisinau Moldova

Valentina et Boris et Irina Vatav Chisinau Moldova

Valentina et Boris et Irina Vatav Chisinau Moldova

Valentina et Boris Vatav le cousin de mon père Chisinau Moldova 2015

Valentina et Boris Vatav le cousin de mon père Chisinau Moldova 2015

Jesus Christ Iisus Hristos

Jesus Christ Iisus Hristos

NOTRE DAME DE LOURDES PRIEZ POUR NOUS

NOTRE DAME DE LOURDES PRIEZ POUR NOUS

Olivia Maria Marcov 1 Octombrie 2014 Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov 1 Octombrie 2014 Bucharest Romania

DUMNEZEU TATAL CERESC SFANT VESNIC VIU ATOTPUTERNIC ATOTTIITORUL

DUMNEZEU TATAL CERESC SFANT VESNIC VIU ATOTPUTERNIC ATOTTIITORUL

Olivia Maria MARCOV 5 Ianuarie Janvier 2016 Bucharest Romania

Olivia Maria MARCOV 5 Ianuarie Janvier 2016 Bucharest Romania

Le mot de Jesus Christ Le Verbe Dieu Sfinte Dumnezeule Sfinte Tare Sfinte Fara de Moarte

Le mot de Jesus Christ Le Verbe Dieu Sfinte Dumnezeule Sfinte Tare Sfinte Fara de Moarte

SFANTUL ARHANGHEL MIHAIL CINE E CA DUMNEZEU NIMENI NU E CA DUMNEZEU SFANT VESNIC VIU ATOTPUTERNIC

SFANTUL ARHANGHEL MIHAIL CINE E CA DUMNEZEU NIMENI NU E CA DUMNEZEU SFANT VESNIC VIU ATOTPUTERNIC

Jesus Misericordia ISUS CRISTOS SI COROANA DE SPINI PATIMILE

Jesus Misericordia ISUS CRISTOS SI COROANA DE SPINI PATIMILE

Olivia Marcov Bogdan Buzoianu 31 janvier 1976 CONSTANTINE ALGERIE

Olivia Marcov Bogdan Buzoianu 31 janvier 1976 CONSTANTINE ALGERIE

Maica Domnului icoana Sf Ap Luca aici MD Vladimir

Maica Domnului icoana Sf Ap Luca aici MD Vladimir

Saint Padre Pio NOS LARMES AU CIEL

Saint Padre Pio NOS LARMES AU CIEL

Profesor fizica Ion MANEA Olivia Marcov cl 12 V 1986 Liceul N Balcescu Colegiul Sf SAVA Bucuresti

Profesor fizica Ion MANEA Olivia Marcov cl 12 V 1986 Liceul N Balcescu Colegiul Sf SAVA Bucuresti

Olivia Maria Marcov Icône de la Mère de Dieu Salvatrice et Secours des Affligés Bucarest Romania

Olivia Maria Marcov Icône de la Mère de Dieu Salvatrice et Secours des Affligés  Bucarest Romania

Silviu Marcov mon frère fratele meu Bucarest Romania

Silviu Marcov mon frère fratele meu Bucarest Romania

Lycée Balcescu Saint Sava 1986 la classe 12 V Bucarest Roumanie 2016

Lycée Balcescu Saint Sava 1986 la classe 12 V Bucarest Roumanie 2016

Lycée Balcescu Saint Sava 1986 Bucarest Roumanie 2016

Lycée Balcescu Saint Sava 1986 Bucarest Roumanie 2016

Nasterea Domnului La Naissance du Petit Jésus

Nasterea Domnului La Naissance du Petit Jésus

Jésus-Christ

Jésus-Christ

Nicolae Marcov tata si prof.Constantin Udriste

Nicolae Marcov tata si prof.Constantin Udriste
20 iulie 2012

Camelia,Mihai, Maria SMICALA, Romania v.Finland

Camelia,Mihai, Maria SMICALA, Romania v.Finland

Fecioara Maria pentru ROMANIA de la Jude DUC THANG NGO

Fecioara Maria pentru ROMANIA de la Jude DUC THANG NGO

vineri, 2 noiembrie 2012

Patria europeanã ( Papa Ioan Paul al II-lea )

Patria europeanã ( Papa Ioan Paul al II-lea )


Dupã ce ati reflectat asupra unor concepte fundamentale ca patrie, natiune, libertate, culturã, pare potrivit, Sfinte Pãrinte, sã reveniti la tema Europei, la raportul ei cu Biserica si la rolul Poloniei in acest context mai amplu. Care este, Sanctitate, viziunea dumneavoastrã despre Europa ?
Cum evaluati evenimentele din trecut, prezentul continentului, perspectivele lui pentru mileniul III ? Care sunt responsabilitãtile Europei pentru soarta lumii ?


Un polonez nu poate sa faca o analiza aprofundata despre patrie fara sa ajunga sa vorbeasca despre Europa si fara sa ajunga, in fine, sa discute despre incidenta pe care Biserica a avut-o asupra dezvoltarii uneia sau alteia dintre aceste realitati.
Este clar ca sunt mai multe realitati, dar e la fel de neindoielnic si ca influentele reciproce sunt profunde.
Este inevitabil ca in discutie sa apara referiri la una sau la alta dintre aceste realitati : patrie, Europa, Bisericã, lume.
Polonia este o componenta a Europei, se aflã pe continentul european, are un teritoriu delimitat de niste granite ; a venit in contact cu crestinismul de traditie latina prin intermediul vecinei Boemia.
Cand vorbim de inceputurile crestinismului in Polonia, trebuie sa ne intoarcem cu gandul la inceputurile crestinismului in Europa.
In Faptele Apostolilor citim ca Sfantul Pavel, pe cand inca propovaduia Evanghelia in Asia Micã, a fost chemat in mod misterios sa treaca granita dintre cele doua continente. ( cfr. Fap 16, 9 ).
Din acel moment a inceput evanghelizarea Europei.
Chiar aspotolii si, in special, Pavel si Petru, au dus Evanghelia in Grecia si la Roma si, cu trecerea secolelor, acele inceputuri apostolice au dat roade.
Pe continentul european, Evanghelia a intrat pe mai multe cãi : Peninsula Italicã, teritoriul actualelor Franta si Germania, Peninsula Ibericã, Insulele Britanice si Scandinavia.
Este semnificativ faptul ca Irlanda era centrul din care plecau misionarii, in afarã de Roma.
In Est, centrul de iradiere a crestinismului in versiunea sa bizantina si, mai apoi, slavã, a fost Constantinopolul.
Pentru lumea slavã, deosebit de importanta a fost misiunea Sfintilor frati Chiril si Metodiu, care au facut evanghelizarea pornind de la Constantinopol, dar ramanand mereu in contact cu Roma.
De fapt, in acele vremuri nu exista divizarea intre crestinii din Orient si cei din Occident.

De ce, vorbind de Europa, incepem prin a vorbi de evanghelizare ?
Poate ca motivul stã pur si simplu in faptul ca evanghelizarea a format Europa, a inceput civilizarea popoarelor ei si cultura lor.
Raspandirea credintei pe continent a favorizat formarea popoarelor europene, punand in ele germenii unor culturi cu caracteristici diferite, dar legate intre ele de un patrimoniu de valori comune, adica tocmai cele inradacinate in Evanghelie.
Astfel, se dezvolta pluralismul culturilor nationale pe baza unei platforme de valori impartasite de intregul continent.
Asa s-a petrecut in primul mileniu si, intr-o oarecare masura, in ciuda diviziunilor intervenite, si in cel de al doilea : Europa a continuat sa traiasca, in pluralismul culturilor nationale, unitatea valorilor intemeietoare.
Spunand ca evanghelizarea a avut o contributie fundamentala la formarea Europei, nu vrem sa subestimam influenta lumii clasice.
Biserica a fost cea care, in actiunea sa de evanghelizare, si-a asumat si a modulat in forme noi patrimoniul cultural anterior.
Mai inainte de toate, cultura Atenei si a Romei, dar, mai apoi, si pe cea a popoarelor pe care le intalnea in cursul raspandirii sale pe continent.
In evanghelizarea Europei – care a garantat o oarecare unitate culturala a lumii latine in Occident si a celei bizantine in Orient -, Biserica a pus în fapt criteriile a ceea ce astazi se cheama înculturare.
A contribuit la dezvoltarea culturilor native si nationale.
De aceea, e bine cã Biserica i-a proclamat mai intai pe Sfantul Benedict si mai apoi pe Sfintii Chiril si Metodiu ca patroni ai Europei, atragandu-le astfel atentia tuturor asupra marelui proces de înculturare care s-a produs de-a lungul secolelor si amintind, in acelasi timp, cã, pe continentul european, ea trebuie sa respire cu “doi plãmâni”.
Bineînteles, este o metafora, dar una foarte elocventa.
Asa cum un organism sanatos are nevoie de doi plamani ca sa respire corect, tot asa si Biserica – tot un organism, dar la nivel spiritual – are nevoie de aceste doua traditii pentru a putea sa se hraneasca mai deplin din bogatiile Revelatiei.
Lungul proces de formare a Europei crestine se intinde pe parcursul intregului prim mileniu si, in parte, si intr-al doilea.
Se poate spune ca, in cursul acestui proces, nu numai ca s-a consolidat caracterul crestin al Europei, dar s-a plasmuit chiar spiritul european.
Poate ca roadele sale sunt mai vizibile in vremurile noastre, decat in Antichitate si in Evul Mediu.
In acele vremuri lumea era mult mai necunoscuta.
In Estul Europei se intindea misteriosul continent asiatic, cu culturile sale foarte vechi, dar si cu religii mai vechi decat crestinismul.
Enormul continent american a ramas total necunoscut pana la sfarsitul secolului XV.
Evident, acelasi lucru era valabil si pentru Australia, care a fost descoperita si mai tarziu.
Cat despre Africa, in Antichitate si in Evul Mediu se cunostea doar partea sa de Nord, cea mediteraneana.
De aceea gandirea elaborata in categorii “europene” s-a facut mult mai tarziu, cand intregul glob pamantesc a inceput sa fie explorat mai mult.
In secolele precedente se gandea in categorii legate de Imperii : mai intai imperiul Egiptului, apoi imperiile Orientului Apropiat, aflate intr-o continua schimbare, apoi imperiul lui Alexandru cel Mare si, in sfarsit, Imperiul Roman.

Citind Faptele Apostolilor este obligatoriu sa ne oprim ca sa analizam un eveniment de o mare importanta pentru evanghelizarea Europei, dar si pentru istoria spiritului european insusi.
Vreau sa ma refer la ceea ce s-a intamplat in Areopagul din Atena, cand a ajuns acolo Sfantul Pavel si a tinut un discurs pe drept cuvant faimos :
“Barbati atenieni, a spus el, din tot ce vad, constat ca voi sunteti foarte religiosi. Caci, strabatand cetatea si observand cu atentie monumentele voastre sacre, am gasit si un altar pe care este scris : “Dumnezeului necunoscut”. Asadar, cel pe care il cinstiti fara sa-l cunoasteti, pe acela vi-l vestesc. Dumnezeu, care a facut lumea si toate cate sunt in ea, cel care este Domnul cerului si al pamantului, nu locuieste in temple facute de mânã [de om],  nici nu este slujit de maini omenesti ca si cum ar avea nevoie de ceva, el care dã viatã tuturor, suflare si toate. El a facut dintr-unul singur tot neamul omenesc care sa locuiasca pe toata suprafata pamantului, i-a fixat timpuri determinate si hotare in care sa locuiasca pentru a-l cauta pe Dumnezeu, fie si numai bâjbâind, si sa-l gaseasca, desi nu este departe de fiecare dintre noi.
Caci in el traim, ne miscam si suntem, cum au spus si unii dintre poetii vostri : “Caci suntem si noi din neamul lui”. Asadar, daca suntem din neamul lui Dumnezeu, nu trebuie sa credem ca dumnezeirea este asemenea aurului, sau argintului, sau pietrei, opera maiestriei si a imaginatiei omului. Dar Dumnezeu, trecand cu vederea timpurile de ignorantã, vesteste acum oamenilor de pretutindeni sa se converteasca”. ( Fap 17, 22-31 ).
Citind aceasta pagina, ne dam seama ca Pavel s-a prezentat in Areopag pregatit : cunostea filosofia si poezia greaca. Atenienilor le-a vorbit inspirandu-se din ideea de “Dumnezeu necunoscut”, caruia ei ii dedicasera un altar. A ilustrat atributele vesnice ale acestui Dumnezeu : imaterialitatea, intelepciunea, atotputernicia, omniprezenta si dreptatea.
Astfel, printr-un fel de teodicee in care facea apel doar la datele rationale, Pavel a facut auditoriul sa asculte vestea misterului Întruparii.
Astfel, a putut sa vorbeasca despre Revelatia lui Dumnezeu in Om, in Cristos rastignit si inviat.
Tocmai in acest moment ascultatorii lui atenieni, care pana in acel moment pareau dispusi sa primeasca favorabil propunerea lui, au reactionat negativ. Citim : “Cand au auzit ei despre invierea din morti, unii l-au luat in râs, altii ziceau : “Despre asta te vom asculta alta data”. ( Fapt 17, 32 ) Prin urmare, misiunea lui Pavel in Areopag s-a incheiat cu un insucces, chiar daca unii dintre cei care il ascultasera l-au urmat si au crezut. Printre acestia – spune traditia – era si Dionisie Areopagitul.
De ce am reprodus in intregime discursul lui Pavel in Areopag ?
Pentru ca el constituie, oarecum, introducerea la ce avea sa faca crestinismul in Europa.
Dupa perioada de splendida dezvoltare a evanghelizarii – care de-a lungul primului mileniu a ajuns cam in toate tarile europene -, a venit Evul Mediu cu universalismul sau crestin : Evul Mediu al unei credinte simple, puternice si profunde, al catedralelor romanice si gotice si al uimitoarelor Summae theologicae.
Evanghelizarea Europei parea sa fi fost nu numai incheiata, ci si maturã, din toate punctele de vedere : matura nu doar in sfera gandirii filosofice si teologice, ci si in cea a artei si a arhitecturii sacre, precum si in cea a solidaritatii sociale ( asociatii de bresle si meserii, confrerii, spitale ... ).
Oricum, incepand din anul 1054, aceasta Europa atat de matura s-a vazut marcata de rana adanca a “schismei orientale”.
In organismul unic al Bisericii, cei doi plamani incetasera sa mai functioneze : mai mult, fiecare dintre ei incepuse sa formeze un organism aproape separat.
Aceasta despartire a marcat viata spirituala a Europei crestine de la inceputul celui de al doilea mileniu.
Inceputul vremurilor moderne a adus cu sine ulterioare fisuri si despartiri, de data aceasta in Occident.
Luarea de pozitie a lui Martin Luther a declansat inceputul Reformei.
I-au urmat alti reformatori, cum ar fi Calvin si Zwingli.
In aceeasi ordine de idei, trebuie sa vedem si indepartarea Bisericii Insulelor Britanice de Biserica lui Petru.
Europa occidentala, care in timpul Evului Mediu fusese un continent unit din punct de vedere al religiei, in zorii epocii moderne a asistat la diferite impartiri, care s-au consolidat in secolele urmatoare.
De aici au derivat consecinte cu caracter politic, pe baza principiului cuius regio eius religio cine domneste impune religia.
Dintre aceste consecinte nu se poate omite cea trista a razboaielor religioase.
Toate acestea fac parte din istoria Europei si s-au grefat pe spiritul european, influentandu-i viziunea asupra viitorului, ca un fel de anunt al ulterioarelor impartiri si al noilor suferinte care aveau sa apara de-a lungul vremii.
Este obligatoriu sa subliniem cum credinta in Cristos rastignit si inviat a ramas numitorul comun al crestinilor de pe vremea Reformei.
Erau impartiti in relatia lor cu Biserica si cu Roma, dar nu negau adevarul Invierii lui Cristos, asa cum facusera ascultatorii Sfantului Pavel in Areopagul din Atena.
Cel putin asa a fost la inceput. Cu trecerea timpului, din pacate, avea sa se ajunga, treptat, si la asa ceva.

Refuzul lui Cristos si, mai ales, al misterului Sãu pascal – al crucii si al Învierii – s-a ivit la orizontul gandirii europene la granita dintre secolele XVII si XVIII, pe vremea Iluminismului.
Mai intai în Iluminismul francez, apoi in cel englez si in cel german.
In diferitele sale forme, Iluminismul s-a opus la ceea ce devenise Europa prin evanghelizare.
Reprezentantii sai puteau fi, intr-o oarecare masura, asimilati ascultatorilor lui Pavel la Areopag.
Majoritatea lor nu negau existenta “Dumnezeului necunoscut”, ca Fiintã spirituala si transcendenta, in care “traim, ne miscam si suntem” ( Fapt 17, 28 ).
Iluministii radicali insa, la mai bine de cincisprezece secole dupa discursul din Areopag, respingeau adevarul despre Cristos, Fiul lui Dumnezeu care S-a aratat facandu-Se om, nascandu-Se din Fecioara la Betleem, anuntand Vestea cea Buna si, in fine, dandu-Si viata pentru pacatele tuturor oamenilor.

De acest Dumnezeu-Om, mort si inviat, a vrut sa se debaraseze gandirea europeana “iluminata” si a facut tot ce i-a stat in putinta ca sa-L excluda din istoria continentului.
Este o atitudine careia nu putini ganditori si politicieni de astazi continuã sa-i ramana cu incapatanare credinciosi.
Reprezentantii gandirii postmoderne evalueaza critic atat patrimoniul adevarat, cat si iluziile Iluminismului.
Totusi, uneori, critica lor este excesiva, pentru ca ajunge sa nu recunoasca valoarea pozitiilor iluministe in materie de umanism, de incredere in ratiune, de proges.
In legatura cu aceasta, nu putem sa nu observam, in acelasi timp, atitudinea polemica a multor ganditori iluministi fata de crestinism.
Adevarata “drama culturala”, care se desfasoara inca, stã tocmai in faptul ca sunt contrapuse crestinismului idei precum cele de mai sus, care sunt, de fapt, adanc inradacinate chiar in traditia crestina.

Inainte de a merge mai departe cu aceasta analiza a spiritului european, as vrea sa ma refer la o alta pagina din Noul Testament : cea in care Isus propune alegoria vitei-de-vie si a mladitelor.
Cristos spune : “Eu sunt vita, voi mladitele”. ( In 15, 5 ).
Si apoi dezvoltã aceastã mare metaforã trasând un fel de teologie a Întrupãrii si a Mantuirii. El este trunchiul vitei, Tatal – viticultorul, mlãditele sunt toti oameni. Cristos le-a propus Apostolilor aceasta comparatie cu o zi inainte de Patimi : omul ca mlãditã.
De aceasta imagine se apropie Blaise Pascal cand il descrie pe om ca fiind o “trestie gânditoare” * [ *Cfr. Blaise Pascal, Pensées, ed. Brunischvich, p. 347 ].
Totusi, aspectul mai profund si esential al metaforei este ceea ce spune Cristos despre cultivarea vitei-de-vie.
Dumnezeu, care l-a creat pe om, are grija de creatia lui.
Ca un viticultor, o cultivã.
O cultiva in modul Sãu specific.                                                                                           
Altoieste omenirea pe “trunchiul” divinitatii Fiului Sau unul-nãscut.
Tocmai de aceea Fiul vesnic si consubstantial cu Tatal devine om.

De ce aceasta “cultivare” din partea lui Dumnezeu ?
Este posibila altoirea unei mladite omenesti pe acea Vitã care este Dumnezeul facut Om ?
Raspunsul Revelatiei este limpede : inca de la inceput, omul a fost chemat la viatã dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu ( cfr. Gen 1, 27 ), deci esenta lui de om ascunde in sine, inca de la inceput, ceva divin.
Asadar, umanitatea omului poate fi “cultivata” si in acest mod extraordinar.
Mai mult, in actuala economie a mantuirii, omul nu se poate realiza pe deplin decat primind altoiul Vitei divine a lui Cristos.
Refuzand acest altoi, el, de fapt, se condamnã la o omenitate incompleta.
De ce recurgem, in acest moment al reflectiilor noastre asupra Europei, la parabola lui Cristos cu vita si mladitele ?
Poate tocmai pentru ca ea ne permite sa explicam cel mai bine drama iluminismului european.
Negandu-l pe Cristos sau, cel putin, punand intre paranteze actiunea sa in istoria omului si a culturii, un anumit curent de gandire european a marcat o cotitura.
Omul a fost lipsit de “vitã », de altoiul acelei Vite care ii asigura atingerea plenitudinii umanitatii sale.
Se poate spune ca, intr-o forma calitativ noua, necunoscuta mai inainte sau niciodata la aceasta scarã, a fost deschisa o cale catre experientele devastatoare ale rãului, care aveau sa vina mai tarziu.
Potrivit definitiei Sfantului Toma, rãul este absenta unui bine care ar trebui sa se gaseasca intr-o fiinta.
In om, pentru ca este o fiinta creata dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu si mantuit dupa pacat de catre Cristos, ar trebui sa se gaseasca binele participarii la natura si viata lui Dumnezeu insusi, deoarece Cristos a castigat pentru el acest nemaiauzit privilegiu prin misterul Intruparii si al Mantuirii.
Sa il lipsesti pe om de un asemenea bine echivaleaza – ca sa folosim cuvintele Evangheliei – cu a taia “mladita” de pe vitã.
Consecinta este ca mladita omeneasca nu se poate dezvolta catre implinirea pe care “viticultorul”, Creatorul adica, a gandit-o si a planificat-o pentru om.



( extras din Memorie si Identitate - Introducere de Cardinal Joseph Ratzinger Papa Benedict al XVI-lea, Ion Paul al II-lea, Ed. RAO, Bucuresti, 2006 )







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu