În aceasta seara, ziarul Lumea Justitiei a publicat un articol, in al carui continut publicã Memoriul unui avocat care a ajuns exasperat dupa admiterea la Institutul National al Magistraturii, la care s-ar fi inscris de nu mai putin sase ori si ar fi participat, de trei ori ajungand chiar in etapa probei care constã intr-un interviu.
El ridicã anumite probleme legate de concursurile pentru magistratura, pentru functia publica in general, care ar particulariza Romania.
Ceea ce trezeste interesul, este faptul cã el readuce in atentia oamenilor cuvantul "dragoste".
Cat despre juramintele casatoriei, la care el face referire, este un aspect mai delicat acesta.
Despre institutia casatoriei si cum a evoluat ea sau ce mai reprezinta ea astazi se poate face o analiza mai ampla si generala.
Casatoria ?
Daca omului nu ii e dat sa fie singur, pe de alta parte nici nu te poti casatori cu oricine, si mai ales nu ai cum convietui cu oricine.
Fara o referire la cazul luat in discutie in Memoriul avocatului, am citit intr-o carte, ca tatal unei tinere americance ( familia era mi se pare de origine irlandeza ) aflata in pragul casatoriei, a fost uimit de naturaletea cu care viitorul lui ginere, solicita, practic ii cerea zestre si o suma chiar foarte frumoasa, in dolari americani.
Traditia dotei, a zestrei este un obicei european, si foarte prost.
Un adevarat barbat nu cauta zestre, sau avantaje, relatii, pozitii sociale, oportunitati pentru confortul sãu, atunci cand isi pune in gand, daca isi pune, sa se insoare.
Asa incat bietul tatic, un om harnic, care muncea sa isi intretina familia, sotia, fiica, a ramas siderat de acest obicei.
Dar, intr-adevar in societatea noastra femeile sunt foarte dezavantajate, si sufera mult, sufera si tac, dupa ce ajung casatorite, prea multe dintre ele.
Asa incat, nu poti sti niciodata ce se intampla, sau s-a intamplat intre doi oameni, atunci cand "dragoste nu este, nimic nu este".
Unii afla mai devreme acest lucru, altora le ia cativa ani, iar altii divorteaza chiar si la varste inaintate.
Oricum, a trai cu cineva, alaturi de cineva, implica multe calitati, si presupune si educatie.
In plus, societatea, barbara, caci acesta e adevarul asteapta ca o femeie sa fie maritata, si apoi se uita cine ii este barbatul.
Am auzit de multe ori spunandu-se ca in Romania, daca nu ai barbat, ca femeie, nici sa nu astepti sa ti se respecte drepturile, practic, nu ai dreptul la nimic.
O femeie nu existã, existã numai barbatul sãu, si desigur, daca el ocupã vreo functie.
Chiar si femeile isi ataca cu dispret semenele care nu sunt maritate, sau nu accepta un barbat, numai asa, cum multe accepta, pentru a arata ca exista un barbat la casa omului.
Este ceva cumplit, ca o femeie sa atace o alta femeie, sa se ia de ea, sa o critice, sa o dispretuiasca.
Asa incat, nu poti sa stii ce barbat determina o femeie sa isi incalce juramantul casatoriei, daca inteleg bine vorbeste despre "juramantul cel tainic al casatoriei".
Poate o bruta, un goujat*, un insensibil, un tarat* (din limba franceza "taré" *), unul care agreseaza prin cuvinte, prin atitudini, care incearca sa domine, sa profite, multi azi nu mai au aparenta de oameni, decat ca ii vedem pe strada imbracati.
Cat despre atitudini, conduite, ele nu mai sunt demult proprii fiintei umane, speciei umane, cuvintele, comportamentele, felul in care se poarta, cuvintele rostite, vocabularul.
O prietena mi-a spus ca la ea a venit o femeie, al carei barbat, un alcoolic, o ameninta, si femeia dorea sa fie la adapost de acel nemernic.
Prietena mea i-a explicat ca ea este avocata, nu este ofiter de Politie, si ca, cel mai indicat ar fi sa faca o plangere la Politie.
Doamne, pe tema salbaticiei, a decaderii barbatului ca specie umana, cate nu se pot scrie, insira, aminti, si daca toate femeile, maritate sau nu, vaduve sau divortate ar vorbi !
Barbatul, ca radarul, se miscã numai dupa interes, calculat, organizat, adulmecã daca ii poate ceva profita, daca poate ceva exploata, si citim in presa destule necazuri ale femeilor.
Intr-adevar, cuvantul "dragoste" trebuie readus in atentia oamenilor, el este disparut la ora actuala.
Un extras din Memoriul avocatului care a inceput sa vorbeasca, la finalul extrasului voi posta link-ul catre intregul articol publicat de ziarul amintit :
"
(1) In prezenta ordonanta, prin discriminare se intelege orice deosebire, excludere, restrictie sau preferinta, pe baza de rasa, nationalitate, etnie, limba, religie, categorie sociala, convingeri, sex sau orientare sexuala, apartenenta la o categorie defavorizata sau orice alt criteriu care are ca scop sau efect restrangerea sau inlaturarea recunoasterii, folosintei sau exercitarii, in conditii de egalitate, a drepturilor omului si a libertatilor fundamentale sau a drepturilor recunoscute de lege, in domeniul politic, economic, social si cultural sau in orice alte domenii ale vietii publice.
2) Orice comportament activ sau pasiv care, prin efectele pe care le genereaza, favorizeaza sau defavorizeaza nejustificat ori supune unui tratament injust sau degradant o persoana, un grup de persoane sau o comunitate, fata de alte persoane, grupuri de persoane sau comunitati, atrage raspunderea contraventionala conform prezentei ordonante, daca nu intra sub incidenta legii penale. Deoarece la aceasta proba candidatii isi exprima opinii, convingeri personale, pentru care sunt evaluati, si, celor eliminati li se aduce o vatamare intereselor legale si o paguba de cel putin 450 lei, fiindu-le ingradita folosinta si exercitiul dreptului de acces la o functie publica. De asemenea, la analiza proverbului, citatului, maximei, ce tin de Filosofie, candidatii isi exprima opinii filosofice si unii -187 anul acesta- au fost eliminati din concurs,incalcandu-se astfel prevederile paragrafului 2.1 din Carta Europeana a Statutului Judecatorului - ''selectarea nu poate sa se bazeze pe criterii de discriminare pe motiv de sex, origine etnica sau sociala, opinii filozofice si politice, convingeri religioase.'' "
** taré, e = adjectif et nom, inseamnã : 1. atteint d'une tare (atins de o tarã) ; 2. in limbajul familiar : imbécile (imbecil)
tare = nom féminin (substantiv feminin) : [...] 3. défaut physique ou psychique généralement héréditaire chez l'homme ou l'animal (defect fizic sau psihic in general ereditar la om sau animal) ; 4. in limba literarã ( LITT ) vice inhérent à (viciu inerent), ex. "tares d'un système" (tarele unui sistem)
goujat = nom masculin (substantiv masculin) : homme grossier, mal élevé = om grosolan, prost crescut.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu