Metoda analizei produselor activitãtii
Potentele, fortele psihice ale omului, însusirile si capacitãtile lui se exteriorizeazã nu doar în conduite motorii, verbale sau expresiv-emotionale, ci si în produsele activitãtii sale.
În desenele, în creatiile literare realizate de un individ, în modul de formulare si de rezolvare a unor probleme, în constructiile tehnice, în produsele activitãtii stiintifice sau ale oricãrui tip de activitate, se obiectiveazã, se “materializeazã” diversele sale disponibilitãti psihice.
Analiza psihologicã a acestor produse ale activitãtii furnizeazã nenumãrate informatii despre dinamica si nivelul de dezvoltare a capacitãtilor psihice ale indivizilor.
De exemplu, analizând desenele unui copil prescolar putem deduce, dacã acesta :
- are sau nu, spirit de observatie,
- dacã si-a format sau nu, perceptia formei,
- a culorilor,
- a proportiilor obiectelor,
- dacã dispune de înclinatii artistice,
- deprinderi de lucru,
- sensibilitate etc.
În psihologia româneascã, un Studiu asupra desenelor copiilor a fost realizat de Ursula Schiopu si Maria Gârboveanu ( 1962 ).
Redãm, cu titlu de exemplu, douã dintre desenele unor copii prescolari, cu tema « Primãvara” (grupa mijlocie), respectiv “Toamna” (grupa mare). [ *desenele sunt prezentate în carte ].
Asadar, produsul activitãtii, “desprins” de individ, devine oglinda creatorului sãu, iar prin analiza lui psihologicã vom reusi sã aflãm lucruri despre însusi creatorul sãu.
Pe lângã depistarea caracteristicilor psihice ale unor persoane în viatã, metoda analizei produselor activitãtii oferã si posibilitatea caracterizãrii si cunoasterii unor persoane dispãrute.
( Extras din Introducere în psihologie, editia a III-a, Mielu Zlate, Ed.Polirom, 2000, Iasi )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu