Stela Moraru-Pavel, Mihaela-Victoria Munteanu, Olivia-Maria Marcov iunie 2009, USH, Drept

Stela Moraru-Pavel, Mihaela-Victoria Munteanu, Olivia-Maria Marcov iunie 2009, USH, Drept

Petrutu Crãciunas anii 1976 la Marea Mediterana Algeria

Petrutu Crãciunas anii 1976 la Marea Mediterana Algeria

Clasa 9-12 V 1982-1986 in 7 iulie 2006 liceul N Balcescu Bucuresti, Romania

Clasa 9-12 V 1982-1986 in 7 iulie 2006 liceul N Balcescu Bucuresti, Romania

Clasa 12 V Colegiul National Sf Sava promotia 1986

Clasa 12 V Colegiul National Sf Sava promotia 1986

Jésus-Christ, Jezu Ufam Tobie, Isuse mã încred in tine

Jésus-Christ, Jezu Ufam Tobie, Isuse mã încred in tine

Iulia Motoc Bucharest Romania CEDO

Iulia Motoc Bucharest Romania CEDO

Iulia Motoc Patriarhie, Turnul Clopotnita din 1698, 8 septembrie 2013

Iulia Motoc Patriarhie, Turnul Clopotnita din 1698, 8 septembrie 2013

Petrutu, prietenul meu din copilaria, Aurora si Tutzu (Petru) Craciunas parintii lui (Algeria)

Petrutu, prietenul meu din copilaria, Aurora si Tutzu (Petru) Craciunas parintii lui (Algeria)

Sr Dominique, Renée, Olivia, Corina R., Anca, Victoria si Iudit (Ungaria), Ruxandra, Monica ...

Sr Dominique, Renée, Olivia, Corina R., Anca, Victoria si Iudit (Ungaria), Ruxandra, Monica ...

Petrutu Crãciunas si Stephanie White Mountain

Petrutu Crãciunas si Stephanie White Mountain

Sr. Georges, Renée, Marie-Lucie, Suzanne, Octavie, Dominique, RDC Constantine

Sr. Georges, Renée, Marie-Lucie, Suzanne, Octavie, Dominique, RDC Constantine

Olivia Maria Marcov si Corina Resl Scoala Catolica Doctrina Crestina Constantine

Olivia Maria Marcov si Corina Resl Scoala Catolica Doctrina Crestina Constantine

Scoala Catolica Doctrina Crestina Constantine Algeria 1972 1976

Scoala Catolica Doctrina Crestina Constantine Algeria 1972 1976

Mihai Miriunis, Laura Simion, Mihai-Ionut Taciu colegii mei de facultate

Mihai Miriunis, Laura Simion, Mihai-Ionut Taciu colegii mei de facultate

Peter-Jacob Hehn Petrutu's friend Canada

Peter-Jacob Hehn Petrutu's friend Canada

Prof.dr.Dorel Zugravescu, ing.J.-B.Deloly, Olivia Maria Marcov, prof.dr.Ieronim Mihaila

Prof.dr.Dorel Zugravescu, ing.J.-B.Deloly, Olivia Maria Marcov, prof.dr.Ieronim Mihaila

Iulia Motoc 15 august 2013

Iulia Motoc 15 august 2013

Laura Simion, colega mea de la Drept, USH, Bucharest

Laura Simion, colega mea de la Drept, USH, Bucharest

Prof.dr.NIcolae Marcov ( father ) si prof.Udriste

Prof.dr.NIcolae Marcov ( father ) si prof.Udriste

Prof.dr.Florin Munteanu si Leon Zagrean

Prof.dr.Florin Munteanu si Leon Zagrean

Prof.dr.Ieronim Mihaila, ing.J.-B.Deloly AIRAMA, Olivia Marcov

Prof.dr.Ieronim Mihaila, ing.J.-B.Deloly AIRAMA, Olivia Marcov

Jesus-Christ

Jesus-Christ

Tatal meu Nicolae Marcov, Revedere colegi liceu Gh.Sincai, promotia 1959, in 31/oct./2013

Tatal meu Nicolae Marcov, Revedere colegi liceu Gh.Sincai, promotia 1959, in 31/oct./2013

Olivia Maria N. Marcov, august 2006, Bucuresti

Olivia Maria N. Marcov, august 2006, Bucuresti

Sorin Tilie, Silviu Marcov, Olivia Maria Marcov, septembrie 2003 Bucuresti

Sorin Tilie, Silviu Marcov, Olivia Maria Marcov, septembrie 2003 Bucuresti

Olivia Maria Marcov, Alexandra Georgescu, Adrian Pafa, Bianca Eftimie, aug.2009, Bucharest

Olivia Maria Marcov, Alexandra Georgescu, Adrian Pafa, Bianca Eftimie, aug.2009, Bucharest

Stéphanie Crãciunas Peter Hehn and Stéphanie's cousin, Canada

Stéphanie Crãciunas Peter Hehn and Stéphanie's cousin, Canada

Maica Domnului cu pruncul, Rugaciune la aprinderea candelei

Maica Domnului cu pruncul, Rugaciune la aprinderea candelei

Mission to Magadan Sister Miriam praying the rosary June 24 2014

Mission to Magadan Sister Miriam praying the rosary June 24 2014

The Catholic Parish of the Sacred Heart of Jesus, Constantine Algeria 1972 1976

The Catholic Parish of the Sacred Heart of Jesus, Constantine Algeria 1972 1976

Laura Adriana Bucharest Romania July 2009

Laura Adriana Bucharest Romania July  2009

Olivia Maria Marcov December 2007 Bucharest Romania Cristi s Birthday

Olivia Maria Marcov December 2007 Bucharest Romania Cristi s Birthday

Olivia Maria Marcov si Laura Gabriela Cristea in Aparatorii Patriei anul IV 2008 2009

Olivia Maria Marcov si Laura Gabriela Cristea in Aparatorii Patriei anul IV 2008 2009

Fr Michael Shields Bronislava s gulag number Anchorage USA 2014

Fr Michael Shields Bronislava s gulag number Anchorage USA 2014

Liliana Iacob Barna 8 martie 2014 Bucuresti Romania

Liliana Iacob Barna 8 martie 2014 Bucuresti Romania

Olivia Marcov Liliana Iacob Gratiela Andreescu 20 August 1979 Bucharest Romania

Olivia Marcov Liliana Iacob Gratiela Andreescu 20 August 1979 Bucharest Romania

Liliana Iacob and Gratiela Andreescu Italy Bucharest Romania

Liliana Iacob and Gratiela Andreescu Italy Bucharest Romania

Peter Jacob Hehn Petrutu's friend CANADA

Peter Jacob Hehn Petrutu's friend CANADA

Mission to Magadan Fr Michael Shields Children Saturday Club April 29 2014

Mission to Magadan Fr Michael Shields Children Saturday Club April 29 2014

Professor Nicolae Marcov at the Faculty of Matehmatics str Academiei 14 Bucharest Spiru Haret amph

Professor Nicolae Marcov at the Faculty of Matehmatics str Academiei 14 Bucharest Spiru Haret amph

Professor Nicolae Marcov Faculty of Mathematics 14 str Academiei sector 3 Bucharest

Professor Nicolae Marcov Faculty of Mathematics 14 str Academiei sector 3 Bucharest

Iulia Motoc ORTA ITALY September October 5 2014 Romania

Iulia Motoc ORTA ITALY September October 5 2014 Romania

Iulia Motoc Clasa I 1973 Romania

Iulia Motoc Clasa I 1973 Romania

Professor Ieronim Mihaila Faculty of Mathematics Str Academiei 14 3rd floor Bucharest 2007

Professor Ieronim Mihaila Faculty of Mathematics Str Academiei 14 3rd floor Bucharest 2007

Olivia Maria Marcov Andrei Dobrescu 12 V 30 Martie 2007 Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov Andrei Dobrescu 12 V 30 Martie 2007 Bucharest Romania

Iulia Motoc Isla Bella September October 5 2014 Romania

Iulia Motoc Isla Bella September October 5 2014 Romania

Olivia Maria Marcov 1968 1969 in Str Sebastian Bucharest Romania la bunica mea Jeana Mardale

Olivia Maria Marcov 1968 1969 in Str Sebastian Bucharest Romania la bunica mea Jeana Mardale

Olivia Maria Marcov JB Deloly AIRAMA July 20 2012 Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov JB Deloly AIRAMA July 20 2012 Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov December 1970 School Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov December 1970 School Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov December 1970 Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov December 1970 Bucharest Romania

Olivia Maria, Nicolae, Magdalena, Silviu Marcov, Maria, Irina Craciunas in 1980 Bucharest sector 6

Olivia Maria, Nicolae, Magdalena, Silviu Marcov, Maria, Irina Craciunas in 1980 Bucharest sector 6

Magdalena Marcov my mother and aunt Stefania Sestocenco Bucharest '60

Magdalena Marcov my mother and aunt Stefania Sestocenco Bucharest '60

Olivia Maria, Silviu Marcov, Irina Craciunas' Birthday May 17 1982 Bucharest Romania

Olivia Maria, Silviu Marcov, Irina Craciunas' Birthday May 17 1982 Bucharest Romania

Olivia Maria, Silviu Marcov, Irina Craciuns'Birthday May 17, 1982, 2 years old, Bucharest

Olivia Maria, Silviu Marcov, Irina Craciuns'Birthday May 17, 1982, 2 years old, Bucharest

Olivia Maria Marcov Irina Craciunas Silviu Marcov January 1, 1983 Bucharest

Olivia Maria Marcov Irina Craciunas Silviu Marcov January 1, 1983 Bucharest

Olivia Maria, Silviu Marcov, Silviu Jr.Craciunas, Irina's Birthday, May 17, 1985 Bucharest

Olivia Maria, Silviu Marcov, Silviu Jr.Craciunas, Irina's Birthday, May 17, 1985 Bucharest

Olivia Maria, Silviu Marcov, Silviu Jr., Irina Craciunas' Birthday, May 17, 1985, Bucharest Romania

Olivia Maria, Silviu Marcov, Silviu Jr., Irina Craciunas' Birthday, May 17, 1985, Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov in 1969 Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov in 1969 Bucharest Romania

Mission to Magadan October 29 2014

Mission to Magadan October 29 2014

Fr Michael Shields of The Heart of Jesus June 4 2014 Magadan Russia USA

Fr Michael Shields of The Heart of Jesus June 4 2014 Magadan Russia USA

Fr Michael Shields of The Heart of Jesus Mission to Magadan E News Oct 2014

Fr Michael Shields of The Heart of Jesus Mission to Magadan E News Oct 2014

The Holy Virgin Mary and the Kremlin Russia December 2014

The Holy Virgin Mary and the Kremlin Russia December 2014

Vladimir Vladimirovich Putin FB page Kremlin Ru En Jan 7 2015

Vladimir Vladimirovich Putin FB page Kremlin Ru En Jan 7 2015

MOSCOW THE CATHEDRAL OF THE IMMACULATE HEART OF MARY ANNA BELOVA

MOSCOW THE CATHEDRAL OF THE IMMACULATE HEART OF MARY ANNA BELOVA

Jesus, The Holy Mother of God Kazanskia by Irina VESELKINA RUSSIA versta-K.ru

Jesus, The Holy Mother of God Kazanskia by Irina VESELKINA RUSSIA versta-K.ru

Vladimir Putin et les enfants orphelins Russie Noel 2014

Vladimir Putin et les enfants orphelins Russie Noel 2014

God and Baby Jesus Ekaterina and Anton Daineko Belarus

God and Baby Jesus Ekaterina and Anton Daineko Belarus

Liliana Iacob Gratiela Andreescu September 2014 Bucharest Romania

Liliana Iacob Gratiela Andreescu September 2014 Bucharest Romania

Gratiela Andreescu Romania Italia

Gratiela Andreescu Romania Italia

Liliana Iacob Barna si Carina Barna 5 iulie 2015 Bucharest Romania

Liliana Iacob Barna si Carina Barna 5 iulie 2015 Bucharest Romania

Vladimir Putin Moscow Russia 2015

Vladimir Putin Moscow Russia 2015

Sr Barbara Hojda Polonia Iunie 2015

Sr Barbara Hojda Polonia Iunie 2015

Sr Barbara Hojda Les Filles de la Charité Magadan Russia 2015

Sr Barbara Hojda Les Filles de la Charité Magadan Russia 2015

Sr Barbara Hojda Les Filles de la Charité Magadan Russia 2015 Pologne

Sr Barbara Hojda Les Filles de la Charité Magadan Russia 2015 Pologne

Fr Michael Shields of The Heart of Jesus April 26 2015 Magadan Russia

Fr Michael Shields of The Heart of Jesus April 26 2015 Magadan Russia

Father Michael Shields of The Heart of Jesus May 21 2015 The Poor Claire Sisters Ireland

Father Michael Shields of The Heart of Jesus  May 21 2015 The Poor Claire Sisters Ireland

Luminita Marina Raileanu psiholog Bucharest Romania July 4 2015

Luminita Marina Raileanu psiholog Bucharest Romania July 4 2015

Sr Barbara Hojda Magadan Russia 13Iulie 2015

Sr Barbara Hojda Magadan Russia 13Iulie 2015

Sr Barbara Hojda Magadan Russia 13 Iulie 2015

Sr Barbara Hojda Magadan Russia 13 Iulie 2015

Vie de Prieres JESUS CHRIST

Vie de Prieres JESUS CHRIST

Olivia Maria Nicolae MARCOV 3 decembrie 2015

Olivia Maria Nicolae MARCOV 3 decembrie 2015

Irina Vatava Moscalenco la fille de Boris Vatav Ma cousine Chisinau Moldova

Irina Vatava Moscalenco la fille de Boris Vatav Ma cousine  Chisinau Moldova

Tania Trahman la petite fille de Boris Vatav Chisinau Moldova

Tania Trahman la petite fille de Boris Vatav Chisinau Moldova

Natasa la fille aînée de Boris Vatav son mari et Tania Trahman leur fille Chisinau Moldova

Natasa la fille aînée de Boris Vatav son mari et Tania Trahman leur fille Chisinau Moldova

Irina Vatav la fille de Boris Vatav le cousin de mon père de Chisinau Moldova

Irina Vatav la fille de Boris Vatav le cousin de mon père de Chisinau Moldova

Valentina et Boris et Irina Vatav Chisinau Moldova

Valentina et Boris et Irina Vatav Chisinau Moldova

Valentina et Boris Vatav le cousin de mon père Chisinau Moldova 2015

Valentina et Boris Vatav le cousin de mon père Chisinau Moldova 2015

Jesus Christ Iisus Hristos

Jesus Christ Iisus Hristos

NOTRE DAME DE LOURDES PRIEZ POUR NOUS

NOTRE DAME DE LOURDES PRIEZ POUR NOUS

Olivia Maria Marcov 1 Octombrie 2014 Bucharest Romania

Olivia Maria Marcov 1 Octombrie 2014 Bucharest Romania

DUMNEZEU TATAL CERESC SFANT VESNIC VIU ATOTPUTERNIC ATOTTIITORUL

DUMNEZEU TATAL CERESC SFANT VESNIC VIU ATOTPUTERNIC ATOTTIITORUL

Olivia Maria MARCOV 5 Ianuarie Janvier 2016 Bucharest Romania

Olivia Maria MARCOV 5 Ianuarie Janvier 2016 Bucharest Romania

Le mot de Jesus Christ Le Verbe Dieu Sfinte Dumnezeule Sfinte Tare Sfinte Fara de Moarte

Le mot de Jesus Christ Le Verbe Dieu Sfinte Dumnezeule Sfinte Tare Sfinte Fara de Moarte

SFANTUL ARHANGHEL MIHAIL CINE E CA DUMNEZEU NIMENI NU E CA DUMNEZEU SFANT VESNIC VIU ATOTPUTERNIC

SFANTUL ARHANGHEL MIHAIL CINE E CA DUMNEZEU NIMENI NU E CA DUMNEZEU SFANT VESNIC VIU ATOTPUTERNIC

Jesus Misericordia ISUS CRISTOS SI COROANA DE SPINI PATIMILE

Jesus Misericordia ISUS CRISTOS SI COROANA DE SPINI PATIMILE

Olivia Marcov Bogdan Buzoianu 31 janvier 1976 CONSTANTINE ALGERIE

Olivia Marcov Bogdan Buzoianu 31 janvier 1976 CONSTANTINE ALGERIE

Maica Domnului icoana Sf Ap Luca aici MD Vladimir

Maica Domnului icoana Sf Ap Luca aici MD Vladimir

Saint Padre Pio NOS LARMES AU CIEL

Saint Padre Pio NOS LARMES AU CIEL

Profesor fizica Ion MANEA Olivia Marcov cl 12 V 1986 Liceul N Balcescu Colegiul Sf SAVA Bucuresti

Profesor fizica Ion MANEA Olivia Marcov cl 12 V 1986 Liceul N Balcescu Colegiul Sf SAVA Bucuresti

Olivia Maria Marcov Icône de la Mère de Dieu Salvatrice et Secours des Affligés Bucarest Romania

Olivia Maria Marcov Icône de la Mère de Dieu Salvatrice et Secours des Affligés  Bucarest Romania

Silviu Marcov mon frère fratele meu Bucarest Romania

Silviu Marcov mon frère fratele meu Bucarest Romania

Lycée Balcescu Saint Sava 1986 la classe 12 V Bucarest Roumanie 2016

Lycée Balcescu Saint Sava 1986 la classe 12 V Bucarest Roumanie 2016

Lycée Balcescu Saint Sava 1986 Bucarest Roumanie 2016

Lycée Balcescu Saint Sava 1986 Bucarest Roumanie 2016

Nasterea Domnului La Naissance du Petit Jésus

Nasterea Domnului La Naissance du Petit Jésus

Jésus-Christ

Jésus-Christ

Nicolae Marcov tata si prof.Constantin Udriste

Nicolae Marcov tata si prof.Constantin Udriste
20 iulie 2012

Camelia,Mihai, Maria SMICALA, Romania v.Finland

Camelia,Mihai, Maria SMICALA, Romania v.Finland

Fecioara Maria pentru ROMANIA de la Jude DUC THANG NGO

Fecioara Maria pentru ROMANIA de la Jude DUC THANG NGO

luni, 28 ianuarie 2013

Metoda anchetei psihologice

Metoda anchetei psihologice


Ancheta, ca metodã de cercetare psihologicã, diferitã de ancheta judiciarã sau ziaristicã, presupune recoltarea sistematicã a unor informatii despre viata psihicã a unui individ sau a unui grup social, ca si interpretarea acstora în vederea desprinderii semnificatiei lor psihocomportamentale.
“Ancheta”, ca metodã de cercetare prezintã douã caracteristici esentiale :
  1. caracterul ei metodic, în sensul cã trebuie sã satisfacã unele cerinte riguroase, si sã permit recoltarea unor informatii cuantificabile ;
  2. caracterul particular al realitãtii asupra cãreia se apleacã :
Ø      universul personal, intim al celui cercetat,
Ø      pãrerile lui personale despre el, sau despre altii (ancheta psihoindividualã);
Ø      universul social institutionalizat (ancheta socialã);
Ø      universul psihic colectiv, supraindividual, latent sau activ, constient sau inconstient (ancheta psihosocialã).
În cercetarea psihologicã sunt utilizate douã forme ale acestei metode, pe care le prezentãm în continuare :
Ancheta pe bazã de chestionar : este una dintre cele mai laborioase metode ale psihologiei, informatii despre ea putând fi gãsite în diverse lucrãri de specialitate ( S. Chelcea, 1975; F. Bacher, 1982; C. Javeau, 1985; D. Allaire, 1988 etc. ).
Folosirea ei stiintificã presupune parcurgerea mai multor etape :
  1. stabilirea obiectului anchetei ;
  2. documentarea ;
  3. formularea ipotezei ;
  4. determinarea populatiei ( universului ) anchetei ;
  5. esantionarea ;
  6. alegerea tehnicilor si redactarea chestionarului ;
  7. pre-testul ( pentru a vedea dacã chestionarul a fost bine elaborat ) ;
  8. redactarea definitivã a chestionarului ;
  9. alegerea metodelor de administrare a chestionarului ( prin persoane speciale, destinate acestei operatii sau prin autoadministrare ) ;
  10. despuierea rezultatelor ;
  11. analiza rezultatelor obtinute, în raport cu obiectivele formulate ;
  12. redactarea raportului final de anchetã.

Dintre toate acestea, etapele 6 si 8 au o mare importantã.
Chestionarul constituie instrumentul esential al acestei forme de anchetã.
Din pãcate, nu existã unanimitate în opiniile privind definirea lui.
Mucchielli are dreptate atunci când afirmã cã, “un chestionar nu trebuie sã fie considerat o listã de întrebãri” ( Mucchielli, 1968, p.9 ), asa cum, din nefericire, se mai procedeazã astãzi.
Dimpotrivã, aratã el, toate mijloacele de cercetare a rãspunsurilor ( întrebãri propriu-zise, alegeri de imagini si desene, modalitãti de mãsurare a atitudinilor, tehnici de relevare a personalitãtii ) pot fi folosite într-un chestionar.
Claude Javeau era de pãrere cã, si o serie de teste psihologice, cum ar fi testele de activitãti, de randament, de rezolvare de probleme, de învãtare etc. , ar putea fi introduse în chestionare ( Javeau, 1985, pp.75-76 ).
Aceasta nu înseamnã cã trebuie sã confundãm chestionarele anchetei psihologice, cu chestionarele sau inventarele de Personalitate, care au scopuri psihodiagnostice.
Retinând aceastã diferentiere, Septimiu Chelcea defineste chestionarul ca fiind, «o succesiune logicã si psihologicã de întrebãri scrise, sau de imagini grafice cu functie de stimuli, în raport cu ipotezele cercetãrii, care prin administrarea de cãtre operatorii de anchetã sau prin autoadministrare, determinã din partea celui anchetat, un comportament verbal sau nonverbal, ce urmeazã a fi înregistrat în scris » ( Chelcea, 1975, p. 140 ).
În legãturã cu construirea chestionarului, cercetãtorul trebuie sã manifeste atentie fatã de urmãtoarele probleme :
  1. stabilirea continutului întrebãrilor ( de regulã acestea putând fi : întrebãri factuale sau de identificare – cer date obiective despre subiect, cum ar fi : vârsta, sexul, studiile etc. ; întrebãri de cunostinte ; întrebãri de opinii si atitudini ; în sfârsit, întrebãri de motivatie ) ;
  2. stabilirea tipului întrebãrilor ( cu rãspunsuri dihotomice închise, pre-codificate – da, nu ; cu rãspunsuri libere, post-codificate – lãsate la initiativa subiectului ; cu rãspunsuri în evantai – mai multe rãspunsuri, din care subiectul retine unul, douã, care se potrivesc modului sãu de a fi, de a gândi sau pe care le ierarhizeazã în functie de valoarea acordatã ) ;
  3. stabilirea formei întrebãrilor, care este capabilã sã surprindã mai multe modalitãti de raportare la realitatea sondatã :
Ø      perceptiv : ( “Ce impresie ti-a fãcut noul profesor ?” ),
Ø      proiectiv-prezumtiv : ( “Intentionezi sã-ti schimbi optiunea profesionalã fãcutã ?” ),
Ø      apreciativ-evaluativ : ( “Consideri cã, angajarea ta în activitatea profesionalã este satisfãcãtoare ?” ),
Ø      motivator-explicativ : ( “De ce te pasioneazã electronica ?” ).

Prin aceste forme distincte ale întrebãrilor se obtine diferentierea mai riguroasã, dintre planul real si aspirational, se sesizeazã mai direct gradul de constientizare al subiectului, ca si capacitatea sa de întelegere ;
4.       evitarea unor greseli în formularea întrebãrilor, ca de pildã :
Ø      întrebãri prea generale ;
Ø      limbaj greoi, artificializat, tehnicist, stiintific ;
Ø      cuvinte ambigue, cu dublu sens ;
Ø      cuvinte vagi ( «cam asa », «de regulã” ) ;
Ø      întrebãri tendentioase, care sugereazã rãspunsul ;
Ø      întrebãri prezumtive ( care presupun cunoasterea dinainte a unor date despre cel investigat ) ;
Ø      întrebãri ipotetice ( care atrag dupã ele un anumit tip de rãspuns, de obicei afirmativ ) :
5.       stabilirea structurii chestionarului, a ordinii întrebãrilor ( cea mai nimeritã este urmãtoarea :
Ø      întrebãri introductive, de contact, de “spart gheata” ;
Ø      întrebãri de trecere sau de « tampon » ;
Ø      întrebãri filtru ;
Ø      întrebãri bifurcate ;
Ø      întrebãri de motivatie ;
Ø      întrebãri de control ;
Ø      întrebãri de identificare ).

Metoda anchetei sociale poate fi folositã cu succes, în diferite tipuri de actiuni sociale ( studiul pietei, publicitate, propagandã ) sau psihologice, indiferent de natura lor politicã, pedagogicã etc.
Reinjectarea rezultatelor anchetei în populatia anchetatã, reprezintã un asemenea tip de “actiune psihologicã”, deoarece prin intermediul ei se urmãreste :
1.       informarea populatiei de anchetã ;
2.       sensibilizarea ei, fatã de o problemã si
3.       mobilizarea energiei, în sensul unei actiuni pozitive ;
4.       modificarea climatului grupului,
5.       a perceptiei globale a situatiei în care se aflã subiectii.

Ancheta pe bazã de interviu presupune raporturi verbale între participantii aflati fatã în fatã, centrarea asupra temei cercetate, directia unilateralã de actiune, fiecare participant pãstrându-si locul de emitãtor sau de receptor.
Interviul, desi strâns legat de alte fenomene :
1.     întâlnirea,
2.     convorbirea,
3.     dialogul,
4.     interogatoriul,
se deosebeste net de ele.
Astfel, interviul presupune întâlnirea, fãrã ca întâlnirea sã presupunã neapãrat interviul. Între ele se stabilesc relatii, ca de la mijloc la scop.
În întâlnire, interviul este unul dintre scopurile posibile.
În convorbire, avem schimb de informatii în ambele sensuri, persoanele schimbându-si permanent locurile, fapt care nu este posibil în interviu.
Dialogul si interviul se presupun reciproc, prin ele fãcându-se trecerea, de la o stare la alta ; totusi, interviul este mai mult decât un dialog, fiindcã în cadrul lui se obtin informatii pe care nu le cunoastem dinainte.
În fine, atât interogatoriul, cât si interviul vizeazã strângerea de informatii, ambele fiind de tip maieutic ; totusi, în interogatoriu existã constiinta faptului cã, o fortã exterioarã impune obtinerea unui rãspuns, în timp ce, în interviu se lasã la alegerea subiectului posibilitatea de a rãspunde sau nu ( vezi Daval, 1967, vol. I, pp. 121-123 ).
În calitatea sa de strategie de culegere a informatiilor, interviul poate fi conceput ca metodã integratã altor metode mai largi, sau ca metodã de sine stãtãtoare, cu legile si caracteristicile sale proprii.
Existã interviuri :
1.      individuale si
2.      de grup, apoi
3.      interviuri clinice ( centrate pe persoanã ) si
4.      focalizate ( centrate pe tema investigatã ).
Clasificarea interviurilor poate fi fãcutã si dupã alte criterii :
Ø      scopul lor,
Ø      gradul de implicare a participantilor,
Ø      intentionalitatea intervievatorului etc.

Luând în considerare asemenea criterii, Malim si Birch au desprins urmãtoarele tipuri de interviuri :
1.      interviul ostil ( când cele douã pãrti au scopuri diferite ) ;
2.      interviul de cercetare ( caracterizat printr-o minimã implicare personalã, a ambelor pãrti, fapt care creste gradul de obiectivitate ) ;
3.      interviul raport ( presupune un mare grad de interactiune si cooperare, pentru atingerea scopului propus ) ;
4.      interviul încrederii asimetrice ( o parte este mai încrezãtoare decât alta, ca în  relatia dintre medic si pacient, în care pacientul are un mai mare grad de încredere în medic, decât invers ) ;
5.      interviul de profunzime ( în care intentia intervievatorului este de a stabili un grad maxim de încredere a intervievatului, în vedere explorãrii perspectivelor si motivatiilor acestuia ) ;
6.      interviul fenomenologic ( se bazeazã pe discutii libere, se sprijinã mult pe încredere, are un final deschis ) ( vezi Malim si Birch, 1998, p 834 ).
Cercetarea prin interviu creeazã un anumit context si ridicã o serie de probleme, cum ar fi :
1.      ce se pierde, si ce se câstigã din rãspunsurile intervievatului, în functie de transcrierea lor ( transcrierea completã, dar fãrã semne de punctuatie, sau incompletã, dar cu punctuatia conventional ? ) ;
2.      supra- sau sub- interpretarea ( atribuirea pentru rãspunsuri, a unor sensuri pe care acestea nu le detin ) ;
3.      interpretarea partialã ( textul scris pierde mult din interactiunea vie a participantilor ) ;
4.      intentionalitatea si lecturile multiple ( este bine ca cercetãtorul sã dispunã de multe perspective, fãrã ca acestea sã conducã la denaturarea rãspunsurilor participantilor ) ;
5.      efectele relatiilor anterioare ( cunoasterea celor intervievati s-ar putea solda, fie cu o mai mare deschidere a participantilor, fie cu formularea unor ipoteze asupra acestora, care sã nu corespundã realitãtii ) ;
6.      pericolul fetisizãrii anumitor strategii ;
7.      interpretativitatea si contra-transferul etc. ( vezi Banister et al., 1996, cap. IV ).

Multe dintre problemele anchetei pe bazã de interviu sunt comune cu cele ale anchetei pe bazã de chestionar, sau chiar cu cele ale metodei convorbirii ; de aceea, nu mai stãruim asupra lor.
Amãnunte pot fi gãsite în literatura de specialitate ( vezi Mucchielli, 1967 ).
Ambele forme de anchetã permit investigarea unui numãr mare de subiecti, într-un timp relativ scurt, recoltarea unui material extrem de bogat, ca si prelucrarea lui rapidã ( mai ales atunci când avem de-a face cu rãpunsuri pre-codificate ).
Datele anchetei se preteazã la o analizã cantitativã, în vederea surprinderii unor legitãti statistice.
Ca metodã de cercetare, ancheta psihologicã are însã si o serie de limite.
Datoritã faptului cã, pe de o parte, presupune relatia dintre operatorul de anchetã si subiectul investigat, iar pe de altã parte, recurge la autocunoasterea subiectului, ea nu este scutitã de interventia unor deformãri subiective.
Se poate întâmpla ca subiectii, bine intentionati, sã creadã cã ne furnizeazã mãrturii sincere, “adevãrate” din punctul lor de vedere, dar, din cauza operãrii cu o imagine pasagerã, episodicã, superficialã, care induce o falsã constientizare,  sã ne furnizeze de fapt informatii iluzorii, neadevãrate în raport cu fenomenul însusi ( vei Golu, 1989, p. 188 ).
Fiind supusã riscului deformãrilor, ancheta psihologicã necesitã mãsuri de protectie speciale ( instruirea si formarea operatorilor, standardizarea chestionarelor etc. ) ( pentru informatii suplimentare, cu privire la metoda anchetei, vezi si Singly et al., 1998 ; Rotariu si Ilut, 1999 ).



( Extras din Introducere în psihologie, editia a III-a, Mielu Zlate, Ed.Polirom, 2000, Iasi )

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu