Tehnici de consonantã terapeuticã în programarea neurolingvisticã (Neuro Linguistic Programming, N.L.P.) ( 4 )
Culegerea de informatii ( 1 )
Se referã la strângerea informatiilor verbale, stiindu-se faptul cã psihoterapia este în primul rând “arta de a pune întrebãri bune”.
Întrebãrile psihoterapeutului vor avea un efect asupra modelului lumii pacientului sãu, lãrgindu-i aceastã viziune, si oferindu-i noi alternative comportamentale.
Fireste, culegerea de informatii presupune observare, ghidare în directia stabilirii si atingerii obiectivului terapeutic, activitãti care vin sã întãreascã relatia terapeuticã si sincronizarea.
În N.L.P. se disting trei tipuri de întrebãri :
- de obiectiv,
- de precizie, si
- cele orientate spre viitor.
Ne vom îndrepta atentia asupra întrebãrilor de precizie, care devin pentru terapeut intrumente de obtinere a unor informatii utile cu privire la modelul lumii pacientului sãu.
Întrebãrile de precizie se referã la :
- generalizãrile,
- omisiunile si
- distorsionãrile
identificate în structura superficialã a limbajului utilizat de interlocutor.
Procesele de generalizare
În categoria generalizãrilor distingem : ( 1 ) cuantificatorii universali, ( 2 ) operatori modali ( necesitate, posibilitate ) si ( 3 ) reguli-judecãti fãrã origine specificatã.
Vom reda tabelul urmãtor :
Încãlcãri ale limbajului de precizie
|
Exemple
|
Întrebãri formulate de terapeut
|
Efectul scontat
|
Cuantificatori universali
|
Tot, toti, mereu, totdeauna, niciodatã, nimeni, nimic, toatã lumea, de fiecare datã, etc.
Nimic nu îmi merge !
Toatã lumea mã blameazã !
|
Reluarea, într-o manierã interogativã, a cuvântului utilizat : tot, toti, etc.
Chiar nimic nu-ti mai merge ?
Chiar toatã lumea te blameazã ?
|
Gãsirea unui contra-exemplu, care sã punã sub semnul îndoielii generalizarea.
|
Operatori modali :
|
Trebuie, nu trebuie, se impune, posibil, imposibil
Lucrul acesta nu este posibil, nu pot sã mã comport altfel ... !
|
Ce s-ar întâmpla dacã... ?
Ce te împiedicã sã... ?
Si dacã ai putea sã...?
|
Specificarea rezultatelor, a obstacolelor si consecintelor
|
Reguli-judecãti fãrã origine specificatã
|
E rãu sã faci lucrul acesta !
E bine sã fii onest !
|
Este si pãrerea ta ?
Conform cãrei pãreri ?
Pe ce se bazeazã pãrerea ta ?
Cum îti dai seama ?
|
Regãsirea originii acestor reguli-judecãti, si precizarea contextului în care s-a fãcut afirmatia.
|
( extras din Tehnici psihoterapeutice, Odette Gîrlasu-Dimitriu, doctor in Psihologie si psihoterapeut, Facultatea de Psihologie-Sociologie si Stiinte Politice a Universitatii “Hyperion”, intre 1991-1998 cercetator stiintific la Institutul de Filozofie si Psihologie al Academiei Romane “C.R.Motru”, departamentul de Psihologie medicala si psihoterapie, sub conducerea prof.univ.dr. Irina Holdevici, Ed. Victor, Bucuresti, 2004 )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu