Despre lume si îngeri :
Frate mai mic al Sfântului Vasile cel Mare, Grigorie de Nyssa, este între Parintii Capadocieni, filozoful cel mai metodic, fiind în acelasi timp si un teolog cu nimic mai prejos decât ceilalti doi, Sfântul Grigorie de Nazianz si arhiepiscopul Cezareei, Sfântul Vasile cel Mare. Ocupând un loc de frunte între teologii mistici ai Bisericii, Sfântul Grigorie a publicat mai multe lucrari, cele mai importante fiind cele de exegeza biblica si apologetice scrise împotriva ereziei ariene.
Sfântul Grigorie de Nyssa s-a nascut în anul 335, într-o familie credincioasa. Mama lui, Emilia, era fi ica unui martir din timpul persecutiei lui Diocletian, doi dintre fratii sai, Vasile al Cezareei Capadociei si Petru al Sevastiei au devenit episcopi si au fost trecuti mai târziu de Biserica în rândul sfintilor, iar sora sa, Macrina, cea mai mare dintre frati, a reprezentat un model de evlavie pentru toti membrii familiei, fiind si ea canonizata. Un alt frate, Navcratie, judecator de profesie, care înclina si el spre o viata de asceza, nu a apucat sa-si împlineasca gândurile sale duhovnicesti, murind de tânar.
Sfântul Vasile cel Mare, parintele formarii duhovnicesti a fratilor sai
[...] ( pentru continuare vezi mai jos sursele )
Despre lume si îngeri
Lumea, dupa Sfantul Grigore, este o realitate creata care apare si se mentine in existenta participand la Dumnezeu. Ea se imparte in doua: lumea de deasupra universului si lumea dinauntrul universului. Lumea de deasupra universului este lumea ingerilor. Ea este invizibila, in timp ce cealalta este vizibila. Atat una cat si cealalta din cele doua lumi, gasesc izvorul si forta existentei lor in natura necreata, dar creatoare.
Daca lumea ingerilor este invizibila, cealalta este cunoscuta prin calitatile ei materiale, diferentele ei constatandu-le prin notiunile de "mai mult" si de "mai putin". Lumea invizibila, creata, inaintea lumii vizibile a fost inzestrata cu putere de Creatorul ei ca sa mentina si sa conduca "sfera terestra".
Sfantul Grigore nu se angajeaza sa descrie lumea ingerilor, cum o va face mai tarziu Pseudo Dionisie, el se limiteaza sa spuna ca: "Natura ingereasca netrupeasca este invizibila. Ea locuieste in tinuturile de dincolo de univers si de dincolo de ceruri intrucat acest loc este potrivit cu natura ei. Natura inteligibila, natura ingerilor este usoara, curata si fara vreo pata; ea se misca cu usurinta; ea are un corp ceresc usor si delicat; ea se afla totdeauna in miscare".
Acest text aduce un element nou in ceea ce priveste modul de a intelege natura ingerilor. Dupa Sfantul Grigore, asadar, ingerii sunt fiinte netrupesti comparate cu trupurile omenesti, dar spiritualitatea lor nu este identica cu cea a lui Dumnezeu. Ei sunt duhuri dar de alta natura decat natura divina. Ingerii nu fac deci parte din sfera divinului.
[...]( pentru continuare, vezi sursele )
( Extras din :
Sursa : domnitabalasa.ro/index.php/component/content/article/9/25-lumea-in-invatatura-sfantului.html
si din Sursa :
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu